Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک - ایرنا- همزمان با تاسوعای حسینی آیین سنتی جغجغه زنی روز شنبه در عزای سالار شهیدان کربلا در روستای انجدان اراک برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آیین جغجغه زنی در روستای انجدان یادگاری فرهنگی و مذهبی از دوره تیموریان و صفویان است که تاکنون حفظ شده و در آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.
مردم مومن و ولایتمدار روستای انجدان اراک از ساعات اولیه روز نهم محرم از محله پایین انجدان با آیین های سوگ و عزا به سمت محله بالا حرکت کردند و با زمزمه نواهای موزون حزن انگیز درغم سالار شهیدان و یاران باوفایش به جای سینه زنی و زنجیرزنی از ابزاری چوبی و خراطی شده به نام جغجغه استفاده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گروه عزاداری جغجغه زن انجدان مرشد و رهبری دارند که نوحه های اصیل و خاصی را قرائت می کند و مردم در پاسخ به نوحه ها، با اشک و مویه جغجغه می زنند.
رسم جغجغه زنی که با حضور نمایندگانی از تمام طبقات اجتماعی و افراد روستا با معنویتی خاص برگزار می شود و دارای بن مایه های غنی معنوی و بیانگرنمونه کاملی از همگرایی اجتماعی و بینش عمیق دینی ساکان این روستا است.
این آیین به دلیل اصالت و ارایه های آیینی و معنوی قوی در فهرست آثارمعنوی کشور با نام انجدان اراک به ثبت رسیده است.
رسم جغجغه زنی علاوه بر روستای انجدان اراک در یک روستای استان کرمان نیز برگزار می شود اما قدمت این آیین در روستای انجدان بیشتر است.
روستای انجدان یکی از روستا های هدف گردشگری استان مرکزی است که در 37 کیلومتری شرق اراک قرار دارد.
تاکنون 12 میراث معنوی مرتبط با ماه محرم در استان مرکزی تحت عنوان آیین های عاشورایی، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که یکی از آن ها آیین جغجغه زنی روستای انجدان است.
قدمت انجدان بر اساس مستندات تاریخی، به ویژه سنگ نوشته ها و سنگهای قبور به قبل از اسلام برمی گردد.
رسم جغجغه زنی در تمام آیین های عزا در روزهای نهم تا یازدهم محرم و شام غریبان توسط اهالی این روستا در کنار دیگر رسوم نظیر ادای نذر و قربانی، سیاهپوش کردن محیطی و تعزیه گردانی انجام می شود.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۱۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور تخلیه روستای کروچان جازموریان صادر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجعفر جهانگیری، عصر سه شنبه گفت: روستای کروچان با جمعیتی بیش از ۱۲۰ خانوار از جمله مناطق بحران‌زا و در معرض خطر سیل شهرستان جازموریان است که جهت جلوگیری از خطرات احتمالی باید تخلیه شود.

وی افزود: مردم با دهیار روستا همکاری کنند و تا هوا روشن است روستا را تخلیه و برای اسکان به مکان‌های اسکان اضطراری در مدارس سطح شهر زهکلوت بروند.

کد خبر 6080072

دیگر خبرها

  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌های لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران
  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌ها لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • بررسی مسائل و مشکلات کوی امام علی(ع) اراک
  • تظاهرات تجلیل از نیروهای مسلح
  • ورود روان آب به روستای زین آباد داراب
  • رژه نیرو‌های مسلح به مناسبت روز ارتش در اردبیل برگزار شد
  • آیین گرامیداشت روز ملی گندم و نان در آذربایجان غربی برگزار می شود
  • راه دو روستای بم مسدود شد
  • دستور تخلیه روستای کروچان جازموریان صادر شد