Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:38:32 GMT

عاشورا زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر(عج) است

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۹۲۷۵۹

عاشورا زمینه ساز ظهور حضرت ولی عصر(عج) است

تهران - ایرنا - کارشناس مذهبی، عاشورای حسینی را بسترساز آینده تاریخ دانست و گفت: عزاداری های ما به هر اندازه که پررنگ تر باشد، ظهور امام زمان(عج) نزدیک تر خواهد بود و هیچ چیز به اندازه عاشورا نمی تواند زمینه ساز ظهور باشد.

حجت الاسلام محمد صادق کفیل، عاشورای حسینی را رمز موفقیت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف دانست و افزود: اگر قیام امام زمان جهانی می‌شود و دنیا را پر از عدل و داد می کند، به واسطه عاشورا و قیام سیدالشهداست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی امام زمان از قابلیت عاشورا استفاده می کنند و با قابلیت عاشورا عدالت جهانی را برقرار می سازند.
وی که روز جمعه با خبرنگار معارف ایرنا گفت وگو می کرد، ادامه داد: حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هنگام ظهور در خانه خدا به معرفی خود می پردازند و پس از قرائت روضه امام حسین(ع) با شعار سیدالشهدا «یا لثارات الحسین» قیام جهانی خود را آغاز می کنند.
این کارشناس مذهبی قیام امام زمان را برگرفته از الگوی عاشورا دانست و گفت: در زیارت عاشورا که یک حدیث قدسی است، پس از خونخواهی امام حسین(ع) که مربوط به امام زمان است، می گوییم «فاسئل الله الذی اکرمنی بمعرفتکم» یعنی به برکت شما من گرامی داشته شده ام. به عبارت دیگر پیوند با امام حسین(ع) و حادثه عاشورا راه عظمت و بزرگی است.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) افزود: در ادامه زیارت عاشورا می خوانیم «ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور» یعنی بزرگ شدن و عظمت من از این جهت است که می‌توانم خونخواه شما باشم و لذا ما در عاشورا بزرگ می شویم و پرچم امام حسین(ع) را نگه می داریم تا به حضرت مهدی(عج) برسیم.

** عاشورا مقدمه است نه هدف
حجت الاسلام کفیل گفت: برخی معتقدند گذر زمان باعث فراموشی و کمرنگ شدن حوادث زندگی می شود و هر چه فاصله ما با یک حادثه بیشتر می‌شود، به طور طبیعی کمرنگ‌تر و به فراموشی سپرده می شود و بر همین اساس باید حوادث و مصیبت ها را برای تنظیم زندگی فراموش کرد تا نظام زندگی انسان مختل نشود و شادابی آن از بین نرود و در واقع هر حادثه ای را باید تمام شده بدانیم.
وی افزود: عاشورا به عنوان یک اتفاق، حادثه یا مصیبت، بسترساز تمام جریان های تاریخی بعد از این واقعه و جریانی به عنوان مقدمه بوده ولی برخی آن را هدف می دانند و لذا دچار مشکل می شوند در حالیکه عاشورا می تواند برای رسیدن به هر آن چیزی که می خواهیم باشد و تنظیم کننده نظام زندگی ما است.

** تمام دین در عاشورا جلوه پیدا می کند
حجت السلام کفیل، عاشورای حسینی را تجلی اسلام عملی و قرآن و سنت دانست و گفت: تمام دین در عاشورا جلوه عملی پیدا کرده و اگر در آیات قرآن تاکید به اخلاق شده و پیامبر اکرم (ص) هدف خود از بعثت را تکمیل مکارم اخلاق فرموده، نمونه عملی آن را در مبارزه عاشورا می توان دید.
وی همچنین عاشورای سال 61 هجری قمری را تعامل اسلام با دیگر ادیان دانست و اظهار داشت: این تعامل و ارتباط را می‌توان به بهترین وجه در جریان عاشورا مشاهده کرد که امام چگونه با سپاه دشمن گفت وگو کرد و احترام امام نسبت به یاران، دشمنان و همراهانش چگونه بوده و سخنان آن حضرت در روز عاشورا نشانگر این تعامل است.
این کارشناس مذهبی افزود: هر انسانی معمولا در زندگی خود رفتاری مناسب دارد ولی زمانی که دچار گرفتاری و مصیبت می شود، به طور طبیعی نوع برخوردش نیز متفاوت می‌شود ولی می‌بینیم که سیدالشهدا(ع) در اوج حادثه و مصیبت به خواهرش حضرت زینب(س) می فرماید «در نماز شب مرا فراموش نکن» و در سنگین ترین لحظات عاشورا برای سخن گفتن با دخترش سکینه با آرامش از مرکب پیاده می‌شوند و از او خود دلجویی می کند یا به حضرت ابوالفضل(ع) می فرماید «بنفسی انت» یعنی جانم فدایت ای برادر و از طرف دیگر حتی به اسبان دشمن آب داد.

** پیشرفت ها با عاشورا پیوند می خورد
حجت الاسلام کفیل گفت: چنین نگاهی به عاشورا باعث پیشرفت می شود. یعنی جمهوری اسلامی ایران زمانی به کرامت انسانی می رسد که این حادثه در نظام پررنگ شود و تمام پیشرفت‌های 40 ساله ما به برکت الگوگیری از عاشورا بوده است و به هر مقداری که از این واقعه دور شده ایم یا عاشورا در زندگی ما کم رنگ شده، مشکلات ارتباطی و نظام زندگی ما نیز بیشتر شده است.
وی تاکید کرد: اتفاقی که باید بیافتد این است که عاشورای حسینی را متوقف در مساجد و حسینیه ها نکنیم و عاشورا باید در نظام برنامه‌ریزی و قانونگذاری ما حضور داشته باشد و لذا مسوولان باید بررسی کند که برای رشد کشور چگونه از این حادثه می تواند الگوگیری کند و روضه امام حسین(ع) بهانه ای برای برقرار کردن پیوند و پیشرفت است. یعنی روضه فقط گریه کردن نیست بلکه درمان تمام دردهای ما و راه پیشرفت و سلوک ماست.
این کارشناس مذهبی افزود: اگر بخواهیم نظام اداری ما سالم تر شود و بخواهیم تعاملات ما با جهان به بهترین شکل باشد باید در هر موضوعی به امام حسین(ع) و عاشورا تاسی کنیم. یعنی دیپلمات‌ها و سفیران ما هنگام گفت وگو با دیپلمات های سایر کشورها باید به گونه ای رفتار کنند که جهانیان از این ادبیات الگو بگیرند و بدانند که الگوی ما واقعه عاشورا و سخنان امام حسین(ع) است.
وی افزود: فهم و درک عاشورا برای دنیایی که تمدن آن بر اساس خودگرایی و فردگرایی شکل گرفته، بسیار سخت است. چون نمی تواند درک کند که چگونه ممکن است یک انسان همه چیز خود را فدا کند تا دیگران پیشرفت کنند. یعنی کسی که خود و فرزندان و زندگی خود را فدا می کند ولی در قبال آن هیچ چیزی به دست نمی آورد و می گوید من همه چیز خود را دادم تا جامعه بشری رشد پیدا کند برای آنان قابل درک نیست.
وی حتی جهاد و جنگ را بر اساس عشق به هدایت تفسیر کرد و گفت: در هنگام جنگ برخی از دشمنان اسیر می شوند و در صدر اسلام اینگونه بود که اسرای جنگی وارد خانه مهاجرین می شدند و لذا خدا عاشق جنگ نیست بلکه عاشق هدایت است و اگر دنیا بفهمد که توسعه تسلیحاتی ما نیز برای هدایت و پیشرفت دنیاست، موضع آنها نیز نسبت به جمهوری اسلامی تغییر خواهد کرد.
فراهنگ ** 1003 **1440 خبرنگار: محمدرضا جعفرملک * انتشار: گلشن

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۹۲۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی

محمد جلال‌مآب، رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در حاشیه بازدید شیخ عبدالمهدی کربلایی متولی شرعی حرم امام حسین(ع) از مراحل پیشرفت طرح توسعه حرم که با همت مهندسان، استادکاران و هنرمندان ایرانی در حال ساخت است، گفت: فاز نخست طرح جامع توسعه حرم امام حسین(ع) مزین به نام صحن و شبستان حضرت زینب(س) بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: براساس طرح صحن حضرت زینب(س)، ساخت چهار شبستان در تراز رو و زیرسطحی به‌نام‌های شبستان حضرت علی اکبر(ع)، شبستان امام حسین(ع)، شبستان باب القبله و شبستان عقیله در حال اجراست.

جلال‌مآب گفت: از این تعداد، شبستان حضرت علی اکبر(ع) در روبه‌روی خیمه‌گاه حسینی و به مساحت حدود دو هزار و ۸۰۰ مترمربع در طبقه همکف قرار دارد و سه شبستان دیگر در تراز زیر سطحی ساخته می‌شود.

به گفته وی، شبستان عقیله به مساحت دو هزار مترمربع در شمال ساختمان مقام حضرت زینب (س)، شبستان امام حسین(ع) به مساحت چهار هزار و ۸۰۰ مترمربع در جنوب ساختمان مقام و شبستان باب القبله به مساحت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع در جنوب درب باب‌القبله حرم مطهر همگی در تراز زیر سطح در حال ساخت است.

وی درباره سایر طرح‌ها و اقدامات ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، گفت: این تشکل مردم نهاد با پشتیبانی خیران و نذر دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام، بیش از ۱۸۰ طرح مرمت، بازسازی، خدماتی ـ رفاهی و توسعه‌ای را در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، بلد، مسیب عراق و سوریه به اتمام رسانده یا در دست اجرا دارد.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات یادآور شد: حدود یک سال است که طرح توسعه حرم امام علی(ع) در نجف اشرف مزین به نام صحن و شبستان حضرت زهرا سلام الله به مساحت ۲۳۰ هزار متر مربع به اتمام رسیده و اکنون در حال بهره‌برداری است.

وی‌ گفت: در کاظمین نیز طرح توسعه زیرسطحی مزین به نام شبستان حضرت امام محمد باقر(ع) به متراژ پنج هزار متر مربع طراحی شده و در حال اجراست.

جلال‌مآب گفت: پروژه استحکام بنای حرم مطهر امامین عسکریین علیهم السلام در سامرا نیز براساس دانش فنی روز و مهندسی پیشرفته در حال انجام است.

براساس این گزارش، علاقه‌مندان به مشارکت در طرح توسعه حرم‌های مطهر در عتبات می‌توانند به تارنمای ستاد توسعه و بازسازی عتبات و قسمت پرداخت آنلاین به نشانی https://atabat.org/fa/onlinepayment/form مراجعه کرده و کمک‌های خود را به میزان دلخواه اهدا کنند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • حب به اهل بیت موجب تقریب است
  • وداع با پیکر ۲ شهید گمنام در حرم حضرت معصومه(س)
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند
  • برپایی جشن‌های دهه‌ کرامت در گیلان و میزبانی از سه کاروان خدام رضوی
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)