Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعزیه سیار اراک همنوایی با حوادث جانسوز عاشورا است که توسط هنرمندان تعزیه‌خوان در اراک برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، تعزیه به معنای متعارف، نمایشی است که در آن واقعهٔ کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند، نشان داده می‌شود و این نمایش نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی- شیعی و بیشتر دربارهٔ شهادت جانسوز سیدالشهدا(ع) و مصائب اهل بیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنر تعزیه از یک‌سو به بالندگی تئاتر در ایران کمک کرده و از سوی دیگر، نشانی هنری از مذهب شیعه است و از مکان‌های مطرح در زمینهٔ اجرای تعزیه در ایران می‌توان استان‌های اصفهان، مرکزی، قم، کرمان، یزد، همدان و خوزستان را نام برد.

در عین حال، تعزیه سیار بازار تاریخی اراک از قدیمی ترین آیین‌های عزاداری در این شهر است که پس از سه دهه دوباره با همت پیشکسوتان و فعالان عرصه تعزیه شهر اراک احیا شده است.

طبق رسوم گذشته ابتدا نقاره زنان و شتران وارد بازار می‌شوند، سپس گروه سینه زنان و بعد از آن شبیه خوانان می‌آیند و طول بازار را از ابتدا تا انتها طی می‌کنند و سپس دسته شبیه خوانان وارد می‌شوند و هر دسته به طور مجزا گوشه‌هایی از یک تعزیه را می خوانند.

در گذشته اجرای تعزیه سیار به گونه‌ای بود که هر روز از ایام محرم متعلق به یک تعزیه بود و تعزیه خوانان پس از تقسیم نسخه‌ها به گروه‌هایی تقسیم می‌شدند سپس هرکدام بخشی از تعزیه را در بازار که حسینیه اراک بود، می‌خواندند.

تعزیه سیار اراک قدمتی طولانی دارد، در گذشته بازار اراک حسینیه اصلی مردم اراک بوده که از قدیم دو هییت بزرگ محله‌های قلعه و حصار در آن عزاداری می‌کردند.

مردم شهر برای بازدید از اجرای این آئین همگی در طول بازار و سر در گذرهای آن می‌ایستادند و در گذر ها به پخش نذری و پذیرایی از عزاداران با شربت و چای می‌پرداختند.

از عصر قاجار و با بنا نهادن شهر اراک، حضور علمای طراز اول دینی در این شهر و وجود مدرسه علمیه به اشاعه هنر دینی و آئین‌های مذهبی کمک شایانی کرد و نسخ به جا مانده از شبیه خوانی‌های گذشته و همچنین نسخ مراثی نوشته شده توسط شعرا بنام آن دوره هم اکنون مرجع مهمی در نگاشت مداحی‌ها و نسخه‌های جدید شبیه خوانی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره به اجرای تعزیه سیار در اراک به خبرنگار تسنیم گفت: رسم تعزیه سیار بازار اراک در چند دهه گذشته رفته رفته رو به فراموشی گذاشته بود که با همت اداره کل میراث فرهنگی استان و جمعی از تعزیه داران اراک احیا و در فهرست میراث ملی معنوی به ثبت رسیده است.

سیدمحمد حسینی افزود: طبق رسوم گذشته در جریان برگزاری این تعزیه ابتدا نقاره‌زنان و شترها وارد بازار می‌شوند، سپس گروه سینه‌زنان و پس از آن شبیه‌خوانان می‌آیند و طول بازار را از ابتدا تا انتها طی می‌کنند.

وی عنوان کرد: سپس دسته شبیه‌خوانان وارد می‌شوند و هر دسته به طور مجزا گوشه‌هایی از یک تعزیه را می‌خوانند.

انتهای پیام/

R41371/P1492/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۷۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۴ فوتی در تصادفات هفته آخر فروردین/ ۱۱ فوتی بر اثر غرق‌شدگی

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۵۴ نفر در حوادث ویژه ترافیکی در هفته پایانی فروردین ماه ۱۴۰۳ گفت: در این بازه زمانی ۱۱ نفر بر اثر غرق‌شدگی فوت کرده‌اند. - اخبار اجتماعی -

جعفر میعادفر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به حوادث ویژه هفته گذشته (25 تا 31 فروردین ماه) اظهار کرد: طی هفته‌ای که گذشت 509 مورد حادثه ویژه در سامانه ثبت حوادث مراکز هدایت عملیات و بحران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ثبت رسیده که نسبت به هفته ماقبل آن، از جهت تعداد حوادث شاهد کاهش 21 درصدی هستیم.

وی افزود: 164 مورد از این حوادث، حادثه ویژه ترافیکی و 345 مورد حادثه ویژه غیرترافیکی بوده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: طی این مدت 1394 نفر مصدوم و بیمار توسط تیم‌های بهداشتی و درمانی خدمات لازم را دریافت کرده‌اند و 178 نفر به دلیل شدت جراحات و بیماری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

فوت 168 نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ 1594 مصدوم در تصادفات

میعادفر با بیان اینکه طی هفته گذشته 947 نفر در حوادث ویژه ترافیکی مصدوم شده‌اند، گفت: 837 نفر از مصدومان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعزام، 110 نفر در محل حادثه درمان و متاسفانه 54 نفر فوت شدند. بیشترین حادثه ویژه ترافیکی ثبت شده در استان‌های کرمان، خراسان رضوی و آذربایجان غربی بوده است.

وی با بیان اینکه 4 درصد از سوانح ترافیکی ثبت شده نیز مربوط به حمل و نقل عمومی بوده است، گفت: 7 مورد حادثه ترافیکی مرتبط با حمل و نقل عمومی در هفته گذشته به ثبت رسیده که منجر به مصدومیت 86 نفر و فوت 5 نفر شده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به مصدوم شدن 447 نفر در حوادث ویژه غیرترافیکی تصریح کرد: در هفته گذشته 26 مورد حادثه غیرترافیکی مرتبط به آتش سوزی و انفجار ناشی از نشت گاز به ثبت رسیده که منجر به مصدومیت 59 نفر و فوت 8 نفر شده است.

میعادفر غرق شدگی را نیز جزو حوادث ویژه غیرترافیکی ثبت شده در هفته گذشته عنوان و بیان کرد: طی این بازه زمانی، 11 نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند. همچنین در حوادث جوی هفته گذشته 17 نفر مصدوم شده و 13 نفر فوت کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نصرت‌الله میرزایی درگذشت
  • مرگ ۲۵ کارگر در اثر حوادث کار در همدان
  • تعزیه‌خوان باسابقه خمین درگذشت/ پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی
  • افزایش فوتی‌های حوادث ناشی از کار در آذربایجان‌شرقی
  • کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد
  • زمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای در کره شمالی
  • پزشکی قانونی : سال گذشته ۴۱۴ نفر براثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند
  • علت شکستگی خط انتقال آب زاینده رود به کاشان اعلام شد
  • ۵۴ فوتی در تصادفات هفته آخر فروردین/ ۱۱ فوتی بر اثر غرق‌شدگی
  • مهم‌ترین حوادث کشور در هفته گذشته چه بود؟