Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@13:32:20 GMT

چای‌دهی سنتی مراسم‌های عزاداری یزد

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۰۷۶۶۹

چای‌دهی سنتی مراسم‌های عزاداری یزد

عزاداری‌های یزد از دیرباز تاکنون با نوع خاصی از چای‌دهی همراه بوده که برای مردم دیگر نقاط ایران و جهان جالب و جذاب به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، مراسم عزاداری امام حسین(ع) برای شیعیان جهان و به ویژه مردم ایران از جیاگاه و ارزش بسیار خاصی برخوردار است و همه سعی می‌کنند که در ایام ماه محرم الحرام با حضور در این مراسم به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ادای احترام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزاداری‌ها در تمام نقاط جهان دارای آداب و رسوم خاصی است که عزاداران علاقه خاصی به این رسوم دارند که از جمله این آداب می‌توان به توزیع نذری در مراسم اشاره کرد.

نذری‌هایی که در مراسم عزاداری توزیع می‌شود شامل موارد بسیار زیادی می‌شود و هر هیئت بسته به توان مالی و زمان برگزاری عزاداری و موارد مختلف دیگر، نوع خاصی از نذری را بین مردم توزیع می‌کند.

تنها نذری که در تمام هیئت‌های عزاداری و در هر زمان و مکانی بین عزاداران توزیع می‌شود و همه مردم نسبت به آن علاقه بسیار خاصی دارند، چای است که علاوه بر درون هیئت و تکایا، موکب‌ها و ایستگاه‌های متعددی در سطح شهر اقدام به توزیع چای نذری در بین مردم می‌کنند و معمولا هم تعداد افرادی که برای دریافت چای نذری به ویژه در ایستگاه‌های صلواتی سطح شهر مراجعه می‌کنند بسیار زیاد است.

بسیاری از مردم چای نذری امام حسین(ع) را به نیت شفا و ثواب آن می‌‌خورند و برای آنها اهمیت بسیار زیادی دارد که حتما از این نذری در طول ایام محرم استفاده کنند.

مردم یزد هم به مانند دیگر ایرانیان و مسلمانان جهان اهمیت بسیار ویژه و خاصی برای نذری امام حسین(ع) قائل هستند و سعی می‌کنند حتی ذره‌ای از نذری امام حسین(ع) دور ریخته نشود، چای نذری هم برای یزدی‌ها از ارزش بسیار خاصی برخوردار است.

البته نوع چای دادن یزدی‌ها در مراسم‌های عزاداری به نسبت دیگر نقاط کشور خاص است و بسیار معدود مواردی در کشور وجود دارد که همانند یزد چای در بین مردم توزیع کنند.

معمولا در هیئت‌های عزاداری یزد یک سکوی خاص ویژه چای ریزان وجود دارد و در این سکو یک سماور بسیار بزرگ و یک میز کوچک گردان وجود دارد که سینی بزرگ و مخصوص ریختن چایی را روی این میز گردان می‌گذارند.

در هیئت هایی که شلوغ هستند به طور معمول یک نفر به صورت مداوم در حال چیدن استکان‌ها در اطراف این سینی است و یک نفر دیگر هم با گرداندن سینی استکان‌های خالی را جلوی دست خود می آورد و چای درون استکان می‌ریزد.

توزیع این چای ها بر تعدادی دیگر از افراد هیئت عزاداری است که آنها چند سینی کوچک چای را بر روی دست خود گذاشته و با حضور در صفوف عزاداران، چای را با احترام جلوی پای آنها می‌گذارند.

مداحی که در فیلم این گزارش گذاشته شده، مداحی نهاد پا به فرات است که توسط مداح به نام و پرآوازه یزد مرحوم حسین سعادتمند خوانده شده و در تمام استان یزد علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد.

گزارش از سمانه حسینی فهرجی

انتهای پیام/

R41376/P1357/S6,76/CT14

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۷۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ستار علیزاده صبح سه شنبه در نشست اعضای هیأت امنای بقاع متبرکه شهرستان دامغان در حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) این شهر بیان کرد: سالانه ۳۰ تا ۵۰ موقوفه جدید با نیات مختلف توسط واقفان نیک اندیش استان وقف می‌شود.

وی افزود: مهمترین نیات واقفان برگزاری مراسم عزاداری ائمه بویژه عزاداری امام حسین (ع)،کمک به مستمندان، و برپایی برنامه‌های قرآنی است

مدیرکل اوقاف استان سمنان ترغیب و ترویج فرهنگ وقف و احیا و عمران موقوفات را یکی از اولویت‌های امنای بقاع در سال جدید دانست و تاکید کرد: ترویج فرهنگ زیارت امامزادگان امسال دنبال می‌شود.

علیزده بر گسترش برنامه‌های فرهنگی شهرستان دامغان تاکید کرد و گفت: تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و ترویج فرهنگ قرآنی از مهمترین برنامه‌های موظفی هیأت امنا بقاع متبرکه محسوب می‌شود.

گفتنی است در استان سمنان ۱۶۰ بقعه متبرکه ۱۳۴ امامزاده و پنج هزار موقوفه وجود دارد.

کد خبر 6086224

دیگر خبرها

  • ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران
  • ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران
  • مراسم استقبال از ملی‌پوشان تیراندازی استان تهران برگزار شد
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی
  • دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم (ع) روانه حرم شدند
  • دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم (ع) روانه حرم شدند + فیلم
  • مجبور کردن افراد به خرید عینک در مرکز بینایی‌سنجی خاصی خلاف قانون است
  • سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید