پیام عاشورمحور اصلی انقلاب اسلامی است/از رسالت اشعار مذهبی غافل شده ایم
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۸۳۶۱۷
قادر طهماسبی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز با بیان اینکه محور اصلی انقلاب اسلامی حرکت عاشور است، اظهار داشت: اگر امام حسین (ع) و پیام عاشورا نبود، انقلاب اسلامی به وجود نمی آمد و در همه مسائل اگر به تاسی از پیام عاشورا عمل کنیم قطعا از مسیر درست دور نمی شویم.
طهماسبی درباره تاثیر اشعار مداحان از واقعه عاشورا، گفت: در شعر آیینی کمی غفلت شده است و اکثر اشعار مداحان مربوط به دهه 60 است و برای شرایط امروز مناسب نیست در این زمینه باید به زندگی مدافعان حرم گریزی زده شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره تاثیر نگارش آثاری در قالب خاطره نویسی از زندگی شهدای دفاع مقدس، نیز اظهار داشت: در نگارش این آثار اگر دقت صورت بگیرد تاثیرگذار است ولی چندان نباید به مسائل فرعی در این خاطرات پرداخته شود زیرا ممکن است در زندگی هر شخصی جزییات زیادی رخ دهد که عنوان کردن آن لزومی نداشته باشد.
شاعر «شکوفههای فریاد» با اشاره به اینکه بیان برخی از خاطرات از ضعف هایی یک اثر است و گفتنش لزومی ندارد، افزود: خاطره نویس ها اگر به این مسئله دقت کنند قطعاً نوشته هایشان تاثیر گذاری زیادی دارد چرا که در کارهای رئالیستی قسمت هایی از حقیقت که برجستگی دارد در کنار موقعیت های تاثیرگذار می اتواند به قوام نوشته ها اضافه کند.
طهماسبی درباره اشعار مداحان نیز بیان کرد: گریاندن مردم مسئله فرعی مجالس مذهبی است در حالی که بیان واقعه عاشورا اصل مراسم عزاداری به حساب می آید و متاسفانه توجه به این واقعه و بیانش در درجه دوم اهمیت قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه کار شاعر با مداح متفاوت است، اظهار کرد: مداح باید شعر را درست بفهمد و شاعر باید بر روی پیام شعر دقت کند.
این شاعر ادامه داد: گویی در عاشورای سال 61 به سر می بریم و تنها گریاندن مردم مهم است و قیام عاشورا و رسالتی که یک شاعر و مداح برعهده دارد معمولا نادیده قرار می گیرد.
وی درباره اشعاری که اکثر مداحان در مجالس مذهبی قرائت می کنند گفت: متاسفانه اشعار مداحان ضعیف است و چند سالی است کشور درگیر مسائل دیگری شده که از رسالت اشعار مجالس مذهبی غافل شده ایم در حالی که این اشعار رسالت مهمی را به همراه دارند.
شاعر مجموعه «شکوفه های فریاد» در مورد مراکز نظارت بر اشعار روضه خوانان، نیز توضیح داد: یکی از مشکلات نبود متولی دقیق نظارت بر اشعار مداحان است و باید وزارت ارشاد در این باره ورود کند.
وی بیان کرد: برای نظارت بیشتر بر اشعار آیینی مجمعی متشکل از شاعران و مداحان گردهم بیایند و متخصصین این دو حوزه به صورت رسمی جلساتی تشکیل دهند و با هماهنگی یکدیگر ضعف اشعار اصلاح شود.
طهماسبی درباره ترویج مقتل خوانی در مجالس مذهبی نیز گفت: مقتل خوانی سال ها قبل در شهرستان ها به صورت خودجوش ادامه داشت و امروز کمتر رواج دارد. مقتل خوانی در ارتباط با تئاتر بهتر می تواند بیانگر پیام عاشورا باشد و به صورت یک کار تلفیقی تاثیر گذار خواهد بود.
وی تاکید کرد: وقتی یک مقتل خوان عاشق سید الشهدا (ع) و کربلا باشد می تواند این حس دلبستگی را به مخاطبین انتقال دهد والا اگر صرفا یک مقتل خوانی انجام شود که تنها برای پر کردن وقت روضه باشد، مفید نیست.
شاعر «عشق بی غروب» با بیان اینکه متولی ترویج مقتل خوانی وزارت ارشاد است، خاطرنشان کرد: در این مسئله ارگان های مرتبط باید به یک وفاقی با یکدیگر رسیده تا موازی کاری ها در یک نقطه به هم برسند.
502
قادر طهماسبی انقلاب اسلامی عشق بی غروب مداح مجالس مذهبی مقتل خوانی
منبع: ایسکانیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۳۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زمینهسازان شهادت امام حسین (ع)
فرازی از زیارت عاشورا گویای آن است که باید دید اولبار چه کسانی اساس ظلم و جور در حق اهل بیت وحی را بنا نهادند و جایگاهی که خداوند به واسطه پیامبرش به آن انوار مقدس بخشیده بود، سلب کردند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در فرازی از زیارت عاشورا میخوانیم «فَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْكُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ؛وَ لَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ وَ أَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتِی رَتَّبَكُمُ اللّٰهُ فِیها، وَ لَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ وَ لَعَنَ اللّٰهُ الْمُمَهِّدِینَ لَهُمْ بِالتَّمْكِینِ مِنْ قِتالِكُمْ»؛ یعنی خدا لعنت کند امّتی که بنای ستم و بیداد بر شما اهلبیت را بنیان کردند و خدا لعنت کند قومی که شما را از مقامتان دور کرد و از مرتبههایتان برکنار نمود، مرتبههایی که خدا شما را در آنها جای داد و خدا لعنت کند امّتی که شما را کشتند و خدا لعنت کند آنان را که امکانات و توان جنگ با شما را برای ایشان تدارک دیدند،
در این بخش از زیارت عاشورا 4 مرتبه به چهار گروه لعن فرستاده میشود:
1. آنها که اساس ظلم و جور را علیه اهل بیت علیهمالسلام بنا کردند و آن را عادیسازی کردند 2. آنها که اهل بیت را از جایگاهشان منع کردند و مقامی که خداوند به ایشان عطا کرده بود زائل کردند 3. آنها که دست به قتل ائمه زدند 4. آنها که عامل و زمینهساز قتل عترت شدند.
این فراز از زیارت عاشورا گویای آن است که واقعه غمبار کربلا دارای پیشینهای عمیق است. فارغ از اینکه به صورت مصداقی به تاریخ قبل از رویداد عاشورا بپردازیم، همین گزارهها در زیارت عاشورا کافی است انسان را با حقیقت ماجرا آشنا کند؛ یعنی باید دید اولبار چه کسانی اساس ظلم و جور در حق اهل بیت وحی را بنا نهادند و جایگاهی که خداوند به واسطه پیامبرش به آن انوار مقدس بخشیده بود، سلب کردند. این دو گزاره اول، اساس ماجرای شهادت رساندن امام حسین علیهالسلام را نشان میدهد.
خلاصه وضعیت امت اسلام از رحلت نبوی تا قیام حسینیانتهایپیام/