Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم - مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: وفای حضرت عباس(ع) عمل به همه تئوری‌های اخلاقی، عرفانی و کمالات انسانی است که همه را در ایشان وضوح می‌بینیم.

حجت الاسلام بهرام دلیر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به رخدادهای روز تاسوعا اظهار داشت: از نگاه فلسفی و زمانی، روز تاسوعا و عاشورا در همه ماه‌های قمری وجود دارد اما این که چرا تاسوعا و عاشورای ماه محرم اهمیت دارد به دلیل اتفاقاتی است که در این روزها افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تاسوعا همچون باند فرودگاه برای پرواز است و با ابعادی که دارد خود پردازش مستقلی می‌طلبد که از آن معارف اعتقادی، اخلاقی. عرفانی و قرآنی را اصطیاد کنیم.

مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: تاسوعا به تصویر درآمدن نیایش عبد با حق است. امام حسین علیه‌السلام و قمر بنی هاشم(ع) از دشمن در این روز مهلت خواستند تا با حق نیایش و قرآن تلاوت کنند.

وی بیان داشت: امام حسین(ع) با علم امامت می‌دانند که قرار است فردا، عاشورا چه رخ دهد اما با این حال با خدای خود راز و نیاز می‌کنند.

تاسوعا به نمایش گذاشتن مهربانی‌ها است

حجت الاسلام دلیر ابراز کرد: ما عاشورا را به نمایش گذاشتن مفاهیم فضائل اخلاقی در قالب عمل می‌دانیم و تاسوعا به نمایش گذاشتن مهربانی‌ها است، زمانی که امام علیه‌السلام به خیمه‌ها سر می‌زنند و از احوال اهل بیت و کودکان باخبر می‌شوند.

وی افزود: وفای حضرت عباس(ع) عمل به همه تئوری‌های اخلاقی، عرفانی و کمالات انسانی است و ما همه این‌ها را در رفتار و وجود ایشان به وضوح می‌بینیم.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ما همه نوع روابط عاطفی خانوادگی، خواهری و برادری، رابطه همسری، والدین با فرزندان و رابطه با برادرزادگان و خواهرزادگان را در کربلا می‌بینیم. روابطی که برای ما باید درس عبرت باشد و متأسفانه این گونه رابطه مهربانی و ایثار و فداکاری با یکدیگر را در خانواده‌های امروز کمتر نداریم.

وی با بیان این که اتفاقات عاشورا، عاشورا را بزرگ کرده است، ادامه داد: امام حسین(ع) عاشق فرزندانش، خواهر، همسر و برادر و خواهرزادگان و برادرزادگانش بودند و این عشق جلوه‌ای از عشق حضرت حق بود. صحنه وداع امام حسین(ع) با فرزندانش و یتیم نوازی در اوج تلاطم جنگ صحنه‌هایی هستند که انسان را به تفکر وا می‌دارد.

دور ماندن از روابط عاطفی خانوادگی مفاسد گوناگون ایجاد کرده است

حجت الاسلام دلیر با بیان اینکه در زندگی مدرن با همه پیشرفت نسبت به سال 61 هجری ما سخت نیازمند این عاطفه‌ها و مهربانی‌ها با یکدیگر هستیم، تصریح کرد: اگر در روابط جامعه کنونی مهربانی و اخلاق انسان دوستانه حاکم باشد زندگانی‌ها استواری خاصی خواهند داشت و در این صورت مشکلات و مفاسد گوناگون شاهد نخواهیم بود و نهاد خانواده برای اعضا گرم می‌شود.

وی افزود: یارانی که در روز تاسوعا و عاشورا امام را تنها نگذاشته و تا پایان راه یاری کردند، از روی توهم و احساسات تصمیم نگرفته بودند آن‌ها خردمندانه و عاشقانه قدم به این عرصه گذاشتند و میان بندگی حضرت حق، حامی اباعبدالله الحسین(ع) شدند.

وفاداری حضرت قمر بنی هاشم(ع) در دنیا نظیر ندارد. ما فقط در مکتب اهل بیت(ع) چنین وفاداری را دیده‌ایم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اما کسانی که از این راه جدا شدند توهم زا و خیال پردازانه آمده بودند و شهوت شهرت و مقام و مال داشتند.

وی عنوان کرد: سخن و گفت‌وگوهای شب عاشورا در هیچ مکتبی وجود ندارد. کسانی که در اوج بحران امام را تنها نگذاشتند با این که امام حسین(ع) فرمودند از یاری شب استفاده کنید و صحنه را ترک کنید زیرا دشمن قصد کشتن مرا دارد.

حجت الاسلام دلیر اظهار کرد: وفاداری حضرت قمر بنی هاشم(ع) در دنیا نظیر ندارد. ما فقط در مکتب اهل بیت(ع) چنین وفاداری را دیده‌ایم.

وی اظهار داشت: امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان برای احیای شجره طیبه آئین اسلام احساس وظیفه کردند و جان خود را فدای اسلام کردند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۱۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار مهر، محمود ابراهیمی ظهر شنبه در همایش جهش تولید در دیمزارها گرامیداشت روز جهانی گندم و نان روستای امام‌قیس بروجن، اظهار کرد: در طرح ملی جهش تولید در اراضی دیمزار، سال گذشته ۳۰ هزار هکتار از اراضی در این استان تحت پوشش قرار گرفت.

وی افزود: پشتیبانی طرح جهش تولید در دیمزارها، برعهده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری بود که شامل جذب پشتیبان، در اختیار قرار دادن ادوات کشاورزی، پرداخت جهت خرید ادوات و… هستند.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری ادامه داد: جمع اعتبارات پشتیبانی این ستاد از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۲، یک صد میلیارد ریال بود.

ابراهیمی عنوان کرد: اراضی تحت پوشش در سال ۱۴۰۳ به ۶۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد و جمع ریالی مجموعه پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) چهارمحال و بختیاری که شامل تسهیلات، حضور کارشناسان در پهنه‌ها و خدمات سامانه‌ای است، به ۲۱ میلیارد تومان رسیده است.

کد خبر 6089906

دیگر خبرها

  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • دفاع مقدس برگرفته از تاسوعا و عاشورای حسینی است/ عملیات وعده صادق نتیجه خون شهداست
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)