Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- اجرای توافق هسته ای به رغم کارشکنی های کاخ سفید باعث شده مقامات کشورهای گروه 1+5 این توافق را به عنوان نسخه ای برای حل بحران کره شمالی مناسب بدانند و در خصوص پیامدهای خروج آمریکا از برجام هشدار دهند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، دولت آمریکا در ماه‌های اخیر بارها گفته است توافق هسته‌ای با ایران را توافقی ناموفق می‌داند و هنوز تصمیم نهایی را برای پایبندی به آن نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ در آخرین موضع‌‌گیری در این زمینه، در سخنرانی روز سه شنبه (بیست و هشتم شهریورماه) در مجمع عمومی سازمان ملل با تندترین لحن ممکن علیه جمهوری اسلامی ایران سخن گفت. وی برجام را توافقی یکجانبه و شرم آور خواند.
از دید ناظران، این سخنرانی ترامپ نشان از تصمیم او در رویارویی با ایران و نیز کره‌شمالی داشت. اگر چه ترامپ از زمان پیروزی در انتخابات تاکنون تعهد ایران به برجام را تایید و تمدید لغو تحریم‌های هسته‌ای را امضا کرده است اما با توجه به رویکردهای وی، آینده حضور آمریکا در برجام بیش از گذشته در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته باشد. این در شرایطی است که یک روز پیش از سخنرانی ترامپ در سازمان ملل «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی در مصاحبه‌اش با خبرگزاری «سی‌ان‌ان» با اشاره به تنش‌های آمریکا با کره شمالی گفت تجربه برجام می‌تواند در موارد دیگر مانند کره شمالی نیز تکرار شود؛ نکته ای که پیش از این صدراعظم آلمان هم بر آن تاکید کرده بود.
روحانی با اشاره به تهدیدات ترامپ برای خروج از برجام عواقب چنین تصمیمی را نیز یادآور شد که در صورت خروج آمریکا از برجام، چرا باید کره شمالی وقتش را سر میز مذاکره با این کشور تلف کند تا پس از سال‌ها مذاکره رییس جمهوری بعدی آن توافق را زیر پا بگذارد. این گزارش در بردارنده مهمترین محور تحلیل های است که درباره احتمال خروج آمریکا از برجام، در مخاطره قرار گرفتن نظام «منع گسترش تسلیحات هسته ای» و نیز از میان رفتن احتمال حل بحران هسته ای کره شمالی در رسانه های عربی منتشر شده است.

** توافق هسته ای؛ الگویی برای حل بحران کره شمالی
روزنامه «الیوم السابع» مصر، صفحه عربی شبکه خبری «شیهنوا» چین و تارنمای «دویچه وله» آلمان به نقل از برخی سیاستمداران، نسخه و الگوی برجام را برای حل دیگر بحران ها به ویژه بحران کره شمالی مناسب دانستند.
به نوشته روزنامه الیوم السابع، «واسیلی نیبنزیا» نماینده دایم روسیه در سازمان ملل تصریح کرد اوضاع کره شمالی نیاز به تلاش دیپلماتیکی بیشتر از آنچه برای توافق هسته ای ایران صورت گرفت، دارد. او گفت در صورت عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای ایران، این موضوع پیام های منفی به کره شمالی ارسال خواهد کرد، به ویژه این در شرایطی است که تهران و پیونگ یانگ با هم روابط دارند.
به نوشته شبکه خبری شینهوا، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت توافق هسته ای الگویی برای حل مسائل داغ بین المللی از راه دیپلماسی است. این توافق نقش مهمی در جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای و حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه دارد.
به نوشته دویچه وله، از نظر آلمان هیچ دلیلی برای تعلیق توافق هسته ای وجود ندارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی هشت بار از تاسیسات هسته ای ایران بازرسی به عمل آورده و بر پایبندی ایران به توافق هسته ای تاکید کرده است. در هر بار پاسخ آژانس درباره پایبندی ایران به توافق هسته ای مثبت بوده است و اکنون «آنگلامرکل» صدر اعظم آلمان معتقد است توافق هسته ای الگویی است که باید درباره کره شمالی هم از آن استفاده کرد.

** پیامدهای خروج آمریکا از برجام
شبکه خبری «الجزیره» قطر و تارنمای دویچه وله آلمان در کنار روزنامه های «العرب» و «القدس العربی» چاپ لندن پیامدهای خروج احتمالی آمریکا از برجام را بررسی کردند.
به نوشته شبکه خبری الجزیره، در صورتی که آمریکا تصمیم به لغو توافق هسته ای بگیرد این موضوع پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. در این صورت اعتبار آمریکا در برابر همپیمانان اروپایی، کشورهای عضو دائم شورای امنیت و سازمان ملل و همه کشورهای جهان خدشه دار خواهد شد. برای آمریکا به عنوان قدرتی جهانی شایسته نیست از موضوعی که سایه جنگ را از منطقه دور کرد، شانه خالی کند. پس از نادیده گرفتن توافق هسته ای دیگر کشورهای جهان نمی توانند به آمریکا اعتماد کنند و به آمریکا به عنوان طرفی نگاه می کنند که به معاهدات بین المللی پایبند نیست.
در ادامه می خوانیم: نادیده گرفتن توافق هسته ای با واکنش منفی رسمی و مردمی به ویژه در کشورهای اروپایی روبرو خواهد شد. تنش در منطقه خاورمیانه به زودی بر عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای اروپایی تاثیر خواهد گذاشت. درست است که اسرائیل برخی از کشورهای عربی را زیر فشار قرار می دهد تا برای برهم زدن توافق هسته ای تلاش کنند اما در نتیجه این موضوع اگر جنگی رخ دهد کشورهای اروپایی بیشترین زیان را خواهند دید. کشورهای اروپایی می دانند قدرت نظامی بالای ایران در صورت رخ دادن هرگونه جنگی منافع آنان را هم هدف قرار خواهد داد.
این رسانه افزود: کشورهای اروپایی در شرایطی این توافق را امضا کردند که مذاکره را بهترین راه می دانستند. این کشورها برای تامین منافع خود از تنش دوری جستند. نادیده گرفتن توافق از سوی آمریکا عقربه های ساعت را به عقب برمی گرداند و بار دیگر ایران فعالیت های هسته ای خود را آغاز خواهد کرد و مذاکرات فشرده چند ساله بی نتیجه خواهد بود. پیش بینی می شود در صورتی که آمریکا توافق هسته ای را نادیده بگیرد عکس العمل مردم اروپا از واکنش دولت ها سخت تر باشد. زیرا مردم این کشورها زیر بار دولت آمریکا نمی روند. اما دولت ها در بسیاری از موارد در این زمینه با محافظه کاری برخورد می کنند. همچنین قابل توجیه است که نادیده گرفتن توافق هسته سبب مسابقه تسلیحاتی به ویژه در جهان اسلام شود و دامنه تنش میان ایران و برخی کشورهای عربی گسترش یابد.
به نوشته الجزیره، پیش بینی می شود اگر آمریکا توافق هسته ای را نادیده بگیرد ایران بار دیگر فعالیت های هسته ای خود را آغاز کند. ایران پس از این موضوع بار دیگر وارد مذاکره برای بازنگری در برخی از بندهای توافق نخواهد شد. عکس العملی که پیش بینی می شود ایران از خود نشان دهد آغاز غنی سازی اورانیوم و تجهیز علمی برای ساخت بمب اتمی است.
به نوشته دویچه وله، «کلاوس دیتر فرانکبیر» سردبیر امور خارجی روزنامه «فرانکفورتر سایتونگ» آلمان 20 سپتامبر نوشت: اقدام ترامپ به آنچه او برای جلوگیری از آن تلاش می کند، شتاب خواهد بخشید. این موضوع خطرناک و حماقت بزرگی است. به دنبال هیاهو و دست زدن های برخی برای برخی دیگر در نتیجه چنین تصمیمی، آمریکا منزوی خواهد شد.
به نوشته روزنامه العرب، بسیاری از سیاستمداران نگرانی خود را از پیامدهای ناگوار تغییر ناگهانی موضع آمریکا درباره ایران اعلام کرده اند. این در شرایطی است که جامعه بین المللی هنوز امیدوار است با پیونگ یانگ درباره موضوع هسته ای به مذاکره وارد شود. در این زمینه روحانی رییس جمهوری اسلامی گفته است اگر آمریکا از تعهدهای خود شانه خالی کند و توافق هسته ای را نقض کند اعتماد دیگر کشورها به خود را از دست خواهد داد.
به نوشته العرب، «استیوارت پاتریک» پژوهشگر شورای روابط خارجی هم معتقد است کره شمالی به دقت رصد می کند که با ایران چگونه رفتار می شود تا به این موضوع پی ببرد در صورتی که برای چشم پوشی از سلاح هسته ای خود موافقت کند سرنوشت این کشور چگونه خواهد شد.
«مصطفی اللباد» کارشناس مسائل ایران و مدیر مرکز پژوهش های منطقه ای و راهبردی «الشرق» قاهره به دویچه وله گفت تردید وارد کردن ترامپ در توافق هسته ای ایران درها را برای تردید وارد کردن در اعتبار همه توافق هایی که آمریکا یک طرف آن است باز می کند زیرا توافق هسته ای یک توافق چندجانبه است و توافقی میان ایران و آمریکا نیست.
به نوشته روزنامه القدس العربی، نادیده گرفتن توافق هسته ای مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه را به دنبال خواهد داشت. نقض این توافق تاثیر ناگواری بر بحران کره شمالی خواهد داشت زیرا در این صورت کره شمالی همه اعتماد خود به غرب را از دست خواهد و وارد گفت و گو با کشورهای غربی نخواهد شد.

پژوهشم**9278**9279**خبرنگار: اصغر یوسفی**انتشار: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۳۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی که برای شرکت در پنجاهمین مجمع بانک توسعه اسلامی به ریاض سفر کرده است در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشور‌های مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تامین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تامین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

وی گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تامین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشور‌هایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تاسیس این پنجره تامین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تامین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشور‌های عضو به خصوص کشور‌های هدف که نقش پررنگ تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران