Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی وطنی مسئول آتش نشانی شهر آشخانه در این مصاحبه گفت: از آنجا که شغل آتش نشانی، از مشاغل سخت، پر استرس و زیان بار است و هر کس قادر به تحمل این شرایط را ندارد، باید برای ادامه کار طی سالیان، علاقه و اشتیاق داشته باشد، بنابراین از لحاظ جسمی و روحی آمادگی کامل و آستانه صبر بالایی داشته باشند.وی افزود: کمترین حقوقی را که قانون گذار و اداره کار وضع کرده است را به آتش نشانان می دهند، به بیان دیگر کمترین حقوق در شهرداری به آتش نشانان تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری آشخانه، هفتم مهرماه به نام روز آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است؛ نهادی که نام آن همواره در کنار حادثه و اتفاق و رخداد شنیده می‌شود. آتش نشانانی که گرچه این‌گونه تصور می‌شود که فقط آتش است که آن را به حادثه می‌کشاند اما با مرور برخی از حوادثی که در جامعه رخ داده و یا در رسانه‌ها منتشر شده متوجه می‌شویم که این‌گونه نیست و هر جا حادثه‌ای رخ داده ۱۲۵ شماره‌ای آشنا برای حادثه دیدگان بوده است.

در کشور ما بیش از ۱۶۰ سال از تأسیس نخستین ایستگاه آتش نشانی در شهر تبریز به سال ۱۲۲۱ شمسی و نزدیک به هشتاد سال از تأسیس آتش نشانی پایتخت می‌گذرد و پس از انقلاب اسلامی، با انحلال سازمان دفاع غیرنظامی، سازمان‌های آتش نشانی زیر مجموعه شهرداری‌ها شدند.

آتش نشانان در هر مأموریت در معرض چندین عارضه از جمله عوارض ناشی از استرس رانندگی و ترافیک، اثرات دود وگازهای سمی در محل‌های عملیات، صدای آژیر، بلندگو و نور چراغ گردان، ترشح هورمون‌های دفاعی و آمادگی بدن در برابر حوادث، حرارت در محل حریق، تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه و دریافت پرتوهای یون ساز و تشعشعات رادیواکتیویته قرار می‌گیرند و در هر حادثه به طور میانگین ۱۰ مورد از عوامل زیان آور را لمس می‌کنند.

به دلیل جایگاه رفیع آتش نشانان برآن شدیم تا پای درد دل آنان بنشینیم که بخشی از صحبت‌های آنان در ذیل می‌آید:

کمیت و کیفیت ایستگاه آتش نشانی شهر آشخانه

مهدی وطنی 38 ساله مسئول ایستگاه آتش نشانی شهر آشخانه با 16 سال سابقه کار، در گفتگو با خبرنگار ما گفت:

ایستگاه شهر آشخانه دارای 9 نیروی آتش نشان که با بنده 10 نفر می شوند، ساعت کاری به صورت شیفت های 12-24 است، یعنی به ازای هر 12 ساعت شیفت، 24 ساعت استراحت داریم و در هر شیفت نیز 3 آتش نشان حضور دارند.

مهدی وطنی گفت: طبق استاندارها، باید 7 نفر در هر شیفت حضور داشته باشند، بنابراین ما به 21 آتش نشان نیاز داریم، در حالیکه با 50 درصد نیرو این ایستگاه خدمات می دهد.

این آتش نشان با بیان اینکه 4 خودرو آتش نشان و 1 دستگاه آمبولانس از امکانات این ایستگاه است، اظهار داشت: این ایستگاه با3 نیرو در هر شیفت، حتی به تعداد خودروهای خدمات رسان و پیشران هم نیرو ندارد، که ان شاءالله با حضور شهردار جدید شهر آشخانه این مشکلات برطرف گردد.

وطنی با اشاره به تعداد ایستگاه های شهرستان مانه و سملقان گفت: اکنون به ازای شهرداری های شهرستان، یک ایستگاه وجود دارد، که شهرهای آشخانه، قاضی، شهر آوا و پیش قلعه دارای ایستگاه اند.

وی هم چنین افزود: با توجه به پهنه بندی و سرانه ایستگاه های آتش نشانی، شهر آشخانه به یک یا دو ایستگاه دیگر نیازمند است که توانایی مانور و قدرت بازدارنگی بیشتر در خدمات رسانی داشته باشد.

برنامه های ورزشی و تغذیه ای به باد فراموشی

مسئول آتش نشانی در پاسخ به این سوال که شرایط جسمی، روحی و سنی آتش نشانان باید چگونه باشد، گفت: از آنجا که شغل آتش نشانی، از مشاغل سخت، پر استرس و زیان بار است و هر کس قادر به تحمل این شرایط را ندارد، باید برای ادامه کار طی سالیان، علاقه و اشتیاق داشته باشد، بنابراین از لحاظ جسمی و روحی آمادگی کامل و آستانه صبر بالایی داشته باشند.

وطنی با اشاره به ورزش و تغذیه آتش نشانان، اظهار کرد: روانشناسان برای این حجم کاری و استرس باید برنامه های غذایی و تمرینات ورزشی را تدوین کنند، که البته در مرکز شهرستان ها چنین برنامه هایی دیده شده، اما متأسفانه در شهر آشخانه، نه تنها به تغذیه بلکه برنامه ای برای ورزش آتش نشانان جهت کاهش استرس و آمادگی جسمانی برنامه ریزی نشده است.

وی در این رابطه تصریح کرد: در ساختمان اداره آتش نشانی شهر آشخانه فضایی برای ورزش و تفریحات طراحی نشده در حالی که می توانند در سطج شهر از فضاهای ورزشی و استخر برای کارکنان بهره گیرند، که تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.

یکی از آتش نشانان دیگر می گوید: در هفته های اخیر شهرداری به نیروهای آتش نشان بُن ورزشی به مبلغ 50 هزار تومان اعطا کرد که در قیاس با دیگر کارمندان شهرداری قابل تأمل بوده است.

به بیان دیگر کمترین حقوق در شهرداری به آتش نشانان تعلق می گیرد

مهدی وطنی با اشاره به حقوق و مزایای آتش نشانان گفت: به دلیل این که آتش نشانی از مشاغل دشوار و زیان آور محسوب می شود در کشورهای دیگر حقوق ها و مزایای مطلوبی به آنها تعلق می گیرد، اما چون در ایران آتش نشانی زیر نظر شهرداری، و شهرداری نیز در بعد مالی خودگردان هستند، کمترین حقوقی را که قانون گذار و اداره کار وضع کرده است را به آتش نشانان می دهند، به بیان دیگر کمترین حقوق در شهرداری به آتش نشانان تعلق می گیرد.

آتش نشانی، پُراسترس، زیان آور و از مشاغل سخت در جهان است

مسئول آتش نشانی آشخانه در رابطه با خطرات، بیماری ها، تماس با مواد شیمایی و استرس های این شغل، بیان کرد: با هر تماس به ایستگاه های آتش نشانی در هر ساعتی از شبانه روز، استرس شدیدی به نیروها وارد می شود، که خود استرس نیز منشاء بسیاری از بیماری هاست، و در تمام نقاط جهان به عنوان مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود و زود تر از موعد بازنشته می شوند و مزایا و حقوق های قابل توجهی برای آن ها در نظر می گیرند.

وی افزود: امروزه حدود 3000 هزار نوع مشتعلات از نفت وجود دارد، که هر کدام از آنها مواد شیمیایی اطفاء حریق خاصی را می طلبد که در انفجار های شهری صورت می گیرد، که خود آن ها ایجاد بیماری می کنند، از طرفی در خود انفجارات نیز ما باید از جلیقه های ضد حریق و استاندارهای جهانی استفاده کنیم که این امکانات نیز در اختیار ایستگاه ما قرار نگرفته و همه این موارد از خطرات و مضرات این حرفه است.

توصیه های ایمنی

مهدی وطنی مسئول آتش نشانی آشخانه در رابطه با توصیه های ایمنی، بیان کرد: شهروندان ضمن رعایت توصیه ها و نکات ایمنی، از سیستم های اعلان و اطفاء حریق در محل زندگی و محیط کاری خود بهره گیرند و به هنگام آتش سوزی یا مشکلاتی از این دست، ابتدا خود وارد عمل شوند تا زمانی که نیروهای آتش نشان حاضر شوند.

آتش نشان از افراد و اموال آنها در برابر آتش و سایر خطرات محافظت کرده

این آتش نشان با اشاره به وظایف و مسئولیت آتش نشان در قبال شهر، اظهار کرد: آتش نشان فردی است که انواع مهارت های اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات را دارد. او در شرایط اضطراری به آنان کمک می کند. همچنین درباره مسایل ایمنی به مردم آموزش و مشاوره می دهد.

کار آتش نشانی شامل دو بخش اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات می شود. در بخش اطفاء حریق به خاموش کردن انواع آتش ها در مناطق مختلف پرداخته می شود. در بخش عملیات امداد و نجات، افرادی که در چاه یا معدن سقوط کرده ، در آسانسور یا ارتفاعات گیر کرده، دچار مسمومیت و خفگی شده، زیر آوار مانده و ... را نجات می دهند.

آموزش های سالیانه به آتش نشانان

وطنی با بیان اینکه مسائل ایمنی و اطفاء حریق فرّارند، تصریح کرد: علاوه بر این که نیروها در ابتدای ورود به آتش نشانی، دوره های ویژه و خاصی را آموزش می بینند، و این آموزش ها نیز در طولانی مدت نیاز به یادآوری دارند، از این رو هر سال چند دوره آموزش های تئوری و عملی برای آتش نشانان از سوی استانداری ها برگزار می گردد.

وی هم چنین تصریح کرد: برخی ادارات و مدارس آموزش و پرورش با درخواست از ما، برای آن ها نیز کلاس های آموزشی در جهت کاهش مخاطرات انسانی و شهری برگزار می کنیم.

مهدی وطنی می گوید: ایران در جهان رتبه 10 و در آسیا رتبه 5 بعد از هند، چین، پاکستان و بنگلادش در مخاطرات طبیعی و حادثه خیز بودن دارد. در جهان 36 نوع حوادث طبیعی رخ می دهد که طی بررسی ها 28 نوع آن در شهر آشخانه رخ می دهد و جزو حادثه خیز ترین ها در کشور هستیم.

این آتش نشان در رابطه با بازرسی از ساختمان ها و مغازه های حساس مانند پوشاک و پلاستیک عنوان کرد: آتش نشانان در زمینه دستگاه های اعلان حریق و کپسول های اطفاءحریق دارای تخصص اند، متأسفانه این بازدید و بازرسی ها به شبکه بهداشت محول شده است.

ایستگاه آتش نشانی آشخانه کمبود هایی دارد

وطنی از کمبودهای این ایستگاه می گوید: ساختمان کنونی آتش نشانی آشخانه فرسوده است که در زلزله ها استقامت لازمه را ندارد که نیاز به ساختمان و فضایی کارشناسی شده و مناسب داریم.

یکی از 4 دستگاه آتش نشانی، بنز 1921 است که در حدود 35 سال قدمت دارد و کارایی لازم را ندارد، و یک دستگاه پیشرو دیگر نیز توانایی مانورها در حوادث ناگهانی و فورس ماژور را ندارد.

وی افزود: تجهیزات مورد نیاز ما موتور سیکلت، خودروهای پیشرو (مخصوص فرمانده حریق)، خودروهای پیکاپ آتش نشان، خودروهای اطفاءحریق کوچک (مناسب معابر تنگ و صعب العبور) و حدود 150 تا 300 ابزار اطفاءحریق در خودروی آتش نشان نیاز است که اکنو ن بیش از 30 نوع ابزار وجود ندارد.

حوادث بحرانی در سال جاری

وطنی در رابطه با حوادث اخیر شهر آشخانه عنوان کرد: همه ی حوادث در شهر برای ما برجسته اند، ولیکن برخی حوادث در سطح بحران رخ داده اند، حادثه آتش سوزی کارخانه رب و نیز پمپ بنزین از حوادث بحرانی سال جاری بوده است.

وی بااشاره به حادثه کارخانه رب در ماه های اخیر گفت: حجم حریق در این آتش سوزی بالا بود، از طرفی مشکل کمبود نیروی آتش نشان و خودروها کار را با مشکل مواجه کرد از طرف دیگر نبود شیرهای هیدران در حوالی کارخانه، که خودروهای ما برای هربار آبگیری به مرکز شهر مراجعه می کردند که از مشکلات پیش آمده بود، از این رو نیروهای آتش نشان از شهر بجنورد نیز اعزام شدند.

وی در پایان گفت: حوادث شهری امکان دارد که برای یکی از اطرافیان مسئولین رخ دهد، بنابراین برای افزایش سطح خدمات رسانی آتش نشانی به شهروندان نیاز به نگاه ویژه ای دارد، که این کمبودها برطرف گردد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۵۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(۳۱ فروردین ۱۴۰۳)

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی آتش نشانی مشهد، سر آتش یار سوم محسن مرادی در تشریح جزئیات حادثه گفت: ساعت ۱۱.۳۰ امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳، این حادثه از طریق سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد و بلافاصله آتش نشانان چهار ایستگاه ۱۴، ۳۵،۳۶ و ۷ همراه با ۶ دستگاه خودرو  راهی محل حادثه در پیامبر اعظم ۶۵ شدند.

وی افزود:  آتش نشانان پس از رسیدن به محل حادثه جوان ۳۵ ساله ای که تنها مصدوم این حریق بود و دچار سوختگی جزئی شده بود تحویل عوامل اورژانس دادند.

طبق گفته افسر نگهبان آتش نشانی مشهد، بر اثر این حریق  قسمتی از انبار و مقداری چوب نئوپان دچار حریق شده بود که اطفا شد.

سر آتش یار سوم مرادی گفت: علت این حادثه در دست بررسی های کارشناسی است.

دیگر خبرها

  • تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات ۲ کودک
  • اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
  • حریق ناگهانی خودرو در خیابان نواب قزوین
  • شب پرحادثه برای آتش نشانی قزوین/ سه حادثه طی دو ساعت
  • شب پرحادثه برای آتش نشانی قزوین / سه حادثه طی دو ساعت
  • شب پرحادثه در قزوین / ۳ سانحه در ۲ ساعت
  • ببینید | آتش سوزی مرگبار در شرق تهران
  • مرگ مرد ۶۰ ساله در محله مجیدیه
  • مرگ دردناک مرد میانسال در میان شعله‌های آتش
  • فوت مرد ۶۰ ساله بر اثر آتش سوزی منزل در شمال تهران