Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@10:59:28 GMT

هیات سوخته قرچک کم تر از ۲۴ ساعت مجددا بنا شد

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۰۸۶۵۵

هیات سوخته قرچک کم تر از ۲۴ ساعت مجددا بنا شد

‍‍‍‍‍‍

دریافت 7 MB قرچک- مدیر هیات شیفتگان حضرت علی اصغر(ع) قرچک از آماده شدن این هیات در کمتر از ۲۴ ساعت خبر داد.

مرتضی الماسی، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که از روز گذشته که هیات شیفتگان حضرت علی اصغر(ع) در آتش سوخت، افراد بسیاری به این هیات لطف داشتند، افزود: حجت الاسلام والمسلمین حجت الله اسماعیلی، امام جمعه قرچک و آیت الله سید احمد حسینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری و بسیاری از عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در محل هیات حضور یافتند و بر آماده سازی مجدد و هرچه سریع تر هیات تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: کمک های مردمی به این هیات بسیار قابل توجه بود، تا جایی که هیات حضرت علی اصغر(ع) که چند ده میلیون تومان خسارت دیده بود، در کم تر از ۲۴ ساعت آماده عزاداری شد.

مدیر هیات شیفتگان حضرت علی اصغر(ع) قرچک با بیان این که هیات از ساعت ۱۵ ظهر امروز، جمعه آماده بود و بانوان در آن عزاداری کردند، گفت: نمونه های جالب توجه کمک به این هیات فراوان بود، کودک خردسال مبالغ ۱۰۰۰ تومان در صندوق کمک به هیات انداخت و نیز برخی افراد فر منازل و لوازم منزل و نیز لوازم جهیزیه عروس را برای راه اندازی مجدد هیات اهدا کردند، تا حتی یک روز عزاداری هیاتی که روز گذشته سوخته بود، متوقف نشود.

الماسی گفت: عشق و علاقه مردم مومن و ولایی قرچک، در این ۲۴ ساعت برای همه اعضا هیات جالب توجه بود، به طوری که هیچکس باور نمی کرد، هیاتی که دیروز به طور کامل سوخته بود، در کم تر از یک شبانه روز آماده برگزاری عزاداری شود.

هیات عزاداری شیفتگان حضرت علی اصغر(ع)، از بزرگ ترین هیئات شهرستان قرچک است که در دو دهه اول محرم، روزانه پذیرای هزاران عزادار اباعبدالله الحسین(ع) است.

گفتنی است روز گذشته هیات شیفتگان حضرت علی اصغر(ع) در آتش سوخته بود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۸۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهر سوخته واقعا سوخته است؟

شهر سوخته یکی از باستانی‌ترین تمدن‌های ایران، خاورمیانه و جهان به شمار می‌رود که می‌توان در آن نخستین آثار زندگی انسان‌ها در قالب یک ساختار شهری متراکم در دوران باستان را دید.

به گزارش ایسنا، به نقل از اقتصاد آنلاین، شهر سوخته سیستان و بلوچستان یکی از تمدن‌های باستانی جهان است که از نظر بررسی زندگی انسان در زمان گذار از کوچ‌نشینی به یکجانشینی و کشاورزی، اهمیت فراوانی دارد و امروزه یکی از جاهای دیدنی ایران است. شهر سوخته در ۵۰ کیلومتری جنوب زابل و در ۱۷۵ کیلومتری شمال زاهدان قرار گرفته است و جاده زابل –زاهدان از کنار آن عبور می‌کند. نزدیک‌ترین روستا به شهر سوخته، روستای رامشار است که در ۸ کیلومتری شمال شهر سوخته و در مسیر جاده به سوی زابل قرار دارد.

تاریخچه پیدایش شهر سوخته

پیشینه پیدایش شهر سوخته به دوران برنز یعنی چیزی در حدود ۵۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. شهر سوخته در منطقه‌ای که زمانی به سبب حضور رود هیرمند بسیار حاصلخیز بود شکل گرفت. شهر سوخته و تمدن باستانی جیرفت، هر دو تمدن‌هایی برآمده از همین منطقه آبرفتی هستند. دریاچه هامون روزگاری دریاچه بسیار پرآبی بوده است و رود هیرمند و رودهایی دیگر آن را تغذیه می‌کرده است. از همین رو منطقه را می‌توان از نظر سرسبزی، به پیرامون رود نیل در مصر تشبیه کرد.

این سرسبزی پیرامون شهر سوخته و تمدن جیرفت موجب می‌شده است، مردم این سرزمین صنایع متنوع و گسترده‌ای را ایجاد و ترویج کنند. آن‌ها از نیزارهای دریاچه هامون، حصیربافی می‌کردند. به کمک معادن لاجورد، به ساخت زیورآلات طلا و لاجورد پرداخته و در کوره‌هایی که در اختیار داشتند، ابزارهای فلزی مانند قلاب ماهیگیری می‌ساختند.

نشانه‌هایی وجود دارد که از ارتباط تجاری و بازرگانی میان مردمان تمدن شهر سوخته و تمدن‌های غرب ایران و میان رودان خبر می‌دهد. اگر این نظریه درست باشد این نشان می‌دهد مسیرهای بازرگانی زمینی و دریایی در خلیج فارس در جریان بوده و اهالی این دولت شهرها، نه تنها از وجود هم خبر داشته‌اند، کالاها و تولیدات خود را با یکدیگر مبادله می‌کرده‌اند.

شهر سوخته به مانند تخت جمشید، دارای سامانه دفع فاضلاب و گردش آب به کمک لوله‌های سفالی بوده است. همچنین مهرهایی در این شهر یافت شده که نشان از ساختار اداری و رسمی توسعه یافته‌ای در آن است.

آیا شهر سوخته واقعا سوخته است؟

در حقیقت در شهر سوخته بر خلاف آنچه از نامش استنباط می‌شود، هیچ آتش سوزی بزرگی رخ نداده است. این اسم را یک افسر نظامی انگلیسی به نام کلنل بیت، به دلیل وجود خاکسترهای زیاد پیرامون شهر بر آن گذاشته است. اما این خاکسترها محصول کوره‌های تولید اشیای فلزی بوده است و به عنوان پسماند در بیرون از شهر انباشته می‌شده است. شهر سوخته در اثر کاهش آب و تغییر مسیر رود هیرمند و خشک شدن اقلیم منطقه متروکه شده و جنگ بزرگی در آن رخ نداده است.

موزه شهر سوخته

برای نمایش و همچنین امور پژوهشی و باستان شناسی درباره تمدن شهر سوخته، یک موزه و پژوهشکده در نزدیکی محوطه ساخته شده است. در این موزه، اشیای یافت شده مانند سفال و اشیای گوناگون مورد استفاده در زندگی مردمان این شهر به نمایش گذاشته شده است. همچنین مدلی از ساختار کفن و دفن مردگان در این شهر، بازسازی شده و در موزه شهر سوخته به نمایش درآمده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهر سوخته واقعا سوخته است؟
  • لغو سفر اصغر فرهادی به هند
  • درخشش فیلم هنرمند قشمی در جشنواره ایتالیا
  • ۷ هزار راننده تهرانی به مدت سه ماه از رانندگی محروم شدند
  • مهمون‌نوازی عراقی‌ها
  • حضور دوباره علی‌نژاد در کمیته اخلاق فدراسیون جهانی ووشو / دو ایرانی دیگر در پست‌های بین‌المللی خود ابقا شدند
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امیرالمومنین علی(ع) در پیاده‌راه فرهنگی رشت
  • برگزاری مراسم عزاداری امام علی(ع) در پیاده راه فرهنگی رشت
  • تصاویری از محفل انس با قرآن کریم در هیئت شاهزاده علی اصغر (ع) کاشان
  • سرمربی جدید فولاد معرفی شد