علاقه ویژه مردم انگلیس به امام حسین(ع)
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۰۱۱۵۶
دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان لندن از علاقه مردم انگلستان به امام حسین(ع) و وضعیت شیعیان این کشور سخن گفت. به گزارش جهان نيوز، عشق به اهل بیت (ع) و به ویژه سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین مرز و جغرافیا و دین و مذهب نمی شناسد. در محرم شیفتگان حسین از مسلمان و مسیحی گرفته تا یهودی، کلیمی و زرتشتی از شبه قاره هند، اندوزی و تایلند تا سنگال و آمریکا و اروپا در عزای امام سوم شیعیان سوگوارند و با هر سبک و سیاقی ارادت خود را به سید الشهداء و شهدای دشت کربلا ابراز می کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مردم انگلستان چقدر با امام حسین (ع) و کربلا آشنایی دارند؟
ما در انگلیس و یا در کل اروپا خلأ فعالیت عاشورایی داریم و این واضح است. یکی از دلایل این خلاء هم وجود جریان های افراطی موسوم به جریان شیرازی و دیگر جریان هایی است که جامعه را از شعائر حسینی دور می کنند.
شما وقتی که در اینترنت در مورد امام حسین(ع) تصاویری را جستجو می کنید تصاویری جز خون و قمه زنی مشاهده نمی کنید با این وجود کسی عملا سراغ عاشورا نمی رود. در هر حال عامه مردم انگلیس اطلاعات دقیقی در مورد امام حسین(ع) و تشیع ندارند و معمولا قشری که بیشتر جذب می شوند قشر فرهیخته و علمی این کشور هستند و شناخت خوبی هم از امام حسین دارند که یک نمونه از این افراد کشیش ندیم ناصر است که یک کشیش مسیحی است و در مورد امام حسین (ع) برای مخاطبین خود حرف می زند.
معتقدم اگر شخصیت امام حسین (ع) به خوبی معرفی شود اروپایی ها به سراغ او می آیند. با قاطعیت تمام می گویم آن چیزی که تاکنون مشکل ساز بوده جریان افراطی است. آنها قمه زنی و تخریب مرجعیت را به یک بحث داغ تبدیل کرده اند و به همین دلیل اصلا مجالی برای معرفی امام حسین(ع) در آنجا وجود ندارد.
ما در کل اروپا و دنیا می بینیم جامعه شیعه تقریبا یک پارچه است البته شاید اختلافاتی هم باشد اما متفرقترین جامعه شیعه در انگلیس و لندن است. در انگلیس از همه نوع اختلافاتی بین جامعه شیعه وجود دارد و مقلدین هر کدام از مراجع با هم اصطکاک دارند. معتقدم که رقابت خوب است اما مقلدین مراجع مختلف به دلیل اختلافات اعتقادی که وجود دارد با هم اصطکاک دارند. در انگلیس شاهد فرقه در فرقه در فرقه هستیم، به حدی که کار به جایی رسیده است که الان قریب به چند سال است که هر سال در روز عاشورا 2 راهپیمایی توسط شیعیان در ماربل آرچ لندن برگزار می شود و در آن روز سکولارها به یک سمت و دسته مقابل به سمت دیگری می روند.
متاسفانه تفرقه بین شیعیان انگلستان فقط مختص به لندن نیست و دیگر شهرهای این کشور را هم شامل می شود و مسئولینی هم که می توانسته اند بین آنها اتحاد ایجاد کنند نتوانستند.
مردم انگلیس چه برداشتی از شخصیت امام حسین (ع) دارند؟
همانطور که اشاره کردم امثال کشیش ندیم ناصر در بحث گفتگوی بین ادیان مخصوصا بین مسیحیت و اسلام بسیار فعال هستند و گرایشات خیلی مثبتی به امام حسین (ع) و شخصیت ایشان و بلاخص اهل بیت (ع) دارند و ما در بسیاری از برنامههای خود از او دعوت کرده ایم.
اغلب انگلیسی ها امام حسین (ع) را در قامت حضرت مسیح (ع) میبینند؛ نمیخواهم وارد مسائل علمی شوم، همه ما میدانیم که مسیحیت قائل به این هستند که مسیح به خاطر گناهان ما، به تعبیر مسلمانان، شهید شده و خود را به آن صورتی که به صلیب کشیده شد با صبر و شجاعتی که از خود نشان داد برای حفظ دین فدا کرده است. با این وجود مسیحیان تقریبا یک چنین حالتی را نیز برای امام حسین(ع) قائل هستند؛ البته وقتی به آنها میگوییم که امام حسین(ع) نه تنها خودش بلکه تمام ایل و تبارش را فدای دین کرد آنها خیلی بیشتر جذب می شوند چون با اعتقادی که نسبت به مسیح دارند همخوانی دارد.
در هر حال فداکاری امام حسین و و وقایعی که در کربلا رخ داده نه تنها برای مسیحیان بلکه هر شخص معمولی در انگلیس یک اتفاق بسیار مهم و عجیب است و اینگونه برداشت میکنند که چهطور ممکن است یک قشری مانند یزیدیان بیایند و این جنایت را نسبت به نوه ی پیغمبر خود مرتکب شوند و ما در مراسم های مختلفی که در محرم داریم دیده ایم که چگونه آنها تحت تاثیر قرار گرفته اند؛ البته برای انگلیسی ها مراسم هایی که همراه با سینه زنی و شور زیاد است عجیب می شود و به همین دلیل ممکن است آن را به خرافه گرایی تعبیر کنند با این وجود ما سعی کرده ایم که مراسم های خاص و معتدلی را به زبان انگلیسی در لندن برگزار کنیم تا آنها امام حسین(ع) را بهتر بشناسند.
الان یکی از بهترین مراسم هایی که به زبان انگلیسی برگزار می شود مجالس جریان انقلابی ماست که توسط سازمان جهانی اهل بیت (ع) برگزار میشود که خیلی فعال هستند و هزاران نفر مخاطب دارند و در واقع میتوان گفت که تنها مجلس غیر سکولاری که در کل اروپا و حداقل در همین انگلیس برگزار میشود همین مجلس است و متاسفانه تمام مجالس دیگر ورودی به بحث های سیاسی نمی کنند.
سازمان جهانی اهل بیت هر سال یک شعار دارد و شعار محرم امسال آنها هیهات من ذله است. آنها در سخنرانی های خود به توصیه های رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هیئت نباید سکولار باشد.
شد عمل کرده و ذهنیت ها را به سمت موضوعاتی همچون مبانی ولایت فقیه هدایت میکنند.
راهپیمایی که همزمان با روز عاشورا در لندن برگزار می شود برای مردم انگلیس خیلی عجیب است و سوالات زیادی را در خصوص اینکه امام حسین کیست و چرا کشته شده است میپرسند و خیلیها را هم دیده ایم که وقتی پاسخ سوالات خود را می گیرند گریه می کنند.
همانطور که اشاره کردید امروز طیفهای مختلفی همچون سکولارها، جریان شیرازی و انقلابی ها در انگلیس فعال هستند و هرکدام علاقمندند که در میان اهالی بومی و غیر شیعه انگلیس جذب داشته باشند در بین این جریانات اصولاً کدام قرائت برای مردم این کشور جذاب تر است؟
قطعاً قرائت جریان انقلابی جذاب تر است. به عنوان نمونه الان شاید جامعه مسلمانان و به ویژه جریان شیعه نزدیکترین رابطه را با جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بریتانیا دارد. در واقع سیاسیونی مانند جرمی کوربین ، احمد نظیر، طارق رمضان و جورج گلووی که عقاید آنها به جمهوری اسلامی و انقلاب نزدیکتر است بهترین رابطه را با جریان انقلابی و تشیع در انگلیس دارند. من خودم خانه ی جورج گلووی رفتهام و از او پرسیدم که آیا شما مسلمان هستید که او گفت من به کسی نمی گویم که مسلمان هستم یا نیستم.
امروز چند شخصیت شاخص انگلیسی داریم که همگی کاملاً با سیاست و ارزشهای نظام جمهوری اسلامی همسو هستند که از میان آنها می توان به کن لوینکستون شهردار سابق لندن که ضد صهیونیسم است و طارق رمضان که غوغایی را در فرانسه به راه انداخته اشاره کرد.
اما از آن طرف جریان افراطی و سکولار تشیع به سمت شخصیتهای سیاسی و بهایی انگلیس میروند و همین باعث میشود که این جریان با جریان انقلابی مقابله کند. در حال حاضر صادقخان شهردار فعلی لندن با اینکه مسلمان است اما کاملاً با تفکر سیاسی و دینی ما مخالف است حتی او کاملاً با همجنسگرایی موافق بوده و آن را ترویج میکند از طرفی او کاملاً با صهیونیستها همسو است. در واقع امروز جریان سکولار تشیع در انگلیس با افرادی مانند صادق خان همکاری میکنند.
امروز در بین زنان انگلیسی نیز شخصیتهایی همچون کریستین بیکر و ایوان ریدلی وجود دارند که به گروههای شیعی انقلابی نزدیکتر هستند اما این ظرفیتها به حدی نیست که یک همکاری و ائتلاف سیاسی شکل بگیرد.
الان جامعه مسلمان و جامعه انقلابی شیعه علمی حمایت خودش را از جرمی کوربین اعلام کرده و او نیز بسیار محبوب شده است.
در بین حرف های تان اشاره کردید که شیعیان در همه جای دنیا با هم اتحاد دارند به غیر از لندن آیا این عدم اتحاد متاثر از سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کنه انگلیسیها نیست.
در این رابطه جریان شیرازی را برای شما مثال میزنم. در همین چند ماهه اخیر جریان شیرازی در محله گلدرز گرین لندن که یک محله یهودی نشین مطلق است یک مرکز بزرگ و عظیم چند ده میلیونی را که به اندازه یک استادیوم فوتبال است خریداری کرده؛ این در حالی است که خیلی سخت است یک غیر یهودی بتوانند وارد این محله صهیونیستی شود. به گونهای که اگر یک غیر یهودی بخواهند مغازه یا خانهای را در آنجا خریداری کنند یهودی ها پول بیشتری را به مالک آن ساختمان میدهند واجازه نمیدهند که این معامله انجام شود ما تحقیق کردیم و دیدیم که جریان شیرازی با حمایت یک جامعه یهود این مرکز را گرفتهاند.
بدون شک ما می توانیم با مدرک ثابت کنیم که جریان شیرازی مورد حمایت مستقیم دولت انگلیس است و نه تنها این جریان بلکه جریان سید صادق شیرازی در قم نیز مورد حمایت دولت این کشور است. البته کسی از ما نخواسته که در خصوص حمایت دولت انگلیس از جریان شیرازی در لندن مدرکی بفرستیم اما میتوانیم این مدارک را در اختیار شما قرار دهیم . امروز در انگلیس هر شرکت و موسسه ای موظف است که سالانه تمام چرخش مالی خود را اعلام کنند و این اطلاعات نیز در اینترنت قابل مشاهده هستند مراکز ما هم باید چرخش مالی خود را اعلام کنند اما بروید چرخش مالی جریانهای افراطی مانند یاسر حبیب و سید صادق شیرازی را ببینید الان جریان شیرازی 20 کانال تلویزیونی تاسیس کرده است اگر هر کانال تلویزیونی با بدترین کیفیت راه اندازی شده باشد هزینه و اجاره سالانه آن بین 5 تا 10 میلیون دلار است امروز خریداری مراکز اسلامی و موسسات توسط این جریان واضح است و همه این را می دانند.
الحمدالله در این چند سال اخیر جریان افراطی شیرازی در این چند ساله ایزوله و منزوی شده است اما در هر حال یکی از سیاستهای دولت انگلیس برای تفرقه انداختن همین است. یعنی میآیند و یک گروه را تحت فشار قرار می دهند و یک گروه دیگر را مورد حمایت مالی قرار میدهند و به دنبال این سیاست بین جریانها درگیری به وجود میآید یکی دیگر از شیوههای دولت انگلیس برای تفرقه انداختن بین جریانات شیعی حمایت از شخصیتهای خاص است مثلاً به فردی که مورد نظرشان است میگویند بالای منبر بروید و ما از شما حمایت می کنیم. و البته گاهی اوقات هم شخصی که بر اساس خواسته انگلیسیها بالای منبر میرود فکر می کنند که دارند برای خدا کاری انجام میدهد نمونه هایی داریم که به عنوان گفته اند شما استعداد دارید بنابراین ما زمینه را فراهم میکنیم و شما بیایید بچه های شیعه را دور هم جمع کنید و یک حلقه تشکیل دهید و برایشان سخنرانی کنید.
خیلی از کسانی هم که مورد حمایت قرار می گیرند مانند علی عباس رضوی و سید عمار نخشوانی6 ماهی را به حوزه علمیه در قم و جاهای دیگر می روند و مثلاً زمانی که آیت الله بهجت در قید حیات بودند در جلسات سخنرانی ایشان حضور مییافتند و چند عکس هم میگرفتند و سپس به انگلیس بر میگشتند و میگفتند که من شاگرد آیت الله بهجت هستم و عمامه ای هم بر سر میگذاشتند و بالای منبر میرفتند و به یکباره هم طرفدار پیدا می کردند.
البته یک جامعه بسیار خوب اهل سنت هم در انگلیس داریم و من شب عاشورا به مساجد اهل سنت که مراسم دارند رفتهام در هر حال اینگونه نیست که آنها در این مراسم ها مانند ما برای امام حسین(ع) گریه کنند و یا سینه بزنند ولی از فضائل امام حسین(ع) میگویند و مصیبت امام را نقل می کنند. در همین مراسم های اهل سنت احادیثی را هم از خلیفه ی دوم در مورد امام حسین مطرح میکنند که برای من خیلی جالب بود. اینها را میگویم که شیعیان بدانند که برخی اهل سنت هم عاشق اهل بیت هستند و ما اینها را دیده ایم.
بین مراکز اسلامی و انقلابی که در انگلیس فعالیت می کنند کدام یک توانسته اند نقشه خودرو بهتر ایفا کنند؟
کار کردن در این حوزه به یک شخص با بصیرت، فهمیده، اهل حوزه و انقلابی نیاز دارد با این وجود مرکز اسلامی انگلیس در این زمینه بسیار فعال است. الحمدالله خوب هم دارند کار میکنند اما آن ظرفیتی که باید و شاید ندارند و آن نتیجه و خروجی که باید بگیرند گرفته نمی شود.
یک موقعی به شما یک حقی را میدهند و میگویند در چارچوب قانون میتوانید این کارها را انجام بدهید و آزادی سیاسی و آزادی بیان هم دارید. با این وجود یک وقت کسی از این آزادی استفاده میکند و میآید حرف خود را در مورد جریان مخالف میزند و افشاگری میکند مثلا میگویند دولت انگلیس دارد تفرقه می اندازد و یک وقت هم هست که کسی از این حق استفاده نمیکند و دست به ملاحظه کاری میزند و میگوید ما وارد این مسائل نشویم و کار خودمان را بکنیم بهتر است خب این با فرمایشات رهبر انقلاب مغایرت دارد به گونهای که معظم له امسال در جمع دانشجویان فرمودند اگر جمعی کارش را درست انجام نداد آتش به اختیار عمل کنید و ما هم از این آتش به اختیار بودن استفاده میکنیم چون فرمایشات رهبر انقلاب فقط کاربرد داخلی نداردبا این وجود ما به این نتیجه رسیده ایم که حتی اگر مسئولان در خارج از کشور ناتوان بودند بچه های انقلابی باید وارد عرصه شوند و همین کار را نیز کردهاند.
به عنوان نمونه در محرم سال گذشته رسانهها و شیعیان سکولار علیه آقای حمزه سوداگر که یک سخنران انقلابی است و از قلب حوزه علمیه آمده بودند جوسازی کردند و در نهایت او را به علت اینکه 6 سال پیش احکام اسلام در مورد همجنس گرایی را مطرح کرده بودند از منبر پایین آوردند و متاسفانه حمایت لازم نیز از او صورت نگرفت با این وجود جوانان انقلابی تصمیم مسئولان در خصوص عدم سخنرانی سوداگر را پذیرفتند اما در فضای مجازی حمایت خود را از او اعلام کردند البته حوزه علمیه قم هم در جریان این موضوع قرار گرفت و از سوداگر حمایت کردند.
معتقدم که این ماجرا علنا یک حمله طراحی شده ضد جریان انقلابی بود چون این اتفاق برای بار دوم بود که روی میداد در واقع سالهای گذشته هم اجازه سخنرانی به شیخ فرخ سکالشفر را نداده بودند.
امروز از بین سخنرانان انقلابی در انگلیس تنها یک نفر به نام آقای عبدالغنی که آمریکایی تبار است باقی مانده است و در این ده شب سخنرانی میکنند و در واقع جریان شیعه انقلابی شناخته شده تنها همین منبرغیر سکولار را دارند.
جریان تشیع سکولار انگلیس که به آن اشاره کردید متشکل از چه کسانی است؟
اکثرا شیعیان عراقی و پاکستانی هستند و ایرانیان هم در میان آنها وجود دارد. اینها یک روزنامه به اسم مسلم نیوز دارند و تریبون ها و مراکز مختلف دیگری هم در اختیار آنهاست و ما نیز آنها را میشناسیم مثلاً افرادی مانند مسئولین همین رسانه مسلم نیوز و موسسه آقای خویی که در راس آنهاست را میشناسیم. در واقع میتوان گفت موسسه ی خویی رهبری جریان سکولار شیعه را در انگلیس دارد؛ البته اخیراً به خاطر مسائل داعش، سوریه و عراق به جمهوری اسلامی ایران و یا رهبر معظم انقلاب حمله نمی کنند در حالی که در گذشته اینگونه نبودند.
امروز موسسه آیت الله خویی رابطه بسیار خوبی با دولت انگلیس دارد که این رابطه هم پنهانی نیست به گونهای که نخست وزیر بریتانیا در هر دوره ای از این موسسه بازدید و آنجا را به عنوان مرکز اسلامی شیعه معرفی میکنند و تاکنون افرادی همچون جان میجر و تونی بلر هم به آنجا رفته اند. در این موسسه علناً اعلام میکنند که گفتمان ما گفتمان دینی با یهودیت است اما گفتمان آنها با صهیونیست هاست و این مشخص است.
منبع: خبرگزاری دانشجو
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۱۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا حسنی آهنگر در نشست با رئیس و اعضای هیئترئیسه دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) اظهار کرد: هدف ما دستیابی به مکتب دانشگاهی تراز انقلاب اسلامی بوده که مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب که همان قرائت اسلام ناب است.
وی با بیان اینکه ۱۵ سالی است در این حوزه را کار کردیم، گفت: الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم و در دو برنامه پنجساله این الگو را پیادهسازی کردیم که مورد توجه ریاستجمهور قرار گرفت. بعد از گزارشهای وزیر علوم و معاون اول ریاستجمهوری ایشان متقاعد شدند که بیایند دانشگاه را از نزدیک ببینند.
رئیس دانشگاه جامع امامحسین (ع) با اشاره به ضرورت نگاه راهبردی به شهر، استان، منطقه و جهان گفت: تمدنسازی اسلامی بر دو محور تربیت انسانهای تراز تمدنی و تولید علم، فناوری و محصولات فنآورانه مبتنی بر نظریهپردازی شکل میگیرد که هر دو امر یادشده محصول و خروجی دانشگاهها است.
حسنیآهنگر با بیان اینکه دانشگاههای ما در حوزه امنیتی-دفاعی فوقالعاده درخشیدند، گفت: وعده صادق اتفاق خیلیبزرگی بود، چرا که به ۴ کشور صاحب سلاح اتمی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی حمله کردیم و فقط رژیم اسرائیل را نزدیم.
وی اضافه کرد: از جایی که نخستین پهپاد ما بلند شد، بیش از ۱۰۰ هواپیمای مختلف از جمله F-15، F-16 و F-35 در آسمان سوریه، عراق، اردن تا رژیم صهیونیستی بالای سر این پهپادها بودند. ناوهای جنگی در مسیر خلیج فارس، دریای عمان تا دریای سرخ بودند و سامانههای پدافندی فعال داشتند و با وجود اینکه آماده بودند، این عملیات صورت گرفت.
رئیس دانشگاه امامحسین (ع) جرئت اقدام و حمله به آمریکا را از ویژگیهای انحصاری عملیات وعده صادق دانست و گفت: روسها در ادوار مختلف جنگ سرد هیچگاه جرئت حمله به آمریکا نداشتند و خود این اتفاق خیلیبزرگی است. به این ترتیب عملیات وعده صادق نقطه عطف ما برای تبدیل شدن به یک قدرت بینالمللی و جهانی بود.
حسنیآهنگر افزود: در نتیجه این عملیات جهان ما را به عنوان قدرت برتر پذیرفت و پیامهای بعد از این عملیات و اتفاقات بعد از آن نشانگر همین موضوع است. سایر ابرقدرتها این نقاط عطف را مانند ما طی کرده بودند و وعده صادق ما را به مرز قدرت بینالمللی رساند.
وی ادامه داد: بخش عمدهای از این قدرت کار فارغالتحصیل دانشگاهها بوده که پیشتر زیر نظر سردار حسن تهرانیمقدم و امروز زیر نظر سردار حاجیزاده فعالیت میکنند. البته بر اساس داشتن کرسیهای نخبگی میخواهیم به قدرت بینالمللی برسیم و دنبال کشورگشایی نیستیم.
رئیس دانشگاه امامحسین (ع) گفت: نظام رتبهبندی دانشگاهی جهانی را آمریکاییها طراحی کردند، برای هدایت مدیریت دانش در جهان است که نظام سلطه طراحی کرده و برای خودشان نظام فاخری است تا بتوانند با منطق خودشان بر جهان تسلط پیدا کنند.
حسنی آهنگر اضافه کرد: در دانشگاه امام حسین (ع) تلاش کردیم از این فضا خارج شویم و آینده جدیدی را خودمان کشف و ترسیم کنیم که مطالبه مقام معظم رهبری است. میکوشیم نظام مسائل انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران را در حراست از انقلاب اسلامی استخراج کنیم.
کد خبر 6092331