Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- چند سالي است که ريسمان انحرافات و بدعت ها بر بيرق برخي مجالس سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) پيچيده و بزرگداشت واقعه کربلا را به نمايش وهن انگيز و به دور از عزاداري واقعي شهداي عاشورا تبديل کرده است.

مشخص نيست در ذهن افرادي که چنين بدعتها و تحريف هايي را در مهمترين واقعه تاريخ تشيع بوجود مي آورند، چه مي گذرد، اين افراد خواسته يا ناخواسته به انحرافاتي دامن مي زنند که شيعيان را در مقابل جهانيان خرافي و متعصب جلوه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گاهي در مراسم عزاداري ماه محرم که هدف آن زنده نگهداشتن و بزرگداشت واقعه کربلاست، اشعاري صرفا عاطفي و غيرحماسي با آهنگ خاص توسط نوحه خوانان بيان مي شود که گويي قرار است فقط عده اي سينه بزنند و نمايش موزون همراه با اشک براه بياندازند.
از سوي ديگر در بيشتر مجالس عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين (ع) تنها به جنبه مظلوميت آن حضرت و اصحابش توجه شده و برخي به موضوعات غيرواقعي و تحريف وقايع کربلا مي پردازند که هيچ ربطي به فلسفه قيام عاشورا ندارد.
انحراف از مداحي و مجالس به هيات هاي عزاداري نيز کشيده شده است، انجام حرکاتي که عزاداري را بيشتر به نمايشي وهن انگيز تبديل مي کند مانند قمه زدن و سر و صورت را خوني کردن و خود را بر زمين کشيدن، چرخاندن بيرقي طويل که `علامت` گفته مي شود و اسباب سرگرمي و قدرت نمايي عده اي را فراهم کرده يا استفاده از علم هاي بزرگ و چرخاندن آنها که بيشتر به ميدان رقابت بين هيات گردانان تبديل شده است.
با اين حال امام راحل و رهبر معظم انقلاب همواره تاکيد کردند که در بزرگداشت واقعه کربلا بايد به عناصر عقل، منطق، حماسه و عاطفه توجه شود و از پرداختن به موضوعات و انجام حرکاتي که هيچ ربطي به فلسفه قيام عاشورا ندارد، اجتناب گردد.
اما بايد ديد ريشه اين بدعت ها در کجاست و چطور مي توان آن را سوزاند و عاشورا به عنوان مقدس ترين واقعه براي شيعيان را از گزند انحرافات و تحريف ها دور نگهداشت.
* آگاهي اندک از دين، علت بروز انحرافات در عزاداري ها
استاد حوزه علميه خراسان رضوي در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: بي اطلاعي يا کم اطلاعي از مسائل ديني باعث بوجود آمدن آسيب و انحراف در عزاداري ها شده است.
آيت الله سيد جعفر سيدان افزود: روز عاشورا از روزهاي تاريخي مهم اسلام و بلکه دوران زندگي بشريت است که در آن حق و باطل در برابر هم قرار گرفت و جمعي از اولياي حق و حجت خدا و جانشين پيامبر (ص) براي زنده نگه داشتن توحيد جان خود را فدا کردند و در گرفتاري هاي رنج آور قرار گرفتند.
وي بيان کرد: هدف عاشورا طبق يک عبارت در زيارت اربعين، نجات انسان ها از گمراهي، ضلالت و سرگرداني است لذا دوري از افراط و تفريط در عزاداري ضروري مي باشد.
وي گفت: در مراسم محرم و صفر بايد به حرفهاي نادرست و شبهات در ارتباط با عزاداري و زيارت و مسائل مربوط به آن هم پاسخ داده شود و مردم به اهداف قيام عاشورا پي ببرند.
آيت الله سيدان با اشاره به نمونه هايي از انحرافات در عزاداري ها افزود: در برخي عزاداري ها مشاهده مي شود عده اي ناآگاه قلاده به گردن خود مي اندازند يا صورت خود را به زمين مي کشند که اين کارها جز سبکي و وهن چيز ديگري نيست.
وي اظهار کرد: برخي نيز در عزاداري ها با غلو کردن از عبارات نادرست استفاده مي کنند يا از ائمه (ع) به عنوان خداي خود نام مي برند که گناه و به نوعي شرک است.
وي شبهه در گريه براي حضرت امام حسين (ع) را اشتباه دانست و گفت: حضرت سيدالشهدا (ع) براي دفاع از حق و براي پاسداري از معارف و توحيد جان خود را فدا کرد لذا چنين گريه اي چون براي حق است ثواب دارد و تعظيم شعائر و سوق دادن به سوي حقايق است.
*بيانات غلوآميز در مجالس عزاداري، به بنيان عاشورا ضربه مي زند
معاون فرهنگي و اجتماعي حوزه علميه خراسان نيز در اين باره گفت: برخي مداحان با بيانات غلو آميز مطالب خلاف شرع مي گويند که اين کار به بنيان عاشورا و اهداف حضرت سيدالشهدا(ع) ضربه مي زند.
حجت الاسلام والمسلمين علي اکبر نوايي افزود: برخي مطالب در مجالس عزاداري گفته مي شود که با عقل نيز سازگاري ندارد مانند اينکه در روز عاشورا 300 هزار نفر به وسيله حضرت امام حسين (ع) کشته شدند که اگر هر نفر 2 دقيقه هم زمان ببرد يک شبانه روز نيز براي اين تعداد کم است.
وي اظهار کرد: برخي افراد دکان کاسبي راه انداخته اند و از محرم و صفر با ماجراهاي ساختگي معرکه گيري مي کنند در حالي که غلو و خرافه همانند يک قيچي 2 لبه است که حقيقت را قرباني مي کند و از بين مي برد.
يکي از استادان درس خارج حوزه علميه خراسان نيز در اين باره گفت: افزودن دروغ به منظور گرياندن شنوندگان يا اظهار ارادت به ساحت حضرت امام حسين (ع) با کلمات ناهنجار و حتي گاه مخالف با آموزه هاي توحيدي و ديني، ناپسند است و محتواي بسيار ارزنده قيام سيدالشهدا(ع) را از بين مي برد.
آيت الله مصطفي اشرفي شاهرودي افزود: افزودن صورتهايي از مجسمه و کتلها که شايد برخي از آنها از نصارا گرفته شده باشد و توجه به امور خرافي باعث بي محتوا کردن قيام حضرت امام حسين (ع) مي شود.
وي ادامه داد: مجالس و هياتهاي عزاداري محرم نبايد از مسير عقلانيت و اصول شريعت مقدس اسلامي خارج شوند.
وي اظهار کرد: توسل و توجه به امور خرافي باعث طعنه زدن دشمنان به مذهب شده و تلقي نادرست و باطل از شيعه را به دنبال دارد.
اين استاد حوزه علميه گفت: تبديل عزاداري محرم به رقابت در تشکيل صوري هياتهاي مذهبي و تبديل آن به تئاتر و زورآزمايي پهلواني موجب رقابتهاي دور از محتواي بلند قيام حسيني است که يکي از اهداف مهم استعمارگران و دشمنان دين و مکتب اهل بيت (ع) است.
وي افزود: ذکر فلسفه قيام حضرت امام حسين (ع) و نتيجه حاصل از آن، بيان مصائب اهل بيت (ع) و ظلم بي نهايت دشمنان بر آنان و بيان هتک حرمت رسول خدا (ص) به وسيله مدعيان دروغين خلافت از اهم موضوعاتي است که مورد امر پيامبر (ص) و ائمه معصوم (ع) بوده است و سخنرانان و مداحان هم بايد به آنها توجه کنند.
* قمه زني، جريان فکري تشيع را وهن انگيز جلوه داده است
نايب رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين باره گفت: گسترش فضاي مجازي، قمه زني را در معرض ديد همه قرار داده و انتشار برخي از اين صحنه ها موجب وهن و ضربه زدن به جريان فکري تشيع است.
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: برخي بدعتها و خرافات در عزاداريهاي حضرت اباعبدالله (ع) مانند قمه زدن ظاهر مي شود که فاقد جذابيت براي ملتهاي ديگر است و به تشيع به عنوان گفتمان فکري که بشريت به آن تکيه کرده است، لطمه مي زند.
وي با بيان اينکه برخي انحرافات نيز در تفاسيري که در قيام حضرت امام حسين (ع) ارائه مي شود بروز مي کند، اظهار کرد: قيام حضرت امام حسين (ع) مظهر ايستادگي در برابر ظلم است و يکي از انحرافات، متفاوت نشان دادن چهره حضرت سيدالشهدا (ع) و قيام ايشان است.
نماينده مردم مشهد و کلات در مجلس شوراي اسلامي گفت: گاهي قيام حضرت امام حسين (ع) را به عنوان يک حادثه تاريخي که حدود هزار و 350 سال قبل رخ داده به تصوير مي کشند که هيچ الگويي براي انسانهاي معاصر ندارد و دائم به شمر آن زمان لعنت مي فرستند.
وي افزود: در تبيين قيام عاشورا بايد به تطبيق اين موضوع با زمان حال و شناسايي شمر زمان بپردازيم زيرا قيام عاشورا از نظر مردم يک جريان پويا و اثرگذار در حفظ اسلام است، قيام سيدالشهدا (ع) نه تنها برکات فراوان براي تشيع و مسلمانان داشته بلکه بر کل جامعه بشري نيز تاثيرگذار بوده است.
حجت الاسلام پژمانفر اظهار کرد: مجلس شوراي اسلامي از مجموعه هاي علمي و پژوهشي که به گسترش و تقويت گفتمان ديني و حسيني مي پردازد، پشتيباني مي کند که در اين راستا محور مسائل مربوط به قيام عاشورا بايد مردم باشد و نبايد اين مسائل را محدود به مراکز حاکميتي نمود.
* شناسايي 150 خرافه براي عزاداري ماه محرم و صفر
مدير تبليغ حوزه علميه خراسان رضوي نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: برخي عزاداري هاي ماه هاي محرم و صفر در خراسان رضوي آميخته با خرافات، بدعتها و آسيبها است که تاکنون 150 خرافه در آنها شناسايي شده است.
حجت الاسلام احمد صابري تولايي افزود: قمه زني، عزاداري در فضاهاي غير رسمي و تحت الشعاع قرار دادن مکانهاي اصيل مانند حسينيه، تکايا و مساجد، عدم رعايت شان مکاني مسجد با استفاده از آلات موسيقي جزو آسيبهاي شکلي و مکاني عزاداري هاست که در برخي نقاط به چشم مي خورد.
وي اظهار کرد: ترسيم ناقص و تک بعدي از سيماي معصومين (ع)، توجه بيش از حد به جنبه قداست و ملکوتي بودن آنان به گونه اي که آنها را غير قابل الگوبرداري کند، بيان مطالب دور از شان ائمه (ع) و اظهار مطالب موهن جزو آسيب هاي محتوايي عزاداري هاست که زمينه اي براي هجمه دشمنان به مجالس عزاداري فراهم مي کند.
حجت الاسلام صابري گفت: اغلب فرهنگها و کشورها به گونه اي آميخته با خرافات و بدعتها هستند اما فرهنگ شيعي به عنوان يک فرهنگ اصيل و پيشرو در عرصه تمدن سازي مکانيزمهايي را براي مبارزه با اينگونه آسيبها تدبير کرده است.
وي با بيان اينکه مبلغان ديني وظيفه پيراستن عزاداري ها از آسيب و خرافه را بر عهده دارند، افزود: تبيين و روشنگري مهمترين وظيفه مبلغان در ماه هاي محرم و صفر است که 20 عنوان کتاب در اين زمينه به چاپ رسيده و توسط مجموعه هاي تبليغي استان در مناسبت هاي مختلف در اختيار مبلغين قرار گرفته است.
* تلاش ها براي کاهش انحرافات در هيات هاي مذهبي
رئيس شوراي هيات هاي مذهبي خراسان رضوي نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: طي 2 سال اخير با اقدامات انجام گرفته، آسيب هاي مراسم عزاداري براي حضرت اباعبدالله الحسين (ع) بويژه در بخش مداحي و سبکهاي عزاداري، کاهش يافته است.
حجت الاسلام حسن صباغيان افزود: در پي تاکيد رهبر معظم انقلاب، کارگاه هاي آموزشي مناسب براي جهت دهي صحيح به مراسم عزاداري اين هيات ها براي مسئولان هيات هاي مذهبي در استان برگزار شد تا مصاديق انحراف و بدعت يا غلو در اين مراسم حذف شود.
وي با اشاره به مصاديق انحرافات در مراسم برگزار شده از سوي هيات هاي مذهبي اظهار کرد: لطمه زدن به بدن، عزاداري روي خار، عزاداري روي آتش، قمه زني، استفاده از انگشترهاي تيغه دار هنگام سينه زدن، مصاديق بدعت در مراسم عزاداري هيات هاي مذهبي است که حرام نيز مي باشد.
وي گفت: استفاده از سبک هاي نامتعارف در آهنگ و ريتم هايي که لهوي محسوب مي شود، درآوردن صداهاي ناهنجار يا حرکت هاي سينه زني و زنجيرزني که تبديل به رقص مي گردد از ديگر مصاديق انحراف در مراسم عزاداري براي اهل بيت (ع) است.
حجت الاسلام صباغيان افزود: همه انحرافات و بدعت هاي مزبور در مراسم عزاداري هيات هاي مذهبي در ايام محرم و صفر در اين استان وجود داشته که با برگزاري کارگاه هاي آموزشي و برخي ساماندهي ها، به حداقل ممکن رسيده است.
وي اظهار کرد: عمده اقلامي که در مراسم عزاداري هيات هاي مذهبي استفاده مي شود شامل پرچم، علامت، علم، کتل، زنجير، طبل و سنج است که در بين آنها استفاده از اقلامي که ساختار آن از حد متعارف خارج شده باشد، انحراف محسوب شده و استفاده از آن مجاز نيست.
وي گفت: برخي زنجيرها به گونه اي ساخته شده اند که به بدن آسيب مي زنند، برخي طبل ها و سنج ها بسيار بزرگ با اشکال نامتعارف هستند و صداي ناهنجار دارند که استفاده از اين اقلام در هيات هاي عزاداري ممنوع است.
وي ادامه داد: در زمينه علامت که بسيار عريض بوده و حمل آن در مراسم تا حدي مشکل است، ديدگاه هاي مختلف وجود دارد که برخي استفاده از آن را در هيات هاي مذهبي مجاز و برخي ديگر استفاده از آنها را مجاز نمي دانند، اما در مجموع قانون مدوني در اين زمينه وجود ندارد.
رئيس شوراي هيات هاي مذهبي خراسان رضوي گفت: نظر نماينده ولي فقيه در استان نسبت به استفاده از علامت در مراسم عزاداري در مشهد مثبت است اما از 250 هيات مذهبي در مشهد که علامت دارند، 2 يا سه هيات مذهبي مجاز هستند که از علامت استفاده کنند.
وي افزود: در استان خراسان رضوي هشت هزار و 100 هيات و مجلس عزاداري در سامانه هيات هاي مذهبي سازمان تبليغات اسلامي ثبت شده که از اين تعداد يکهزار و 200 هيات و مجلس مربوط به زنان و چهار هزار و 100 هيات مربوط به مشهد است.
*سازماندهي مداحان براي تعميق مراسم مذهبي
رئيس کانون مداحان و شاعران آئيني استان خراسان رضوي نيز در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت: انحرافات متعدد در جامعه مداحي و نوحه خواني براي عزاداري اهل بيت (ع) بويژه در ايام محرم و صفر بوجود آمده است که منشا عمده آنها از خارج از مرزهاي کشور مي باشد.
حجت الاسلام قاسم داور صفت افزود: برخي مداحان تلاش مي کنند در شعرخواني و روضه خواني، مظلوميت حضرت امام حسين (ع) را نشان دهند و واقعه عاشورا را آنچنان دردناک بيان مي کنند تا شيون و گريه مردم بيشتر شود، بدون آنکه هدف اصلي قيام حضرت امام حسين (ع) و عبرت آموزي از اين واقعه را مورد تاکيد قرار دهند.
وي اظهار کرد: مداح واقعي کسي است که اهداف عاشورا را تبيين و به معرفت افزايي مردم بپردازد و اشعار بيان شده در روضه هاي ماه محرم بايد جنبه هدايت گري داشته باشد.
وي گفت: سازمان تبليغات اسلامي براي آموزش مداحان برنامه ريزي کرده که يکي از مهمترين آموزش ها روضه هاي ماه هاي محرم و صفر است و در اين زمينه ابتدا مداحان را شناسايي و نام آنان را ثبت کرده به طوري که در مجموع نام چهار هزار و 500 مداح از اين استان در سامانه طوبي سازمان تبليغات اسلامي به ثبت رسيده است.
رئيس کانون مداحان و شاعران آئيني استان خراسان رضوي افزود: در دوره هاي آموزشي مربوط به مداحان، روزشمار وقايع محرم و صفر بررسي و روضه هاي صحيح از ناصحيح تميز داده مي شود.
* اعزام 3500 مبلغ و مبلغه مذهبي در ايام محرم و صفر به نقاط مختلف استان
مدير کل تبليغات اسلامي خراسان رضوي هم در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: آسيب ها در حوزه مراسم عزاداري براي اهل بيت (ع) به 2 بخش آسيب هاي شکلي و آسيب هاي محتوايي تقسيم مي شود که در طول تاريخ هر 2 نوع آسيب بر اين مراسم مترتب بوده است.
حجت الاسلام کاظم لطفيان افزود: برخي آسيبها آگاهانه و مديريت شده از سوي دشمنان است اما برخي آسيب ها تعمدي نبوده و از روي عشق و علاقه يا شدت عاطفه مردم به ساحت مقدس اهل بيت (ع) بوجود آمده است.
وي اظهار کرد: اغلب انحرافات يا آسيب هاي شکلي که بستر عشق دارد، ناآگاهانه است اما انحرافات يا آسيب هاي محتوايي، آگاهانه است و ناآگاهي ما و آگاهي مديريت و برنامه ريزي شده مغرضان باعث مي شود اين آسيب ها در مراسم عزاداري رواج پيدا کند.
وي گفت: در حوزه آسيب هاي شکلي، ورود برخي آلات عزاداري غيرمتعارف و ناهنجار، داشتن پوشش هاي ناهنجار، شکل آرايش برخي اماکن مذهبي، شکل ورود کساني که مي خواهند در مجلس اهل بيت (ع) عزاداري کنند، بسترساز بروز آسيبهاست.
حجت الاسلام لطفيان افزود: در بخش آسيب هاي محتوايي نيز دست دشمن رو مي شود زيرا انديشه دشمن کمرنگ کردن محور شهادت طلبي، ايثار، مقاومت و نوع دوستي و جاذبه هاي اجتماعي در مکتب اهل بيت (ع) است.
وي اظهار کرد: براي جلوگيري از آسيب هاي شکلي و محتوايي در مراسم عزاداري بايد با محوريت خطبا و هيات هاي مذهبي و شاعران و ذاکران، يک سري اقدامات در قالب روضه خواني ها و نحوه عزاداري هيات هاي مذهبي و آگاه سازي مردم نسبت به ماهيت و هدف اصلي برگزاري اين مراسم انجام شود.
وي گفت: به منظور مقابله با خرافه گرايي در مراسم عزاداري و تبيين فلسفه واقعي عاشورا و آگاهي مردم در اين زمينه 3 هزار و 500 مبلغ و مبلغه مذهبي براي ايام محرم و صفر به نقاط مختلف استان اعزام شده و مداحان و هيات هاي مذهبي استان ساماندهي شده اند.
7489 / 6053 گزارشگر: ميترا عبداللهي ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۹۱۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی آبادان اظهار کرد: در تماسی با مرکز ارتباطات اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ در ساعت ۱۶:۵۳ مبنی بر انحراف از جاده خودروی سواری پراید در محور خرمشهر به اهواز، ۲۰ کیلومتری، بلافاصله ۳ تیم امدادی از نزدیک‌ترین پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی آبادان و به محل حادثه اعزام شدند.
دکتر افشین دریانبرد افزود: در این حادثه ۵ نفر مصدوم شدند که پس از دریافت اقدامات درمانی لازم برای ادامه درمان به بیمارستان ولیعصر شهرستان خرمشهر منتقل شدند.

دیگر خبرها

  • یک کشته و ۹ مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص
  • ۵ مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز
  • تصویر عزاداری زن فلسطینی، عکس خبری برگزیده سال شد
  • بازدید فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا از پایگاه های عملیاتی مناطق مرزی بوکان
  • برگزاری مراسم یادواره شهید حجازی در رومشکان + فیلم و تصاویر
  • ۳۵۰۰۰زائردربقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد میهمان طرح آرامش بهاری
  • ۸ شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع و علم‌کشی در شمیران + فیلم و عکس
  • روایتی از توسل سردار شهید حجازی به حضرت زهرا(س) / هرکجا بود، روضه فاطمیه را می‌گرفت
  • سوگواری دانش آموزان گرگانی در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع) + تصاویر
  • آیین تکیه خوانی، سنت عزاداری و علم کشی