Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-26@15:01:42 GMT

هندوستان و سوگواری ماه محرم

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۹۴۷۷۶

هندوستان و سوگواری ماه محرم

‍‍‍‍‍‍

شیعیان هند در ماه‌های محرم و صفر و بویژه در دهه عاشورا با علاقه‌ی وصف نشدنی، برنامه‌های مختلف و ویژه‌ای را برگزار می‌کنند. به گزارش خبرنگار فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما؛ جمهوری هند (هندوستان)کشوری در جنوب آسیا است و دهلی نو پایتخت آن است. هندوستان از شمال غربی با پاکستان، از شمال با چین، بوتان، نپال و تبت و از شمال شرقی با برمه و بنگلادش همسایه‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین هند از غرب با دریای عرب، از شرق با خلیج بنگال، و از جنوب نیز با اقیانوس هند مرز آبی دارد.مسلمانان که به طور رسمی حدود 15% و به طور غیررسمی حدود 20% از جمعیت بیش از یک میلیاردی هند را تشکیل می دهند، بیشتر در دهلی، بنگال غربی و نواحی شمال غربی هند زندگی می‌کنند علاوه بر آن اکثریت جمعیت کشمیر را نیز به خود اختصاص داده اند . به این ترتیب هند پس از اندونزی و پاکستان پرشمارترین جمعیت مسلمان جهان را داراست. شیعیان در بین مسلمانان در اقلیت می باشند ولی به دلیل موازنه موجود در قدرت، رأی جامعه شیعیان در انتخابات عمومی هند با اهمیت محسوب می گردد.شیعیان هند در ماه‌های محرم و صفر و بویژه در دهه عاشورا با علاقه‌ی وصف نشدنی، برنامه‌های مختلف و ویژه‌ای را برگزار می‌کنند. آنان به منظور برگزاری آیین بزرگداشت ماه محرم، با خانه تکانی و نظافت حسینه‌ها، مساجد و احداث تکیه‌ها و آماده‌سازی مکان‌های عزاداری چند روز قبل از آغاز ماه محرم با شور و هیجان خاصی به استقبال این ماه می‌روند.
البته تا سال 1978 میلادی حرکت دستجات عزاداری عاشورا در خیابان‌های هندوستان ممنوع بود اما بعد از این سال، شیعیان اجازه یافتند تا مراسم خود را در معابر عمومی نیز انجام دهند. با توجه به اهمیت حادثه شهادت امام حسین(ع) در بین جامعه مسلمانان هند، دولت هند روز عاشورا را در شمار تعطیلات رسمی هند قرار داده است. همچنین، روزنامه ها و مجلات انگلیسی و اردو زبان هند، به انتشار گزارش ها و مقالاتی در باره عزاداری های مردم و واقعه کربلا می پردازند.بانزدیک شدن به ایام محرم، انجمن‌های مختلفی به‌عنوان انجمن ماتم، رهبری و ساماندهی مراسم‌های عزاداری را بر عهده می‌گیرند. در آغاز ماه محرم، عَلَم حضرت عباس (ع) را نصب می کنند. از آن روز، ماه عَزا شروع می شود. در کنار عَلَم حضرت عباس (ع ) عَلَم های دیگری نیز وجود دارند. از ابتدای ماه محرم بسیاری از مسلمانان معتقد و به ویژه شیعیان لباس مشکی برتن می کنند. همچنین کسانی که دور از خانه خودشان به سر می برند، در آغاز ماه محرم به خانه های خودشان برمی گردند و حتی از کشورهای خارجی نیز باز می گردند. هندی ها معتقدند که بایستی در زادگاه خودشان عزاداری کنند.

از اول تا ششم محرم عموما مجالس عزاداری در منازل و یا امام‌باره ها (حسینیه ها) انجام می‌گردد. اما از این روز به بعد دسته جات عزادار بعد از ظهرها به خیابان‌ها آمده و مراسم خود را به صورت راهپیمایی در خیابان انجام می‌دهند. همانند دیگر مناطق شیعه‌نشین جهان در هند نیز چند روزدهه اول محرم هرکدام به نام اهل بیت و یاران امام حسین (علیه السّلام) نام‌گذاری شده است و هر روز به نام خاصی مراسم عزاداری برگزار می‌شود. مجالس عزاداری امام حسین (علیه السّلام) عموما شامل سخنرانی توسط علمای محلی و نیز نوحه خوانی به زبان محلی است.شیعیان هند شب عاشورا را نیز همانند شبهای قدر گرامی می‌دارند و تا صبح بیدار می‌مانند و به عزاداری و مرثیه سرایی می‌پردازند. عزاداری روز عاشورا نیز که از بامداد این روز آغاز می‌گردد تا عصر ادامه می‌یابد سینه زنی، زنجیر زنی، از جمله کارهایی است که عزاداران عاشورا در بزرگداشت این روز انجام می‌دهند. در بعضی مناطق در مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی از بعضی سازها همچون طبل و تعدادی ادوات موسیقی محلی نیز هماهنگ با نوای مرثیه استفاده می‌گردد.مراسم عزاداری اعضای جامعه شیعیان داوودی بوهرا به مناسبت محرم در اوجاین، مادها پرادش

در هندوستان در ایام محرم، تعزیه و ضریح، دو بخش مهم از وسایل مراسم و عزاداری را تشکیل می‏ دهند. از روز اول ماه محرم همه عزاخانه ‏ها به وسیله عَلَم و ضریح تزیین می‏ شوند و مجالس سوگواری هر روز در این عزاخانه ‏ها برپا می‏شود و مجالس عمومی ‏تر در «امام باره‏ های» بزرگ منعقد می‏ گردد. در بعضی از شهرها برهمن ها نیز در ایام محرم و روز اربعین در مجالس عزا شرکت می‏ کنند. در گذشته و تا امروز بسیاری از مهاراجه‏ های هند نیز در مراسم تعزیه شرکت می‏ نمایند.در روز عاشورا معمولاً شیعیان به حرمت شرایطی که در این روز بر خاندان امام حسین(علیه السّلام) گذشته است از خوردن وآشامیدن پرهیز می‌کنند. بعد از اتمام رسمی مراسم به هنگام عصر روزه نمادین خود را با غذاهای نذری که با عدس و برنج پخته می‌شود افطار می‌کنند که به‌این عمل «فاقه‌شکنی» گفته می‌شود. دانلود دانلود
در دهلی‌، مراسم ماه محرم‌، خیلی مفصل برگزار می‌شود. همچنین در طول ده روز، در ایالت اوتارپرادش‌، شهرهای مختلف از جمله لکنهو، فیض‌آباد، بنارس و امروهه‌، مراسم عزاداری بسیار مفصلی برگزار می‌شود. در جنوب نیز در شهر حیدرآباد، مرکز ایالت آندراپرادش و در شمال‌، در کشمیر نیز مراسم عزاداری بسیار پرشور برگزار می‌گردد.در روز عاشورا ذکر شهادت و یاد امام حسین در روستای کادگان در سانگلی ماهاراشترا در مراسم «تابوت» همراه با پختن اقسام غذای روز عاشورا و غیره می باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۹۴۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست خبری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه درسپاه عاشورا  با اشاره به اینکه از ۸ الی ۱۴ اردیبهشت ماه هفته عقیدتی سیاسی در سپاه پاسداران است و برنامه‌های مختلفی در سطح سپاه استان برگزار می‌شود گفت: دیدار بانماینده ولی فقیه در استان، غبار روبی گلزار شهدا، دیدار با خانواده معظم شهدا، تجلیل از معلمان نمونه و اندیشه ورز، برگزاری حلقه‌های صالحین در پایگاه‌های مقاومت و مساجد، حضور در حوزه‌های علمیه، فراخوان آثار مرتبط با شهید مطهری، برگزاری زنگ سپاس در مدارس، پویش مطهر و تجلیل از هادیان سیاسی از برنامه‌های این هفته است.

حجت الاسلام سرایی افزود: دوره‌های عقیدتی سیاسی ما می‌تواند، بسیاری از مشکلات  جوانان را حل کند،مابرای سربازان عزیز برنامه‌های عقیدتی داریم چرا که این ها ذخیره اسلام و انقلاب هستند وآموزش‌های قرآنی و عقیدتی در سپاه نقش اساسی دارد.

وی با تاکید بر اینکه شهید مطهری شخصیت بی نظیری بود که آثار و تفکرات او در جامعه ما ساری و جاری است اظهار داشت: دعوت از مربیان و هادیان و قاریان قرآنی و فرهنگی با هدف تبیین آثار استاد شهید مطهری و نیزاشنایی با مبانی و اعتقادات دینی در بین پاسداران ما بسیار ارزشمند است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا تصریح کرد: باید موضوع خود سازی را با حضور عالمان اثر گذار درسپاه ادامه دهیم، سپاه پاسداران تمام تدابیر حکیمانه فرماندهی معظم کل قوا را تبیین می‌کند و هر قدر این باور‌های درونی پاسداران و اعتقادانشان قدرتمند شود حضور در میدان اثر گذارتر خواهد بود و دشمنان را مایوس خواهد کرد.

استاد آیت الله مطهری ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ در تاریکی شب در حالی که از یکی از جلسات فکری سیاسی بیرون آمده بود به دست گروه جنایتکار فرقان به شهادت رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر راه‌اندازی شد/مهیای نذر جمعه اول
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • پاسداران بیانات رهبری را برای خود حجت شرعی می‌دانند
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • برگزاری نشست خبری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم (ع) روانه حرم شدند
  • دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم (ع) روانه حرم شدند + فیلم