Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از دانشجویان انقلابی خراسان شمالی در پی عدم رسیدگی لازم به مردم زلزله زده بجنورد و سالم در مجتمع‌های 1000 واحدی شهرک گلستان بجنورد به نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی نامه‌ای سرگشاده ارسال کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از دانشجویان بیدار، ظهر امروز دانشجویان انقلابی خراسان شمالی طی نامه‌ای گزارش کاملی از مشکلات مجتمع 1000 واحدی گلستان شهر بجنورد را تشریح کردند و این نامه را برای اطلاع و پیگیری امام‌جمعه بجنورد به ایشان تقدیم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این گزارش به شرح زیر است:

مقدمه
ایده‌ مسکن مهر بر این اساس شکل گرفت که دولت با ارائه‌ی زمین رایگان در اختیار متقاضیان و ارائه‌ی وام ارزان‌قیمت برای ساخت واحدهای مسکونی به پیمانکاران موجبات کاهش قیمت تمام‌شده‌ی مسکن را فراهم آورد. چهاراصل سیاستی مهم بر این طرح حاکم بود:

1- تخصیص زمین صفر، با واگذاری زمین‌های دولتی در قالب اجاره 99 ساله که با این کار قیمت زمین از قیمت تمام‌شده مسکن حذف شد.

2- ارائه تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان از طریق ارائه وام ارزان‌قیمت (قرض‌الحسنه) که موجب توانمندی خانوار در تأمین هزینه ساخت مسکن شد.

3- تبدیل نقش سازندگان از واسطه مالکیتی به‌واسطه مدیریتی، بدین گونه که مالکیت زمین به سازندگان واگذار نمی‌شد و سازنده یا پیمانکار صرفاً واسط مدیریتی تولید مسکن بود و نه مالک آن؛ بنابراین سود ناشی از سرمایه‌گذاری و تورم زمین به سازنده منتقل نمی‌شد.

4- سامان‌دهی تقاضای مسکن، بدین معنا که جامعه هدف این طرح نگاه مصرفی به مسکن داشتند و نه سرمایه‌ای.
در اوایل تابستان 1385 و پیرو مصوبات هیئت‌وزیران اقدامات اولیه و مکان‌یابی مسکن مهر در بجنورد آغاز گردید که متأسفانه به دلیل تعجیل فراوان، کارشناسی‌ها به‌صورت ناقص و بدون استعلام از دستگاه‌های مختلف صورت گرفت و این پروژه عظیم به گفته متخصصان امر در محل یکی از گسل‌های فعال منطقه و سرریز آب‌های سطحی بنا شد.

2-پروژه مجتمع 1000 واحدی گلستان شهر

ما در این متن بیشتر به دنبال موشکافی از مشکلات حادث‌شده در قسمتی از پروژه مسکن مهر بجنورد به نام پروژه 1000 واحدی هستیم که البته این به معنای نبود مشکلات در سایر پروژه‌ها نیست، بلکه علت این تأکید، خسارت‌های بیشتر به بار آمده در بخش مجتمع‌های 1000 واحدی گلستان شهر بجنورد و رخ دادن فسادهای سیستماتیک بیشتر است

اقدامات اولیه این پروژه و کلنگ زنی آن در بهار سال 1388 توسط شرکت مسکن و عمران سازان و شرکت آتی‌ساز رقم خورده و طرف حساب این پروژه‌ها این دو شرکت بودند. لازم به تذکر است که بیشتر این خانه‌ها می‌بایست تحویل خانواده‌های وابسته به کمیته امداد، بی‌سرپرست و بد سرپرست و درمجموع قشر آسیب‌پذیر جامعه می‌شده است که شاید یکی از دلایل فسادهای مختلف صورت گرفته، اطلاع از ضعیف بودن این اقشار و خاطرجمع بودن نسبت به پیگیری نکردن توسط آنان به دلیل متصل نبودن به ارکان قدرت بوده باشد.
طبق قراردادهای این پروژه، خریداران این منازل، باید تا قبل از موعد تحویل، 3 قسط پول خود را پرداخت نمایند.
(قراردادها به پیوست آماده است)

3- 1000 واحدی‌ها قبل از زلزله

این پروژه‌ها از بدو امر برای ساکنین خود مشکلات عمده‌ای را ایجاد نموده‌اند که بنا داریم با قسمتی از آن شما را آشنا نماییم:

الف- اولین خانه‌های هزار واحدی در تاریخ 95/12/1 به مردم عزیز گلستان شهر واگذار گردیده که طبق قراردادهای نوشته‌شده بین سازندگان و خریداران می‌بایست خانه‌ها در تاریخ 95/7/20 به مردم واگذار می‌شده است؛ اما مسئولین امر نه‌تنها بابت این تأخیر غرامتی نمی‌پذیرند، بلکه با دلیل واهی و تمسخرآمیز به مردم می‌گویند که چون تعدادی از واحدها هنوز برخی از هزینه‌های خود را پرداخت نکرده‌اند هر واحد باید مبلغی از 3 میلیون الی 5 میلیون تومان را بپردازد و در صورت عدم پرداخت منازل تحویل داده نمی‌شود که این خود اعتراضات شدید مردمی را در پی داشته، ولی مردم بیچاره‌ای که سودای صاحب‌خانه شدن را در سر داشته‌اند به گفته خودشان به هر نحوی که شده چه از طریق فروش وسایل زندگی چه از طریق قرض و وام این مازاد مبلغ را آماده کرده و برای تحویل‌خانه‌ها لحظه‌شماری می‌نمایند.

این حق­خوری ها به اینجا ختم نمی‌شود و پس از جمع‌آوری تمامی پول‌ها درست چند هفته قبل از زلزله منازل به صاحبان تحویل می‌گردد که...

ب- مردم بعد از تحویل گرفتن متوجه می‌شوند باز خلف وعده‌ای دیگر از سوی نهادهای حاکمیتی و شرکت‌های خصوصی طرف حساب صورت گرفته است و خیلی از امکانات نظیر آسانسور شوفاژ و رادیاتور برای مجتمع‌ها اصلاخریداری و نصب نشده و علی‌رغم قراردادها هیچ‌گونه محوطه‌سازی صورت نگرفته است، پس از پیگیری‌های مکرر مردم صورت‌جلسه‌ای به امضای نماینده حراست راه و شهرسازی نماینده شرکت مسکن و عمران سازان و پیش خریدار می‌رسد که تحت آن شرکت موظف می‌گردد طی 20 روز تمام نواقص موجود را برطرف نماید و در صورت عدم رفع مشکل مبالغ نقدی خسارت را بپردازد که هنوز پس از گذراندن چند ماه هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است.

ج- اما مشکل دیگری که صاحبان این پروژه‌ها را آزرده است عدم وجود پایان کار برای این پروژه‌هاست و تا پایان کار برای ساختمانی صادر نشود سند برای آن صادر نمی‌گردد؛ یعنی ساکنان این واحدها با توجه به پرداخت مبالغ مختلف هیچ‌گونه حاکمیتی بر منازل خود ازلحاظ قانونی ندارند.

وقتی‌که علت عدم صدور پایان کار را جویا می‌شویم به دلایلی نظیر عدم استفاده از مصالح استاندارد، ساخت‌وساز بیش‌ازحد مجاز (یک سقف بیشتر ساخته‌شده) و نبود استحکامات کافی برای این ابنیه می‌رسیم

4- 1000 واحدی‌ها پس از زلزله

پس از وقوع زلزله 5/7 ریشتری در تاریخ 23 اردیبهشت 96 در بجنورد بیشتر بلوک‌های این آپارتمان‌ها با صدمات فراوان مواجه می‌شوند و برخی از واحدها تبدیل به خرابه‌هایی که دیگر قابلیت استفاده کردن را ندارند می‌گردند. شایان‌ذکر است با توجه به اینکه کارشناسان رسمی دادگستری طبق نظر کارشناسی شده اعلام می‌دارند که شرکت بیمه‌کننده آرمان از کانال بیمه‌گر (بانک مسکن خراسان شمالی) می‌بایست به هر واحد مبلغ 7800000 تومان را بدهد این شرکت با اهدای مبالغ اندکی از زیر این کار دررفته و مسئولیت را از دوش خود باز می‌کند.

پس‌ازاین اتفاقات مردم که چاره‌ای جز تمسک به قانون جهت احقاق حق خود ندارند با مراجعه به قراردادها از وزارت مسکن و راه و شهرسازی می‌خواهند طبق قراردادها کمیته مرضی‌الطرفین را به جهت حل مشکل ایجادشده به کار گیرد که متأسفانه این وزارت خانه نیز از این وظیفه خودسر باز می‌زند. البته ناگفته نماند قسط‌هایی که مردم می‌بایست هرماهه تا موعد مقرری پرداخت کنند به مدت 2 سال استمهال می‌گردد

5- قول‌هایی که هیچ‌گاه اجرایی نشد

پس از وقوع زلزله قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی جناب آقای مهرآبادی با مراجعه به گلستان شهر قول مساعد جهت برخورد حقوقی با پیمانکاران و اهدای وام‌های تعمیرات به مبلغ 20 میلیون ریال وام بلاعوض و 120 میلیون ریال وام تعمیرات 7 ساله با سود 4% را داده‌اند که هیچ‌گاه عملی نشده است

6- خانواده‌های چشم درراه...

بعد از همه این فراز و نشیب‌ها خیلی از خانواده‌ها از این خانه‌ها قطع امید کرده و به شهر بجنورد مراجعه نمودند اما تعدادی که از کمترین شرایط برای حل مشکل برخوردار نبوده و توانایی اجاره مسکن در شهر را نداشته، در همان‌جا با همان وضعیت اسفبار به زندگی خود ادامه می‌دهند که احتمالاً در هفته‌های آتی با برودت هوای منطقه و عدم لوله‌کشی گاز به داخل منازل با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۹۰۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی برای خرید اتوبوس‌های برقی در بجنورد

مهدی چمران در جمع مهندسان و معماران خراسان شمالی گفت: اگر شهر و شهرداری بجنورد به این نتیجه برسد که به اتوبوس‌های برقی نیاز دارند از ظرفیت‌های موجود برای تهیه این اتوبوس‌ها و بهره‌مندی مردم بجنورد از آنها استفاده می‌کنیم.

او گفت : این امر باید نیازسنجی و مورد مطالعه قرار گرفته ومیزان تاثیر آلودگی ناوگان حمل و نقل در کاهش کیفیت هوا نیز مورد بررسی قرار گیرد تا ضرورت تامین این ناوگان تشخیص داده شود.

رییس مجمع مشورتی شورای اسلامی کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها با اشاره به اینکه ناوگان برقی قیمت بالا و البته دوام بیشتری دارد افزود: نداشتن آلودگی سوخت و صوت از مزایای این ناوگان است.

او در بخش دیگر سخنان خود با انتقاد از ورود نما‌های رومی به شهر‌ها گفت: باید در بهبود سیما و منظر شهری کار شود، معماری رومی وارداتی است وباید به ویژه برای ساختمان‌های مسکونی ممنوع شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • ۱۹۱ کیلومتر از راه‌های اصلی خراسان شمالی بهسازی شد
  • وداع مردم خراسان شمالی با پیکر مرحوم عیسی بخشی
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۵۵ هزار وسایل نقلیه در جاده‌های خراسان شمالی 
  • بارش باران و جاری شدن روان‌آب در خراسان شمالی
  • مسابقات قهرمانی پرس سینه خراسان شمالی برگزار شد
  • امکان ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • نوای موسیقی خراسان خاموش شد
  • آمادگی برای خرید اتوبوس‌های برقی در بجنورد
  • اجرای بزرگ‌ترین پروژه درمانی خراسان شمالی آغاز شد
  • آغاز بزرگ‌ترین پروژه درمانی خراسان شمالی/ کلنگی که در نهایت بر زمین خورد