Web Analytics Made Easy - Statcounter

مادر شهید محمدعلی مهدوی با بیان اینکه جاده انقلاب پر پیچ و خم شده است گفت: از خداوند می خواهم اسلام و انقلاب را برای مردم کشور ما حفظ کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ملوک مهدوی مادر شهید محمد علی مهدوی نخستین شهید صنعت هسته ای کشور که در 18 آذر 1359 در کارخانه انرژی اتمی اهواز به شهادت رسید با خبرنگار مرآت به گفتگو پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته خانم مهدوی تمایل چندانی به گفتگو با رسانه ها ندارد اما به این شرط که تصویری از وی در این مصاحبه منتشر نشود پذیرفت تا با وی به گفتگو بنشینیم.

شهید محمد علی مهدوی در سال 1337 در سمنان به دنیا آمد و پس از تحصیلات متوسطه و دریافت دیپلم، در نیروگاه اتمی بوشهر به مدت دو سال دوره دید، در همان جا مشغول به کار شد و با آغاز جنگ تحمیلی به اهواز رفت.

گفتنی است مسئولان ارشد سازمان انرژی اتمی از جمله علی اکبر صالحی رئیس فعلی این سازمان، بارها از این خانواده تقدیر کرده اند.

متن این گفتگو را در ادامه می خوانید:

مرآت- از دوران کودکی و نوجوانی شهید بگویید.

محمدعلی در دوران کودکی همراه با پدرش در نمازهای جماعت و سایر مراسم های مذهبی شرکت می کرد. با آن سن کم و وقتی هنوز به سن تکلیف نرسیده بود روزه می گرفت. حتی برخی از نزدیکان ما می گفتند روزه هایت را به نیت درگذشتگانت بگیر چون هنوز به سن تکلیف نرسیده ای! با اینکه از نظر مالی وضعیت ما چندان خوب نبود اما اگر یک تومان در جیبش داشت دوست داشت همان را کمک کند.

پدرش در خیابان امام مغازه داشت و وقتی به همراه پدرش از مغازه به منزل برمی گشت به دیگران و مخصوصا مغازه داران کمک می کرد.

یکبار در ایام محرم وقتی دیده بود پرچم سیاه بر سر خانه ما نصب شده است به پدرش گفت امام حسین نیازی به عزاداری ما ندارد، مهم قیام امام حسین است و اصرار می کرد که پرچم سرخ نصب کنیم و پدرش مجبور شد پرچم را عوض کند!

در روزهای انقلاب هم با اینکه کمتر از 20 سال سن داشت در تظاهرات شرکت می کرد و حتی در تعقیب و گریزها تعدادی از مبارزین را با خود به خانه می آورد و پناه می داد.

محمدعلی بسیار زیاد اهل مطالعه بود و قلم خوبی هم داشت. دل نوشته های زیادی از او به یادگار مانده که همیشه آنها را با خودم مرور می کنم:

زندگی افسانه است، قمار است و ماجرا، شهادت مرگ نیست رسالت است، مردن نیست تولد است...سکوت نیست فریاد است، تنفر نیست عشق است و رسیدن به معبود

مرآت- ارتباط عاطفی شهید با امام خمینی (ره) چطور بود؟

محمدعلی به امام تعصب زیادی داشت و اگر کسی حرف بی ربطی در مورد امام می زد جلوی او می ایستاد و اجازه نمی داد به حرفش ادامه دهد.

بعد از انقلاب وقتی تلویزیون تصاویر امام را نشان می داد شعار ما همه سرباز توییم خمینی...را در خانه سر می داد. علاقه بسیار زیادی به حضرت امام داشت.

مرآت- چطور از شهادت فرزندتان مطلع شدید؟

مهدوی- آخرین باری که برای کار راهی منطقه شده بود نمی دانستم که قرار است از بوشهر به اهواز برود اما به من گفت مادر! این بار به منطقه می روم یا پیروز می شویم یا به شهادت می رسم. اما انشاالله نماز عاشورا را در کربلا خواهیم خواند. من آن موقع متوجه نشدم منظور او چیست.

مدتی بعد وقتی از سر کار به منزل آمدم زنگ خانه ما را زدند. پدرش جلوی در رفت و وقتی برگشت رنگ صورتش مثل گچ سفید شده بود. از او سوال کردم چه اتفاقی افتاده است؟ فکر نمی کردم محمد شهید شده باشد، پدرش گفت از سپاه آمده بودند و گفتند محمد زخمی شده است و باید او را شناسایی کنید. من در همان لحظه از درون فروریختم و متوجه شدم که محمدم به شهادت رسیده است.

مرآت- چطور شد که به نیروگاه بوشهر رفت؟

بعد از انقلاب وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر مبهم بود چراکه خارجی ها این نیروگاه را ترک کرده بودند. کشور تصمیم گرفت از جوانان و متخصصان داخلی برای راه اندازی دوباره نیروگاه استفاده کند بنابراین تعدادی از جوانان سراسر کشور که دیپلم داشتند به آنجا رفتند و پس از طی دوره های آموزشی در نیروگاه بوشهر مشغول به کار شدند.

مرآت- فرزندتان در کجا و چگونه به شهادت رسیدند؟

با آغاز جنگ تحمیلی، محمد علی به نیروگاه دارخوین در خوزستان رفت چراکه این نیروگاه از اهمیت بالایی برخوردار بود و بارها مورد هدف دشمن بعثی قرار گرفته بود. محمدعلی در یکی از حملات توپخانه ای دشمن و بر اثر اصابت ترکش های خمسه خمسه به شهادت رسید. فکر می کنم محمد علی دومین شهید دفاع مقدس سمنان باشد.

بعد از شهادت او جمع زیادی از مسئولان استان خوزستان نظیر استاندار و برخی از همکاران او با اتوبوس به سمنان آمدند و بر سر مزار او که در گلزار شهدای امام زاده یحیی (ع) قرار دارد ساعت ها اشک می ریختند. تاکنون هم بسیاری از مسئولان سازمان انرژی اتمی زحمت کشیده و به ملاقات ما آمده اند.

مرآت- به عنوان سوال پایانی، خانواده معظم شهدا و ایثارگران چه توقعی از جامعه بویژه نسل جوان دارند؟

متاسفانه جاده کمی پر پیچ و خم شده است. فضای عمومی کشور و جامعه نسبت به آن سالها کمی منحرف شده است. این موضوع تا حدودی در مسئولین هم دیده می شود و اثر آن نیز در جامعه خودش را نشان می دهد. فضای معنوی سالهای دفاع مقدس تا اندازه زیادی در جامعه دیده نمی شود و من فقط از خدا می خواهم اسلام و ارزش های انقلاب را حفظ کند.

همیشه گفتم که محمد من علی وار زندگی کرد و حسین وار به شهادت رسید. امیدوارم جوانان و مردم نیز این مسیر را ادامه دهند.

مرآت- از اینکه وقت خود را در اختیار مرآت قرار دادید صمیمانه از شما تشکر می کنم.

من هم از شما و همکارانتان متشکرم و امیدوارم پیروز و سربلند باشید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۵۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار جمعی از معلمان با رهبر معظم انقلاب در روز چهارشنبه

جمعی از معلمان سراسر کشور در سالروز شهادت شهید مطهری با رهبر انقلاب دیدار می کنند.

به گزارش ایسنا، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.

️این برنامه، از جمله دیدارهای سالانه رهبر معظم انقلاب است که در تکریم مقام معلم بطور پیوسته برگزار شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مقام معظم رهبری در دیدار معلمان: باید فکرکردن را در جامعه نهادینه کرد رهبر انقلاب امروز در دیدار با معلمان: بایستی کاری کنیم که دانش‌آموز ما دارای هویت ملی بشود

دیگر خبرها

  • شهیدی که قهرمان دو سنگر بود
  • تعزیرات همدان میزبان پیکر مطهر شهید رنجنوش شد+تصویر
  • سفر به «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • شهرستان بشرویه معطر به عطر شهید تازه تفحص شده
  • تشییع پیکر شهید رنجنوش، شنبه ۱۵ اردیبهشت در همدان
  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام صادق(ع) در هیات عشاق الحسین
  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران
  • دیدار جمعی از معلمان با رهبر معظم انقلاب در روز چهارشنبه
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر