Web Analytics Made Easy - Statcounter

صبح امروزعزاداران حسینی در قالب دسته جات و هیات های عزاداری از نقاط مختلف چهارمحال وبختیاری، عشق و ارادت وصف ناپذیر و بی پایان خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همزمان با روز تاسوعای حسینی که به روز پاسداشت رشادت های حضرت عباس (ع) علمدار کربلا مشهور است؛ مراسم عزاداری تاسوعای حسینی با حضور شیفتگان و عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، هیئات و دسته های عزاداری در چهارمحال وبختیاری برگزار شد

روایت سوز و گداز عاشورا در رسم چاق چاقو سامان/ چاق چاقو، برترین آیین عاشورایی کشور

چاق چاقو رسمی دیرین در شهرستان سامان که در سال گذشته در آیین های عاشورایی در کشور رتبه نخست را کسب کرده است، در دیگر شهرستان های کشور نیز این آیین برگزار می شود اما به دلیل سوز و گداز آیین شهرستان سامان جز شهرستان های برتر کشور در راستای اجرایی آیین های عاشورایی در کشور شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




قدمت مراسم چاق چاقو در شهر سامان از زمانی که دهستان شهر سامان ایجاد شده وجود داشته و بیش از ۲۵۰ سال قدمت دارد. مراسم چاق چاقو در شهر سامان با شماره ثبت ۶۲۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، مردم شهر سامان شب عاشورا هرساله از ساعت ۹ شب به تکیه ها و مساجد و حسینه ها رفته و از ساعت ۲ دو بامداد با صدای نی، سنج، طبل و خواندن نوحه ویژه و صف بندی با کوبیدن چوب یا سنگ، به هم و یا علی گفتن به عزاداری در خیابانها و کوچه ها ی شهر می پردازند و هنگام اذان صبح با برگزاری نماز جماعت مراسم به پایان می برند.


شب عاشورا در تمامی شهرهای استانمان، شب خواب نیست. بخصوص جوانترها تا صبح در مساجد و حسینیه ها به سینه زنی و نوحه خوانی می گذرانند. در شهر سامان ساعت ۲ نیمه شب مراسم چاق چاقو شروع می شود...

مردان شهر دو سنگ تخت را در دست می گیرند و آنها را با آهنگ خاصی به هم می کوبند، قدیم ترها می گویند این مراسم یادآور شب عاشورا در زمان امام حسین (ع) است که در آن امام حسین بیعت از یاران خود برمی دارد و از آنها می خواهد که هر کسی که نمی خواهد بماند می تواند برود سپس از فرزندانش می خواهد که دو تکه سنگ را به هم بکوبند تا صدای پای اسب کسانی که کربلا را ترک می کنند آنها را خجالت زده نکند.


و براساس روایتی دیگر امام حسین (ع) و یارانشان با کوبیدن سنگ ها به هم مانع از رسیدن صدای پای اسبان دشمن می شدند تا یارانشان از فراوانی دشمن اطلاع نیابند و امید خود را از دست ندهند.

فلسفه اجرای مراسم چاق چاقو

سیزدهم محرم الحرام سال ۶۱ هجری قمری عده ای از قبلیه بنی اسد، برای مراسم خاک سپاری شهدا به این سرزمین آمدند آنها به گروه های کوچکی تقسینم شدند، چون هوا تاریک بود عده ای از زنان بنی اسد اجساد مطهر شهداء را یافتند و با کوبیدن دو سنگ بر هم سیار گروه ها را با خبر ساختن تا همه احجشاد شهداء جمع آوری شدند.

امام سجاد (ع) نیز از زندان این زیاد خارج شد و در شناسایی شهداء و دفن آنها من جمله دفن بدن سید الشهداء به این قبیله کمک کردند.

یکی دیگر از فلسفه این مراسم اینگونه بیان می شود که واقعه عاشورا و دفن شهداء آن به قدری با سوز و گداز همراه بود که سنگ های بیابان نیز بهم خورده و صدا کردند.

ساعت دو نیمه شب جوانان سنگ و چوب در دست به سمت هیئت چاق چاقو می روند و جمعیت آنان بیشتر و بیشتر می شود و صدای سنگ ها سکوت شب را در هم می شکند.

زنان و کودکان بر بام ها و جلوی درب منازل جمع می شوند و همه شهر مملو از غمی سنگین می شود و اشک در چشمان همه حلقه میزند.

مردان سنگ کوبان می روند و با آهنگی حزن آمیز نوحه مخصوصی را به زبان ترکی می خوانند:

ای خدا گین چالمسن به گجه سحر اولماسن گین چالار طوفان اولار کرب و بلادا قان اولار / ای خدا آفتاب نشه امشب سحر نشه آفتا بزنه آفتاب بشه در کربلا طوفات و غوغا میشه

گین چالار طوفان اولار اصغر بقاز قان اولار / آفتاب میزنه طوفان میشه گلوی اصغر خون میشه

ای خدا گین چالمسن گهوارسه بوش قالمسن رباب پریشان اولماسن/ ای خدا آفتاب نشه گهواره علی اصغر خالی میشه رباب پریشان نشه

ای خدا گین چالمسن شام غریبان اولماسن ای خدا گین چالمسن زینب پریشان اولماسن / ای خدا آفتاب نشه شام غریبان نشه ای خدا آفتا نشه زینب پریشان نشه

این نوحه از دیر باز برای مسن ترها آشناست و اشک های آنها را سرازیر می کند.

هیئت ها چاق چاقو تا هوا تاریک است خیابان های شهر را طی می کند و به مسجد جامع شهر می رسد، حالا دیگر جمعیت بسیار زیادی جمع شده است همه با هم نماز صبح می خوانند و می روند تا برای زیارت عاشورای ظهر عاشورا و حرکت هیئت های عزاداری حاضر شوند.


مراسم چاق چاقو در این شهر به قدری شناخته شده است که از استان های اهواز، اصفهان، تهران و شهرهای استان چهارمحال و بختیاری ساعت دو شب همه به این مراسم می آیند و از این مراسم را نظاره گر هستند.

همایون علیزاده یکی از مداحان سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با اشاره بر اینکه بهترین مداحی و نوحه ای که زیاد به آن علاقه دارم نوجه ترکی نیسان سامانی زبان حال حضرت زینب(س) در مراسم چاق چاقو است ، بیان داشت: اجرای مراسم چاق چاقو و نوحه خوانی در این مراسم حس و حال خوبی را برای من به همراه دارد.

علیزاده با بیان اینکه مراسم چاق چاقو سامان یکی از بهترین آیین های عاشورایی در سطح کشور است بیان داشت: دیگر استان ها و شهرهای کشور نیز این مراسم را دارند اما به خطر سوز گداز این آیین و سوز و سنگینی اشعار و نوحه های مداحان و اجرای عزاداران سامان در کشور این مراسم رتبه نخست را به دست آورده است .

وی بیان داشت: مردم سامان برای هر چه بهتر برگزار شدن این مراسم تمام تلاش خود را می کنند و ارادت خود را نسبت به امام حسین (ع) و یارانشان با اجرای هرچه بهتر این برنامه نشان می دهند .

علیزاده با بیان اینکه این مراسم نه تنها در شهرستان و استان بلکه در تمامی کشور شناخته شده است و سالانه میزبان مهمان های از استان های دیگر کشور است ، اذعان داشت: باید برای شناخته شدن این مراسم در سطح کشور دستگاه های فرهنگی بیشتر در این زمینه فعالیت داشته باشند .

تجمع بزرگ عزاداران حسینی در روز تاسوعای در شهرستان لردگان+ عکس در این آیین معنوی هزاران نفر از عزاداران حسینی در لردگان در قالب هیئات مذهبی با حضور دستجات سینه زنی و زنجیرزنی در غم سالار شهیدان و یاران با وفایش به عزاداری پرداختن و اشک غم ریختند.



امروز عزاداران لردگانی با فریادهای یا ابوالفضل(ع) خود، وفای به عهد قمر بنی هاشم را فریاد زدند و بر شهادت مظلومانه یل ام البنین اشک ماتم ریختند.

گفتنی است آیین عزاداران حسینی در روز عاشورا نیز با حرکت دسته جات و هیات ها به طرف گلزار شهدای لردگان، راس ساعت 9 صبح با حضور تمامی هیات های مذهبی و عزاداران حسینی برگزار خواهد شد.

گفتنی است، جمعی دیگر از مردم متدین شهر لردگان در حاشیه های این آیین با پخش نذورات از عزاداران پذیرایی کردند.











تعزیه روایت گر مصائب اهل بیت در کربلا واقعه ی کربلا و اتفاقاتی که در روز دهم محرم در کربلا افتاد بسیار عمیق، جانسوز اما حاوی درس ها و عبرت های بزرگ برای همه ی اعصار و دوران هاست. هر کسی به روشی برای بیان و انتقال مفاهیم این واقعه ی عظیم استفاده کرده است و یکی از روش ها و ابزارهایی که به خوب توانسته است اتفاقات واقعه ی کربلا را بیان نماید هنر تعزیه یا شبیه خوانی است.

به گزارش جهانبین به نقل از کیار بیدار یکی از مهمترین روش های بیان مصائب اهل بیت در کربلا و معرفی هدف و آرمان امام حسین علیه السلام در سرزمین کربلا در مواجهه به لشکر یزید استفاده از هنر زیبای تعزیه خوانی در شهرستان کیار است.

تعزیه خوانی از دیر باز در شهرستان کیار رایج بوده است و در حال حاضر در اغلب شهرها و روستاهای این شهرستان مخصوصا در شهرها و روستاهای بخش مرکزی کیار یکی از مهمترین بخش های عزاداری برپایی مراسم تعزیه خوانی است.

تعزیه خوانی در روستاهای دزک، خراجی، تشنیز، قلعه تک، سلم، قلعه ممکا، حاجی آباد و شهرهای شلمزار، دستنا وگهرو همه ساله در ایام محرم برپا می شود و این تعزیه خوانان هستند که با پوشیدن لباس عربی و ایفا نمودن نقش های لشکریان یزید یا سپاهیان امام حسین در بیان مصائب اهل بیت تمام هنر و توان خود را به کار می گیرند.

برپایی تعزیه از دیر باز با موافقت ها و مخالفت های بسیاری همراه بوده است اما آنچه از فتاوای مراجع تقلید برداشت می شود که صرف برپایی تعزیه مشکلی ایجاد نمی کند اما باید دقت لازم انجام شود که وهن به اهل بیت انجام نشود.

با این تفاسیر تعزیه خوانی سالیان سال است که در جای جای شهرستان کیار برپا می شود و گروه های تعزیه خوان از آغاز تا پایان دهه محرم نسبت به شبیه خوانی واقعه کربلا طی مجالس مختلف تعزیه اقدام می نمایند.

با فرارسیدن ایام محرم و خصوصا دهه اول محرم تعزیه خوانان همچون دیگر عزاداران حسینی مجالس عزا برپا می نمایند و با برپایی مجلس تعزیه مصائب اهل بیت در واقعه کربلا را روایت می کنند.
تعزیه خوانان در دهه اول محرم اغلب تعزیه های حر، دو طفلان مسلم، مسلم، قاسم ابن الحسن(ع)، علی اکبر(ع)، عباس(ع) و روز عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام را اجرا می نمایند.

هر چند تعزیه خوانی در واقع نوعی عزاداری است که در مناطق خاصی از کشور از جمله مناطقی از شهرستان کیار رواج یافته است اما این نوع عزاداری با هنر نیز عجین شده است.

تعزیه خوانی که اعتبارش را از نام امام حسین علیه السلام یافته است با هنرهایی همچون شعر، آواز اصیل ایرانی، نمایش و چهره آرایی همراه شده است تا مخاطبان این نوع عزاداری با بهره گیری از هنر ایرانی اسلامی بیشتر از پیش با آنچه در کربلا بر سر اهل بیت رفت آشنا شوند.

زمان برپایی هر مراسم تعزیه بسته به اینکه تعزیه کدام یک از شخصیت های واقعه کربلا برپا شود متفاوت است به طوریکه ممکن است تعزیه دوطفلان مسلم علیهماالسلام کمتر از ۳ساعت طول بکشد اما تعزیه روز عاشورا و شهادت حضرت امام حسین علیه السلام ۴ تا ۵ساعت به طول انجامد.

تعزیه خوانی هر چند از نطر محتوایی از آغاز تا کنون به موضوع واحدی اشاره دارد و کمتر در اصل نسخ تعزیه خللی ایجاد شده است اما از نظر ظواهر، امکانات، افراد و ....در طول زمان دستخوش تغییرات گسترده ای شده است اما آنچه در شهرها و روستاهای کیار مشهود است آن است که تعزیه خوانی کماکان مخاطبان و علاقمندان خاص خود را دارد و این را می توان از میزان حضور کسانی که گرداگرد تعزیه خوانان ساعت ها بر روی زمین می نشینند و تعزیه را تماشا می کنند متوجه شد.

تجمع بزرگ عاشوراییان حسینی در فارسان برگزار شد.
مردم فارسان با ابراز ارادت به حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع) از ساعات اولیه امروز در مسیر عبور دسته های سینه زنی و زنجیرزنی ارادت خود را به مولایشان امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) به نمایش گذاشتند.

در همین راستا اجتماع عظیم عزاداران حسینی در پاسداشت مقام حضرت امام حسین (ع) و مدح دلاوری های حضرت ابوالفضل (ع) از ساعتی پیش در فارسان آغاز شده است.

شرکت کنندگان در این مراسم با نوحه خوانی و سینه زنی در سوگ سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران با وفایش اشک ماتم ریختند و در سوگ سرور و سالار شهیدان به عزاداری پرداختند.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۳۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظریم استقلال پشت سید حسین در بیاید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سیدحسین حسینی کاپیتان استقلال که به‌خاطر حواشی پیش آمده در بازی با آلومینیوم اراک با حکم کمیته انضباطی مواجه شده بود، بعد از مصاحبه‌ای که اخیرا انجام داد، دوباره به کمیته انضباطی احضار شد و توضیحاتش را ارائه کرد.

به نقل از ورزش سه حالا شایعات زیادی درباره احتمال محرومیت حسینی در بازی آینده استقلال مطرح شده و هواداران منتظر اعلام نظر دوباره کمیته انضباطی هستند.

در این شرایط علی پورحیدری فرزند منصور پورحیدری یکی از افرادی است که به حمایت از حسینی پرداخته است. او در این خصوص گفت: «کاپیتان استقلال کار خاصی انجام نداد و مصاحبه‌اش هم از نظر من اصلاً بد نبود. او جریمه خودش را پذیرفت و قبول کرد که آن را می‌پردازد. مگر این بنده خدا فحش داده بود که اینطور با او برخورد کردند؟ کاپیتان استقلال گفت فدای سر آن هوادار، خب حرف بدی هم نزد ولی بابت این مسئله باید دوباره جواب پس بدهد!»

او افزود: «به نظرم حالا دیگر کم کم مشخص می‌شود که ادعای برخی بازیکنان استقلال مبنی بر اینکه نمی‌خواهند این تیم قهرمان شود را باید جدی گرفت. حالا مخالفت با استقلال در حال علنی شدن است. به‌خاطر مصاحبه‌ای که به نظر من هیچ ایرادی هم نداشت، دارند کاپیتان ما را محروم می‌کنند و معتقدم باشگاه باید واکنش سفت و سختی نشان بدهد. حتی جریمه ۳۰۰ میلیونی برای حسینی هم اشتباه بود چه برسد به اینکه دوباره او را احضار کنند.»

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898211

دیگر خبرها

  • تجلیل از قاریان و عوامل اجرایی جمع خوانی قرآن کریم در بروجرد
  • تعزیه‌خوان باسابقه خمین درگذشت/ پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی
  • نخستین مجموعه خبری ۳۰۰ ثانیه
  • ماجرای بازوبند کاپیتانی استقلال پس از محرومیت حسین حسینی
  • درس‌گفتار‌های سعدی‌خوانی، به مناسبت بزرگداشت سعدی برگزار شد
  • منتظریم استقلال پشت سید حسین در بیاید
  • صدور وضعیت هواشناسی سطح نارنجی درچهارمحال و بختیاری
  • حسین حسینی: نمی‌خواستم به حکم کمیته انضباطی اهانت کنم!
  • هوادار دختر رو بغل کن، پسرو هل بده +فیلم
  • دروازه‌بان استقلال باید با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟!