Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خبرگزاري تسنيم با هدف انتشار مسائل داخلي اقليم کردستان عراق در پسا رفراندوم تلاش خواهد کرد تجميعي از اخبار و رويدادهاي مرتبط را به مخاطبين عرضه کند. به گزارش خبرنگار خبرگزاري تسنيم در اقليم کردستان عراق: با اجرايي شدن اولين تصميم تنبيهي حکومت مرکزي عراق عليه اقليم کردستان و تعطيلي پروازهاي خارجي فرودگاه‌هاي اربيل و سليمانيه تا حدي مي توان نگراني مسئولين و ساکنين اقليم کردستان را از پيامدهاي برگزاري رفراندوم مسعود بارزاني احساس کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وجود اين نگراني‌ها با نظر به پيام پسارفراندومي رئيس اقليم کردستان و اظهارات برادرزاده وي در مقام نخست وزير اقليم و اشاره به ورود به گفتگوهاي سازنده با بغداد از يک سو و تاکيد کشورهاي مختلف جهان بر لزوم چاره يابي مشکلات اقليم - مرکز از طريق مذاکره و گفتگو از سوي ديگر، ما را به اين نکته رهنمون مي‌کند که هر گونه تصميم يکجانبه، عراق خسته از جنگ چندين ساله داعش را در بحراني داخلي فرو خواهد برد که عبور از آن بسي فراتر از مصائب اين گروه تروريستي خواهد بود.
در مقابله با تروريست‌هاي داعش، گروه‌ها و قوميت‌هاي مختلف عراق با حفظ اتحاد، پيروزي را از آن خود کرده و بقاياي داعش در واپسين روزهاي حضور خود در عراق به سر مي‌برند. اما جنگ داخلي تبعات ديگري براي عراقي‌ها داشته و همسنگراني را که روزگاري قلب دشمن داعشي را نشانه گرفته بودند در اثر يک تصميم اشتباه به جان هم خواهد انداخت. اينک و در اين مرحله حساس، نقش شخصيت‌هاي عراقي، موثر و تاريخ ساز خواهد بود. بيشتر نگاه‌ها متوجه آيت الله سيستاني است. شخصيتي که با فتواي تاريخي خود، عراق را از توطئه داعش نجات داد مي‌تواند بار ديگر تماميت ارضي اين کشور را تضمين کند. کردها نيز پيام ايشان را دريچه‌اي به مذاکرات چاره يابي مشکلات خود با حکومت مرکزي خوانده اند.
سومين مجموعه از خبرهاي پسا رفراندومي خبرگزاري تسنيم را از اقليم کردستان عراق در ادامه مشاهده مي کنيد:
تقدير ويژه بارزاني از يار رفراندومي خود
مسعود بارزاني مراتب تقدير ويژه خود را از کوسرت رسول علي جانشين دبيرکل اتحاديه ميهني کردستان به سبب حمايت‌هايش از برگزاري رفراندوم اقليم کردستان اعلام داشته است. سايت رسمي رياست اقليم کردستان از ديدار بارزاني و کوسرت رسول علي خبر داده است. در اين ديدار، آخرين وضعيت سياسي اقليم و عراق، بررسي و بارزاني به سبب حمايت‌هاي جانشين دبيرکل اتحاديه ميهني از برگزاري رفراندوم به ويژه در شهر کرکوک از وي تقدير کرده است. قابل ذکر است يک روز مانده به برگزاري رفراندوم اقليم کردستان، شاخه کرکوک اتحاديه ميهني با برگزاري رفراندوم در اين شهر مورد منازعه مخالفت کرد، اما با پادرمياني کوسرت رسول علي، رفراندوم ادعايي بارزاني در کرکوک نيز برگزار شد.
ادعاي استاندار برکنار شده کرکوک
نجم الدين کريم استاندار برکنار شده کرکوک اعلام کرده است پايبند تصميم اتخاذ شده از سوي پارلمان عراق نخواهد بود و در پست خود خواهد ماند. وي در گفتگويي که در سايت شار پرس منتشر شده است با اشاره به مخالفت‌هاي ايران و ترکيه با برگزاري رفراندوم و تاکيد آنها بر حفظ تماميت ارضي عراق، گفته است که کشورهاي همسايه تعامل مناسبي با جمهوري کردستان در آينده خواهند داشت.
نجم الدين کريم درباره احتمال درگيري‌هاي نظامي در کرکوک گفته است که نيروهاي پيشمرگ در برابر تهديدهاي داعش از تمام قوميت‌هاي اين شهر دفاع کرده و از اين مهمتر، شماري از فرماندهان حشد شعبي از جمله هادي عامري سالها در يک سنگر با کردها عليه رژيم صدام مبارزه کرده‌اند، بنابراين بعيد است که در کرکوک شاهد درگيري نظامي باشيم. وي با استناد به قانون شوراي استان‌هاي عراق که در سال 2008 به تصويب رسيده است ادعا کرده است که پارلمان و نخست وزير عراق صلاحيت برکناري وي را ندارند. سخنان استاندار برکنار شده کرکوک در حاليست که رسانه‌هاي کردي پيشتر از تصميم اتحاديه ميهني کردستان براي تعيين جانشين وي خبر داده بودند و اسامي خالد شواني سخنگوي رياست جمهوري و آلا طالباني نماينده اين حزب در پارلمان عراق به عنوان گزينه‌هاي احتمالي جانشيني کريم در رسانه‌ها منتشر شده بود. پست استانداري کرکوک در ميان احزاب کردستان عراق، سهم اتحاديه ميهني کردستان به رهبري جلال طالباني است.
رضايت بارزاني از ابتکار اياد علاوي
روزنامه شرق الاوسط در شماره روز جمعه خود خبر داده است که مسعود بارزاني رئيس اقليم کردستان عراق به تعليق نتايج رفراندوم برگزار شده کردهاي عراقي رضايت داده است. شروط بارزاني، آغاز گفتگوهاي بدون قيد و شرط با بغداد و چاره‌يابي مشکلات اقليم - مرکز اعلام شده است. به نوشته اين روزنامه، بارزاني رضايت خود را از ابتکار اياد علاوي معاون رئيس جمهوري عراق اعلام کرده است. اين در حاليست که بارزاني پيش از برگزاري رفراندوم بارها اعلام کرده بود که تنها موضوع جدايي از عراق را روي ميز مذاکرات بغداد خواهند گذاشت. حکومت مرکزي عراق هم اعلام کرده است که تحت هيچ شرايطي آماده مذاکرات رفراندومي با اربيل نخواهند بود.از سوي ديگر، دفتر اياد علاوي اعلام کرده است بارزاني در جواب نامه معاون رئيس جمهوري عراق به سخنان پيش رفراندومي خود اشاره و تاکيد کرده است که همچون گذشته اعلام مي‌کنيم که رفراندوم به معني تشکيل آني دولت مستقل کردستان نخواهد بود، بالعکس ما آماده خواهيم بود در بازه زماني دو ساله، گفتگوهاي سازنده‌اي را با حکومت مرکزي درباره مشکلات انباشت شده في مابين داشته باشيم.
بارزاني نامزد نخواهد بود: پست آينده وي چيست؟
حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرده است که مسعود بارزاني پايبند وعده‌هاي پيش رفراندومي خود بوده و در انتخابات آتي رياست اقليم کردستان نامزد نخواهد بود. همزمان يک عضو دفتر سياسي اين حزب با رونمايي از پست آينده بارزاني گفته است که وي رئيس شوراي اجرايي استقلال(جدايي‌طلبي) کردستان خواهد بود. عارف تيفور عضو دفتر سياسي حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرده است که بارزاني پست رياست اقليم را در آينده عهده دار نخواهد بود. وي گفته است که بارزاني در حال حاضر رئيس شوراي عالي رفراندوم است که در اين هفته با برگزاري جلسه‌اي، عنوان و وظايف اين شورا تغيير خواهد کرد. تيفور در خصوص پست آتي رئيس اقليم کردستان گفته است که با تغييرات اعمالي در شوراي عالي رفراندوم، بارزاني رئيس شوراي اجرايي استقلال کردستان عراق خواهد بود.
استقبال اتحاديه ميهني کردستان از پيام آيت الله سيستاني
اتحاديه ميهني کردستان از پيام مرجعيت عالي شيعيان عراق در خصوص مشکلات کنوني اربيل - بغداد استقبال و عضو دفتر سياسي اين حزب مي‌گويد انتظار مي‌رود اين پيام بر واکنش‌هاي تند پارلمان عراق تاثيرگذار باشد. بنا بر اعلام رسانه‌هاي عراقي، آيت الله سيستاني در پيامي با تاکيد بر حفظ تماميت ارضي عراق از سران اقليم کردستان درخواست کرده است در چارچوب قانون اساسي عراق مشکلات کنوني را چاره يابي کنند. همزمان مرجعيت عالي عراق از حکومت اين کشور نيز خواسته است تحت هيچ شرايطي از گزينه نظامي در رفع مشکلات داخلي استفاده نکند. عدنان مفتي عضو دفتر سياسي اتحاديه ميهني کردستان با استقبال از پيام آيت الله سيستاني گفته است اين پيام با درخواست‌هاي ما تطابق دارد زيرا سران سياسي کرد نيز بر گفتگو و مذاکره براي رفع مشکلات در مرحله پس از رفراندوم تاکيد دارند. وي اظهار اميدواري کرده است که اين پيام بر وضعيت داخلي و واکنش هاي تند پارلمان عراق عليه اقليم کردستان تاثيرگذار باشد.
عضو پارلمان عراق از اتحاديه ميهني کردستان:خطر بزرگي در راه است
با وجودي کهبغداد تاکنون به موضوع قطع سهم دارويي اقليم کردستان اشاره‌اي نکرده است، يک عضو پارلمان عراق از حزب اتحاديه ميهني کردستان گفته است که اگر تهديدات حکومت مرکزي عليه اقليم جنبه اجرايي به خود گيرد ممکن است سهم دارويي اقليم نيز قطع و خطر بزرگي متوجه ما باشد. دکتر بختيار شاويس عضو پارلمان عراق (که پيشتر در مصاحبه‌اي با خبرگزاري تسنيم به بررسي موضوعات مختلف داخلي اقليم و عراق پرداخته بود) گفته است که تهديدات بغداد خطر بزرگي را متوجه اقليم کردستان خواهد کرد. وي گفت: يکي از اين خطرات، قطع سهم دارويي اقليم کردستان است اما تاکنون در پارلمان و حکومت عراق به اين موضوع اشاره نشده است. شاويس اين احتمال را مطرح کرده است که کارت دارويي نيز عليه اقليم کردستان به کار گرفته شده است.
نظر به وضعيت موجود اقليم کردستان و مشکلات داخلي فراوان، بارزاني با چه توجيهي اقدام به برگزاري رفراندوم کرده است؟ اهداف واقعي رئيس اقليم کردستان از برگزاري رفراندوم چيست؟
نگراني مردمي از پيامدهاي رفراندوم:پيام اتاق بازرگاني سليمانيه به ساکنين اقليم
اتاق بازرگاني سليمانيه در پيامي با اشاره به اخبار منتشره درباره احتمال انسداد مرزهاي مشترک با کشورهاي همسايه به ساکنين اقليم کردستان اطمينان داده است که مبادلات بازرگاني همچنان ادامه داشته و اقليم با مشکل خاصي از لحاط تامين نيازمندي‌هاي خود مواجه نيست. رئيس اتاق سليمانيه هم مي گويد تاکنون روند حاکم بر مرزها همچون گذشته و بدون تغيير بوده است. سيروان محمد رئيس اتاق بازرگاني سليمانيه اعلام کرده است پيام رسمي هيچ يک از کشورهاي همسايه مبني بر انسداد مرزها تاکنون دريافت نشده است. وي به ساکنين اقليم کردستان اطمينان داده است که مشکلي از نظر تامين مواد غذايي مورد نياز نخواهند داشت. با برگزاري رفراندوم اقليم کردستان، افکار عمومي کرد با نگراني روند تحولات پسا رفراندوم را دنبال مي‌کند. يکي از نگراني‌هاي ساکنين اقليم کردستان، انسداد مرزهاي مشترک ايران و ترکيه با اقليم کردستان عراق در واکنش به اين تصميم يکجانبه مسعود بارزاني است. رسانه‌هاي وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق روز جمعه سلسله گزارش‌هاي مستقيمي را از مرزهاي مشترک با جمهوري اسلامي ايران به روي آنتن بردند. گزارش‌هايي که در آنها نگراني شديدي از احتمال انسداد مرزهاي مشترک از سوي همسايگان عراق احساس مي‌شد.
رئيس شوراي اجرايي دفتر سياسي اتحاديه ميهني کردستان:تاکيد بر مذاکرات اربيل - بغداد / استمداد از مرجعيت عالي شيعيان عراق
شخصيت سياسي کرد عراقي که از ياران رفراندومي بارزاني در اتحاديه ميهني کردستان بوده است و يک روز پيش از برگزاري رفراندوم از اهميت توجه به پيشنهادهاي جامعه بين الملل گفته بود، اينک و با برگزاري رفراندوم و تاثيرات آن بر جامعه اقليم کردستان درخواست کرده است که لازم است اربيل به ميز مذاکرات با بغداد برگردد. ملا بختيار در مقاله‌اي با اشاره به جلسه پارلمان عراق با حضور حيدر العبادي گفته است که نخست وزير عراق مي‌توانست نقش تاريخي خود را با اتخاذ راه حل‌هاي سياسي و قانوني از طريق دادگاه فدرال اين کشور ايفا کند. وي گفته است که نخست وزير عراق در اتخاذ تصميمات خود تعجيل کرده است. ملا بختيار در عين حال تاکيد کرده است تا وضعيت به مراتب بحراني تر نشده است لازم است به ميز مذاکرات با بغداد برگرديم. وي اظهار اميدواري کرده است آيت الله سيستاني به عنوان مرجعيت عالي شيعيان عراق با صدور فتواي تاريخي، مانع از آن شود محاصره اقتصادي اقليم کردستان اجرايي شود. رئيس شوراي اجرايي دفتر سياسي اتحاديه ميهني در خاتمه نوشتار خود گفته است انتظار داريم مرجعيت عالي شيعيان عراق مانع از هر گونه خونريزي در فرداي اين کشور شوند.
جنبش تغيير:سرنوشت استقلال کردستان نيز همچون فروش نفت و استقلال اقتصادي خواهد بود
جنبش تغيير در واکنش به پيام اخير مسعود بارزاني اعلام کرده است اقدامات حزب دموکرات کردستان به تشکيل جبهه واحد منطقه‌اي عليه کردها منجر شده است. يک عضو اين جنبش نيز معتقد است که کارت‌هاي فشار اقليم کردستان کارايي ندارند. پس از برگزاري رفراندم اقليم کردستان، مسعود بارزاني در پيامي اعلام کرد که برگزاري رفراندوم با هدف تحميل سياست امر واقع و تعيين مرزها نيست. وي از حکومت مرکزي عراق نيز درخواست کرد که مشکلات في ما بين اربيل و بغداد از راه مذاکره و گفتگو چاره يابي شود. کاروان هاشم عضو شوراي ملي جنبش تغيير اعلام کرده است که کارت‌هاي فشار اقليم کردستان، سوخته و استقلال نيز به سرنوشت فروش مستقيم نفت و استقلال اقتصادي خواهد رسيد. وي گفته است پيام مسعود بارزاني و کنفرانس خبري نچيروان بارزاني نخست وزير اقليم کردستان در روز برگزاري رفراندوم ثابت کرده است که رفراندوم بازي با راي مردم بوده است.
عضو شوراي استاني سليمانيه:جايگزيني داشته باشيم نيازمند کالاي ايراني نخواهيم بود
عضو شوراي استاني سليمانيه گفته است اگر جايگزيني داشته باشيم نيازمند کالاي ايراني نخواهيم بود. غالب محمد به يک رسانه حزب دموکرات کردستان عراق گفته است کالاهاي وارداتي از ايران در حوزه مواد غذايي است که با توجه به بعد مسافت و نرخ ارزان آنها از طريق اين کشور صورت مي‌گيرد. وي اذعان کرده است در صورت انسداد مرزهاي مشترک، زندگي مردم تحت تاثير قرار خواهد گرفت. اين عضو شوراي استاني سليمانيه گفته است که اگر اقليم کردستان جايگزين ديگري داشته باشد نياز به واردات کالا از ايران نخواهد بود. غالب محمد عدم دسترسي به مرزهاي آبي را مشکل بزرگ تامين نيازمندي‌هاي اقليم کردستان عراق دانسته است.
دور زدن تحريم‌هاي بغداد به روش وزارت حمل و نقل اقليم کردستان
با برگزاري رفراندوم اقليم و اجرايي شدن اولين تصميم حکومت مرکزي عراق مبني بر تعطيلي پروازهاي بين المللي در فرودگاه‌هاي اربيل و سليمانيه، سخنگوي وزارت حمل و نقل اقليم کردستان دو راهکار را پيش روي ساکنين اين منطقه از عراق گذاشته است. بر اساس ابتکار اين مسئول، شهروندان کرد مي‌توانند از طريق سفرهاي داخلي به فرودگاه بغداد رفته و به کشورهاي ديگر سفر کنند يا با اتومبيل به ترکيه رفته و از طريق فرودگاه‌هاي اين کشور به ديگر کشورهاي جهان مسافرت کنند.
پارلمان اقليم تشکيل جلسه مي‌دهد
با هدف بررسي راهکارهاي قانوني حکومت بغداد عليه اقليم کردستان که در محافل کردي از آن به عنوان محاصره اقتصادي ساکنين اقليم ياد مي‌شود، پارلمان محلي کردستان عراق تشکيل جلسه مي‌دهد. فراکسيون حزب دموکرات کردستان عراق از تمام اعضاي پارلمان درخواست کرده است در اين جلسه حضور داشته باشند. اين فراکسيون دوباره موضوعات جدايي‌طلبانه را با هدف شرکت تمام فراکسيون‌ها مطرح کرده است. تا لحظه نوشتن اين گزارش، شرکت جنبش تغيير و جماعت اسلامي کردستان در جلسه روز شنبه پارلمان اقليم مشخص نبوده است.
انتهاي پيام/.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۱۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکوفایی استعداد‌های دانش‌آموزان با پیوند مدارس و شرکت‌های دانش‌بنیان

رضا مراد صحرایی امروز در نشست ملی مدیران مدارس غیردولتی و هیات امنایی با بیان اینکه برای تسخیر آینده باید با آرمانخواهی، امید و عقل حرکت کرد گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دو عنصر علم و امید برجسته است و هیچکدام بدون دیگری منجر به پیشرفت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه علم در دست کسی تاثیر گذار است که بتواند با امید حرکت کند ادامه داد: دیدن پیشرفت‌ها و نتایج می‌تواند امید را در دل دانش آموزان ایجاد کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی دانش آموزان به شرکت دانش بنیان می‌روند و می‌فهمند که چه اقداماتی صورت می‌گیرد، امیدوار به آینده می‌شوند اظهار کرد: ایران در جنگ استکبار و تهاجم فرهنگی همواره پابرجا مانده و دلیل آن امید، ایمان، خود باوری و هویت امیدآفرین است.

صحرایی با بیان اینکه امروز در مرحله ساخت جامعه هستیم عنوان کرد: این مدرسه است که این اقدام را انجام می‌دهد؛ پیوند مدرسه با شرکت‌های دانش‌بنیان باعث شکوفایی استعداد‌های دانش آموزان می‌شود.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق
  • اردوغان پس از دیدار با مقامات بغداد، وارد کردستان عراق شد
  • پرچم کردستان عراق در خانه‌‌ای ویران شده در غزه خبرساز شد (فیلم)
  • سفر اردوغان به بغداد/ دیدار با مقامات کردستان عراق در دستور کار
  • علم در دست فردی تأثیرگذار است که با امید حرکت کند
  • خلاقیت و شکوفایی مدارس در چهل سال دوم انقلاب پررنگ‌تر است
  • شکوفایی استعداد‌های دانش‌آموزان با پیوند مدارس و شرکت‌های دانش‌بنیان