Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - عقب نشینی پیشمرگه ها در کرکوک؛ انتقال مدیریت فرودگاه ها در قالب اجرای قانون اساسی عراق؛ اعزام افسران عراقی برای تحویل چند گذرگاه مرزی در کردستان؛ افزایش بی سابقه ارزش برابری دلار در اقلیم کردستان؛ بی تدبیری بارزانی یادآور دیکتاتوری صدام حسین؛ عراق، ایران و ترکیه مصمم برای تحریم اقلیم کردستان؛ حمایت انگلیس از عراق در راستای حفظ تمامیت ارضی کشور؛ پاسخ مثبت بارزانی به طرح علاوی؛ و ایجاد بخش ویژه مقابله با تحریم های دولت اقلیم کردستان؛ از خبرهای مهم روز جمعه اقلیم کردستان عراق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

** اخبار رسیده از عقب نشینی نیروهای پیشمرگه از مناطق میان زرگه و طوزخورماتو و شهر طوزخورماتو در شمال استان صلاح الدین عراق حکایت دارد.
اکنون نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) کنترل این مناطق را بدست گرفته اند و هنوز از علت این عقب نشینی از سوی نیروهای پیشمرگه وابسته به اقلیم کردستان عراق اطلاعی در دست نیست.

** نخست وزیر عراق، تدابیر جدید در ارتباط با مرزهای زمینی و هوایی را برخلاف ترویج برخی مسئولان کرد به معنای محاصره و مجازات هموطنان و شهروندان ندانست.
حیدرالعبادی امروز گفت که این تدابیر برای نظارت بر ورود و خروج افراد و کالا همانند سایر گذرگاه های مرزی عراق و با هدف جلوگیری از فساد و قاچاق در چارچوب قانون اساسی عراق به اجرا گذاشته می شود.

** براساس اخبار رسیده از منابع محلی، سه کاروان متشکل از افسران ارتش عراق برای تحویل گرفتن چندگذرگاه مرزی، بامداد فردا شنبه به سوی اقلیم کردستان حرکت خواهند کرد.
هنوز مشخص نیست این اقدام بر اساس یک توافق با مسئولان اقلیم کردستان صورت می گیرد یا دولت مرکزی عراق بر اساس تصمیمات پیشین خود برای احیای حاکمیت ملی دست به این اقدام می زند.
ضرب الاجل سه روزه بغداد به اربیل برای تحویل گذرگاه های مرزی و فرودگاه ها در سطح استان کردستان عراق امروز پایان می یابد.

** در پی توقف هرنوع معاملات بانکی و پولی از سوی بانک مرکزی عراق با اقلیم کردستان عراق بدلیل برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق، ارزش برابری دلار در مقابل دینار افزایش چشمگیر و بی سابقه ای داشت.
خودداری بانک مرکزی از هرگونه معامله بانکی و پولی با اقلیم طی دو روز گذشته سبب افزایش نرخ دلار در مقابل دینار از 122 هزار به 127 هزار دینار شد که این میزان افزایش نرخ طی 10 ماه گذشته بی سابقه بوده است.

** براساس اعلام منابع محلی در اقلیم کردستان عراق، بانک مرکزی عراق در مخالفت با اقدام یک جانبه اقلیم در برگزاری همه پرسی، هر نوع تعامل و نقل و انتقال حواله های بانکی با اقلیم کردستان عراق را متوقف کرده است.
این ممنوعیت تمامی شرکت های مالی را هم شامل می شود که برای اقلیم کردستان عراق کار می کنند.

** حزب بعث سوریه با صدور بیانیه ای اقدام به برگزاری همه پرسی یکجانبه در اقلیم کردستان عراق را حلقه ای دیگر از زنجیره توطئه های آمریکایی – صهیونیستی برای تجزیه کشورهای عربی؛ همچنین تلاش برای جدا کردن بخشی از خاک عراق را نقض آشکار حاکمیت ملی و قانون اساسی عراق و برخلاف قوانین بین المللی درباره یکپارچگی سرزمینی و حاکمیت کشورها و تهدید کننده امنیت ملی کشورهای عربی دانست.

** حیدر المولی نماینده ائتلاف دولت قانون در مجلس عراق؛ تصمیم و اقدام های مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق را مشابه بی تدبیری صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق به هنگام حمله به کویت بدون اعتنا به مخالفت های جهانی دانست و گفت که بارزانی مردم کردستان را به ورطه هلاکت سوق می دهد همان طور که قبل از وی صدام مردم عراق را به نابودی کشید.

** راین دیلون سخنگوی ائتلاف بین المللی در گفت وگوی مطبوعاتی با پنتاگون، همه پرسی جدایی کردستان عراق را برابر یا تاثیرات منفی بر جنگ علیه داعش و تضعیف تمرکز نیروهای کرد و عرب بر مقابله با این گروه تروریستی توصیف کرد.

** نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق در توئیتی با تاکید بر جدیت عراق، ایران و ترکیه در تحریم اقلیم کردستان، بار دیگر از رهبران کردستان عراق خواست تا قبل از آن که دیر شود از مسیر نادرستی که در خصوص همه پرسی در پیش گرفته اند، بازگردند.

** بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در تماسی تلفنی با حیدر العبادی نخست وزیر عراق از اقدامات بغداد در قبال همه پرسی کرستان عراق و حفظ تمامیت ارضی این کشور حمایت کرد.
حیدر العبادی نیز در این گفت وگو با اشاره به اهمیت تصمیمات دولت برای اجرای قانون اساسی و جلوگیری از خطر تقسیم و بی ثباتی عراق، از حمایت ها و تلاش ها دیگر کشورها در این زمینه قدردانی کرد.

** بنا بر اعلام دفتر رئیس جمهوری عراق، مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق ضمن استقبال از طرح ایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق، برای حل اختلافات از طریق گفت وگو و ارتباط با بغداد تا دو سال آینده اعلام آمادگی کرده است.
در این نامه می خوانیم، 'ما پیش از برگزاری همه پرسی و بعد از آن نیز تاکید کردیم که همه پرسی به این معنا نیست که بلافاصله پس از برگزاری آن دولت مستقل تشکیل دهیم، ما می توانیم دو سال صبر کنیم و همزمان گفت وگوهای سازنده را برای حل و فصل پرونده ها و اختلافات پی بگیریم'.
علاوی پیشتر اعلام کرده بود که برای خروج از بحران جاری، یک طرح ملی ابتکاری را با هدف نجات عراق از فاجعه و فتنه تهیه کرده است.

** هیات دولت اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه ای تصمیمات اخیر پارلمان عراق را کاملا مردود و اعلام کرد که تصمیمات مبنی بر مجازات مردم کردستان قابلیت اجرایی شدن در اقلیم را نداشته و اقلیم براساس مفاد قانونی به این تصمیمات اعتراض خواهد کرد.
در این بیانیه آمده است: هیچ ماده قانونی برای منع همه پرسی وجود ندارد که پارلمان عراق به استناد آن، همه پرسی اقلیم کردستان عراق را جرم تلقی کرده و خواهان پیگیری قضایی برای برگزار کنندگان آن شود.

** شبکه تلویزیونی رووداو وابسته به نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق از راه اندازی یک بخش ویژه برای پوشش تحریم های اعمال شده بر اقلیم کردستان عراق با هدف اطلاع رسانی این تحریم ها به جهانیان خبر داد.
همزمان با این اقدام شبکه تلویزیونی کردستان 24 اعلام کرد که وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران بدلیل شرایط خاص اقلیم کردستان عراق مجوز فعالیت این شبکه را در تهران لغو کرده و این شبکه دیگر مجوز فعالیت رسانه ای را در ایران ندارد.

** وزارت امور خارجه ترکیه با صدور اطلاعیه با اشاره به تعلیق تمام پروازهای بین المللی به اقلیم کردستان عراق، از شهروندان این کشور خواست تا در برنامه ریزی های خود این تحول را در نظر گرفته و در صورت نداشتن الزام برای ماندن در اقلیم کردستان عراق، پیش از تعلیق پروازها منطقه را ترک کنند.

** همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق دوشنبه گذشته با وجود مخالفت های بین المللی، منطقه ای و دولت مرکزی و مغایرت آشکار با قانون اساسی عراق و قوانین بین المللی، در استان های اربیل، سلیمانیه و دهوک و مناطق مورد نزاع از جمله کرکوک و خانقین برگزار شد.
بغداد می گوید همه پرسی بر خلاف قانون اساسی عراق و قوانین بین المللی است.
شبد**خاورم**7074**1010
خبرنگار: مینا غفرانی آذر**انتشار:حسن معظمی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۹۷۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهران از استان‌های محروم کشور است

سپهر خلجی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره دیدار اخیر رئیس جمهور با بخشی از مردم تهران، اظهار کرد: استان تهران یکی از استان‌های محروم است به رغم اینکه تهران پایتخت است و این تصور وجود دارد که دارای امکانات است، اما به واقع یکی از استان‌های محروم کشور همین استان تهران است.

وی‌افزود: یکی از محرومیت‌های بزرگ در استان تهران موضوع آموزش و پرورش و مدارس قدیمی است. باید در نگاه متوازن که دولت دارد، استان تهران مورد توجه قرار گیرد. با این نگاه برنامه‌ریزی صورت گرفت که در کنار سفر‌های استانی رئیسی جمهور، باید به استان تهران هم توجه شود، ولی، چون تهران بزرگ است باید منطقه به منطقه این سفر انجام شود و برای نیازمندی‌هایی که مردم مناطق مختلف دارند، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم انجام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • در هاوانا صدام به من گفت فرصت تاریخی است که تمامی حقوق‌مان را از ایران پس بگیریم/ ضربتی به ایران بزنیم که تمام کره‌ی زمین صدایش را بشنود
  • افزایش مشارکت مردم در ساخت مسکن با تکیه بر عرضه زمین و پرداخت تسهیلات به آن‌ها
  • دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند
  • توجه به استان تهران در نگاه متوازن دولت
  • تهران از استان‌های محروم کشور است
  • آخرین تحولات و جزئیات مذاکرات قاهره از زبان منبع فلسطینی
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد