Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کابل - ايرنا - در نخستين هفته مهرماه جاري هفته نامه هاي افغانستان تحليل سفر رئيس جمهوري افغانستان به نيويورک، بررسي فاش شدن سندي مبني بر راهنماي رفتار قومگرايانه در دولت، استقبال از محرم و پرداختن به برخي مشکلات اجتماعي را براي نشر انتخاب کردند.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا، اهم مطالب هفته نامه هاي افغانستان در هفته نخست مهرماه به قرار زير است:
* هفته نامه «خرد» سرمقاله خود را با عنوان «قوم گرايي خطرناکتر از هراس افکني» به سخنراني محمد اشرف غني رئيس جمهوري افغانستان در نشست مجمع عمومي سازمان ملل اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين مطلب آمده است، آنچه اين کشور را با بحران دراز مدت روبرو کرده است تنها مداخله کشورهاي همسايه و فرستادن تروريست نيست بلکه زد و بندهاي دروني ميان رهبران و چهره هاي سياسي - قومي به عنوان عامل مهم بحران جاري در کشور است.
در گزارش ديگري با عنوان « دسترسي به صلح ناممکن تر مي شود» نوشته است که اختلاف‌ نظر، ذوق‌زد‌گي و ‌فهم غلط دولتمردان باعث شده است صلح از دسترس‌ دورتر شود.
خرد در اين گزارش آورده است؛ اختلاف ديدگاه ميان رئيس اجرايي و رئيس شوراي صلح، در واقع نمونه کوچکي از اختلاف نظرهايي است که در خصوص جنگ و صلح در افغانستان ميان دولتمردان از يک سو و ميان ساير جريان‌هاي سياسي از سوي ديگر، وجود دارد.
اين هفته نامه از اين اختلاف‌ها به عنوان شرايط نامساعد داخلي براي تحقق صلح نامبرده است.
در ادامه اين نوشته آمده است: براي تحقق صلح پايدار در افغانستان نياز به فراهم شدن شرايط مساعد در سه سطح ملي، منطقه اي و جهاني است.
سپس با اين سئوال که آيا شرايط صلح در سه سطح ياد شده مساعد شده است؟ مي نويسد؛ در سطح ملي عبدالله عبدالله رئيس اجرايي دولت وحدت ملي به گونه غيرمستقيم به اختلاف نظرهايي اشاره دارد که ميان او و رياست جمهوري در خصوص مسأله صلح وجود دارد.
او بدون آن که از فرد يا گروه خاصي نام ببرد، گفته است «اگر روحيه همديگر پذيري نداشته باشيم به صلح نمي‌رسيم. اگر يکي را به نام زبان، يکي را به نام مذهب و يکي را به نام قوم از خود برانيم، به صلح نمي‌رسيم. بايد در ذهن خود همديگر را بپذيريم.»
هفته نامه خرد ادامه داده است که در شرايط منطقه اي هم هيچ نشانه اي از بهتر شدن شرايط براي صلح در افغانستان وجود ندارد.
پاکستان که مانع عمده فرا راه صلح در افغانستان پنداشته مي‌شود، همچنان در موضع خود ايستاده است و هيچ نشاني از تغيير موضع اين کشور در قبال افغانستان ديده نشده است که بتوان از آن نتيجه‌ گرفت که شرايط منطقه براي صلح فراهم شده است.
ايران و روسيه نيز اخيرا در فاز رقابت‌هاي خصمانه‌تري با آمريکا قرار گرفته‌اند که اين امر شرايط منطقه اي را براي صلح دشوارتر ساخته است.
گزارش اين هفته نامه شرايط جهاني را هم براي صلح مناسب نمي داند و مي نويسد که تحليل شرايط جهاني دشوار و زمان‌گير است و اگر منظور از تغيير شرايط جهاني براي صلح در افغانستان، راهبرد جديد آمريکا در خصوص افغانستان و منطقه باشد، بايد گفت که اين تغييرات بيشتر جنگ محور است تا اين که صلح محور باشد.
به باور اين هفته نامه سخن خليلي و عبدالله که هر دو در مراسم گراميداشت روز جهاني صلح، بر ضرورت صلح عزتمندانه براي طرفين مصالحه در کشور تاکيد کردند، حرکتي نابجا و گمراه کننده است زيرا رهبران يک دولت مردمي و مشروع، بنا به مباني اخلاقي نبايد دنبال عزتمندسازي گروه تروريستي‌اي باشند که همه روزه مشغول کشتن و خون ريزي است و به هيچ چيز رحم نمي‌کند.
اين هفته نامه مطالبي نيز با سرخط « تنها تروريسم مشکل افغانستان نيست به زد و بندهاي سياسي پايان دهيد» و « تعهد ترامپ به تامين امنيت و ثبات در افغانستان » پرداخته است.
در بخش تريبون آزاد اين هفته نامه که مدعي بيان انديشه دانشجويان است، آمده قوم گرايي و برتري طلبي اولويت هاي ارگ نشينان است که منظور از ارگ نشينان منظور همان کاخ رياست جمهوري است.
* هفته نامه « سنجه» اين شماره را به محرم اختصاص داده است و در زير عنوان «اينک حسين مي وزد از سوي کربلا» به باز خواني روند شکل گيري واقعه کربلا پرداخته است.
مطالب ديگري هم با عنوان «شيعه و سني در آيينه عاشورا» منتشر شده که تاکيد دارد واقعه کربلا موضوعي براي همه مسلمانان فارغ از مذهب آنها است.
فرصت حر شدن، عاشورا و انتظار، بايدها و نبايدهاي آيين سوگواري حسيني از ديگر عناوين منتشر شده در اين هفته نامه است.
*هفته نامه «صداي مردم افغانستان» در زير عنوان «ملي انديشي شعاري رمانتيک و واقعيتي که هرگز وجود نداشته است»؛ به انتشار سند 12 ماده اي راهنماي قوم گرايانه در جذب و چينش نيروهاي دولتي در ادارات اشاره کرده است .
اين مدرک درون گروهي که در کانال تلگرامي يکي از کارمندان اداره امور رياست جمهوري به اشتباه منتشر شده است به رويه برتر گزيني قومي پرداخته است.
در اين مطلب آمده که از اين شرم آورتر نيست که رئيس جمهوري يک مملکت که در نيويورک در رابطه با مسايل ملي و جهاني حرف مي زند در داخل دست به توجيه تفکر قبيله محور يک نفر بزند و کوشش کند رسوايي ماموران زير دستش را با ارايه يک تصوير به شدت سانسور شده پنهان کند.
«سلطه جويان تبارگرا چگونه به قدرت رسيدند» عنوان مطلب ديگري است که در اين هفته نامه منتشر شده است و همچنين در مورد استعفاي ثواب الدين مخکش همان فردي که سند 12 ماده اي قوم گرايانه در تلگرامش لو رفته است، نوشت « با استعفا و محاکمه يک نفر خيانت ملي را توجيه نکنيد»
*هفته نامه هاي «لوي افغانستان» و «ننني افغانستان» از جمله نشريات پشتو زبان هستند که در اين هفته به مسايل ميان افغانستان و هند و پاکستان پرداخته اند.
هفته نامه ننني همچنين در سر مقاله خود به گزارش « اداره بازرسي عمومي آمريکا براي بازسازي افغانستان» - سيگار - اشاره کرده است و تيتر زده است « شرم گزارش سيگار را کجا ببريم ؟»
سيگار در آخرين گزارش خود به ضايع شدن کمک هاي مالي به افغانستان اشاره دارد و از سوء استفاده جنسي مسئولان دواير دولتي از زنان سربازان کشته شده در درگيري ها خبر مي دهد که مجبور هستند براي دريافت حقوق يا پيگيري امورشان به ادارات مراجعه کنند.
«مشکلات فراوان و فقدان نقد خودي » از ديگر مطالبي است که اين هفته نامه درآن تاکيد کرده که رفتارهاي جمعي و حزبي و قومي مذهبي در افغانستان کنوني گسترش يافته و در 16 سال اخير اين رفتارهاي جمعي به يک سنت اجتماعي – سياسي تبديل شده است.
*هفته نامه «سفير» زير عنوان « زندگي ترسناک کودکان خياباني که قربانيان تجاورهاي جنسي اند» اين مشکل را در شماره آخر خود به عنوان سونامي خاموش پايتخت برشمرده است .
کشوري به نام کردستان از راه مي رسد؟، بازي برد برد آمريکا در منطقه و فساد ديوانسالارانه از ديگر عناوين منتشر شده در سفير است.
بيش از پانصد روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و فصل نامه در شهر کابل پايتخت افغانستان و ساير استان هاي اين کشور منتشر مي شود که 90 درصد اين نشريات درکابل نشر مي يابد.
اين نشريات را مي توان به نشريات دولتي ؛ حزبي ؛ سازمان ها ؛ نهادهاي امدادي داخلي ؛ سازمان بين المللي ؛ نمايندگي هاي سازمان ملل متحد و نشريات نهادهاي مدني و همچنين نشريات آزاد که به وسيله روزنامه نگاران مستقل چاپ مي شود، تقسيم کرد.
شبد**آساق * 1104*1379
انتشار دهنده: هادي افتخاري
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۵۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»

پیگیری‌های رسانه‌ای درباره سرانجام «پایتخت۷» با دو اتفاق سرزبان‌ها افتاد؛ یکی خبر حذف از کنداکتور آی‌فیلم سرو صدایی به پا کرد و دیگری خبری از تولید فصل جدید که نه پایتختی‌ها و نه تلویزیونی‌ها آن را تأیید نکرده‌اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم پیش از آغاز سال 1403 به ساخت فصل‌های جدید سریال‌های «پایتخت» و «گاندو» اشاره کرد. 

او در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره کرد: فیلمنامه «گاندو» که فیلمنامه‌اش مراحل تأیید در داخل صداوسیما انجام می‌شود ان‌شاءالله در سال جدید وارد مراحل پیش‌تولید و تولید می‌شود. اگر مشکلی هم پیش نیاید حتماً سریال «پایتخت» جدید را در 1403 می‌بینیم.

اما در طول سال گذشته و سالِ جاری، حواشی دست از سرِ «پایتخت» برنداشت. به طوری‌که چندی پیش در دیدار هنرمندان با پیمان جبلی، سؤالی که از سیروس مقدم کارگردان این سریال هم پرسیده شد همین بود؛ «پایتخت» چه زمانی ساخته می‌شود؟ به نوروز 1404 می‌رسد؟ او هم همچون مدیرانِ‌تلویزیون خیلی صریح و قطعی درباره سرانجام تولید سریال صحبت نکرد و به عبارتِ «تولید سریال در حال پیگیری و مذاکره است» اشاره کرد. 

همان نکته‌ای که بارها مدیران سیمافیلم به آن اشاره کرده‌اند که روالِ معمول ساخت سریال‌ها خصوصاً مجموعه‌های چند فصله به همین صورت است. نکته‌ای که سیدسلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما به آن اشاره کرد؛ "«پایتخت» در حال گفت‌وگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار می‌گیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی می‌کند."

اما دو خبر بار دیگر «پایتخت» را به صدرِ اخبار آورد. ابتدا خبری بود که مثلِ همیشه از درونِ گمانه‌زنی‌ها بیرون آمد؛ «پایتخت7» وارد مرحله پیش‌تولید شده و بازیگران از مردادماه مقابل دوربین خواهند رفت. اول آنکه سارا و نیکا به عنوان دختران نقی معمولی در این سریال حضور نخواهند داشت و ثانیاً سریال برای نوروز 1404 آماده خواهد شد. این نکات هم در رایزنی‌های رسانه‌ای آمده است. 

اگرچه پیشتر گروه عوامل پایتخت برای پیدا کردن دو دختر دوقلو برای بازی در این سریال، فراخوان اعلام کرده بودند. شاید گمانه حضور نداشتن دختران نقی معمولی (سارا و نیکا) با این فراخوان جدّی‌تر شده باشد. 

البته خبر شروعِ پیش‌تولید سریال و تولید در مردادماه را نه مدیران تلویزیون و نه عوامل «پایتخت» تأیید نکرده‌اند. اما در عین حال پیگیری، مذاکره و رسیدن به یک طرح و فیلمنامه درست نکته‌ای بوده که مدیران سیما و سیمافیلم به آن اشاره داشته‌اند. 

«موسی» و «پایتخت» امسال ساخته می‌شوند؟

خبر دیگری که برای «پایتخت» در شبکه‌های اجتماعی، حواشی‌ای ایجاد کرد؛ حذف این سریال از کنداکتور شبکه آی‌فیلم است. خبری مبنی بر شروع پخش «پژمان» رسانه‌ای شد که بعد از «پایتخت5» این سریال روی آنتن خواهد رفت. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد تلویزیون به دنبال پخش فصل ششم «پایتخت» نیست؛ همان فصلی که آغازِ حواشیِ گروه پایتخت با تلویزیون بود و چند قسمت پایانی هم به سختی و با پیگیری‌های مداوم ساخته و روی آنتن رفت. اما به هر ترتیب تلویزیون تصمیمی برای پخش این فصل ندارد و بعد از پایان فصل پنجم، سریال «پژمان» را از شبکه آی‌فیلم پخش خواهد کرد. 

فصل ششم سریال پایتخت به جز پخش اولیه خود در نوروز 1399 هیچگاه به شکل کامل بازپخش نداشت و تنها تکرار آن همان خلاصه شش قسمتی بود که شبکه یک در شب نوروز سال 1400 روانه آنتن کرد.

باید دید بالأخره سرانجام ساخت فصل جدید «پایتخت» به دور از این گمانه‌زنی‌های گهگاه به کجا خواهد رسید؟ آیا بنابر پیگیری‌های متعدد اهالی رسانه و پاسخِ همیشگی مدیران تلویزیون به پیگیری برای ساخت سریال در 1403، این سریال امسال به تولید خواهد رسید؟ به نوروز 1404 می‌رسد و یا در زمانی دیگر تولید و پخش خواهد شد؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی روی آنتن می‌رود
  • فصل جدید برنامه «جام‌جم» به زودی تولید می‌شود
  • اعتراض باشگاه استقلال به برنامه سازمان لیگ
  • اعتراض استقلال به برنامه هفته پایانی لیگ برتر
  • اعتراض باشگاه استقلال به برنامه هفته پایانی لیگ برتر
  • مسابقات «سدید»‌ مهارت‌های ارتباطی دانشجویان را تقویت می‌کند
  • جدیدترین شماره فیلم‌نگار با خلاصه فیلمنامه «آپاراتچی» و «آسمان غرب» منتشر شد
  • سیناپس «آپاراتچی» و «آسمان غرب» و فیلمنامه «یادآوری» کریستوفر نولان در شماره جدید فیلم نگار
  • سیناپس «آپاراتچی» و «آسمان غرب» و فیلمنامه «یادآوری» در فیلم‌نگار
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»