Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تبريز-مديران امر بعد از يک ماه از کشتار جانداران رودخانه ارس، علت را صيادان سود جويي عنوان مي‌کنند که از سم براي صيد ماهي هاي اين رودخانه استفاده کرده اند.
خبرگزاري مهر، گروه استان‌ها- اسد بابايي:جنازه‌ ماهي‌ها بر آب افتاده است، مرده‌شان موج برمي‌دارد، مثل قايق‌هايي که مسافران‌شان را پياده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رود نه مي‌جوشد، نه مي‌خروشد غروب دلگيري است؛ غروبي که در آن هزاران ماهي به يک‌باره صيد شدند.
چه‌کسي فکرش را مي‌کرد ماهي‌هايي که تداعي‌گر آب و رود و جريان هستند، روزي به فجيع‌ترين شکل جان‌شان را از دست بدهند؟
خبر مرگ 3هزار ماهي در رود ارس، زود پيچيد. از روستاهاي اطراف گرفته تا فضاي مجازي اما چه آن‌ها که دور بودند و چه آن‌ها که نزديک، در سيلي از اندوه و خشم غرق شدند. هرکسي چيزي گفت، چيزي نوشت، هرکسي چيزي شنيد و همه حاکي از دغدغه‌اي بود که مردم نسبت به محيط زيست داشتند ولي کاري از دست کسي برنمي‌آمد.

اما حال بعد از يک ماه وقتي به واکاوي جعبه سياه مرگ 3 هزار ماهي و جانداران ديگر رودخانه ارس سر مي زنيم مي بينيم که باز نقش اين موجود دو پا پررنگ است. اين موجودي که براي رسيدن به نيت خود از هيچ چيز دريغ نمي کند حتي سم دادن به جانداران زبان بسته.
البته محمد خداپرست مديرکل حفاظت از محيط‌زيست استان اردبيل در ابتداي رسانه اي شدن اين خبر و احتمال مرگ ماهيان براثر آلودگي آب رودخانه در گفتگو با خبرنگار مهر اردبيل تأکيد کرده بود که آلودگي احتمالي رودخانه ارس پايش شده و نتايج نشان مي‌دهد برخلاف برخي اظهارات اين رودخانه آلودگي راديواکتيو ندارد.
وي افزوده بود در رودخانه ارس سيستم آنلاين پايش وضعيت آب داير شده که پارامترهاي مختلف آلودگي سنجش مي‌شود.
رودخانه ارس نيازمند مديريت يکپارچه است
در عين حال مديرکل حفاظت از محيط‌زيست استان اردبيل تصريح کرده بود رودخانه ارس نيازمند مديريت يکپارچه از سوي سه استان اردبيل، آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي است.
مديرکل حفاظت از محيط‌زيست استان اردبيل تصريح کرد: رودخانه ارس نيازمند مديريت يکپارچه از سوي سه استان اردبيل، آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي استخداپرست متذکر شده بود در صورتي که اعتبار مناسبي به منظور مديريت اين رودخانه اختصاص يابد، محيط‌زيست استان آماده اجراي طرح‌هاي مختلف است.
پايش مصرانه رودي که آلودگي ندارد
به هر حال هزاران ماهي در مدت کوتاهي بي‌جان به ساحل رودخانه آمدند و اين رخداد تأسف‌انگيز فرصت انکار را از مسئولان ربود، تا جايي که اخيراً مديرکل حفاظت از محيط‌زيست استان اردبيل در گفتگو با يکي از رسانه‌ها هم به ضرورت پايش مکرر رودخانه ارس، ارتقا سيستم پايش و تلاش محيط‌زيست براي ممانعت از ورود آلودگي صنعتي و غير صنعتي به رودخانه تأکيد کرده بود.

هر چند مسئولان محلي همچنان مدعي‌اند ارس آلودگي پساب صنعتي ندارد اما مسئولان سازمان محيط‌زيست با قبول آلودگي از اجراي برنامه‌هايي جهت کاهش آلودگي‌ها مي‌گويند.
مديرکل دفتر رودخانه‌هاي مرزي و منابع آب مشترک وزارت نيرو در اين زمينه گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته وجود فلزات سنگين در رودخانه مرزي ارس محرز شده استدر اين بين اما مديرکل دفتر رودخانه‌هاي مرزي و منابع آب مشترک وزارت نيرو در اين زمينه مي گويد بر اساس مطالعات صورت گرفته وجود فلزات سنگين در رودخانه مرزي ارس محرز شده است.
جبار وطن فدا در گفتگو با خبرنگار مهر تصريح مي کند که در مرز ايران و ارمنستان و در خاک ارمنستان تعدادي معادن و کارخانه‌هاي مس وجود دارد. از 15 سال قبل پيگيري جدي اين موضوع با همکاري کشور ارمنستان آغاز شده و کميته پايش مشترک نيز تشکيل شده است
وي افزوده است: هر چند در گذشته املاح سرريز شده و وارد رودخانه مي شد اما به دليل وجود کارخانه و معدن، بخشي از پساب نيز وارد رودخانه مي‌شود.
مديرکل دفتر رودخانه‌هاي مرزي و منابع آب مشترک وزارت نيرو تأکيد کرده است: از 15 سال قبل پيگيري جدي اين موضوع با همکاري کشور ارمنستان آغاز شده و کميته پايش مشترک نيز تشکيل شده است.
به گفته وطن فدا کميته پايش 23 جلسه تشکيل داده و در چارچوب روابط با ارمنستان اين کشور ملزم به بازچرخاني پساب و ممانعت از ورود آن به منابع آبي شده است.
وي با تأکيد به اينکه سرمايه‌گذاري اين مهم از سوي ارمني‌ها صورت مي‌گيرد، اضافه کرده است: در کميته پايش به جد بررسي‌هايي صورت گرفته و اين آلودگي مشکلي در آب شرب ايجاد نمي‌کند.
تعهد کتبي ارمنستان براي کاهش آلودگي
وي با بيان اينکه هيچ آلودگي راديواکتيوي نداريم، ادامه داده است: آلودگي صرفاً فلزات سنگين است که در جلسات رسمي با مقامات ارمنستان از جمله وزراي نيرو، محيط‌زيست و انرژي طرح شده و ارمنستان تعهد کتبي براي کاهش آلودگي داده است.
وطن فدا با تأکيد بر اينکه تصاوير منتشر شده از مرگ انبوهي از ماهيان در اين رودخانه نيز در دست بررسي است، متذکر شده است: در صورتي که مرگ ماهيان در بالادست بود مي شد اين حدس را مطرح کرد که دليل آن آلودگي آب است ولي اين دليل مردود است.
مديرکل دفتر رودخانه‌هاي مرزي و منابع آب مشترک وزارت نيرو افزوده است: با اين وجود مرگ ماهيان در پايين دست سد است و نمونه‌برداري و بررسي‌ها آغاز شده است.

اتلاف ماهي هاي ارس با مواد سمي بسيار خطرناک
​ اخيرا اما دبير شوراي اطلاع رساني اداره کل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي هم در اين رابطه با اشاره به نتايج اوليه بررسي دلايل اتلاف ماهي ارس گفت: اتلاف ماهي ها با مواد سمي عمدا به قصد صيد و يا تخريب محيط زيست بسيار محتمل به نظر مي رسد.
اتلاف ماهي ها بر اثر فعاليت هاي معدني کشور ارمنستان به دليل محل اتفاقي که در پايين دست سد خداآفرين ودر فاصله بالغ بر 100 کيلومتري از محل فعاليت هاي معدني مي باشد منتفي استداود قاسم زاده گفت: اتلاف ماهي ها بر اثر فعاليت هاي معدني کشور ارمنستان به دليل محل اتفاقي که در پايين دست سد خداآفرين ودر فاصله بالغ بر 100 کيلومتري از محل فعاليت هاي معدني مي باشد منتفي است .
وي ادامه داد: محل اتفاق در حد فاصل سد خداآفرين و پل شکسته خداآفرين مي باشد و بالادست سد خداآفرين هيچ گونه اتلاف ماهي مشاهده نشده است.
وي افزود: آب رودخانه ارس به لحاظ اهميت آن به صورت فصلي و با دقت کافي مورد نمونه برداري و آناليز توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محيط زيست استان قرار مي گيرد و در صورت مشاهده هر گونه آلودگي موضوع از طرق مقتضي پيگيري خواهد شد و همچنين اقدامات لازم جهت قطع آلودگي رودخانه از طريق وزارت امورخارجه به جد صورت مي گيرد.
دبير شوراي اطلاع رساني اداره کل حفاظت محيط زيست از برخورد قاطع با متخلفين زيست محيطي خبر داد و افزود: اين اداره کل حسب وظيفه قانوني موضوع اتلاف ماهي هاي رودخانه ارس پيگيري کرده و قطعا با متخلفين از هر رده اي برخورد قضايي معمول خواهد داشت.

کشتار جانداران با سم صورت گرفته است
مديرکل دامپزشکي استان آذربايجان شرقي نيز در گفتگو با خبرنگار مهر مدعي شد: هيچ‌گونه آلودگي در رودخانه ارس وجود ندارد و کشتار ماهيان و ديگر جانداران در ماه گذشته مربوط به دوز سم بوده که صيادان سود جو بکار برده اند.
وي ادامه داد: اتفاقا همان روز حادثه کارشناسان دامپزشکي از رودخانه ارس طي 2نوبت نمونه‌برداري انجام داده بودند يعني قبل حادثه و بعد حادثه کشتار و هيچ‌گونه آلودگي در آب رودخانه مشاهده نشده است.
به دليل اينکه اين نطقه از رودخانه در منطقه حفاظت‌شده واقع است، و خود ما هم براي بازديد از اين منطقه هميشه مجوزهاي لازم را دريافت کرده و بعدا وارد منطقه مي شويموي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبني بر کشتار ماهي‌هاي درگير آبزيان اين منطقه افزود: به احتمال خيلي زياد عده‌اي سودجو براي ماهيگيري مقداري سم وارد آب نموده‌اند که بايد با تدابير ويژه جلوي اين‌گونه سودجويي‌ها گرفته شود.
مديرکل دامپزشکي استان آذربايجان شرقي بيان کرد: به دليل اينکه اين نطقه از رودخانه در منطقه حفاظت‌شده واقع است، و خود ما هم براي بازديد از اين منطقه هميشه مجوزهاي لازم را دريافت کرده و بعدا وارد منطقه مي شويم، نيازمند آن است که مسئولين امر با دقت و تدابير ويژه مواظب اين‌گونه حرکات سودجويان که به محيط زيست ضربه مي‌زنند، باشند.
با همه اوصاف عده اي سود جو به جان طبيعت افتاده اند و معلوم نيست که چرا مسئولين امر قاطعيت لازم با اين گونه حرکات را که دل همه دوستداران طبيعت و مردم را مي آزارد را ندارند. آيا وارد کردن سم براي ماهيگيري براي افرداي که از آنها تغذيه مي کنند ضرر ندارد و آيا وقوع چنين حوادثي زنگ خطر براي تخريب کلي محيط زيست نيست؟

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۹۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم

مدیرکل محیط زیست شهرستان ری گفت: از زمستان گذشته تاکنون ۲۴ مورد احکام سبز در شهرستان ری داشته‌ایم و ۴۸ روز در زمینه پاکسازی طبیعت فعالیت کرده‌اند.

محمد رستگاری، مدیرکل محیط زیست شهرستان ری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو در رابطه با معضلات تولید و مصرف پلاستیک اظهار داشت:متاسفانه معضل پلاستیک در سطح کشور همه گیر شده است و در سطح ملی باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: خوشبختانه مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست‌محیطی دارند و در راستای استفاده از احکام جایگزین برای متخلفانی که جرایم زیست‌محیطی مرتکب شده‌اند یا موارد دیگری که قاضی صلاح می‌داند پاکسازی طبیعت را به عنوان جایگزین در نظر می‌گیرند و برخی محکومان  را برای انجام این کار  اداره کل محیط زیست معرفی می‌کنند. امروز هم برخی محکومان با جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی در حال گذراندن مجازات جایگزین حبس هستند.

وی بیان داشت: از زمستان گذشته تاکنون ۲۴ مورد احکام سبز در شهرستان ری داشته‌ایم و ۴۸ روز در زمینه پاکسازی طبیعت فعالیت کرده‌اند.

رستگاری تاکید کرد: این کار شاید در پاکسازی شهرستان تاثیر چشمگیری نداشته باشد، ولی کار فرهنگی است و محکومان به تبعات ریختن زباله آگاه می‌شوند و گامی به جلو در فرهنگسازی و جلب مشارکت همگانی برای حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک