Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - گروه های تروریستی شناخته شده یا نوظهور در افغانستان و مخالفان مسلح دولت وحدت ملی چندی است در شیوه اعلام پذیرش مسئولیت حملات خود در این کشور پاس کاری جدیدی را شروع کرده اند که برای این بازی با افکار عمومی می توان فرضیه ای ساده متصور شد.

به نظر می رسد این گروهها اعم از آن چه که در منطقه به گروه های طالب معرف هستند و این عنوان خود بیانگر وجود شقوق مختلفی از این گروه است تا داعش نو ظهور یا حقانی برون مرزی یک تقسیم کاری میان خود در پذیرش مسئولیت حملات از انفجارها در مجامع عمومی یا حملات انتحاری به کاروان های نظامی و درگیری با نیروهای پلیس در استان ها انجام داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئولیت حمله انتخاری روز گذشته - جمعه - به حسینیه ای معروف به «تکیه عمومی» در خیابان هفتم محله «قلعه فتح الله خان» شهر کابل پایتخت افغانستان که در آن شش تن کشته و بیش از 30 تن دیگر زخمی شدند را گروه داعش پذیرفت و جالب آن که گروه طالبان برای تنویر افکار عمومی! ضمن محکوم کردن این حمله خود را از هرگونه دخالت در این اقدام مبرا کرد.
چهارشنبه گذشته همزمان با ورود «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا به کابل حملات راکتی به بخش نظامی فرودگاه بین المللی حامد کرزی شهر کابل انجام شد که مسئولیت آن را هم داعش و هم طالبان بر عهده گرفتند.
در این حمله مهاجمان از دو ماه قبل خانه ای را در حومه فرودگاه اجاره کرده بودند و از این مکان برای پرتاب راکت استفاده کردند درگیری نیروهای دولتی افغانستان با چهار مهاجم حاضر در این خانه تا شامگاه به درازا کشید و در نهایت هواپیماهای ناتو به سمت هدف موشک زدند که البته به همسایه اصابت کرد ولی چون قدرت تخریب بالا و بنیان ساختمان ها ضعیف بود مهاجمان نیز کشته شدند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان لحظاتی پس از وقوع حملات راکتی اعلام کرد که به بخش نظامی فرودگاه کابل حمله کرده اند و هواپیمای حامل وزیر دفاع آمریکا هدف این حملات بوده اند و مدعی شد که تلفات جانی و خسارات مالی زیادی به نیروهای افغان و خارجی در این حمله وارد شده است اما دولت افغانستان کشته شدن نظامیان افغان و خارجی در این حملات را رد کرد و اعلام کرد که یک غیر نظامی کشته و 11 تن دیگر زخمی شده اند.
همزمان گروه داعش نیز برای اولین بار همزمان با ادعای طالبان مدعی شد که حمله راکتی به فرودگاه کابل کار این گروه بوده است.
سوابق دو سال گذشته حملات تروریستی و انتحاری در افغانستان به ویژه در کابل نشان می دهد که حمله به غیر نظامیان ، مساجد و حسینیه ها و تجمعات عمومی را داعش بر عهده می گیرد و حمله به اهداف نظامی و نظامیان خارجی را طالبان مدعی انجام آن می شود.
طالبان که مشروعیت حملات خود را با حضور خارجیان و ادعای اشغال کشورش از سوی بیگانه توجیه می کند و همچنین گوشه چشمی امیدوار کننده به حضور در ساختار قانونی قدرت در آینده کشور دارد ؛ نمی خواهد چهره هراس افکنانه اش بر ادعای دغدغه دینی و ملی اش غلبه کند و با این فرض طبیعی است مسئولیت حمله به مردم عادی را نپذیرد.
اما داعش از زمان انتخاب عنوان دولت اسلامی عراق و شام و اعلام موجودیتش در سوریه چهره ای خشن، بی رحم و غیر قابل انعطاف از خود نشان داده است و به رغم آن که هیچ زیر ساخت فکری ، مذهبی و توجیه جغرافیای سیاسی برای فعالیت در حوزه افغانستان ندارد اما مسئولیت حملات به مردم عادی را بر عهده می گیرد و وجود خود را با همان چهره شناخته شده تعریف می کند.
اما آیا واقعا طالبان و داعش در افغانستان گروهی مستقل و جدا از هم هستند یا هر دو در حقیقت پیکره یک گروه اند یا شاید بنا به تاکیدی که خودشان دارند دو گروه مستقل هستند اما نمی دانند هر دو بازیگران یک نمایش اند که تحت یک متن با کارگردانی واحد در نقش های متفاوت برای ساخت یک فیلم بازی می کنند.
کارشناسان آگاه به مسایل منطقه بر این باورند که در افغانستان طالبان ، داعش است و داعش همان طالبان است و تنها هر جا لازم باشد از یکی از این عناوین استفاده می کنند و از الان به بعد هم مثل حمله به فرودگاه کابل شاید بیشتر شاهد مسئولیت پذیری آنها باشیم و هر دو حملات را بر عهده بگیرند.
یکی از کارشناسان افغان معتقد است که گروه تروریستی داعش در این کشور جایگاه و پایگاهی ندارند و افراد که امروز به نام داعش حملات انتحاری را انجام می دهند، همان اعضای سابق گروه طالبان هستند که فغالیت خود را تحت این عنوان انجام می دهند.
«امرالله صالح» رئیس سابقه اداره امنیت ملی افغانستان دیدگاه خود را در این ارتباط بعد از حمله ماه قبل به مسجد امام زمان (عج ) در شمال کابل در صفحه اجتماعیش این گونه شرح داد که این حمله کار طالبان است و از نام داعش برای پوشش و عدم مسئولیت کشتار غیر نظامیان در مساجد استفاده می شود.
وی تاکید کرد دارد که داعش در این افغانستان هیچ جایگاهی ندارد و طالبان برای این که از چهره اصلی خود در کشتار غیر نظامیان استفاده نکند و فشار افکار عمومی را متوجه خود نسازد از این نام بهره می برد .
پیش از این نیز «محمد معصوم استانکزی» رئیس اداره امنیت ملی افغانستان در مجلس نمایندگان اعلام کرد که شیوه حملات تروریستی در این کشور پیچیده شده و در برخی حملات هماهنگی های عجیبی در پشت پرده به چشم می خورد.
وی گفت که در حمله کارمندان معدنچی در استان بغلان که سال گذشته رخ داد، مدارک نشان می داد که طالبان و داعش دست داشتند اما تنها داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت.
وی گفته بود که اطلاعاتی در اختیار دارند که فرصت یک حمله را طالبان فراهم می کند، تجهیزات آن را شبکه حقانی می دهد و داعش حمله را انجام می دهد.
«عتیق الله امرخیل» ژنرال بازنشسته ارتش افغانستان هم بر این باور است که نام طالبان، داعش و شبکه حقانی سه عنوان برای یک تشکیلات است و هر سه برای اهداف کشوری خارجی کار می کنند و بدون این که از کشوری خاص نام ببرد می گوید در پشت همه این حملات یک کشور مشخص قرار دارد.
وی افزود: این کشورها با استفاده از این نام ها در تلاش ایجاد تفرقه بین مردم و دولت و مذاهب این کشورهستند.
امرخیل گفت از جمله اهداف قابل فرض برای این اقدامات از سوی کشورهای پشت کرده حامی تروریست ها می توان به حفظ بازار نابسامان جنگ زده افغانستان برای کالاهای بی کیفیت آنها و تسلط کامل بر تجارت کشورهای آسیای میانه از طریق حذف رقیب جایگزین یعنی افغانستان نامبرد.
به گفته او ایجاد اختلاف بین هند و افغانستان نیز در همین راستا انجام می شود .
با چنین تحلیلی از رفتارشناسی گروه های تروریست درافغانستان در حوزه پذیرش مسئولیت حملات ؛ می توان نتیجه گرفت که فرض وجود مرکز هدایت واحد و تقسیم کار میان اعضای گروههای مسلح فعلی دور از منطق نیست و داشتن چهره های چندگانه این فرصت را به تروریست ها می دهد که در ابعاد سیاسی ؛ نظامی و بین المللی چانه زنی های هم راستا اما به ظاهر مختلف داشته باشند مثلا هم خواستار صلح و آشتی ملی و حضور در ساختار قدرت مشروع را داشته باشند و هم با چهره خشن تهاجی برای گرفتن امتیاز در مذاکرات بهره ببرند و هم با تمرکز ظاهری بر حمله به خارجی ها همراهی افکار عمومی را برای دفاع از ملک و مردم داشته باشند.
آساق*291*1104*1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۱۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، منابع خبری سومالی از حمله موفق ارتش این کشور به تروریست‌های «الشباب» و هلاکت و زخمی‌شدن ده‌ها تَن از آنان خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش‌ها، ارتش سومالی اعلام کرد که طی عملیاتی که در جنگل منطقه تبر موگی واقع در استان گلمدگ در مرکز این کشور به اجرا درآورده موفق شده است ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» را به هلاکت برساند.

همچنین منابع خبری تاکید کردند که در این عملیات ارتش سومالی، ۳۰ نفر دیگر از اعضای گروه تروریستی الشباب نیز زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های رسیده، تروریست‌های الشباب در ۳ مرکز نظامی واقع در این منطقه جمع شده بودند و بر اساس اطلاعات به دست آمده شمار آنان به ۱۵۰ تروریست مسلح می‌رسیده است.

ارتش سومالی تاکید کرد که نظامیان ارتش این کشور در حال جست‌وجوی تروریست‌هایی هستند که پس از اجرای این عملیات به جنگل‌های منطقه گریخته‌اند.

این در حالی است که پیش از این نیز ارتش سومالی در عملیاتی دیگر علیه گروه تروریستی الشباب موفق شد ۳۰ تروریست دیگر را در همین استان به هلاکت برساند.

کمی پیش‌تر نیز «عبدالله شیخ اسماعیل فرتاگ» وزیر امنیت داخلی جدید سومالی طی سخنانی از فرصت بزرگ این کشور برای شکست گروه تروریستی الشباب در سومالی سخن گفته بود.

وی تصریح کرد که دولت سومالی می‌تواند تا آغاز سال ۲۰۲۵ میلادی، یعنی زمانی که انتظار می‌رود نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در شاخ آفریقا در راستای اجرای طرح انتقالی سومالی این کشور را ترک کنند، گروه‌های مسلح تروریستی را شکست بدهد.

کد خبر 6090262

دیگر خبرها

  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حملات باندهای مسلح و داعش در نیجریه/ ۲۵ نفر کشته شدند
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • تسلیم شدن ۱۰۰ تروریست الشباب سومالی
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان