Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرب‌زنی مراسمی مذهبی است که با نواختن دو چوب بر روی هم ندای یاحسین را به گوش همگان می‌رساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از بلاغ، کرب‌زنی مراسمی مذهبی است که با نواختن دو چوب بر روی هم ندای یاحسین را به گوش همگان می‌رساند.


این مراسم از گذشته هر ساله در استان‌های مازندران و گیلان در روز عاشورا صدایش همراه با نوای یا حسین به گوش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کرب‌زنی در فرهنگ لغت استان مازندران شامل استفاده از دو تکه چوب سخت در دسته‌های عزارداری و سوگواری است و کرب‌زنان در هنگام نوحه‌خوانی همانند سینه‌زنان وقتی شعر قطع می‌شود در سر ضرب‌ها با برهم زدن کرب‌ها به دسته‌روی جلوه خاصی می‌دهند.

آهنگ و صدای کرب‌ها نشان از عزاداری اصیل و سنتی مردم مازندران است اما اکنون این سنت در بیشتر مناطق مازندران فراموش شده و عزاداران در سکوت به عزاداری می‌پردازند و در برخی موارد به جای اجرای این مراسم آئینی اعمال خرافی را به سنت‌های اصیل وارد کردند.

کرب نام درختی در جنگل‌های مازندران است که در گذشته در مناطق کوهستانی فراوان بود و عزاداران حسینی از چوب آن برای ساخت این وسیله استفاده می‌کردند اما بعدها در طول زمان این درخت کمیاب شد.

اگر این مراسم بخواهد امروزه در جایی اجرا شود کرب آن را از چوب درخت گردو، توت و آلبالو می‌سازند اما به لحاظ تاریخی همچنان نام کرب بر آن قرار دارد.

خراطان، چوب‌های کرب را با دسته‌های گرد تهیه می‌کنند تا هنگام استفاده عزاداران، دستشان اذیت نشود و دو لبه آنها نیز صاف است که همانند سنج به هم زده می‌شود، به طور معمولی ۲۱ ضرب را با کرب می‌زدند.

نوحه‌ مراسم کرب‌زنی ۲۱ ضرب است که از تک‌ضرب شروع می‌شود و همین طور دو، سه الی ۲۱ ضرب کامل می‌شود، همچنین در برخی مناطق گروه نخبه، وسط دایره کرب‌زنی می‌ایستادند و وقتی مداح در مراسم کرب‌زنی شروع به خواندن می‌کرد هنگام رسیدن به ضرب بیست‌ویکم، گروه نخبه که در مرکز دایره قرار داشتند با حرکتی هماهنگ و رو به بالا حرکت می‌کردند به طوری که گویی از زمین به آسمان پرواز می‌کنند و سپس از پشت سر و از زیر پاهای افراد، کرب را می‌‌زدند.

کرب‌زنان ضمن هماهنگی و همنوایی با هم نمادی از همدلی و اتحاد از خود نشان می‌دادند و ناله کرب آنان نشان از ناله آسمان و زمین و زمان بر امام حسین(ع) و یارانش بود.

طوبا اوصانلو مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی مازندران در گفت‌وگو با بلاغ، اظهار کرد: آیین مذهبی «کرب‌زنی» در دهه‌ نخستین ماه محرم برگزار می‌شود که همزمان با سالگرد شهادت امام حسین(ع) است.

وی افزود: در استان‌های مازندران و در شرق گیلان مراسم «کَربْ زَنی»، ( karp zani ) اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: نام این آئین، در مازندران «کَربْ زَنی» و در شرق گیلان با اندکی تفاوت «کآرْبْ زنی»(karp zani) تلفظ می‌شود.

مسئول واحد مردم شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی مازندران، یادآور شد: در این مراسم اقوام و طوایف اقدام به اجرای حرکاتی نمادین در زمینه نبرد میان امام حسین(ع) و یزید در نینوا و کربلا را به نمایش در می‏‌آورد.

به گزارش بلاغ، در استان مازندران از محدود نقاطی که این آئین عزاداری را زنده نگه داشتند در روستاهای بخش بندپی است.

در شهرستان بابل و منطقه بندپی روستاهای کوهپایه‌سرا، قلعه، ابوالحسن کلا و اطاقسرا نیز این مراسم آیینی مذهبی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۹۳۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود

ایسنا/خراسان شمالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌ شمالی گفت: آیین دسته‌روی و عزاداری متمرکز هیأت مذهبی استان به‌مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۱۶ شهر استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام ناصر هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: هیأت‌های مذهبی، علما، روحانیون و مردم ولایتمدار استان در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) به‌صورت متمرکز به دسته‌روی و سپس عزاداری و سوگواری خواهند پرداخت.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری باشکوه‌ این مراسم، ادامه داد: در تمام نقاط شهری استان از جمله مراکز ۱۰ شهرستان و به‌طور کلی ۱۶ شهر خراسان شمالی شاهد برگزاری این دسته‌روی‌ها و عزاداری‌ها خواهیم بود. همچنین در روستاهای بزرگ استان، مراسم عزاداری و دسته‌روی به‌صورت همزمان برگزار می شود.

وی گفت: آیین دسته‌روی و عزاداری متمرکز هیأت‌های مذهبی شهرستان بجنورد ساعت ۹:۳۰ صبح شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه از محل میدان شهید به سمت آستان امامزاده سید عباس (ع) انجام می‌شود.

هدایتی با بیان اینکه این دسته‌روی در همه نقاط شهری استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: این آیین در شیروان ساعت ۹ صبح از مساجد به سمت مصلای نماز جمعه، در اسفراین ساعت ۱۰ صبح از مساجد شهر به سمت حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) و در آشخانه نیز ساعت ۹ صبح از ابتدای بلوار شهید بهشتی تا میدان امام خمینی (ره) مقابل مسجدجامع است.

وی با تاکید بر لزوم الگو گرفتن از سبک زندگی امام صادق (ع) افزود: نگاه خاص امام صادق (ع) به موضوع تعلیم و تربیت و پرورش شاگردانی ممتاز برای ترویج فرهنگ ناب قرآنی و اسلامی می‌تواند بهترین الگو برای فعالان فرهنگی، قرآنی و مجموعه‌های حوزه تعلیم و تربیت باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشن برآورده شدن آرزو‌های ایتام و محسنین در بهشهر
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق (ع)در مازندران برگزار می شود
  • ندای ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکایی و اروپایی در جامعه طاغوت بلند است
  • پیام تبریک شورای هیئات مذهبی مازندران به مناسبت روز معلم
  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • آمادگی ۴ حزب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • یادواره شهدای کارگر مازندران برگزار شد
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود