Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بغداد-ايرنا- رييس هيات عالي هماهنگي احزاب ترکمن عراق از اقدامات پارلمان، دادگاه عالي قانون اساسي و به ويژه دولت مرکزي عراق در حفاظت از وحدت اراضي عراق تقدير کرد و گفت که بايد فشارها بر اقليم کردستان عراق تشديد شود اما از درگيري بايد خودداري کرد.

`شيخ محمد تقي مولا` روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در بغداد افزود که اقداماتي که دولت مرکزي عراق براي تحت فشار گذاشتن اقليم کردستان عراق پيش بيني کرده، اقدامات خوبي است اما بايد از هرگونه درگيري اجتناب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اضافه کرد که نخست وزير به عنوان فرمانده کل قواي مسلح عراق در اجراي مصوبات پارلمان و شوراي عالي امنيت ملي عراق جدي است و ديروز چهارشنبه در جلسه پارلمان عراق، وعده پياده کردن نيرو در کرکوک و مناطق مورد اختلاف و همچنين مرز `ابراهيم خليل` با کشور ترکيه داد.
اين عضو برجسته مجلس اعلاي اسلامي عراق اضافه کرد که از روز جمعه آينده نيز پروازهاي هوايي از و به اقليم کردستان عراق متوقف مي شود و هر پرواز فقط با موافقت دولت مرکزي عراق به اين منطقه امکان پذير خواهد بود.
شيخ محمد تقي مولا در خصوص احتمال عقب نشيني مسعود بارزاني رهبر حزب دمکرات کردستان عراق از نتايج همه پرسي گفت: اگر فشارها بزرگ باشد و کرکوک و چاه هاي نفت آن از اقليم گرفته شود، وي ناچار به تجديد نظر در مواضع اش مي شود.
به گفته وي، اقليم کردستان عراق بدون کرکوک و چاه هاي نفت آن، فايده اي براي رهبران کرد عراق ندارد بر همين اساس بايد بر بازپس گيري کرکوک از دولت اقليم کردستان عراق اصرار کنيم.
شيخ محمد تقي مولا در پاسخ اين سوال که آيا عراق به مواضع آمريکا در همراهي با دولت مرکزي عراق براي تحت فشار گذاشتن اقليم کردستان عراق اطمينان دارد؟ به صراحت تاکيد کرد: هيچ اعتمادي به آمريکايي ها نداريم.
وي ادامه داد که عراق به دنبال راه حل هاي ديگر از جمله ارتباط گرفتن با جامعه جهاني، سازمان ملل، اتحاديه عرب و ديگر نهادهاي منطقه اي و بين المللي و کسب حمايت کشورهاي بزرگ است که هرچه تاييد جامعه جهاني در غير قانوني خواندن همه پرسي بالا باشد، مي تواند اثرات بيشتري بر اقدامات داخلي دولت عراق بگذارد.
اين عضو برجسته مجلس اعلاي اسلامي عراق در خصوص رقم 92 درصدي که براي ميزان مشارکت در همه پرسي عنوان شده گفت که دستکاري در آرا بسيار بالا بوده است و بخشي از اين تخلفات به صورت نوارهاي ويدئويي منتشر شده که نشان مي دهد برخي افراد يک بسته کامل تعرفه راي را پر مي کنند و به صندوق مي ريزند.
شيخ محمد تقي المولا گزارش کميسيون برگزاري همه پرسي اقليم کردستان عراق در خصوص درصد مشارکت مردمي را در همه پرسي قابل تامل توصيف کرد و گفت اين کميسيون ميزان مشارکت را در اربيل و دهوک 125 درصد اعلام کرده که چنين رقمي در هيچ راي گيري در جهان، مصداق خارجي ندارد!
وي اضافه کرد که مشخص است که تخلفات در همه پرسي بسيار بالا بوده زيرا مثلا کميسيون برگزاري همه پرسي کردستان عراق اعلام کرده که 3 ميليون و 500 هزار نفر در همه پرسي شرکت کرده اند در حالي که قبل از آن اعلام کرده بود که جمعيت اقليم 4 ميليون و 500 هزار نفر است!
به گفته وي، با استناد به اين اعداد و ارقام عجيب اعلام شده از کميسيون خودخوانده همه پرسي کردستان عراق، جمعيت عراق چقدر خواهد بود؟ همه اين آمار و ارقام نشان از تخلفات بالا در اين همه پرسي است.
رييس هيات عالي احزاب ترکمن عراق در خصوص وضعيت زندگي اهالي ترکمن و ديگر اقوام و طوايف در مناطق مورد اختلاف در شمال عراق گفت که ترکمنان و ديگر اقوام و طوايف در حال حاضر در مناطق مورد اختلاف از جمله در کرکوک تحت فشار هستند.
شيخ محمد تقي المولا اضافه کرد که با وجود اين فشارها اما ترکمنان و ديگر اقوام و طوايف از جمله عرب ها از شرکت در همه پرسي در کرکوک و طوزخورماتو و ديگر مناطق مورد اختلاف خودداري کردند.
وي خاطر نشان کرد که اقوام و طوايف مختلف از جمله ترکمنان و اعراب در مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک در انتظار استقرار سريع نيروهاي امنيتي دولت مرکزي در اين مناطق براي حفاظت از آنها هستند.
هيات عالي احزاب ترکمن عراق متشکل از هشت حزب اصلي ترکمن اين کشور است که اغلب آنها در شمال عراق به ويژه شهر کرکوک داراي دفاتر حزبي هستند.
ترکمنان بعد از عرب ها و کردها سومين قوميت بزرگ عراق به شمار مي روند که اغلب در مناطق شمالي عراق ساکن هستند.
خاورم *4*353*1770*380
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۵۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات سم‌پاشی علیه حشره ناقل مالاریا در سیب و سوران آغاز شد

ایوب کرد تمینی بیان کرد: پس از بارندگی‌های اخیر یکی از برنامه‌های کاهش ابتلا و همچنین کنترل پشه آنوفل و آئدس (ناقلین بیماری‌های مالاریا و تب دانگ) انجام عملیات سم‌پاشی منازل در مناطق دارای تبادل جمعیتی بالا با سایر مناطق آلوده و بالا بودن تعداد زیستگاه لاروی پشه است.
 
وی افزود: در شهرستان سیب و سوران عملیات سم‌پاشی توسط سه تیم در مناطق پرخطر تحت پوشش شبکه بهداشت و‌ درمان این شهرستان برنامه ریزی و اجرا شده است.
 
مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران خاطرنشان کرد: همچنین در کنار این عملیات زیستگاه لاروی هر روستا‌ بررسی و در صورت مشاهده لارو عملیات لاروکشی انجام می‌پذیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • پیام تبریک روسای فدراسیون های فوتبال عراق و تاجیکستان به رئیس فدراسیون فوتبال ایران
  • درگیری لفظی میان لاپید و وزیر شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بالا گرفت
  • عملیات سم‌پاشی علیه حشره ناقل مالاریا در سیب و سوران آغاز شد
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • رفع مشکل کمبود فشار آب در مناطق کوی دانشگاه شهرستان نقده
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه