Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@03:36:30 GMT

آیین نخل بندان در بجستان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۸۶۶۸۷

آیین نخل بندان که ثبت آثار معنوی ایران نیز شده است، صبح امروز در بجستان برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بجستان‌نیوز، سید محسن آقامیری نخل‌چی کهنه‌کار بجستانی پیش از ظهر امروز و هم‌زمان با مراسم نخل بندان در گفت‌وگو با خبرنگار بجستان‌نیوز اظهار کرد: تعبیرهای متنوعی از نخل است و آن‌که از همه شاخص‌تر است، نخل نماد تابوت حضرت علی‌اکبر است که جلو دست جات سینه‌زنی حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقامیری به قدمت نخل اشاره کرد و گفت: از زمانی که ما و پدران ما به خاطر دارند نخل بوده و این مراسمات با گستردگی بیشتری برگزار می‌شده است، در دوره پهلوی اول برای مقطعی که مخالف‌های رضاشاه با برگزاری مراسم عزاداری‌ها اوج گرفت این مراسم تعطیل شد و در دوره محمدرضا شاه مجدداً مراسمات نخل گردانی و نخل بندان دایر شد.

وی به جزئیات نخل پرداخت و اذعان کرد: نخل دارای 10 پایه است که هر پایه به یک شخص برمی‌گردد و تقریباً به‌صورت نسل به نسل و موروثی بین نخل‌چیان می‌چرخد، هم‌زمان باهم با حضور 14 نفر نخل جابجا می‌شود ولی در ابتدای حرکت نخل همه حاضرین برای کمک به بلند کردن نخل می آیند، برای هر پایه دو نفر دیگر به حالت پشتیبان حاضر هستند در صورت خسته شدن نفر اصلی آن دو نفر هدایت و کنترل پایه را در اختیار بگیرند و آن دو نفر طبیعتاً در مرحله اول از نزدیکان نخل‌چی و در مرحله بعد عوام مردم می‌توانند باشند.

آقامیری ادامه داد: هر نخل‌چی یک محدوده‌ای از نخل را باید با پارچه تزئین کند، تعداد پارچه‌هایی که تا به امروز بر نخل بسته می‌شده شمارش نشده است و یک دلیل آن این است که تعداد این پارچه هرساله در حال تغییر ولی برآوردی که می‌شود بیش از 1000 قواره پارچه بر نخل بسته شود و وزن نخل با پارچه‌های بسته شد نیز بیش از 700 کیلوگرم باشد.

وی اذعان کرد: مراسم نخل بندی همه‌ساله در حضور تمام نخل‌چیان صبح روز هفتم محرم در محل مسجد حسینی نخل هیئت ابوالفضلی شب هفتم محرم در محل حسینیه حاج خداداد برگزار می‌شود و در این مراسم تجربه بزرگ‌ترها به کوچک‌ترها منتقل می‌شود تا این سنت حسنه برای سالیان سال همان‌گونه که تا به امروز زنده مانده است زنده بماند، و همچنین این مراسم با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی همراه است و بعد از بستن نخل، نخل را به سمت خانه شفاعی حرکت می‌دهند و بعد آنجا به سمت مسجد صاحب‌الزمانی و شب مجدد به محل اصلی خود که مسجد حسینی برمی‌گردد این برنامه روز هفتم و هشتم نخل مسجد حسینی است.

این نخل‌چی به تشریح برنامه‌های روز عاشورا و تاسوعا پرداخت و گفت: صبح روز نهم مثل دو روز قبل نخل به خانه شفاعی برده می‌شود و بعد ازآنجا به سمت حسینیه قلعه و در آن مکان مراسمات نخل گردانی با حضور هر دو نخل شهر بجستان برگزار می‌شود و روز عاشورا نیز به همین منوال با این تفاوت که بعد ظهر عاشورا نخل‌ها همراه هیئت‌ها به مزار شهدا و بر سر خاک اهل قبور برده می‌شود.

رئیس اسبق محیط‌ زیست خراسان رضوی از جریده( علم) گفت و گفت: جریده وسیله است که در جلو نخل برای تعیین مسیر و هماهنگی بین نخل‌چی‌ها استفاده می‌شود که توسط یک از نخل‌چی مدیریت و هدایت می‌شود.

آقامیری ضمن تأکید به اتحاد خاطرنشان کرد: امیدواریم با حضور جوانان در این عرصه تجربیات و سنت‌ها سینه‌به‌سینه منتقل شود و این حرکت و سنت حسنه همیشه پایدار باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی, صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بجستان در خصوص مراسم نخل بندان و نخل گردانی به خبرنگار بجستان‌نیوز گفت: آیین نخل بندانی و نخل گردانی بجستان در تاریخ 22 آذرماه سال 1391 به شماره 633 در فهرست آثار ناملموس (معنوی) ثبت گردید.

امان‌الله نوروزی خاطرنشان کرد: مراسم نخل بندان و نخل گردانی از قدیمی‌ترین سنت‌های عزاداری محرم در بجستان است که باگذشت زمان نه به دست فراموشی سپرده‌شده است و نه چیزی از آن کم و یا زیاد شده است و نسل به نسل به زمان حاضر منتقل‌شده است و با توجه به این استمرار این اثر ارزشمند معنوی توسط سوگواران حسینی حفاظت و صیانت گردیده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۶۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین تجلیل از اساتید و مربیان برتر ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد

آیین تجلیل از اساتید و مربیان برتر ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) با حضور امیر سرلشکر سید عبد الرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، امیر دریادار حبیب الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ قادر رحیم زاده فرمانده قرارگاه مشترک خاتم‍الانبیا (ص) کشور، امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیرسرتیپ علیرضا صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیر سرتیپ علیرضا شیخ، معاون تربیت و آموزش ارتش و دیگر فرماندهان و مسئولان در سالن همایش‌های کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگز شد.

در این مراسم بیش از ۲۵۰ نفر از فرماندهان و اساتید دانشگاه‌ها، فرماندهان مراکز آموزش تخصصی و وظیفه آجا، فرماندهان گروهان، گردان و مربیان منتخب، فرماندهان ارشد نظامی و مناطق پدافند هوایی، هوایی و دریایی و فرماندهان آموزش یگانی منتخب آنها و دست اندرکاران مهارت آموزی نیرو‌ها بصورت حضوری و وبیناری تجلیل شدند.

همچنین در این مراسم از اپلیکیشن نمایشگاه جامع تربیت و آموزش ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می‌شود
  • پیش‌نویس آیین‌نامه جامع تغذیه و رستوران‌های دانشجویی بررسی می شود
  • آیین تشییع شهید گمنام در نیروی زمینی ارتش برگزار شد
  • آیین تجلیل از اساتید و مربیان برتر ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد
  • امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از پوستر برگزاری آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی
  • پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه دامغان برگزار می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز
  • آیین گرامیداشت مقام پیشوای ششم شیعیان در شیراز برگزار شد
  • آیین های عزاداری سالروز شهادت «صادق آل محمد» در گیلان برپا است
  • برپایی آیین های عزاداری شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در مازندران