Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-26@16:04:36 GMT

اصلاح افتادگی پلک با روش های خانگی

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۸۷۱۴۹

با افزایش سن افتادگی پلک ها نمایان می شوند، برخی افراد برای درمان افتادگی پلک، خود را به تیغ جراحی میسپارند که عوارض جانبی مخصوص به خود را دارد. می توان با روش های ساده و خانگی نیز این عارضه را درمان کرد و به جوانسازی پلک ها و اطراف چشم خود پرداخت.

بی شک افزایش سن باعث تغییراتی در بدن می‌شود. نشانه‌های این تغییرات گاه براحتی قابل تشخیص نیست اما گاهی هم نشانه‌های قدم گذاشتن به سنین سالمندی به وضوح در ظاهر آدمی نمایان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شل شدن پوست یکی از این تغییرات است که با نشانه‌هایی مانند افتادگی پلک و چین و چروک اطراف چشم براحتی قابل تشخیص است. این عارضه که زیبایی چهره فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد قابل اصلاح است اما بهتر است قبل از اینکه صورت خود را به دست جراحان بسپارید با راه‌های جوان سازی پلک‌ها و اطراف چشم آشنا شوید.
دکتر اکبر بیات  می‌گوید: افتادگی پلک به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. گاهی این عارضه مادرزادی است و گاهی هم آسیب عصب‌های پلک براثر حوادث به افتادگی پلک منجر می‌شود. اما یکی از رایج‌ترین دلایل افتادگی پلک افزایش سن و پیری است که در بیشتر افراد با شل شدن پوست صورت و به‌دنبال آن شل شدن پوست پلک و ایجاد چین‌های زیاد در اطراف چشم همراه است.

این جراح سر و گردن با اشاره به سایر نشانه‌های شل شدن پوست صورت می‌افزاید: افتادگی ابروها، کم شدن چربی زیرچشم و افتادگی گونه نیز از دیگر نشانه‌های پیری صورت است که می‌توان آنها را اصلاح کرد.

وی تأکید می‌کند: افتادگی پلک درجات مختلفی دارد گاهی افتادگی آن قدر کم است که با دقت زیاد قابل تشخیص است اما گاهی هم مشکل آن قدر جدی است که پلک مردمک چشم را می‌پوشاند و علاوه بر تغییر در ظاهر، برای دید بیمار هم مشکل ایجاد می‌کند.
دکتر بیات بر این باور است که برداشتن پوست اضافه بهترین راه اصلاح افتادگی پلک است اما باید دانست که مشکل در چه درجه‌ای از جدیت قرار دارد. متأسفانه بسیاری از افرادی که برای انجام عمل جراحی اصرار می‌کنند مشکل بسیار جدی ندارند و می‌توانند با درمان‌های دیگر از جراحی‌های غیرضروری اجتناب کنند.
عضو آکادمی جراحی پلاستیک صورت اروپا در ادامه خاطرنشان می‌کند: تشخیص درست دلیل افتادگی پلک بسیار اهمیت دارد. برای مثال گاهی در یک معاینه ساده مشخص می‌شود که افتادگی پلک بیمار واقعی نیست و عامل دیگری مانند افتادگی ابرو باعث شده که بیمار احساس کند دچار افتادگی پلک شده است.

در چنین موردی با راهکاری به مراتب ساده‌تر می‌توان به نتیجه مطلوب و مورد نظر بیمار رسید. گاهی هم مشاهده می‌شود چین و چروک‌های عمیق و حتی خفیف اطراف چشم شرایطی را ایجاد می‌کنند که افتادگی ناچیز پلک بسیار شدید‌تر به نظر برسد. در چنین مواردی می‌توان با روش‌های غیرتهاجمی مانند استفاده از بوتاکس عمل جوان سازی اطراف چشم را به گونه‌ای انجام داد که بیمار بی‌نیاز از عمل جراحی تهاجمی، زیبایی خود را به دست بیاورد.

دکتر بیات معتقد است قبل از جوان سازی پلک پایین هم بهتر است امکان اصلاح این عارضه را از راه‌های غیرجراحی بررسی کرد. برای مثال افزایش گودی زیر چشم یا همان ناودان اشکی در نازیبایی پلک پایین مؤثر است. از این‌رو می‌توان با تزریق چربی یا ژل، گودی زیر چشم‌ها را کم کرده و زیبایی و جوانی را به پلک‌های پایین چشم بازگرداند. از سوی دیگر بهتر است قبل از انجام برخی درمان‌های زیبایی همه جوانب را درنظر بگیرید.
برای مثال اگر تمایل به برجسته‌سازی گونه هایتان دارید، بهتر است در این کار افراط نکنید زیرا هرگونه افراط در این زمینه می‌تواند چشم‌ها را نازیبا نشان دهد. وی در خاتمه توصیه می‌کند: هرگز برای انجام عمل‌های جراحی زیبایی اصرار نکنید و به پیشنهادهای غیرجراحی پزشک حاذقی که انتخاب کرده اید
اعتماد کنید.

ایران

ارسال شده در 6 مهر 1396 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۷۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟

به گزارش خبرآنلاین، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه نباید به بهانه کوچک‌شدن یا از بین رفتن خود به‌ خودی لوزه بزرگ، نسبت به جراحی و برداشتن آن بی‌تفاوت باشیم، گفت: لوزه‌های بزرگ با بالارفتن سن، کوچک می‌شوند ولی عارضه‌های جبران‌ناپذیری برای فرد به دنبال خواهند داشت.

ایسنا در خبری نوشت: دکتر علیرضا موحدی درباره جراحی‌های لوزه، دلایل، عوارض و راه‌های پیشگیری از آن مواردی را مطرح کرد.

وی با اشاره به نقش لوزه در بدن اظهار کرد: لوزه‌ها بخش لنفاوی دفاعی بدن است که دفاع موضعی بخشی از بدن را برعهده دارند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تمام بخش سیستم دفاعی بدن را لوزه‌ها انجام نمی‌دهند و صرفا دفاع منطقه‌ای و موضعی کار لوزه است، توضیح داد: در مواردی پیش می‌آید که لوزه‌ها متورم می‌شوند، شایع‌ترین علت این مسئله عفونت‌های مکرر و محیط مناسب لوزه‌ها برای رشد میکروب باکتری است.

وی با بیان اینکه عوامل آلرژیک، استفاده از برخی غذاها، داروها و شرایط ایمنی بدن، می‌تواند منجر به بزرگ شدن لوزه‌ها شود، اضافه کرد: البته در تمامی افراد بزرگ شدن لوزه‌ها مشکل‌آفرین نمی‌شود، ممکن است لوزه‌های فردی از حد معمول بزرگتر شده باشد ولی هیچ مشکلی هم ایجاد نکند.

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن لوزه هستند؟

موحدی ادامه داد: چنانچه تورم لوزه‌ها اختلالاتی در خواب ایجاد کند به این معنی که فرد نتواند به راحتی نفس بکشد، خرخر شبانه داشته باشد یا اینکه گلودرد مکرر داشته باشد یا در سال بیشتر از سه بار دچار عفونت چرکی و میکروبی ناحیه گلو شود که هر سه بار هم نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک باشد یا دچار گوش دردهای مکرر شود، نیاز به بررسی توسط متخصص دارد.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه معمولا لوزه‌های متورم با لوزه‌ سوم همراه است، ادامه داد: محل لوزه‌های بزرگ در حفره‌ دهانی و حلق است ولی لوزه سوم کف جمجمه و پشت بینی قرار دارد، بنابراین این موضوع می‌تواند مشکلات تنفسی در ناحیه گوش برای بیمار ایجاد کند.

وی یادآور شد: ایجاد مشکلات جدی در ناحیه گوش، حلق و گلو، عفونت‌های مکرر گوش و اختلال خواب از جمله مواردی است که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.

ردپای لوزه‌های بزرگ در روند رشد

موحدی اختلال در روند رشد را یکی دیگر از عوارض بزرگ شدن لوزه‌ها دانست و توضیح داد: فردی که نتواند از بینی نفس بکشد معمولا دچار کم اشتهایی هم می‌شود، یعنی تنفس از راه دهان، تنفس خشکی است که منجر به کاهش اشتها می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه بزرگ شدن لوزه، همیشه نیاز به مداخلات جراحی ندارد، خاطرنشان کرد: در برخی موارد با دارو درمانی، عفونت، نحوه نفس کشیدن، روند خواب، کنترل و یا درمان می‌شود و نیاز به جراحی نیست، به شرط اینکه تنفس فرد، از راه بینی باشد و بیمار در طول شب راحت بخوابد، در این شرایط نیازی به جراحی نیست.

وی تاکید کرد: عفونت‌های مکرر، بدخوابی، خرخر شبانه و نهایتا اختلال رشد از مهمترین دلایلی است که فرد را کاندید جراحی برداشتن لوزه می‌کند.

سن مناسب برداشتن لوزه‌ها تا پنج سالگی است

موحدی درباره سن مناسب جراحی لوزه نیز توضیح داد: اگر فردی با دهان باز می‌خوابد، خرخر شبانه دارد و یا بیشتر از معمول دچار عفونت گلو می‌شود، چنانچه جراحی برداشتن لوزه‌ها در او قبل از شکل‌گیری فک بالا و در سنین پایین یعنی حدود پنج سال باشد به مراتب بهتر است، چرا که با اختلالات دندانی و فکی مواجه نخواهد شد، ولی بعد از ۱۰ سالگی، ضایعات و عوارض دهانی و فکی و همچنین اختلال رشد متوجه فرد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با برداشتن لوزه‌ها با عارضه‌هایی همراه است یا خیر؟ توضیح داد: تا زمانی که فرد با مشکلاتی که به آن اشاره شد مواجه نشده باشد، جراحی برداشتن لوزه برای او انجام نمی‌شود، بنابراین برداشتن لوزه صرفا با هدف درمان و همچنین پیشگیری از ایجاد مشکلات بعدی انجام می‌شود.

این متخصص گوش، حلق و بینی دانشگاه تاکید کرد: لوزه سوم تا سن ۱۰ سالگی آرام آرام تحلیل می‌رود و به عبارتی کوچکتر می‌شود اما در صورت نادیده گرفتن آن تا سنین بالاتر از ۱۰ سال خصوصا در مواردی که تفس را دچار مشکل کرده، قطعا اختلالات رشدی و فک به همراه خواهد داشت.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با بیان اینکه اختلال در رشد فک نیز نیاز به درمان‌های اختصاصی دارد، ادامه داد: لوزه سوم در سن ۱۰ سالگی ممکن است به صورت کامل از بین برود ولی عارضه‌هایی از جمله اختلال رشد، فک، بدشکلی صورت برای فرد باقی می‌ماند بنابراین نیازی نیست تا ۱۰ سالگی صبر کنیم که لوزه از بین برود چرا که این اقدام عارضه‌های بیشتر و همیشگی را به دنبال خواهد داشت.

موحدی با بیان اینکه جراحی برداشتن لوزه‌ها با تشخیص پزشک و برای افرادی که دچارعارضه هستند، ضرورت دارد، یادآوری کرد: اگر این جراحی به موقع انجام شود عارضه‌ای برای بیمار ندارد، اما چنانچه دیرتر از موعد (بالاتر از ۱۰ سال) انجام شود، عملا فایده‌ای برای فرد نخواهد داشت؛ ضمن اینکه سایر مشکلات رشدی، دهانی و فکی برای همیشه برای فرد باقی می‌ماند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899542

دیگر خبرها

  • کشته شدن ۲ تروریست در حمله پهپادی در اطراف زاهدان
  • تصاویر حمله پهپادی به تروریست‌ها اطراف زاهدان
  • هلاکت ۲ تروریست با عملیات پهپادی در اطراف زاهدان
  • (ویدئو) آتش سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت تیر شهرری
  • چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟
  • تصاویری از آتش سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت تیر شهرری
  • شرم از بدن
  • تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها/ کوه‌نوردی ممنوع!
  • درباره کنسرت‌های عصر گاهی بانوان و چند چالش
  •  درست‌ترین تصمیم علی دایی!