Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم کاتولونیا در اسپانیا در همه‌پرسی جدایی این منطقه به پای صندوقهای رای رفته‌اند و در برخی مناطق پلیس با افرادی که برای رای دادن در مقابل حوزه ها تجمع کرده اند درگیر شده است.

به گزارش تابناک، به نوشته رسانه‌های محلی، از ساعتی پیش از آغاز همه‌پرسی صف‌هایی طولانی در برابر شعب رأی‌گیری شکل گرفته و هر لحظه بر میزان جمعیت اضافه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که دولت مرکزی اسپانیا چند هزار نیروی ضدشورش و پلیس به کاتالونیا اعزام کرده است. این نیروها دقایقی پیش از آغاز همه‌پرسی در چند شعبه با رأی‌دهندگان درگیر شده و تلاش کردند مانع از ورود آن‌ها به شعب شوند.

دولت اسپانیا که به شدت مخالف برگزاری این همه‌پرسی است و آن را غیرقانونی می‌داند، در روزهای گذشته ده‌ها مرکز رأی‌گیری را تعطیل و صندوق‌های رأی را مصادره کرده است. همین امر موجب شد تا برگزاری همه‌پرسی به مراکز معدودی که از سوی حامیان استقلال اشغال شده بود، محدود شود.

پیشتر گزارش شده بود که پلیس اسپانیا برای جلوگیری از برگزاری این رفراندوم، بیش از نیمی از حوزه‌های رای‌گیری را بسته است. همین گزارشها حاکی از آن بود که ۱۳۰۰ مدرسه از مجموع ۲۳۱۵ حوزه رای‌گیری پلمپ شده است.

پلیس به آنها دستور داده بود که مدارس را خالی کنند. به پلیس منطقه کاتالونیا نیز گفته شده همکاری کند ولی از زور استفاده نکند. «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا، وعده داده است که از رای‌گیری جلوگیری می‌کند چون با قانون اساسی اسپانیا در تضاد است.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز ساعاتی پیش به نقل از روزنامه «ونگاردیا» از مجروح شدن چهار نفر در حادثه تیراندازی در کاتالونیا خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، حادثه تیراندازی مذکور در یک حوزه رأی گیری در «مانیئو» به وقوع پیوست و چهار مجروح نیز بر جا گذاشت.

وحدت‌گرایان اسپانیایی معتقدند که کاتالونیا درون اسپانیا در کنار دیگر مناطق مانند باسک و گالیسیا از خودمختاری برخوردار است.

دولت فدرال اسپانیا شکایتی را به دادگاه قانون اساسی ارائه کرده است تا مانع از برگزاری این همه پرسی شود.

نظرسنجی انجام شده در ماه جولای توسط دولت کاتالونیا نشان می دهد که 49.4 درصد کاتالان ها مخالف استقلال هستند و 41.1 درصد از استقلال این منطقه از اسپانیا حمایت می کنند. بیش از 70 درصد کاتالان ها نیز خواستار برگزاری همه پرسی قانونی بر سر استقلال شده اند تا این مساله حل و فصل شود.

کارلس پوجدمونت، رئیس دولت محلی کاتالونیا روز جمعه (۲۹ سپتامبر) در جمع تظاهرکنندگان گفت باور دارد کاتالونیا نخستین گام خود را برای ایجاد یک ملت مستقل برمی‌دارد.

وی گفت: پیروزی قطعی است. روز یکشنبه، لباس‌های مخصوص همه‌پرسی به تن کنید و خانه‌ها را ترک کنید.

در عین حال مخالفان جدایی کاتالونیا هم دیروز روز شنبه (۳۰ سپتامبر) تجمع بزرگی برای نشان دادن اعتراض خود برگزار کردند.

کاتالونیا یک منطقه ثروتمند است با جمعیت ۷.۵ میلیون نفری که در شمال شرقی اسپانیاست. این منطقه دارای فرهنگ و زبان خودش است و از میزان خودمختاری بالایی برخوردار است اما تحت قانون اساسی اسپانیا به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نمی‌شود.

خبر تکمیل می شود..
پسندیدم 0 برچسب ها همه پرسی کاتولونیا اسپانیا پلیس درگیری

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۷۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیراندازی هنگام اجرای حکم جلب/ ۴ پلیس کشته شدند

‌به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، به دنبال وقوع تیراندازی در کارولینای شمالی در هنگام ابلاغ و اجرای حکم جلب، چهار نیروی پلیس کشته شدند.

معاونت پلیس شهر شالوت که تیراندازی در حوزه آن رخ داده است، اعلام کرد که ماموران مقابل منزل یک مجرم فراری، در حال ابلاغ حکم جلب بودند که این فرد به روی نیروهای پلیس آتش گشود. به گفته پلیس، متهم نیز در جریان تیراندازی کشته شد و دو مظنون دیگر دخیل در این تیراندازی بازداشت شدند.

‌کاخ سفید اعلام کرد که گزارش این تیراندازی مرگبار به اطلاع جو بایدن، رییس جمهور آمریکا رسیده و او متعاقباً با «روی کوپر» فرماندار کارولینای شمالی صحبت کرده است.

بایدن در واکنش به این تیراندازی، خواستار تشدید تدابیر در راستای مبارزه با خشونت با سلاح گرم در آمریکا شد.

کد خبر 6092789

دیگر خبرها

  • خانه ملت محلی برای حزب‌بازی نیست
  • باید در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم
  • دستگیری عاملان تیراندازی در نیمروز
  • هجوم پلیس نیویورک به دانشگاه کلمبیا و بازداشت حدود ۳۰۰ دانشجو
  • فیلم| هجوم وحشتناک و شبانه پلیس به دانشگاه همیلتون
  • طنز امروز باید به استاندارد طنز گل‌آقا برسد/ما در جریان کاستی‌های حوزه طنز هستیم و برای جبران آن تلاش می‌کنیم
  • کشته شدن ۴ افسر آمریکایی بر اثر تیراندازی در کارولینای شمالی
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌ فروشی سنگ‌های معدنی
  • ببینید | مرگ سه افسر پلیس؛ اولین تصاویر از تیراندازی خونین در ایالت کارولینا
  • تیراندازی هنگام اجرای حکم جلب/ ۴ پلیس کشته شدند