Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور رییس‌جمهور و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در دیدار رئیس آکادمی دیپلماسی فرانسه، از عدم شگفت‌زدگی ایران از رفتار آمریکایی‌ها در قبال برجام به دلیل پیش‌بینی این نوع رفتارها در طراحی‌های دولت ایران گفت.

به گزارش جماران؛ «میشل دوکلو» رئیس آکادمی دیپلماسی فرانسه و دیپلمات ارشد وزارت خارجه این کشور و سفیر سابق فرانسه در سوریه و تونس، روز دوشنبه سوم مهر ۹۶، با حضور در «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» با «دکتر حسام‌الدین آشنا» رییس مرکز و مشاور رییس‌جمهور و نیز مدیران ارشد مرکز به بحث و گفتگو پیرامون موضوعاتی هم‌چون برجام، مبارزه با تروریسم، مساله سوریه و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. پرداخت. دکتر حسام‌الدین آشنا مشاور رییس‌جمهور و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ضمن خوش‌آمدگویی به میشل دوکلو که برای اولین‌بار به ایران سفر می‌کرد، به غنا بخشی مطالعات و پژوهش‌های هر دو مرکز در نتیجه همکاری و هم‌افزایی اشاره کرد.

دکتر حسام‌الدین آشنا: اساس برجام «راستی‌آزمایی مستمر» است و نه «اعتماد»

دکتر آشنا در آغاز بحث خود گفت: «برای ما مهم است که بدانیم نگرانی فرانسه به مثابه دولت و شرکت‌ها درباره توافق هسته‌ای چیست؟ ازنظر دولت فرانسه چه چیزی تغییر کرده و آیا دولت فرانسه احتمال تغییر سیاست آمریکا بعد از اوباما را پیش‌بینی‌ کرده‌بود؟». دکتر آشنا دو سوال بعدی خود را درباره توان موشکی ایران و موضوع داعش اختصاص دادند و پرسیدند: «آیا فرانسه فکر می‌کرد ایران توان موشکی‌اش را در چمدان می‌گذارد و تقدیم آمریکا می‌کند و آیا ایران اجازه می‌دهد داعش، سوریه و عراق را تحت تسلط خود بگیرد؟».

دکتر آشنا با بیان این‌که اساس برجام، «راستی‌آزمایی مستمر» و نه «اعتماد» است، «مرکزِ راستی‌آزمایی» را آژانس انرژی اتمی معرفی کرد و ایران را پاسخگو در قبال آن مرکز و نه تک تک کشورها دانست. مشاور رییس‌جمهور درباره رفتار ترامپ در قبال برجام هم گفت: «ایران از رفتار آمریکایی‌ها شگفت زده نشد. چون در طراحی‌های ما این رفتار پیش‌بینی شده‌بود. سوال ما این است که در کشورهای دیگر نیز این پیش‌بینی صورت گرفته بود؟».

دکتر حسام‌الدین آشنا در تشریح ماهیت داعش نیز گفت: «فرانسه باید بداند که با مسلمانان، شیعه، سنی و حتی سلفی طرف نیست بلکه با گروههای تکفیری و جهادی طرف است. آنها تمامِ مسلمانان و غیرمسلمانانِ غیرهمراه را می‌کشند و متعلق به یک کشور نیز نیستند. بلکه ملیت‌های مختلف دارند و از طریق فضای مجازی به‌یکدیگر می‌پیوندند». مشاور رییس‌جمهور درباره حضور ایران در سوریه و عراق گفت: «ما علیه قسمت تکفیری و جهادی می‌جنگیم. این همان ظرافتی است که اگر فرانسه درک کند، می‌تواند همراهی کشورهای مسلمان و ایران را داشته باشد. البته باید بگویم سازمان‌های مردم‌نهاد و نظام آموزش سعودی در تربیت گروهای تکفیری-جهادی نقش دارد».

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک درباره وضعیت منطقه نیز گفت: «سیاست ایران حفظ مرزها و حکومت‌هاست. حفظ وضع موجود و حفظ آرامش بزرگترین هدف ایران است. ما به دوره آرامش برای بازسازی اقتصادی نیاز داریم. ما احتیاج به خریداران و فروشندگان داریم. اقتصاد ما مبتنی بر فروش اسلحه نیست که طرفدار جنگ باشیم. نمی‌خواهیم پولمان را به صورت افراطی برای خرید سلاح هزینه کنیم. در مورد سوریه هم ما مبارزه با تروریسم را مقدم بر آلترناتیوهای ناشناخته می‌دانیم. هدف ما شکست تروریست‌ها در سوریه و عراق است و در این مسیر حمایت ترکیه را هم جلب کردیم و در این مسیر شهید هم دادیم. رویکردهای سعودی را خنثی کردیم و به کمربند شیعی حتی فکر هم نکردیم».

دکتر آشنا در جمع‌بندی مباحث خود به دو مفهوم «قدرت منطقه‌ای» و «منطقه قوی» اشاره و گفت: «ایران به دنبال منطقه قوی‌تر است. وقتی همه می‌خواهند قوی‌ترین باشند، رقابت ایجاد شده کل منطقه را ضعیف می‌کند. منطقه ضعیف نیز زمینه را برای رشد تروریسم فراهم می‌کند. دکترین دکتر حسن روحانی این است: به‌جای قوی‌ترین در منطقه، باید منطقه قوی‌تر داشت. سیاست ایران توسعه‌طلبانه نیست بلکه یک دولت مسئول است».

میشل دوکلو: فرانسه مدافع برجام خواهد بود

آقای میشل دوکلو در پاسخ به سوالات و مباحث مطروحه توسط دکتر آشنا به دفاع از عملکرد فرانسه در برجام پرداخت و با تاکید بر حفظ برجام افزود: «ما همین‌طور که در تصویب برجام دفاع کردیم، در حفظ برجام نیز مدافع خواهیم بود و ما می‌خواهیم که این توافق‌نامه را حفظ کنیم».

میشل دوکلو درباره رفتار ایران در قبال آمریکا و نیز سیاست آمریکا و ترامپ گفت: «شما خیلی عاقلانه با آمریکا برخورد می‌کنید. من در دوره ترامپ دوبار به آمریکا رفتم. با دولتی مواجه شدم که تصمیمات مختلف داشت. راجع به ایران سوژه‌های مختلف داشت اما هیچ استراتژی‌ای وجود نداشت. از نظر ما آمریکا در قضیه برجام منزوی خواهد شد. ما نیز نه در کنار ایران بلکه در کنار حقوق بین‌الملل خواهیم بود. آمریکایی‌ها نیز اگر به فکر منافعشان هستند نباید به شورای امنیت و آژانس فکر کنند».

در ادامه این نشست مدیران ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک به طرح مباحث و سوالات خود پرداختند.

دکتر آهویی مدیر بخش سیاست خارجی مرکز بررسی‌ها و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن اشاره به تصویر خوب فرانسه در بین مردم ایران و علاقمندی همیشگی دولت‌های ایران برای همکاری با اتحادیه اروپا خطاب به میشل دوکلو گفت: «شما گفتید فرانسه به ادامه برجام اصرار دارد. اگر امریکا قصد داشته باشد دوباره پرونده را به شورای امنیت و یا کمیسیون ببرد، فرانسه چه خواهد کرد؟ آیا تایید خواهد کرد که ایران به تعهداتش پایبند بوده؟» دکتر آهویی سوال دوم خود را به «سیاست عربی» فرانسه اختصاص داد و پرسید: «شما اگر سیاست موشکی ایران را تایید نمی‌کنید، خود در حال حاضر مشغول فروش هواپیماهای رافائل به امارات هستید و در حال تولید پهپادی هستید که حتی آمریکا فناوری آن را ندارد و چه تضمینی است که این فناوری را به کشورهای همسایه ایران انتقال ندهید؟».

آقای «دیاکو حسینی» نیز به ۴ هدف مشترک ایران و فرانسه یعنی جهان‌چندقطبی، چندجانبه‌گرایی، حمایت از نظم بین‌المللی و موازنه در اوراسیا پرداخت و بیان داشت که این ۴ موضوع مشترک، در یک دهه اخیر تهدید شده‌است و فرانسه باید ضمن بازنگری در رویکرد خود نسبت به ایران، در همراهی آمریکا نیز حدی را رعایت کند.

در پایان این گفتگو که با حضور آقایان محمد فاضلی(عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و معاون پژوهشی مرکز) محسن جلالی (گروه مطالعات فرانسه یوریکا)، مجید قهرمانی(مدیرگروه انگلیس موسسه یوریکا)، مهدی آهویی(استاد دانشگاه تهران و مشاور امور سیاست خارجی مرکز) رضا مهینی (از اداره غرب اورپا وزارت امورخارجه)، دیاکو حسینی(عضو مرکز بررسی‌های استراتژیک گروه سیاست خارجی) و نادر صدیقی(عضو مرکز بررسی‌های استراتژیک در گروه فرهنگی) برگزار شد، مقرر گردید دو مرکز مطالعاتی، همکاری‌های مستمری در زمینه‌های مشترک داشته باشند و گفتگوهای خود را با هدف هم‌افزایی و الهام بخشی ادامه دهند.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۷۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر

به گزارش همشهری آنلاین، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهره‌های حوزه مولوی‌شناسی و شمس پژوهی و شاهنامه‌پژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبان‌های باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجت‌الله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.

در میان این چهره‌های فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.

پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزازی

در ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجت‌الله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام می‌داد.

او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد:‌ من این تلاش و عزم را گرامی می‌دارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟ به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آن‌ها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را می‌دهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق می‌کند.

ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.

سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامه‌نویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.

او با اشاره به شیوه روایت فیلم گفت:‌ من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامه‌نویسی عرض می‌کنم که سال‌هاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقه‌مند به فیلمنامه‌نویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاه‌پیرنگ می‌بینم. آن‌ها بسیار دوست دارند که فیلمنامه‌نویسی متفاوت را با روایت‌های موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستان‌گویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامه‌نویسی ترجمه شده رجوع می‌شود.

ژاله آموزگار

این در حالی‌ است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایت‌های موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بی‌راه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستان‌گویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیش‌تر از او عطار و سنایی هم چنین تجربه‌ای داشتند.

توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایت‌گری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتاب‌های خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.

جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم

در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدم‌ها بی‌آنکه خواسته باشیم، متولد می‌شویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه می‌زند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاه‌تر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخ‌کامی و خشونت و نفرت‌پراکنی، می‌تواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده‌ی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگ‌نظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.

حسن فتحی

این اثر سینمایی بی‌هیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطره‌ای از دریای بیکران اندیشه‌های عرفانی است.»

در همین زمینه میرجلال‌الدین کزازی؛ استاد زبان و ادبیات فارسی و شاهنامه‌پژوه در حاشیه اکران خصوصی «مست عشق» برای ادیبان و چهره‌های فرهنگی درباره این فیلم اظهار کرد: از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دست‌اندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که می‌خواسته‌اند کرد، کامدار بوده‌اند. توانسته‌اند به آن آماج‌ها و آرمان‌هایی که در سر می‌پرورده‌اند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلم‌هایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم.

او افزود: آن دریافتی که این هنرمندان از چهره‌ مولانا و منش و کنش او داشته‌اند، در بخشی گسترده در این آفریده هنری بازتاب یافته است. دم‌های دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم می‌گذرد به راستی به گونه‌ای به او بازمی‌گردد زیرا اوست که سررشته‌ها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار بشکوه، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.

کزازی درباره گفت‌وگوهای بین شمس و مولانا که از دید برخی، شاید برای مخاطب عام دیریاب‌تر باشد و اینکه آیا فیلم توانسته شمایی از مولانا و شمس را به مخاطب عام‌تر معرفی کند، گفت: بیشینه این گفت‌وگوها چون از آبشخورها ستانده شده بود، از ویژگی‌های بسیار پسندیده فیلم شمرده می‌شود اما زبان فیلم، شاید ناچار بوده‌اند من داوری نمی‌کنم، با زبان روزگار مولانا همیشه سازگار نبود، شاید می‌خواسته‌اند که بیننده امروزین بتواند پیوند بیشتری با فیلم بیابد. ببیننده‌ای که با ادب پارسی و زبان مولانا به بسندگی آشنا نیست.

کد خبر 849267 منبع: ایسنا برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم پارسا پیروزفر بازیگران سینما و تلویزیون ایران مولانا سینمای ایران شهاب حسینی (بازیگر)

دیگر خبرها

  • بازگرداندن ارز دولتی به خزانه بیت المال در قم
  • مراسم تجلیل از وکلای معلم قزوین
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • روسیه بلافاصله پس از شکست اوکراین، بیخ گوش ما موشک مستقر می‌کند
  • چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • سید جمال‌الدین اسدآبادی مبارز و قهرمان ملی در برابر استعمار، اما ناشناخته برای نسل جوان
  • زور آزمایی اف ۱۶ آمریکا با سوخو ۳۵ روسیه + فیلم | روسیه سواحل غربی آمریکا را تهدید کرد؟ | این غول‌های جنگی را در آسمان دریای برینگ ببینید
  • راستی آزمایی کمک ۱۷ میلیارد دلاری آمریکا به افغانستان
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق