Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@13:38:55 GMT

آثار و برکات خواندن زیارت عاشورا

تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۹۸۲۶۰

زیارت ائمه اطهار(ع) آثار و برکات بسیاری دارد که قرب به خدا، الگوگیری، شفاعت، اعلام موضع و اعلام برائت از مهم‌ترین آثار آن است.

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «امام حسین (ع)، تفسیر زیارت عاشورا» که در 25 شهریورماه سال 1376 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- شهید به فرموده قرآن زنده است. «السَّلَامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلَى أَوْلادِ الحُسَین وَ أَصْحَابِ الْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ‏ْالسَّلَام». (البلدالأمین، ص‏271)

- قرب به خدا از آثار زیارت است؛ «وَ بِزِیَارَتِکُمْ إِلَى اللَّهِ مُتَقَرِّباً».(بحارالأنوار، ج‏97، ص‏221) زیارات ما باید برای نزدیک شدن به خدا باشد. احترام ولی خدا احترام به خدا است. اطاعت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) اطاعت از خداست: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» نساء/80، «وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ» حشر/7 هر چه پیغمبر(صلی الله علیه و آله) فرموده گوش بده.

- الگوگیری یکی دیگر از آثار زیارت است؛ «أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ»(کافی، ج‏4، ص‏574) حسین جان 30 تا تیر رها شد اما نمازت را اول وقت خواندی! یعنی ما هم باید مثل او باشیم.

- از برکات زیارت، شفاعت است. حدیث داریم که پیغمبر(صلی الله علیه و آله)، فرمودند: هر کس در مدینه مرا زیارت کند قطعا از او شفاعت می‌کنم. داریم که: هر کس زیارت امام رضا علیه السلام برود، حضرت در لحظه جان دادن در بالین او حاضر می‌شود.

- اعلام موضع و اعلام برائت از دیگر آثار زیارت است. آدم باید بداند جزء کدام دسته است. باید اعلام موضع کرد. «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ»(البلدالأمین، ص‏269) من هرچه را شما قبول دارید همان را قبول دارم. با هر که شما با او خوبید من هم خوب هستم. با هر که شما با او بدید من هم بد هستم. «بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ إِلَیْکُمْ بِمُوَالَاتِکُمْ وَ مُوَالَاةِ وَلِیِّکُمْ وَ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ وَ النَّاصِبِینَ لَکُمُ الْحَرْبَ»(البلدالأمین، ص‏269) مرگ بر آنها که علیه شما جنگ به پا کردند و شما را به شهادت رسانیدند. من از آنها بیزار و متنفرم.

- «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ ابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ»(البلدالأمین، ص‏269). می‌دانید اولین کسی که سلام می‌کند، کیست؟ ! خود خدا اول سلام می‌کند. زیارت نامه خدا: «سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ فِی الْعالَمینَ» صافات/79، «سَلامٌ عَلى‏ مُوسى‏ وَ هارُونَ» صافات/120، «سَلامٌ عَلى‏ إِبْراهیمَ» صافات/109، «وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا» مریم/33. اولین کسی که به اولیای خدا سلام می‌کند، خود خداست.

- قرآن به گروهی لعنت کرده. من فقط آیات را می‌خوانم و ترجمه نمی‌کنم: «فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْکافِرینَ» بقره/89، «أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمینَ» هود/18، «وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ» رعد/25، کسانی که حق را کتمان می‌کنند، قرآن می‌فرماید: «أُولئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ» بقره/159. افرادی که عقاید باطل دارند و می‌گویند: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا» مائده/64 قرآن می‌فرماید: «لُعِنُوا».

- کسانی که فریب می‌دهند، به یهودی‌ها خداوند فرمود که: شنبه ماهی نگیرید. شنبه حوض درست کردند، و روز شنبه ماهی‌ها را از راه دریا به داخل حوض ریختند و یکشنبه آنها را جمع کردند. و گفتند: ما شنبه ماهی نگرفتیم. قرآن می‌فرماید: «لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ» نساء/47. پیمان شکن‌ها مورد لعنت خدا هستند. کسانی که پیغمبر(صلی الله علیه و آله) را اذیت می‌کردند مورد لعنت خدا هستند: «إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهیناً» احزاب/57 پس لعنت در قرآن هست. مثلا داریم: «وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَکُمْ» محمد/22، «أُولئِکَ الَّذینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ» نساء/52 کسانی که قطع رحم کنند مورد لعنت خدا هستند. انسان‌های لجباز را خدا لعنت می‌کند. شایعه پراکنان، پیروی‌کنندگان از طاغوت مورد لعنت خدا هستند.

- در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «فلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ»(البلدالأمین، ص‏269) لعنت بر آن پیشتازان. دو پیشتاز در قرآن داریم. یکی پیشتازان در حق: «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ» واقعه/11-10. اما پیشتازان در باطل: «فلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ» لعنت خدا بر کسی که ریشه ظلم را به وجود آورد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۹۸۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت بانک مرکزی با عرضه 500 یورو به زئران حج 1403

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برگزار شد، در این نشست رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به روند مطلوب فرآیند امور اجرایی اخذ روادید زائران حج 1403 اعلام کرد که رقم طلب برای 74 هزار زائرحج پیش رو تاکنون اخذ شده است.  

سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت عملیات ثبت نام در استان‌ها را نزدیک به اتمام دانست و افزود: دریافت رقم طلب بیش از ده هزار نفر دیگر هم درحال انجام است و بدنبال آن اخذ روادید صورت خواهد گرفت.

نصرالله فرهمند مدیرعامل موسسه فرهنگی «عمره سعادت» که اجرای عملیات عمره را برعهده دارد درباره برنامه ریزی اعزام عمره گزاران ایرانی به سرزمین وحی قبل و بعد از عملیات حج گزارش داد و گفت: هماهنگی با هواپیمایی دراین خصوص انجام شده است و انتظار می رود که پس از عملیات حج 1403 با توجه به زیر ساخت های پیش بینی شده از بیست ایستگاه پروازی زائران به دو فرودگاه مدینه و جده منتقل شوند.

در ادامه این جلسه طاهر درودی معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر درباره هماهنگی ها و اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به عمره گزاران و زائران حج پیش رو و انتقال داروها و تجهیزات مورد نیاز در حج 1403 گزارش داد و ایمان شمسایی معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج اعلام کرد که با موافقت بانک مرکزی هر یک از زئران حج 1403 می توانند مبلغ 500 یورو به نرخی که این بانک اعلام خواهد کرد از شعب بانک عاملی که در سراسر کشورمعرفی می شود دریافت کنند.

وی افزود: این مبلغ درسهمیه سفر هوایی سالانه افرادی که به خارج از کشور مسافرت می‌کنند، محاسبه نخواهد شد.

پایان بخش این جلسه گزارش مهران فرشید مدیرکل دفتر طرح و برنامه و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی سازمان حج در خصوص سامانه جامع حج، عمره و عتبات بود و نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت بر لزوم اخذ و توجه به نظرات تمامی دست اندرکاران مرتبط با این حوزه ها در تدوین نهایی سامانه مذکور تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موافقت بانک مرکزی با عرضه 500 یورو به زئران حج 1403
  • عزیمت ۳ کاروان از مازندران به عمره مفرده
  • مزیت خرید کتاب الکترونیک چیست؟
  • ۳۹ کاروان از گلستان برای مناسک حج تمتع اعزام می شوند
  • رکوردشکنی نسخه کمیاب از قرآن در حراجی ساتبیز لندن
  • افزایش اشتغالزایی و رونق تولید از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • اعزام نخستین کاروان حج عمره استان سمنان
  • نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا