Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@10:46:07 GMT

تقدیر ایوب آقاخانی از حمایت‌های شفیعی

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۸۳۵۰۹

تقدیر ایوب آقاخانی از حمایت‌های شفیعی

ایوب آقاخانی در مراسم رونمایی نمایشنامه هفت عصر، هفتم پاییز با اعتراض به عدم حمایت نهادهای مدعی هنر دفاع مقدس از مهدی شفیعی بابت حمایت‌هایش تشکر کرد و از نمایندگان خواست تنها به تماشای آثار دفاع مقدسی ننشینند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، شب گذشته با حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی، سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس و جمعی از هنرمندان تئاتر، از نمایشنامه هفت عصر، هفتم پاییز» منتشر شده در انتشارات سیراف در سالن کنفرانس تئاتر شهر رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم مرادخانی با بیان امیدواری در مناسب و فراهم شدن فضابرای فرهنگ، گفت:«بسیار خوشحالم هنرمندان با احساس مسئولیت حرکت می‌کنند. حوزه تئاتر حوزه پرتلاطم و مملو از گفتگو است که همیشه از طرف جامعه مورد توجه بوده و همواره مورد نقد و بررسی است. مشخص است ایوب آقاخانی با دل دست به چنین کاری زده است. چقدر خوب است هنرمندان وقتی کاری می‌کنند آن را درست و حرفه‌ای انجام دهند و برای کاری به دنبال هنرمند نباشیم بلکه خودش با دل و جان کار کند. او از اپرای عاشورا به عنوان نمونه خوبی در میان مردم نام برد.»

وی بر این باور اشاره داشت که از مجموع همین آثار جامعه هویت پیدا می‌کند و نقش ادبیات و تئاتر نگاه به بخش نامکشوف است.

این مدیر فرهنگی افزود: «وقتی کسی اسطوره می‌شود. در زندگی گوشه‌های دارد که مردم دوست دارند آن را کنکاش کنند و کار هنرمند آن است که به آن‌ها می‌پردازد.»

جاویدی، مدیر انتشارات سیراف با بیان آنکه این چهارمین کتابی است که از آقاخانی با موضوع دفاع مقدس است که در سیراف منتشر شده، گفت: «آثار نشر درباره وقایع جنگ است و به هنگام اجرا این نمایشنامه را منتشر کردیم. دو ماه پیش آقاخانی به دفتر من رجوع کرد و حال ایشان به نحوی بود که به نظرم به کشف و شهودی دست یافته است و عطش آن سال‌های هم‌رزمان شهید جهان‌آرا در وجود ایوب بود. تولد یک کتاب به معنی تولد یک اندیشه است.»

مهدی شفیعی با اشاره به پرتره‌نگاری ایوب گفت:«بی‌شک نگاه و پرداخت ایوب آقاخانی منحصر به خود اوست و تولیدات او با نگاه دقیق به شخصیت‌پردازی و حفظ مستندات در پژوهش‌های خود بسیار موفق به ثمر رساندن آثار ارزشمندی شده که نمی‌توان به آنها بی‌توجه بود. نسل جوان ما نیاز به شناخت و بررسی از زوایای مختلف این شخصیت‌ها هستند تا به الگوی مناسبی از یک قهرمان تحصیل‌کرده دست یابند.»

منوچهر اکبرلو، در مقام منتقد و پژوهشگر تئاتر با مقدمه‌ای در باب شهید حججی گفت: «تقدس به شهید به معنی تغییر تصویر شهید نیست و دست نیافتی کردن او نیست. اگر شخصیت خارج از واقعیت باشد به او خیانت کرده‌ایم»

وی افزود: «او را یک نویسنده تمام‌وقت می‌دانم که تفننی کار نکرده است. بیش از بیست اثرش منتشر شده است. من تئاتر جنگ را زیرمجموعه تئاتر اجتماعی می‌دانم و گروه پوشه از پدیده‌های اجتماعی هیچگاه دور نمی‌شود. او برای خودش نمی‌نویسد و تنوع آدم‌هایی کار آثارش کار کرده است بسیار است.»

این منتقد درباره آثار جنگی تئاتر ایران گفت:«در سالن حرفه‌ای کار جنگی کردن یک ریسک است. اجرای مدرنی روی صحنه می‌رود که شاید با دیدن عکسی بگویند از همین تیر و ترقه‌ای‌هاست. شاید کسانی که در مناسبات در تئاتر ظاهر می‌شوند می‌توان گفت سفارش گرفته آمده‌اند؛ ولی در مورد کسی که مدام در تئاتر است باید گفت دلی به سراغ تئاتر رفته است.»

وی با اشاره به یک پژوهش ادعا کرد کارهای ایوب تنوع سنی بالایی در میان مخاطب دارد.

ایوب آقاخانی که خود را در مقام نماینده جامعه تئاتری معرفی کرد با ابراز خوشحالی از تمجید دوستانش گفت:«خیلی از همکاران من دریغ می‌کنند از گفتن‌ها و من پس از چاپ بیستمین اثرم هنوز مثل یک بچه از تشویق ذوق می‌کنم. نهادهایی که پز حمایت می‌دهند تنها با کار من عکس گرفتند و هیچ کمکی به من نکردند. آقای شفیعی یک کلمه از این مسخره‌بازی‌های بوروکراتیک برای من نتراشید. فقط به من گفت یا علی. مؤمنانه پای اعتماد من ایستاد. او تنها کسی است که اگر کار خوب شده لایق عکس گرفتن با کار است. مسئله این است که تئاتر همچنان تنهاست.»

او از نماینده‌ها خواست فقط این نمایش را نبینند و باید آثار دیگر او همانند زنانی که بزها خیره می‌شوند را هم ببینند. وی افزود: «سال‌هاست این دوستان فکر می‌کنند جشنواره فجر آینه تمام نمای تئاتر کشور است. این جشنواره تنها بخشی از این جهان است. کسانی باانگیزه جوانانه و تاریخ تولید به فجر می‌روند. نماینده باید در طول سال کار ببینند و حاضرم با ماشین شخصیم به سراغ نماینده بروم او را سرکار دوست و همکارم ببرم.»

سعیدی پس از گفته‌های آقاخانی با بیان اینکه قرار بوده در تودیع و معارفه استاندارد شرکت کند؛ ولی تصمیم گرفته برای رونمایی کتاب سفر را به تأخیر بیاندازد، گفت: «این کتاب استخراج گنجینه‌ای از تاریخ دفاع مقدس است. بعثی‌ها در خرمشهر نوشته بودن که آمدیم بمانیم اما امروز برای نگهداری قبر فرمانده خود در تکریت با محافظ انجام می‌دهد.»

سعیدی با اشاره به حرف آقاخانی درباره پیگیری نمایندگان مجلس از آثار نمایشی از هنرمندان خواست با آنان تماس بگیرند و تأکید کرد هنرمندان به آنان پیام دهند و گفت: «ما می‌آییم.»

او گفت در مدرسه کارهای نمایشی کرده است و در یک مورد نمایشی با موضوع مکتب‌خانه و یک لب‌شکری گفت و تأکید کرد آخرین نمایشنامه‌ای که کار کرده با موضع بنی‌صدر بوده و نقش او را بازی کرده و آرزو کرد ماش همزمان با جنگ تئاتر را ادامه می‌داده است.

انتهای پیام/

R1369/P1010114/S4,38,39/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۳۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر آئین ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: نمایش ۱۹۴۸ به نویسندگی و کارگردانی «یاسر خالقی» از شهرستان لنده، تولید حوزه هنری استان به پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافت.

وی بیان داشت: این نمایش با زبانی طنز به اشغال فلسطین توسط اسرائیل غاصب می‌پردازد و از کمدی تازه‌ای در بیان درام خود استفاده می‌کند که برای مخاطب جذابیت ویژه‌ای دارد.

آئین تصریح کرد: پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

وی افزود: پس از بازبینی آثار تولید شده از استان‌های مختلف کشور، ۱۴ گروه نمایشی توانستند برای حضور در پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد امتیاز لازم را کسب کنند.

کد خبر 6095107

دیگر خبرها

  • کارگاه اموزشی هنرمند ایرانی در قزاقستان
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • تقدیر جنبش حماس از مواضع شجاعانه یمن در حمایت از فلسطین
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • عکس| جدیدترین عکس سجاد افشاریان در پشت صحنه تئاتر
  • آقای سعید آقاخانی، ما تحمل می‌کنیم، اما دل خودتان نسوخت؟
  • اعضای شورای علمی مسابقات ملی مناظره دانشجویی منصوب شدند
  • حمله به نون‌خ و آقاخانی: برای اینستاگرام سریال ساخته بودید؟