Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- مسعود بارزاني در دام صهيونيست ها و آمريکا قرار گرفته و آمريکا تلاش مي کند پس از داعش براي عراق بحران جديد ايجاد کند.
دکتر حسن هاني زاده، تحليلگر مسائل خاورميانه در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي آريا در تحليل خود از همه پرسي جدايي اقليم کردستان عراق گفت: همه پرسي اقليم کردستان نه تنها به يک چالش جدي براي عراق بلکه براي کل منطقه تبديل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين همه پرسي از سالها پيش از سوي مسعود بارزاني دنبال مي شده و بارزاني با دو هدف اين همه پرسي را برگزار کرد؛ نخست اينکه کردستان عراق را از پيکره عراق جدا کند و برگزاري همه پرسي نشان داد تجزيه اقليم کردستان شکل جدي تري به خود گرفته و اگر تجزيه شود خطرات زيادي براي عراق و منطقه خواهد داشت. در پي اين جدايي يک جنگ داخلي طولاني مدت ميان دولت مرکزي عراق و اقليم کردستان شکل خواهد گرفت و در مرحله بعد کشورهاي مجاور مانند ايران و سوريه امنيت پايدار خود را از دست خواهند داد زيرا رژيم صهيونيستي برنامه ريزي کرده است که اگر اقليم کردستان تجزيه شود، چندين پايگاه نظامي در مرزهاي مشترک ايران و اقليم کردستان احداث کند و امنيت کشورهاي مقاومت را بر هم زند لذا اين خطر هم وجود دارد. ضمن اينکه بارزاني در مرحله بعد تلاش مي کند از طريق اين همه پرسي سقف مطالبات خود را از دولت مرکزي عراق افزايش دهد. بارزاني اعلام کرده بايد به عنوان رئيس جمهور مادام العمر عراق انتخاب شود و 30 درصد بودجه کشور عراق به اقليم کردستان اختصاص پيدا کند و کرکوک هم بخشي از اقليم کردستان شناخته شود که دولت مرکزي عراق اين درخواست ها را رد کرده است. در واقع، اين همه پرسي تقابل مسعود بارزاني با اراده جامعه جهاني و کشورهاي اطراف عراق است و خطرات جدي منطقه را تهديد خواهد کرد.
اين کارشناس در پاسخ به اين سوال که اقليم کردستان عراق چه سرنوشتي پيدا خواهد کرد؟، گفت: همه پرسي نه تنها به ضرر مردم کردستان است بلکه اقليم کردستان را وارد جنگ داخلي خواهد کرد به اعتبار اينکه بسياري از احزاب سياسي و اسلامي حتي کردهاي شيعه اقليم کردستان مخالف اين همه پرسي هستند و ممکن است که دچار شکاف شوند. کما اينکه احزاب اسلامي و حزب دموکرات کردستان عراق دچار اختلاف شده و اقليم کردستان شاهد جنگ داخلي ميان کردها خواهد بود. بسياري از احزاب اسلامي مخالف همه پرسي هستند و شيعيان کرد آماده جدايي اقليم کردستان از عراق نيستند لذا خطر ابتدا متوجه داخل اقليم کردستان است و سپس به درگيري ميان اقليم کردستان و دولت مرکزي عراق دامن مي زند و خطر سوم اين است که شاهد درگيري ميان کشورهاي اطراف عراق با اقليم کردستان مانند ترکيه خواهيم بود. شرايط هيچگاه آماده جدايي اقليم کردستان نبوده است و با توجه به اينکه مسعود بارزاني پيش از اين با رژيم صهيونيستي هماهنگي کرده و طرح جو بايدن معاون رئيس جمهور سابق آمريکا براي تجزيه عراق در دستور کار آمريکا قرار دارد، به نظر مي رسد مسعود بارزاني در دام صهيونيست ها و آمريکا قرار گرفته و آمريکا تلاش مي کند پس از داعش براي عراق بحران جديد ايجاد کند.
دکتر هاني زاده در خصوص پيامدهاي همه پرسي کردستان عراق براي ايران گفت: استقلال اقليم کردستان موجب مي شود رژيم صهيونيستي جايگاه خود را در منطقه و اطراف عراق و ايران تقويت کند و امنيت پايدار ايران را مختل نمايد. نگراني ايران اين است که اقليم کردستان پايگاه هايي را در اختيار رژيم صهيونيستي قرار دهد و اين يک خطر جدي خواهد بود که امنيت ايران را تهديد مي کند. لذا ايران کاملا با استقلال کردستان مخالف است. همچنين با توجه به اينکه ترکيه بيشترين کردها را در خود جاي داده ممکن است جدايي کردستان عراق بر کردهاي ترکيه اثر بگذارد و لذا ترکيه هم به شدت مخالف استقلال کردستان عراق است. مسعود بارزاني به خوبي مي داند که اقليم کردستان از سال 2003 و سرنگوني رژيم بعثي در طول 14 سال گذشته امتيازات بسيار بالايي کسب کرده و مردم اقليم کردستان به يک رفاه و امنيت نسبي دست پيدا کرده اند و اکنون برگزاري اين همه پرسي و جدايي احتمالي اقليم تمام اين دستاوردها و امتيازات را نقش بر آب مي کند و اين امتيازات از اقليم کردستان گرفته خواهد شد.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۲۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق

(تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق

دیگر خبرها

  • (تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق
  • اشاره گادی آیزنکوت به کناره‌گیری از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • کنگره آمريکا دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرد
  • دانشگاه کلمبیای آمریکا دانشجویان حامی فلسطین را تهدید به تعلیق کرد 
  • دانشگاه کلمبیای آمریکا دانشجویان حامی فلسطین را تهدید به تعلیق از تحصیل کرد
  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • نوبت مکافات جنایت