Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز،

گروه سلامت-عارف چراغی: قمه‌زنی، نوعی مراسم مذهبی ست که در میان بخشهایی از جامعه رواج دارد. این نوع عزاداری که پیشینه ای کمتر از دو قرن دارد؛ پایه‌گذاری آن به فرد خاصی نسبت داده نشده است و همواره در مورد خاستگاه آن نیز اختلاف نظراتی وجود داشته است.

این نوع سوگواری در برخی از شهرستان های کشور و کشورهای همسایه رواج دارد که سبب وهن و تخریب چهره ی اسلام در سراسر دنیا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه تصاویر قمه‌زنی به عنوان مظاهر عزاداری شیعیان به دنیا معرفی می شود.

فقط کافی ست عبارت shia muslims را در گوگل سرچ کنید تا ببینید اولین تصاویری که از جهان اسلام و مسلمانان شیعه مخابره می شود چیست. تصاویری که در آن قمه زنی افراد و کودکان را نشان می دهد و موجب وهن بودن مذهب شده و علاوه بر این باعث ایجاد افکار منفی در دیگران می شود.

یکی از دلایلی که مراجع تقلید این نوع عزاداری را صراحتا حرام دانسته اند همین مسئله است. آیت الله خامنه‌ای ، آیت الله وحید خراسانی ، آیت الله فاضل لنکرانی ، آیت الله مکارم شیرازی از جمله مراجعی هستند که قمه زنی را برای مقلدان خود حرام دانسته اند.

قمه‌زنی سبب انتقال بیماری‌ها می‌شود

علاوه بر این‌، قمه زنی سبب بروز و انتقال بسیاری از بیماری ها می شود.

دکتر موید علویان رییس شبکه هپاتیت ایران در این درباره می گوید: قمه زنی موجب انتقال بیماری هپاتیت می شود و مواردی از انتقال این بیماری از این طریق در شهرهای مختلف ایران و سایر کشورهای اسلامی هر سال گزارش می شود.

وی افزود: با وجود اینکه بسیاری از علمای شیعه قمه زنی را نهی کرده اند اما هنوز در برخی نقاط دنیا و از جمله در برخی شهرهای ایران قمه زنی به خصوص در ایام سوگواری و شهادت حضرت امام حسین(ع) افرادی در شهرهای مختلف اقدام به قمه زنی می کنند و بارها مواردی از انتقال و ابتلا به بیماری هپاتیتB و هپاتیتC حتی در شکل حاد آن در بین این افراد مشاهده شده است.

این متخصص کبد و هپاتیت اظهار کرد: من عنوان یک پزشک فوق تخصص که بارها با موارد انتقال بیماری هپاتیت در بین افرادی که قمه زنی کرده اند، برخورد کرده ام، نسبت به انتقال این بیماری از طریق قمه زنی هشدار می دهم.

رییس شبکه هپاتیت ایران می گوید: مهمترین علت انتقال بیماری هپاتیت بر اثر قمه زنی،استفاده مشترک از قمه بین عزاداران است، به خصوص اینکه قمه زنی معمولا در محیط های شلوغ و غیر بهداشتی و در جاهایی که تجمع انسانی وجود دارد، انجام می شود و فرآیند قمه زنی و پاشیدن خود به اطراف نیز می تواند باعث انتقال بیماری هپاتیت به اطرافیان شود و حتی افرادی که قمه نمی زنند و در نزدیکی فرد قمه زن هستند نیز در معرض خطر قرار دارند.

اهدای خون در ایام محرم

چه خوب است کسانی که به دلیل علاقه به حضرت سیدالشهدا (ع) حاضرند خون بدهند؛ خون خود را در مراکز اهدا خون و درمانگاه ها اهدا کنند نه از طریق قمه‌زنی. اهدای خون سبب نجات جان انسان های زیادی می شود که مورد رضایت خداوند نیز خواهد بود.

دکتر بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون می گوید: مرکز انتقال خون در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی ارائه دهنده ی خدمات به مردم است.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر اهدای خون هیجانی در کشور ما جای خود را به اهدای خون مسئولانه و آگاهانه داده است. در سال 1395نزدیک به ۲.۵میلیون نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 2میلیون و 100هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

حاجی بیگی افزود: هر ساله میزان مراجعه مردم جهت اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در سراسر کشور پنج تا شش برابر نسبت به روزهای معمولی افزایش می‌یابد. حال با توجه به اهمیت کیفیت خون‌های اهدایی و تضمین کیفیت آنها توسط سازمان انتقال خون، خواهش ما این است که در این ایام مردم با داشتن صبر و حوصله کافی، به همکاران ما در جهت گرفتن خون‌های اهدایی کمک کنند و نذر خون خود را در طی روزهای ماه محرم و صفر انجام دهند و مراجعات‌شان را تنها به روزهای عاشورا و تاسوعا منحصر نکنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اعلام اینکه شاخص اهدای خون در کشور 27 به ازای هر 1000 نفر است، گفت: در ایران از هر 1000 نفر 27 نفر اهدا کننده خون هستند که این عدد بین کشورهای منطقه بی نظیر است.

منبع: پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۹۵۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: سرمایه‌گذاران باور داشته باشند، مجموعه دولت در آذربایجان‌غربی از ابتدای سرمایه‌گذاری تا پایان آن و افتتاح طرح‌ها، در کنار آنها قرار دارد و در تمام مراحل از آنها حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان، امروز_یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جلسه راهبری طرح‌های سرمایه‌گذاری استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارد، اظهار کرد: آذربایجان‌غربی در راستای اجرای سیاست‌های دولت سیزدهم در این حوزه فعال و جذب سرمایه‌گذار از اولویت‌های استان است.

وی همچنین با بیان اینکه سرمایه‌گذار در روند سرمایه‌گذاری نباید دغدغه‌ای داشته باشد، افزود: مجموعه مدیریت دولت در استان، در کنار سرمایه‌گذاران ایستاده است تا با تأمین نیازهای آنها، روان‌سازی در صدور مجوزها و رفع موانع و مشکلات، طرح‌های سرمایه‌گذاری در کوتاه‌ترین زمان به سرانجام برسد.

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: سرمایه‌گذاران باور داشته باشند مجموعه دولت در آذربایجان‌غربی از ابتدای سرمایه‌گذاری تا پایان آن و افتتاح طرح‌ها، در کنار آنها قرار دارد و در تمام مراحل از آنها حمایت می‌کند.

به گزارش ایمنا، در این جلسه درخواست‌ها و روند سرمایه‌گذاری در حوزه تولید پارچه جین و کتان و طرح توسعه پتروشیمی ارومیه در حوزه تولید اوره و آمونیاک، بررسی شد و استاندار آذربایجان غربی دستورات لازم جهت تسهیل، روان‌سازی و تأمین امکانات لازم برای این سرمایه‌گذاری‌ها را صادر کرد.

کد خبر 748725

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • برداشته شدن سدهای صخره‌ای هتل صخره‌ای
  • استقبال و حمایت از سرمایه‌گذاران در لرستان
  • ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد