Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- طرح جدايي طلبانه بارزاني، به منزله سنگ اندازي آمريکا و اسرائيل در درياي طوفاني منطقه است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، العهد نوشت: طرح جدايي طلبانه کردها که مسعود بارزاني هدايت آن را برعهده دارد، سنگ آمريکا و اسرائيل است که اکنون در درياي مواج و طوفاني منطقه انداخته مي شود و زمينه ساز طرح هاي جدايي طلبانه ديگري با ساختار طايفه اي در آينده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پايگاه اينترنتي العهد لبنان در مقاله به قلم علي عبادي با عنوان «همه پرسي جدايي کردستان..انگيزه هاي خارجي در اين خصوص چه بود؟» نوشت: خيلي ها پيش بيني مي کردند که همه پرسي جدايي کردستان به علت هاي زياد، حداقل در اين برهه زماني برگزار نمي شود. يکي از اين علتها، پايان نيافتن جنگ عليه گروه (تکفيري صهيونيستي) داعش بود.
در حقيقت، همه پرسي قبل از برگزاري، به اجرا در آمده بود! براي اينکه تصميم جدايي کردستان از عراق، سالهاست که اتخاذ شده است وفقط نياز به برخي اقدامات شکلي بود. درست است که روياي کردها درباره جدايي، موضوعي قديمي است و به صد سال پيش باز مي گردد اما تصميم جدايي اکنون بيش از آنکه متاثر از انگيزه هاي داخلي باشد، از انگيزه هاي خارجي متاثر شده است.
نويسنده با اشاره به حوادث تاريخي در اين زمينه نوشت: از زمان طوفان صحراي آمريکا در سال هزار و نهصد و نود ويک، منطقه کردستان در شمال عراق، شاهد استقلال عملي از حکومت مرکزي بغداد بود. در اين ميان، رابطه ها هرگز حاکي از وجود هيچگونه وابستگي به دولت مرکزي در بغداد نبود و حتي پرچم عراق در کردستان مشاهده نمي شد و اين مسئله، از اهميت نمادين قابل توجهي برخوردار است.
منطقه کردستان از استقلال عملي در زمينه هاي نظامي، امنيتي ، اقتصادي و سياسي برخوردار است و رئيس اين منطقه مسعود بارزاني در صدد توسعه مساحت اين منطقه و الحاق بخشي هايي از استان هاي نينوا، صلاح الدين و دياله به آن است.
نويسنده افزود: اين مسئله پس از سال دو هزار وسه تاريخ سقوط رژيم سابق عراق، نهادينه شد به طوري که تسلط آمريکا بر عراق، سبب شد تا منطقه کردستان احساس کند که ديگر نيازي به هماهنگي با بغداد نيست از اين رو به صادرات نفت عراق از کرکوک (که جزو خاک کردستان نيست گر چه بازاني و حاميانش خواستار الحاق ان هستند) از طريق بندر جيهان ترکيه با همدستي رسمي و آشکار آنکارا، اقدام کرد. در آن زمان اردوغان اعتراض هاي عراق به قاچاق نفت بغداد از طريق بندر جيهان را وارد نمي دانست. درآمدهاي حاصل از نفت هم به خزانه دولت کردستان مي رفت و اين مسئله استقلال بيشتر ودست برتر را به اين منطقه براي مذاکرات با دولت مرکزي مي داد.
پس از آنکه داعش در سال دو هزار و چهارده شهر موصل و بسياري از استانهاي عراق را اشغال کرد، دولت کردستان با سوء استفاده از عقب نشيني ارتش عراق، به انبار سلاح هاي سنگين ارتش عراق در شمال عراق خارج از منطقه کردستان دست پيدا کرد سپس با حمايت زميني و لجستيک آمريکا، در بسياري از مناطق دياله، صلاح الدين و نينوا پيشروي کرد تا بدين ترتيب بر روي مناطقي که بارزاني خواستار الحاق آن به کردستان بود، دست بگذارد به اين بهانه که در اين مناطق گروههاي جمعيتي کرد ساکن هستند.
با وجود اعتراض هاي دولت عراق، آمريکايي ها، فرانسوي ها و ديگر کشورهاي ائتلاف غربي و همزمان برخي کشورهاي عربي، به گشودن روابط بازرگاني، امنيتي ،سياسي و ديپلماتيک با کردستان اقدام کردند بدون اينکه با دولت مرکزي هماهنگ کنند. طبعا اين مسئله، در تقويت حس جدايي که در شمال عراق وجود داشت، سهيم بوده است.
در اين ميان، ترکيه به علت محاسبات تنگ نظرانه در زمينه روابط بد خود با بغداد، و همچنين نظر به روابط خوب تجاري با کردستان در زمينه درآمدهاي قاچاق نفت از بندر جيهان وهمچنين سرمايه گذاريهاي آنکارا در کردستان که بيش از چهل ميليار دلار برآورد شده است، سهم زيادي در تقويت اين حس (جدايي) داشته است.
در ادامه اين مقاله آمده است: با ضعيف شدن داعش در عراق وموفقيت ارتش اين کشور در بازيابي قدرت خود و تسلطش بر موصل با حمايت ديگر نيروهاي مسلح و بسيج مردمي، بارزاني دريافت که دوره « ضعف و لغزش» عراق که سايه داعش، بر اين کشور مستولي شده بود، پايان يافته است. وي (بارزاني) قصد داشت براي سرپوش گذاشتن بر برخي مشکلات داخلي، سقف خواسته هاي خود را از دولت مرکزي بالا ببرد؛ مشکلاتي از جمله تمديد غير قانوني دوره رياست خود بر کردستان، افزايش فساد و پارتي بازي در کردستان، تشديد اعتراض ها و مخالفت هاي حزبي و قانوني با روش حکومت «خانوادگي» وي ( خانواده بارزاني در بسياري از پست هاي کليدي کردستان حضور دارند)، وخيم شدن وضع معيشتي مردم در کردستان با وجود ادامه قاچاق نفت و دستيابي دولت کردستان به سهمي از بودجه دولت مرکزي که به گفته منابع رسمي، هفده درصد از بودجه است.
کاهش نفوذ داعش، درگيريها را به نقطه اول باز مي گرداند. اين درگيري ميان منطقه کردستان ودولت مرکزي، برخي اوقات سرد و بعضا هم داغ داغ است و اينجاست که دولت آمريکا در مي يابد که تضميني براي روابط با بغداد وجود ندارد. آمريکا فراموش نمي کند که دولت سابق عراق به رياست نوري مالکي که ترکيه و بسياري از طرف هاي عربي با وي مقابله کرده است، در سال دوهزار و يازده با حضور هميشگي آمريکا در خاک عراق مخالفت کرده است که اين مسئله نيروهاي آمريکا را بر آن داشت که در پايان آن سال عراق را ترک کنند.
نويسنده مقاله افزود: واشنگتن اکنون در صدد است تا از دخالتش در عراق بهره برداري و در اين کشور پايگاه هايي هميشگي ايجاد و از طريق آن، نفوذش را دائمي کند. حال چه اين پايگاه در مرز عراق و سوريه باشد يا داخل منطقه کردستان.و اين مسئله با تقويت مسئله جدايي کردستان و متوجه کردن بغداد به نيازش به نقش آمريکا قابل تحقق است .
اين پايگاهها با تاسيسات مشابهي که در مناطق تحت تسلط يگان هاي کرد در شمال و شرق سوريه ايجاد شده است، کامل مي شود.
از اين مسئله روشن مي شود که دخالت نظامي و مداوم آمريکا در اين مناطق، با هدف ايجاد مناطقي ارتباطي ميان طرف سوري وعراقي تحت کنترل آمريکا بوده است تا از اين طريق بتواند بر سوريه، ايران، ترکيه و عراق که هر يک، ميزبان جمعيت کرد با نسبت هاي مختلف هستند ، تاثير بگذارد.
در اينجا بايد اين مسئله را ياد آور شويم که چشم پوشي آمريکا از منافع ترکيه هم پيمان مهم منطقه اي و حتي پافشاري بر عصباني کردن اين کشور در زمينه تعامل مثبت با کردهاي سوريه، داراي معنا و مفهومي غير عادي و غير متعارف است که اکنون در جريان طرح جدايي کردستان و ايجاد «مناطق فدرال» کرد در شمال و شرق سوريه، نشانه هاي آن در حال آشکار شدن است.اما متاسفانه ترکيه از ابتدا، متوجه مقاصد آمريکا در اين زمينه نشده است و ائتلافي قوي تر براي تعامل با آن در نظر نگرفته است.
بر اين اساس، طرح جدايي طلبانه کردها که مسعود بارزاني هدايت آن را برعهده دارد، سنگ آمريکا و اسرائيلي است که اکنون در درياي مواج و طوفاني منطقه انداخته مي شود و چه بسا زمينه ساز طرح هاي جدايي طلبانه ديگري با ساختار طايفه اي يا قومي در آينده خواهد شد و براي مدتها، منطقه را به خود مشغول مي کند و توجهات به آمريکا را که سياست هاي کنوني اش تقريبا در همه جا شکست خورده و اقتصادش نيز به همين سمت در حرکت است، کاهش مي دهد.
آيا اين سوال را از خود پرسيده ايم که چرا دولت آمريکا بر دولت بارزاني هيچ فشار جدي به منظور به تعويق انداختن همه پرسي وارد نکرد؟ وصرفا به اين مساله تظاهر کرده که براي حفظ «ائتلاف» در مقابله با داعش، در اين زمينه (تعويق همه پرسي)‌ تلاش مي کند. اين استدلالي است که با تلاش هاي پيگيرانه آمريکا براي بدست گرفتن ميراث داعش در بسياري از مناطق سوريه وعراق گرفته تا دير الزور، همخواني ندارد چرا که امريکا در اين مناطق با ابراز همبستگي و همراه شدن با صاحبان طرح هاي جدايي طلبانه، در صدد القاي اين «استدلال» است که ديگر امکان اين همزيستي ميان طيف هاي متنوع ، منحصر بفرد و پراکنده در اين منطقه وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۷۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز پنجشنبه در ادامه برگزاری جلسات پیگیری موضوعات ویژه، در نشستی با حضور معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور، وزرای راه و شهرسازی، نفت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و تعدادی دیگر از معاونین ایشان و مدیران دستگاه‌های اجرایی به بررسی راهکار‌های تسریع در اجرا و تکمیل مهمترین طرح‌های ریلی کشور از جمله خط‌آهن سریع‌السیر تهران-مشهد و خط‌آهن رشت-آستارا پرداختند.

مشکلات موجود در مسیر اجرا و تکمیل این طرح‌ها، راهکار‌های رفع موانع و بررسی منابع تامین مالی از جمله مباحث مطرح در این جلسه بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • (تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق
  • برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور
  • تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس در عراق
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • ترور برای بقا
  • برنامه «اطعام رضوی» در استان سمنان اجرا می‌شود
  • تیراندازی در کارولینای آمریکا؛ / سه پلیس جان باختند
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!