Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ آیین عزاداری در روستاها با سبک های قدیمی، هنوز پررنگ است ،گرچه بسیاری از آیین نظیر سینه زنی و روضه خوانی در سراسر کشور به یک شیوه و به یک گونه است اما نحوه برگزاری مراسم، طبخ نذری، جمع آوری نذورات مردمی و … در هر منطقه با آیینی خاص انجام می شود و حتی در یک شهرستان، آداب یک روستا با روستای دیگر متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با مراسمات ابا عبدالله الحسین سالار شهیدان در شهرستان خاتم هم مثل جای جای کشور اسلامی بر پاست واین روزهامساجد وحسینیه هامیزبان عزاداران حسینی هستند.

در ماه محرم مردم شهرستان خاتم با پوشیدن لباس مشکی و پرچم های یا اباعبدالحسین, یا ابوالفضل العباس(ع)ونصب پارچه هایی که نوشته ای از سخنان امام حسین (ع) است بر سردر مساجد وتکایا و خانه ها نصب می کنند واز اول محرم در هر محله اهالی در منازل خود زیارت عاشورا وروضه خوانی برگزار می شود.

کلیه تکایا وحسینیه ها از روز اول محرم سیاه پوش می شوند و مراسمات عزاداری آغاز می شود عزاداری ها در این شهرستان از شب سوم وچهارم محرم شکل رسمی به خود می گیرد وهیئت های مذهبی با راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیر زنی در عزاداری اباعبدلله الحسین اشک ماتم می ریزند.

آئین جوش سینه دور

جوش سینه دور یکی از مراسم سنتی عزاداری در ماه محرم است که از آیین ها و آداب عزاداری این منطقه شهرستان خاتم بوده و از شب اول محرم در مسجد و حسینیه این شهر برگزار می‌شود این نوع جوش دوحلقه بزرگ زده می شود و در هرشب واقعه ها به سبک سنتی وقدیمی خوانده وجواب داده می شود.

بابا حسین ندارم امشب تو در کجایی

یا مکه یا مدینه یادشت کربلایی

بابا چرا سر از خاک یک لحظه برنداری

زهرا به مهشر اید با هوریه سیه پوش

پیراهن حسینش افکنده برسر دوش

مردم با عشق وعلاقه به ابا عبد الله الحسین (ع) در محافل مذهبی با استماع تاریخ جانگداز کربلا، چراغ تاریخ ساز عاشورا را در دل و جان زنده نگاه می‌دارند.

سفره های نذری حسینی ماه محرم در شهرستان خاتم

برپایی سفره های نذری حسینی از دیگر موارد قابل ذکر در مراسم عزاداری در ماه محرم شهرستان خاتم است که این مراسم همه مردم در پختن نذری وپخش آن کمک وهمکاری می کنند وکمک کردن را سعادتی می دانند که ابا عبدالحسین نصیب آنان کرده است.

آئین سینه شور

از جمله مراسمات عزاداری چون روضه خوانی,سخنرانی ,تعزیه خوانی ,زنجیر و سینه زنی و از جمله سینه شور که یکی از آداب و رسوم عزاداری سیدالشهدا است که در شهرستان برگزار می شود.

مراسم سینه شور از شب سوم وچهارم در تکایا وحسینیه با حضور مردم و همراه با پاسخ نوحه انجام می شود در این مراسم عزاداران با نوحه خوانی تند باضرب دودست برسینه می زنند.

علم گردانی از مراسمات قدیمی وسنتی شهرستان خاتم

مراسم علم گردانی از مراسمات قدیمی وسنتی در شهرستان خاتم بوده که از زمان قدیم در این شهرستان مرسوم بوده است. بلند کردن علم حضرت عباس ( ع)یکی دیگر از مراسمات اعتقادی مردم در ماه محرم است تزیین علم حضرت عباس ( ع )در ماه محرم جوانان عضو هیئت ها با گرداندن علم در محدوه محله هیئت های خود برای جمع آوری نذورات مردم در روز هفتم محرم تا قبل از تاسوعاحسینی درب خانه ها می گردانند ومردم نذورات خود را به جلودار علم حضرت عباس ( ع) می دهند.

خانم ها در این مراسم نقش بسیار مهمی دارند یک روز قبل از تاسوعا به رسم هرساله علم در خانه یکی از اهالی به زمین گذاشته می شود وخانم ها با خواندن دعا وعزاداری نذر های خود را ادا کرده و پارچه های نذری خود را بر روی علم نصب می کنند.

مراسم تاسوعای حسینی در عصر روز تاسوعا ودر گلزار شهدا شهرستان باحضور عظیم عزاداران برگزار می شود.

در مراسم تاسوعا هیئت های هرمحله به طور واحد به نوحه خوانی,زنجیر زنی ودر پایان به طور دسته جمعی به سینه زنی می پردازند.

مراسم عاشورا حسینی در صبح عاشورا ودر محل گلزار شهدا شهرستان برگزار می شود و هیئت های عزاداری از تکایای خود شروع به عزاداری می کنند تامسیر گلزار شهدارا با زنجیر زنی طی می کنند بعد از عزاداری هیئت ها ,گروه تعزیه خوانی به اجرای تعزیه می پردازد.

اجرای تعزیه به همان سبک وشیوه قدیمی در نقاط مختلف شهرستان با حضور جوانان ونوجوانان برگزار می شود در ظهرعاشورا همه عزاداران حسینی برای اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا وصرف غذانذری در حسینیه ها و تکایا حضور می یابند.

در شب عاشورا هر تکایا مراسم شام غریبان برگزار می کند که جوانان و نوجوان با در دست داشتن شمع و باخواندن اشعاری در وصف شام غریبان درکوچه وپس کوچه های محله حسینیه خودحرکت می کنند.

شهرستان خاتم در 240 کیلومتری جنوب استان یزد قرار گرفته و دارای 40هزارنفر جمعیت است.

انتهای پیام/ ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۹۹۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسرت سپاهانی‌ها با درخشش چهره اصفهانی!

به گزارش همشهری‌آنلاین، این روزها وضعیت سپاهان خوب نیست، چرا که انتظارها برای کسب عنوان قهرمانی توسط این تیم در لیگ برتر محقق نشده است. هم‌اکنون تنها امید ژوزه مورایس و شاگردانش این است که جام حذفی را بگیرند و البته با کسب نتایج مطلوب در هفته‌های پایانی و به‌دست آوردن سهمیه آسیایی، تا حدودی از هواداران دلجویی کنند.

در همین راستا سپاهان امروز هم یک مسابقه سخت با ملوان در انزلی دارد. این شرایط طلایی‌پوشان، همزمان شده است با موفقیت بی‌پایان محرم نویدکیا روی نیمکت مس رفسنجان؛ مردی که شاگردانش این هفته هم فولاد را در اهواز بردند.

مس از زمان حضور محرم متحمل هیچ شکستی نشده است. شاید بتوان گفت نتایجی که این هفته‌ها توسط نویدکیا به‌دست می‌آید، داغ دل سپاهانی‌ها را تازه‌تر می‌کند؛ چرا که این تیم خیلی راحت محرم را از دست داد.

کد خبر 845933 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ویژه ورزشی لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه سپاهان

دیگر خبرها

  • تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس در استان یزد
  • رشد ۵/۵ برابری تولید گندم در استان
  • لزوم استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم‌الانبیا در حل مشکلات بندرعباس
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در قم برگزار می‌شود
  • استقبال ۵هزار نفر از جشنواره فرهنگی و هنری ورزشی سلماس
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی
  • پدر شهید والامقام عبدالرضا هردوانه آسمانی شد
  • لحظه شماری سجاد برای پرسپولیس و سپاهان
  • حسرت سپاهانی‌ها با درخشش چهره اصفهانی!