Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با اقدامات انجام شده در معاونت اجتماعي قوه قضائيه روند رو به رشد يکي از آسيب‌هاي اجتماعي و اولويتي کشور متوقف شد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان، آسيب‌هاي اجتماعي يکي از موضوعات مورد توجه جامعه بشري است و بخشي از برنامه‌هاي هر کشوري به پيشگيري از انواع اين آسيب‌ها اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ما نيز مسئولان و دستگاه‌هاي مختلف تلاش‌هاي زيادي را با هدف پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي انجام داده و مي‌دهند که پس از تاکيدات مقام معظم رهبري در اين زمينه سرعت بيشتري به خود گرفت.

براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي بايد کار شبانه روزي کرد
مقام معظم رهبري در تاريخ 95/2/11 در بياناتي در خصوص آسيب‌هاي اجتماعي خاطر نشان کردند: شايد از نگاه جامعه‌شناسانه، وجود آسيب‌هاي اجتماعي در هر اجتماع بشري امري طبيعي باشد، اما در شأن کشوري که آرمان «ساخت تمدن نوين اسلامي» دارد، به هر ميزان، ولو اندک هم شايسته نيست.
ايشان بيان فرمود: بنابراين گرچه در خصوص مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي کارهايي شده است اما يقينا کافي نيست. براي حل آن، بايد کار شبانه‌روزي کرد. «توقعات بيشتر از اينها است... اهميت کار را، بزرگي مسئوليت را، خطرات ناشي از آن را آدم توجه بکند، آن وقت مي‌فهمد که چه قدر بايد در اين زمينه تلاش کرد و شب و روز نشناخت.
يکي از مهمترين اقدامات در زمينه آسيب‌هاي اجتماعي پيشگيري از جرم است
آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي که در تاريخ چهار ارديبهشت سال جاري برگزار شد با اشاره به برخي آسيب‌هاي اجتماعي در کشور، تصريح کرد: مقام معظم رهبري شخصاً براي بررسي اين موضوع جلساتي را با مسئولان مختلف داشتند و عملکرد دستگاه‌هاي متولي را مورد ارزيابي کلي قرار داده اند. همه قوا و دستگاه‌ها از جمله دستگاه قضايي بايد در چارچوب قانون وظايف خود را انجام دهند.
وي گفت: يکي از مهمترين اقدامات در اين زمينه، پيشگيري از جرم است، زيرا بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي جرم هستند و پيشگيري از وقوع جرايم خود به خود به کاهش اين آسيب‌ها کمک مي‌کند.

چهار آسيب اولويت دار کشور در دستور کار جدي دستگاه قضا
در اين ميان قوه قضائيه نيز به عنوان يکي از نهادهاي پيشتاز اقداماتي را در راستاي کنترل آسيب‌هاي اجتماعي انجام و معاونت پيشگيري از وقوع جرم محورهايي را مورد تاکيد قرار داد. در همين زمينه علي محمد زنگانه، دبير ستاد کنترل آسيب‌هاي اجتماعي قوه قضاييه با بيان اينکه در حوزه پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي 23 محور در کشور شناسايي شده است، مي گويد: در يک طرح تقسيم کار ملي 18 موضوع اولويت و پنج موضوع بنيادين در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي داراي اولويت است.
وي به جلساتي که در حضور مقام معظم رهبري پيرو آسيب‌هاي اجتماعي در سال 95 برگزار شد، اشاره کرد و افزود: با تشکيل اين جلسات چهار اولويت با تأکيد ايشان موضوع اصلي رسيدگي‌ها قرار گرفت.
دبير ستاد کنترل کنترل آسيب‌هاي اجتماعي در قوه قضاييه بيان کرد: طبق فرمايشات حضرت آقا طلاق به عنوان آسيب اجتماعي حوزه خانواد، حاشيه نشيني، امنيت اخلاقي و اعتياد چهار اولويت اصلي در موضوع مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي است.
زنگانه يادآور شد: به تبع تاکيدات مقام معظم رهبري در قوه قضائيه اين چهار آسيب در اولويت اصلي کار ماست، اما در اقدامي پيشدستانه که شوراي اجتماعي کشور چهار آسيب در اولويت را چندان در اولويت قرار نداده، از ابتداي تأسيس معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه در کمتر از دو سال اخير همه محور‌هاي 18 گانه ناشي از طرح تقسيم کار کشور در حيطه موضوعي آسيب‌هاي اجتماعي را در دستور قرار داديم.
وي از پيشگامي قوه قضاييه در پي تأکيد رهبري خبر داد و گفت: چهار آسيب در اولويت نيز با تشکيل ستاد کنترل آسيب‌هاي اجتماعي در قوه قضاييه در دستور کار قرار گرفت و ديگر مباحث بنيادين مانند بيکاري و حاشيه نشيني در دو بخش برنامه ريزي‌هايي انجام داديم.
دبير ستاد کنترل آسيب‌هاي اجتماعي در قوه قضاييه ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه حاشيه نشيني برنامه‌اي مصوب در معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه در دست اجرا داريم و همچنين برنامه‌اي با همکاري شوراي اجتماعي کشور و اين مهم را در مورد تمام موارد آسيب‌هاي اجتماعي کشور برقرار کرديم.
عوامل ايجاد مناطق حاشيه نشين
با اين وجود اقدامات براي پيشگيري از گسترش حاشيه نشيني به عوان يکي از آسيب‌هاي اولويت دار کشور آغاز شد تا از بروز پيامدهاي آن جلوگيري شود. نبود زيرساخت در مناطق روستايي، رشد ناهمگون صنايع درشهرها، بيکاري، پائين بودن درآمد، کمبود مسکن در شهرها، گراني غير متعارف زمين شهري در کلان شهرها، نگاه تمرکزگراي سيستم دولتي ومردمي و افزايش بيشتر امکانات مادي و اقتصادي مسئولين و سرمايه داران به هسته شهر، گسترش شکاف طبقاتي، گراني اجاره ب‌ها در مناطق هست‌هاي شهر‌ها و ... همه و همه از جمله عواملي است که در ايجاد اين مناطق حاشيه نشين نقش دارند.
اثرات منفي حاشيه نشيني از نگاه مسئولان
عباس جعفري دولت آبادي دادستان استان تهران، در جلسه‌اي که با حضور معاونان دادستاني برگزار شده بود با تاکيد بر لزوم برطرف کردن معضل حاشيه نشيني مي‌گويد: پيامد‌هاي حاشيه نشيني به قوه قضائيه تحميل مي‌شود.

وي به اعتياد و حاشيه‌نشيني به عنوان دو آسيب اجتماعي که بستر برخي جرائم محسوب مي‌شوند اشاره کرده و اظهار مي‌کند: ريشه چنين آسيب‌هايي خارج از قوه قضائيه شکل مي‌گيرد. ساخت وساز‌هاي غيرمجاز، اخذ انشعابات غير قانوني، ورود غيرمجاز اتباع خارجي و اسکان در حاشيه شهرها، ناشي از عملکرد دستگاه اجرايي و يا مصوبات دستگاه تقنيني است، اما عواقب آثار ناشي از حاشيه‌نشيني به عنوان بستر جرم، محل نگهداري اموال مسروقه و... به قوه قضائيه باز مي‌گردد.
عليرضا احمدي منش معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان هرمزگان در گفتوگو با خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان با اشاره به آسيب حاشيه نشيني و اقدامات انجام شده در راستاي کاهش آن ميگويد: مسئله مهاجرت بي رويه به شهر‌ها و ايجاد محلات حاشيه نشين و به تبع آن تصرفات غيرمجاز اراضي به معضلي براي مديريت شهري در کشور تبديل شده است.

وي معتقد است: محلاتي که به دور از ضوابط و اصول فني شهرسازي بنا مي‌گردند و به خودي خود کانون توليد و ارتکاب بسياري از جرايم خرد و کلان در سطح شهر‌ها هستند.
اقدامات کلان کشوري در رابطه با متوقف کردن آسيب حاشيه نشيني
پس از تاکيدات و تذکرات مقام معظم رهبري در رابطه با آسيب‌هاي اجتماعي، ستادي تحت عنوان ستاد ملي بازآفريني بافت‌هاي ناکارآمد شهري پايدار به رياست رئيس جمهور و با قائم مقامي وزير راه و شهرسازي و با حضور اعضا و نمايندگان عالي دستگاه‌هاي نهاد‌ها و ارگان‌هاي کشور در رابطه با حل معضل حاشيه نشيني تشکيل شد.
اين ستاد 2 راهبرد را همزمان پيگيري مي‌کند: توانمند سازي مناطق بافت‌هاي ناکارآمد و حاشيه‌نشين فعلي و هويت بخشي به آنها و راهبرد دوم يعني پيشبيني و پيشگيري از ايجاد و گسترش مناطق جديد بافت‌هاي ناکارآمد جديد که اين راهبرد دوم، با توجه به وظايف ذاتي معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه به اين معانت واگذار شده است.
ورود دستگاه قضايي به حل معضل حاشيه نشيني
با گسترش اين جرائم و آسيب‌ها معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه در راستاي وظيفه‌اي که قانون اساسي براي قوه قضائيه در امر پيشگيري نظر گرفته بود و نيز در راستاي اجراي وظايف محوله از سوي ستاد ملي باز آفريني بافت‌هاي ناکارآمد شهري مجموعه اقداماتي را در راستاي کاهش و متوقف کردن اين پديده انجام داد.
اين معاونت بر اساس ماموريت خود در اولين گام کارگروه پيش بيني و پيشگيري از گسترش بافت‌هاي ناکارآمد را به عنوان کارگروه مرکزي ايجاد کرد.
تعامل و همکاري بين دستگاهي در جلوگيري از پديده حاشيه نشيني
در اين کارگروه معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه به عنوان رئيس کارگروه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان دبير کارگروه حضور دارند. همچنين دادستاني کل کشور، سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور، وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، سازمان بازرسي کل کشور، وزارت راه و شهرسازي با عضويت سازمان ملي زمين و مسکن، معاونت مسکن و ساختمان، معاونت شهرسازي و معماري، شرکت عمران و بهسازي شهري و اداره کل حقوقي اين وزارتخانه از جمله اعضاي اين کارگروه به شمار مي‌روند.
همچنين معاونت اجتماعي قوه قضائيه در استان‌ها همين کارگروه را با عنوان کارگروه پيش بيني و پيشگيري از گسترش بافت‌هاي ناکارآمد شهري شکل داد که معاونين اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان‌ها به عنوان روساي اين کارگروه‌ها انتخاب مي‌شوند.
اين کارگروه‌ها وظيفه شناسايي دقيق آن دسته از مناطقي که در معرض تخريب، تصرف و گسترش مناطق جديد حاشيه نشين با اولويت شهرستان مرکز استان و شهر‌هاي بزرگ را برعهده داشته که بايد يک نسخه از نتايج حاصله را به دبيرخانه کارگروه مرکزي ارسال کنند.
توانمندسازي سکونتگاه‌هاي فعلي و جلوگيري از ايجاد مناطق جديد در حاشيه شهر‌ها دو سياست راهبردي در متوقف کردن حاشيه نشيني
عليرضا ساوري رئيس کارگروه مرکزي پيشبيني و پيشگيري از گسترش بافت‌هاي ناکارآمد و جديد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان به اقدامات انجام شده در پيشگيري از ايجاد حاشيه نشيني اشاره کرده و مي‌گويد: بستر‌هاي آماري با توجه به تعريف‌هاي مختلف آن متفاوت است. آمار‌هاي معتددي از جمله 8 ميليون تا 18 ميليون براي افراد حاشيه نشين عنوان شده است که بر اساس بررسي‌ها عدد 11 ميليون به واقعيت نزديکتر است.

وي بيان مي‌کند: براي کنترل حاشيه نشيني سياست‌هايي در حال پيگيري است. اولين سياست توانمندسازي سکونتگاه‌هاي فعلي و دومين سياست جلوگيري از ايجاد و گسترش مناطق جديد در حاشيه شهر‌ها است و اين راهبرد از طريق کارگروه‌هاي مرکزي و استاني پيگيري مي‌شود.
اين مقام مسئول بيان مي‌کند: يک سري از اقدامات تحت عنوان اقدامات در مبدأ با هدف پيشگيري از مهاجرت‌هاي بي‌رويه و غيرمتعارف صورت گرفته است که اين قبيل اقدامات عمدتاً ناظر به توانمندسازي روستاييان و جامعه روستايي در خطر تخريب و مهاجرت است.
ساوري اظهار مي‌کند: در عين حال برخي از اقدامات در مقصد صورت گرفته است که تحت عنوان پيشگيري از تخريب و تصرف اراضي ملي و دولتي، جلوگيري از تغيير کاربري‌هاي غيرقانوني، پيشگيري از تفکيک غيرقانوني اراضي، محدود سازي فعاليت عوامل و مسائل تسهيل کننده پديده حاشيه نشيني شامل جلوگيري از فعاليت برخي از کارکنان متخلف و جلوگيري از فعاليت غير قانوني مشاورين املاک، ايجاد کمربند سبز در شهر‌هاي مرکز استان به ويژه آن دسته از مناطقي که در خطر تخريب، تصرف و يا گسترش حاشيه نشيني قرار دارند و همچنين اجراي طرح جامع حدنگار (کاداستر) از جمله اقدامات مهم در مقصد است.
مديرکل پيشگيري‌هاي وضعي معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه ادامه مي‌دهد: البته تعداد 7 استان که به عنوان استان‌هاي مهاجرفرست هستند شامل استان‌هاي لرستان، کرمانشاه، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، اردبيل، کرمان، سيستان و بلوچستان در اولويت اجراي برنامه‌ها و توانمندسازي جامعه روستايي در خطر تخريب و مهاجرت قرار دارند.
رئيس کارگروه مرکزي پيشبيني و پيشگيري از گسترش بافت‌هاي ناکارآمد و جديد معتقد است: نکته مهم و حائز اهميت اين است که حرفه آموزي و تلاش براي ايجاد صنايع دستي و گردشگري داخلي و توسعه صنعت گردشگري روستايي و عنايت ويژه به صنايع دستي از جمله موضوعات مهم بوده که در دستور کار مسئولين ذيربط کارگروه پيشگيري از گسترش مناطق جديد سکونت‌گاه‌هاي غيررسمي (بافت‌هاي ناکارآمد) قرار گرفته است.
متوقف شدن روند افزايشي پديده حاشيه نشيني
اين مقام مسئول مي‌گويد: بحمدالله در طول چند ماه گذشته شاهد موفقيت‌هاي قابل توجهي بوده ايم به طوري که در طول 6 ماه گذشته در شهر‌هاي مرکز استان‌ها آمار و ارقام مربوط به پديده زمين خواري تقريبا از بين رفته و شاهد کمترين آمار مربوط به گسترش بافت‌هاي جديد سکونت گاه‌هاي غير رسمي در مرکز استان‌ها هستيم.
حسين ميرزايي رئيس دبيرخانه کارگروه مرکزي پيش بيني و پيشگيري از گسترش بافت‌هاي ناکارآمد شهري نيز در اين رابطه به خبرنگار حقوقي و قضايي ميزان مي‌گويد: خوشبختانه اقدامات مناسبي در حوزه پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي اولويتدار مد نظر مقام معظم رهبري انجام شده است.

وي مي‌گويد: يکي از اين آسيب‌هاي اولويت‌دار حاشيه نشيني است که مي‌تواند بستر بسياري از جرائم ديگر نيز باشد.
ميرزايي معتقد است: مهمترين راه کاهش جرايم و آسيب‌هاي موجود، اتخاذ تدابير موثر در حوزه پيشگيري از گسترش بافت‌هاي ناکارآمد شهري است.
وي به بيان مثالي مي‌پردازد و مي‌گويد: سيستان و بلوچستان جزو استان‌هاي امن کشور است که نُرم جرم در اين استان بسيار پايين بوده، ولي در مقوله حاشيه نشيني جزو 7 استان مهاجرفرست است.
اين مقام مسئول با بيان اينکه تقريبا 11ميليون حاشيه نشين در کشور وجود دارد اظهار مي‌کند: حاشيه نشيني معضلي فراگير در کشور است و به واسطه وجود بحران‌هايي از جمله فقر و بيکاري رشد بسيار زيادي داشته است.
برگزاري بيش از 20 جلسه و تصويب 140 مصوبه ريز و درشت
پس از تشکيل شدن کارگروه پيش بيني و پيشگيري از گسترش بافت‌هاي ناکارآمد شهري جلسات متعددي در تهران و استان‌ها تشکيل شد که مصوبات فراواني به همراه داشت. به گفته ميرزايي از ابتداي تشکيل اين کارگروه در مرکز 20 جلسه و در استان‌ها نيز جلسات متعددي تشکيل شد و نتيجه اين جلسات حدود 140 مصوبه ريز و درشت بود.
همزمان که معاونت اجتماعي ديگر آسيب‌هاي اجتماعي را مدنظر داشت آمار و ارقام از کاهش يافتن سرعت گسترش حاشيه نشيني خبر مي‌داد و مسئولين مربوطه در جلسات خود خبر‌هاي اميدوار کنند‌ه اي را گزارش مي‌دادند.
خبر‌هاي خوب در رابطه با کاهش حاشيه نشيني
در اين رابطه مهدي جوهري معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري کل استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان به اقدامات انجام شده اين معاونت در راستاي مبارزه و کاهش حاشيه نشيني اشاره کرده و مي‌گويد: خوشبختانه با برنامه ريزي‌هاي انجام شده نتايج و دستاورد‌هاي مفيدي در اين خصوص به دست آمده است.
وي اظهار مي‌کند: به عنوان مثال مناطقي از شهر کرج که مستعد شکل گيري منطقه جديد حاشيه نشين يا گسترش مناطق موجود بود احصاء و اولويت بندي شد. همچنين اراضي حاشيه کمربندي شمالي در حال احداث کرج (ادامه اتوبان شهيد همت) بعنوان اولويت استان البرز در اين خصوص برگزيده شد.
اين مقام قضايي بيان مي‌کند: پس از بازديد‌هاي ميداني، نقشه‌هاي اين اراضي تهيه و مالکين پلاک‌هاي دولتي و مستثنيات مشخص و نقشه‌ها کدگذاري شد. همچنين پس از بررسي‌هاي به عمل آمده، اختلافات بين دستگاه‌هاي دولتي با اراضي کشاورزي مربوط به اصلاحات اراضي و تداخلات با اراضي ملي کشف و مقرر شد موضوع در شوراي اصلاحات اراضي طرح و حداکثر تا پايان سال تعيين تکليف شود.
جوهري ادامه مي‌دهد: احداث کمربند سبز در ضلع شمالي کرج در دستور کار قرار گرفت و بخش عظيمي از اين اراضي، درخت کاري شده و مقرر شد تا اتمام مسير اتوبان شهرداري نسبت به اخذ و درخت کاري اين اراضي بصورت قطعات صد هکتاري از راه و شهرسازي اقدام کند.
معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان البرز تصريح مي‌کند: همچنين تعدادي از اراضي که توسط افرادي مورد ساخت و ساز و تصرف قرار گرفته بود و راه و شهرسازي نسبت به تشکيل پرونده اقدام کرده، ليکن بعلت نداشتن اسناد مالکيت اين اراضي، موضوع منجر به منع تعقيب شد؛ لذا مقرر شد اداره کل ثبت اسناد و املاک استان البرز با تشکيل کميته اي از اعضاء، مرتب نسبت به سنددار کردن اين اراضي و ديگر اراضي ملي استان البرز در طرح حدنگار اقدام کند.
معاون اجتماعي دادگستري البرز ادامه مي‌دهد: استفاده از ظرفيت سازمان‌هاي مردم نهاد همانند بسيج مهندسين و تشکيل کارگروه ويژه مهندسين معتمد استان البرز و همچنين عضويت کارشناسان خبره و رسمي دادگستري و اساتيد دانشگاه در کارگروه پيش بيني و پيشگيري از گسترش بافت ناکارآمد از جمله اقدامات مؤثر و شاخص کارگروه بوده که بطور دائمي رصد و پيگيري مي‌گردد.
اخبار خوشايند در خصوص متوقف شدن گسترش مناطق حاشيه‌اي ادامه داشت تا اين که محمد باقر الفت معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه در جلسه شوراي پيشگيري استان گلستان خبر از توقف رشد آسيب حاشيه نشيني داد.
الفت اظهار مي‌کند: ناهنجاري‌هاي اجتماعي بدون پژوهش و بايسته‌هاي علمي نمي‌تواند در جهت کنترل جرايم موفق باشد و در مواردي نيز نتيجه عکس مي‌دهد؛ لذا در ابتدا براي برطرف کردن آسيب‌ها بايد کار مطالعاتي صورت گيرد.
وي با بيان اين که در گذشته آسيب‌هاي اجتماعي در کشور ناديده گرفته مي‌شد مي‌گويد: همه دستگاه‌ها و مديران در اين زمينه و ناهنجاري‌هاي موجود در جامعه مسئول هستند و با توجه به ظرفيت‌هاي موجود، امکان مواجهه با همه آسيب‌ها امکانپذير نيست.

وي اظهار ميکند: برنامه‌هاي پيشگيري انجام شده با مشارکت ساير دستگاه‌ها، در 8 ماه گذشته سبب کند شدن و يا توقف رشد برخي ناهنجاري‌هاي اجتماعي مانند طلاق و حاشيه نشيني شده است.
توقف نرخ رشد حاشيه نشيني از جمله بزرگترين اقدامات قوه قضائيه بوده است
معاون اجتماعي قوه قضائيه توضيح مي‌دهد: اين توقف نرخ رشد از جمله بزرگترين فعاليت‌ها در قوه قضائيه بوده که با همکاري ساير دستگاه‌ها رخ داده است.
الفت از اختصاص 50 ميليارد ريال در سال 95 و بخشي از سال 96 براي اجراي برنامه‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي خبر مي‌دهد و اميدوار است که با روندي که در پيش است خبر‌هاي خوبي را در حوزه صفر شدن آسيب‌هاي اجتماعي به سمع مردم برساند.
نهايتاً با حمايت‌هاي رياست قوه قضائيه از اقدامات پيشگيرانه و تلاش‌هايي که در معاونت اجتماعي قوه قضائيه صورت گرفت يکي از آسيب‌هاي اجتماعي که مدنظر مقام معظم رهبري بود در طي سه سال برطرف شد.
البته که ادامه يافتن اين اقدامات ضروري است تا معضل حاشيه نشيني به طور کامل در کشور ريشه کن شود، اما نقش ديگر دستگاه‌ها و نهاد‌ها در رسيدن به اين هدف اساسي نبايد ناديده گرفته شود و انتظار مي‌رود که ديگر نهاد‌ها هم در جهت ريشه کن کردن اين آسيب و ديگر آسيب‌ها وظايف خود را به کامل انجام دهند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۲۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی بیش از ۷ هزار آسیب‌دیده اجتماعی در تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: در طرح ۱۵ روزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهر تهران که در ۱۲۴ ناحیه مناطق ۲۲ گانه اجرا شد، درمجموع ۷۲۹۸ نفر ساماندهی شدند.

احمد احمدی صدر افزود: از این بین حدود ۶۵۱ متکدی،  ۲ هزار و ۹۳۳ معتاد متجاهر و ۴۸۲ کودک کار و خیابان بودند و ۳ هزار و  ۲۳۲ نفر را نیز افراد بی خانمان و کارتن خواب تشکیل می‌دادند که همگی ساماندهی شدند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره پراکندگی آسیب‌های اجتماعی در پایتخت گفت: متکدیان بیشتر در مناطق یک، چهار، پنج، هفده، بیست و بیست و یک بودند و معتادان متجاهر نیز بیشتر در مناطق چهار، یازده، دوازده، پانزده و شانزده پراکنده بودند، کودکان کار و خیابان نیز در مناطق چهار، پنج، هشت، یازده، پانزده و بیست پراکندگی بیشتری داشتند.

احمدی صدر همچنین گفت: اگر ریشه‌های ایجاد آسیب‌های اجتماعی مانند مسائل اقتصادی، حاشیه نشینی، ورود اتباع غیر مجاز، مباحث فرهنگی و فرهنگ سازی عمومی حل و فصل نشود آسیب‌های اجتماعی دوباره تکرار خواهند شد و لازم است مسئولان، نهاد‌ها و متولیان امر به موضوعات اقتصادی، فرهنگی و فرهنگسازی عمومی بیشتر بپردازند.

دیگر خبرها

  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجهی به آسیب‌های اجتماعی
  • برخورد با قصور دستگاه‌ها در صورت بی توجه به آسیب‌های اجتماعی
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • آیا قامت این قوم افراخته می‌شود؟
  • تکمیل تقاطع امام خمینی (ره) اراک اولویت اقدامات مسؤولان شهری باشد
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • ساماندهی بیش از ۷ هزار آسیب‌دیده اجتماعی در تهران
  • ساماندهی ۷ هزار و ۲۹۸ آسیب‌دیده اجتماعی