Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-غلامحسين شافعي رئيس اتاق ايران در همايش تجاري مشترک ايران و اسپانيا که در مادريد برگزار شد بر ضرورت توسعه همکاري‌ها بر پايه سرمايه‌گذاري تاکيد کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا ،رئيس اتاق ايران که هيات 30 نفره تجاري ايران به اسپانيا را سرپرستي مي‌کند در اين همايش به سخنراني پرداخت که متن آن به شرح زير است:
خرسندم از اينکه امروز فرصتي به‌دست‌آمده است تا با حضور جناب آقاي خوزه لوئيس بونت، رياست محترم اتاق اسپانيا، مقامات عالي‌رتبه دولتي و سفير محترم کشورمان در مادريد، جناب آقاي فدايي فرد، تجار و فعالان اقتصادي علاقه‌مند به توسعه روابط تجاري ميان ايران و اسپانيا، نقطه عطف ديگري در تاريخ روابط دو کشور رقم بزنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعزام اين هيات تجاري در کمتر از يک سال پس از سفر هيات تجاري اتاق اسپانيا به تهران، نشان از عزم جدي بخش خصوصي دو کشور در توسعه روابط و مناسبات اقتصادي في‌مابين دارد. حضور مقامات عالي‌رتبه دولتي دو کشور در اين نشست، حاکي از حمايت و ارتباط نزديک دولت‌هاي ايران و اسپانيا با بخش خصوصي است.
روابط ايران و اسپانيا به پيش از قرن دهم ميلادي بازمي‌گردد وليکن روابط ديپلماتيک برپايه معاهده نامه 1842 شکل گرفته و تاکنون ادامه يافته است. اسپانيا اولين کشور غيرهمسايه‌اي بوده است که ايران با آن پيمان دوستي امضا کرده است. از آن زمان تاکنون روابط دوجانبه همواره بر پايه تفاهم و احترام متقابل پيش رفته و اسپانيا هميشه در زمره شرکاي مهم اروپايي ايران بوده است. در جولاي 1977 موافقت‌نامه همکاري‌هاي مشترک ميان اتاق ايران و اتاق اسپانيا به امضا رسيده و در متن اين سند تشکيل کميته‌هاي مشترک در اتاق‌ها به‌عنوان متولي روابط دوجانبه پيش‌بيني‌شده است. ما در اتاق ايران نسبت به تشکيل طرف ايراني اتاق مشترک اقدام کرده‌ايم و اميدواريم طرف اسپانيايي اين اتاق مشترک نيز در آينده نزديک معرفي شوند تا بتوانند نقشه راه توسعه روابط را تنظيم کنند.
در دوران تحريم‌ها نيز ما شاهد بوديم که اسپانيا همچنان به بازار ايران به‌عنوان يک بازار هدف مي‌نگريست و هياتهاي تجاري مختلف و تخصصي را به کشورمان اعزام مي‌کرد.
در سال گذشته ميلادي حجم صادرات ايران به اسپانيا در حدود يک ميليارد دلار و بدون احتساب نفت به بيش از 200 ميليون دلار مي‌رسيد. مهم‌ترين صادرات غيرنفتي ايران به اسپانيا محصولات فولادي، زعفران، پسته، کشمش و محصولات پتروشيمي بوده است. اين در حالي است که در زمان مشابه وارداتي به ارزش بيش از 400 ميليون دلار عمدتاً شامل تجهيزات نفتي و ماشين‌آلات صنعتي، نهاده‌ها و تجهيزات کشاورزي از اسپانيا به ايران انجام‌شده است.
هم‌اکنون همکاري‌هاي گسترده‌اي نيز در بخش نفت و گاز در حال انجام است و شرکت‌هاي اسپانيايي سرمايه‌گذاري قابل‌توجهي در زيرساخت‌هاي توسعه پارس جنوبي انجام داده‌اند. لازم است در خصوص موانع بانکي و تسهيل مراودات مالي مذاکرات جدي‌تري صورت گرفته و شاهد اقدامات عملي در اين حوزه باشيم. بايد تحرکي نوين در همکاري‌هاي بانکي صورت گيرد و اين مهم‌ترين پيش‌شرط توسعه روابط تجاري و سرمايه‌گذاري است. در گام دوم لازم است موضوع تأمين مالي و پوشش بيمه‌هاي صادراتي موردبررسي قرار گيرد. مناطق آزاد ايران از ظرفيت‌هاي لازم جهت حضور بانک‌هاي تجاري اسپانيايي برخوردارند. ايجاد روابط کارگزاري قطعاً جهشي در توسعه روابط اقتصادي ايجاد خواهد کرد.
امروزه شرکت‌هاي کوچک و متوسط نقش پررنگي در اقتصاد ايران دارند و هر روزه به فعاليت استارت‌آپ‌ها افزوده مي‌شود. اميدواريم همکاري در فناوري‌هاي نو و انرژي‌هاي تجديد پذير که اسپانيا در آن سرآمد است، موردتوجه طرفين قرار گيرد. ايران 300 روز آفتابي در سال و دو کوير بزرگ دارد که تاکنون بهره‌برداري قابل‌توجهي از اين منبع انرژي نکرده است. اخيراً با سرمايه‌گذاري 500 ميليون يورويي يک شرکت بريتانيايي براي توليد پنج هزار مگاوات برق از انرژي خورشيدي، ششمين نيروگاه بزرگ خورشيدي در ايران ساخته خواهد شد.
تجارت جاده‌اي دوطرفه است و پايداري روابط اقتصادي به نزديک شدن به توازن تجاري بستگي دارد. ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري و پروژه‌هاي مشترک در حوزه‌هاي کشاورزي مکانيزه، قطعات خودرو و توسعه ميدان‌ها نفتي مي‌تواند موردبررسي قرار گيرد. امروز که يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي نفتي اروپايي قرارداد سرمايه‌گذاري به ارزش 5 ميليارد دلار در پارس جنوبي را امضا مي‌کند، قطعاً امنيت سرمايه‌گذاري در ايران را موردمطالعه قرار داده است. اميدواريم شرکت‌هاي معظم اسپانيايي نيز بتوانند سهم بيشتري در پروژه‌هاي نفت و انرژي ايران داشته باشد. زمان آن است که سمت‌وسوي مناسبات کمي از تجارت به سمت سرمايه‌گذاري سوق يابد. چراکه سرمايه‌گذاري، پروژه‌اي بلندمدت است و نشان از ثبات خواهد داشت.
اکنون با توسعه زيرساخت‌هاي صنعت هوايي ايران و تجهيز آن به ناوگاني مدرن، خط مستقيم هوايي بين دو کشور ايجادشده است که رفت‌وآمد تجار و گردشگران را تسهيل کرده و قطعاً رونق روابط اقتصادي را به دنبال خواهد داشت.
دو کشور مي‌توانند از روابط نزديک سياسي و اقتصادي خود جهت نفوذ منطقه‌اي استفاده کنند. ايران در منطقه خاورميانه و آسياي ميانه و قفقاز داراي حضور پررنگي است و اسپانيا مي‌تواند ورود شرکت‌هاي ايراني بخصوص صادرکنندگان خدمات فني مهندسي به بازارهاي آمريکاي لاتين را فراهم کند.
در چندسال اخير رفت‌وآمدهاي خوبي ميان دو کشور انجام‌شده و علاقه‌مندان زيادي در بين فعالان اقتصادي دو کشور براي توسعه روابط اقتصادي وجود دارد که همه نشان از فرصت‌هاي خوب توسعه روابط ميان دو کشور دارد. امروز شرکت‌هاي ايراني در صدور خدمات فني مهندسي به منطقه آمريکاي لاتين خوش‌نام و مورد اعتماد کارفرمايان آن منطقه هستند. پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري مشترک سه‌جانبه مي‌تواند حضور ايران و اسپانيا در آن منطقه را تقويت کند.
بايد بحث ضمانت‌نامه‌هاي بانکي مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد تا پيمانکاران ايراني بتوانند در پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري مشارکت داشته باشند. پيمانکاران ايراني ظرفيت‌هاي لازم را براي حضور در مناقصات و رقابت با شرکت‌هاي بين‌المللي دارند و پذيرش ضمانت‌نامه بانک‌هاي ايراني مي‌تواند اين دروازه را به روي آن‌ها بگشايد.
اميدوارم همکاري مداوم و نزديکي که ميان اتاق‌هاي دو کشور وجود دارد، صرفاً به اعزام و پذيرش هيات ها محدود نشود. گسترش مناسبات ما به حوزه نمايشگاهي قطعاً به نهادينه شدن روابط اقتصادي کمک خواهد کرد.
در پايان، اميدوارم بتوانيم با همکاري نزديکي که ميان دو اتاق وجود دارد، تحولي اساسي در سطح روابط دوجانبه ايجاد کنيم.




منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۴۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با معاون سازمان توسعه تجارت مالزی با اشاره به توانمندی‌های صادراتی ایران، بیان کرد: تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی با اندونزی در مراحل نهایی شدن است و امیدواریم که با مالزی نیز تفاهم‌نامه تعرفه ترجیحی را امضا کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی تولیدکنندگان ایرانی، گفت: چگونگی مراودات پولی و بانکی در شرایط تحریم برای ایران اهمیت دارد.

برگزاری نمایشگاه ایران در مالزی

در ادامه جایی شانکه معاون سازمان توسعه تجارت مالزی، ضمن تشکر از میهمان نوازی ایرانیان، گفت: من برای نخستین بار به ایران سفر کردم؛ تعداد قابل توجه بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از این نمایشگاه برای من جالب توجه است.

وی پیشنهاد دایر کردن نمایشگاه‌های مشترک ایران و مالزی را به ضیغمی داد و افزود: من از شما دعوت می‌کنم که به مالزی سفر کنید و علاوه بر بازدید از سازمان توسعه تجارت مالزی، در نمایشگاه حلال MIHAS که در مهر امسال برگزار می‌شود نیز دیدن کنید.

معاون سازمان توسعه و تجارت مالزی، گفت: من مسوول دفاتر سازمان توسعه تجارت مالزی در سایر کشورها هستم و تمایل داریم که در ایران نیز یکی از دفاتر منطقه‌ای خاورمیانه را افتتاح کنیم.

همچنین در این دیدار دو طرف درباره شیوه مراودات پولی و بانکی به توافقاتی دست پیدا کردند. معاون سازمان توسعه تجارت مالزی به همراه هیات مدیره اتاق بازرگانی مالزی از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ دیدن کردند.

کد خبر 6093247 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • اصفهانِ زیبا ظرفیت بالایی برای گردشگری و تجارت دارد
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • پایان اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع گفت و گوی همکاری آسیا
  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد
  • گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت است
  • پنجاهمین نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان آغاز شد