Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهران توسطی عضو شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان اراک با بیان اینکه عزاداری‌های سیدالشهدا(ع) باید سبب احیای ارزش‌های اسلامی شود گفت: درس‌های بزرگ و ماندگار نهضت عاشورا باید در جامعه تبیین و تشریح شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، بی‌شک انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و درخشش جوانان مسلمان این مرز و بوم در عرصه نبرد و شهادت، یکی از برجسته‌ترین پیامدهای نهضت خون رنگ عاشورا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام خمینی(ره) با آگاهی از نقش سرنوشت‌ساز فرهنگ عاشورا در بافت اجتماعی مردم ایران، شور حسینی را در دل‌ها به تلاطم درآورد و معظم‌له توانستند انقلاب اسلامی را با تکیه بر همین زلال معرفت، به پیروزی برساند و از این رو خود می‌فرمودند انقلاب اسلامی ایران پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن بود.

از این رو مقام معظم رهبری با نگرشی جامعه شناختی به مسئله عاشورا فداکاری و شهادت‌طلبی را در این واقعه، علت تامّه این جنبش می‌داند و آن را در مقایسه با سایر نهضت‌های اسلامی پیش و پس از آن، قیامی منحصر به فرد معرفی می‌کند و به نظر رهبرمعظم انقلاب اسلامی، فداکاری یاران اباعبدالله(ع) سبب شد، عاشورا نه تنها در تاریخ اسلام، بلکه در تاریخ بشریت، به الگویی جاودانه تبدیل شود.

همزمان با ماه محرم الحرام خبرگزاری تسنیم استان مرکزی با برپایی حسینیه رسانه‌ای با حضور خطبا و مادحین اهل بیت(ع) ضمن بررسی ابعاد حادثه عاشورا، اهمیت و بایدها و نبایدهای عزاداری حسینی و مقتل‌خوانی را به وهله اجرا درآورد.

در سیزدهمین گفت‌و‌گو و برنامه رسانه‌ای با دعوت از مهران توسطی رابط هیئات مذهبی برادران و خواهران، مسئول هیئت یاوران مهدی اراک،عضو شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان اراک مسائل مرتبط با عزاداری حسینی به بحث و بررسی گذاشته شد.

مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگاران تسنیم با مهران توسطی عضو شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان اراک در زیر می‌آید:

تسنیم: ابتدا در مورد تشکل‌های مذهبی و مسئولیت خودتان در این زمینه توضیح دهید؟

توسطی: شورای هیئت‌های مذهبی اراک متشکل از حدود 800 هیئت مذهبی آقا و در شهرستان اراک 145 مبلغ سنتی خانگی داریم در استان مرکزی در حدود 445 مبلغان سنتی خانگی داریم که از مبلغان حوزوی متمایز هستند ولی در بسیاری از موارد با مبلغان حوزه در تعامل هستیم.

حدود سه سال پیش وجود یک رابط خانم مابین هیئات مذهبی و مجالس خانم احساس شد که عملکرد مجالس و آسیب‌ها در مجالس خانم و همچنین جلوگیری از خرافات را بررسی و بازرسی کنند که جلسات در حوزه سخنرانی، مداحی و اشعار و بدون آسیب برگزار شود.

در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر رابط خانم بین هیئات مذهبی آقا و خانم مرسوم بود ولی در اراک چنین موردی نداشتیم و برای بررسی آسیب ها و موارد خاص مربوط به مجالس خانگی خانم‌ها بازرسی لازم بود، برای آقایان محدویت ورود به مجالس خانم وجود داشت طرح رابط به تصویب تهران رسید و سپس با رای گیری به عنوان رابط بین هیئت‌های مذهبی خانم ها و آقایان انتخاب شدم.

تسنیم: از آنجا که شما اشراف کامل بر امور مداحان دارید درباره آسیب‌هایی که در این حوزه وجود دارد بگویید؟

توسطی: اگر بخواهیم به عنوان حرفه به مداحی نگاه کنیم نکات مثبت بسیار زیادی همراه دارد ولی به سبب حرفه‌ای شدن مداحی باید نگاه دقیق‌تری به آن در هر دو حوزه خانم و آقا داشته باشیم مداحی برپایه اصول اولیه ملزم به داشتن مطالعه منابع مربوط و داشتن آگاهی کافی از مقاتل و استفاده از اشعار گذشتگان است، از آن سبب که بیشتر مخاطبان ما نسل جوان هستند باید از اغراق و بزرگ‌نمایی روایت‌ها دوری کنیم.

برای مثال با خواندن تک بیتی از اشعار غلامرضا سازگار می‌توانیم واقعه کربلا را براحتی در تصور بیاوریم بیشتر نوحه‌های غلامرضا سازگار علاوه بر شیوایی و روانی کلام، به دور از تحریفات محتوایی است او معتقد است: تاثیر شعر خوب در مداحی به سبب معرفت، بصیرت و اشتیاق نسبت به اهل بیت(ع) است.

روایت از امامان معصوم است که می‌فرمایند که شیعیان ما کسانی هستند که با یادآوری و به زبان آوردن نام سیدالشهدا(ع) تمام وجودشان منقلب می‌شود، در جلسات همیشه به مخاطبان متذکر می‌شوم نیازی نیست برای به به تصویر کشیدن واقعه عاشورا برای شنوندگان مرثیه‌سرایی کنیم، گاهی می‌شود با خواندن یک حدیث یا با شمردن و تشریح اهداف اصلی سیدالشهدا(ع) جذب بیشتری در دل مخاطبان داشت، اهداف اصلی امام حسین(ع) از قیام زنده نگهداشتن دین اسلام، امر به معروف و نهی از منکر بوده که متاسفانه این‌روزها کمرنگ شده است.

یکی از معضلات و آسیب‌ها در مداحان گفتن خرافات در اشعار و مرثیه‌ها است و اگر به کتاب مقاتل ابن سید طاووس مراجعه کنیم هیچکدام از اشعاری که باب شده را نمی‌بینیم چرا که ما منبع کافی و کامل و مفصل از وقایع کربلا داریم، کتاب اللهوف علی قتلی الطفوف که به لهوف شهرت دارد قطعا یکی از مشهورترین مقاتلی است که پیش از دوران معاصر تدوین شده است.

سید بن طاووس خود می‌گوید که پس از تدوین کتاب مشهورخود مصباح الزای، به فکر تدوین کتابی افتاد که مقتلی مختصر باشد و زائر بتواند در هنگام زیارت حرم سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا آن را همراه داشته باشد، و چنین شد که برخلاف سیره معمول خود کتابی نه در باب ادعیه و زیارات که در باب تاریخ نوشت.

سید بن طاووس لهوف را به سه بخش تقسیم کرده است قسمت اول از ابتدای تولد سیدالشهدا(ع) و اشاراتی که از همان روزهای نخست در روایات قدسی و اهل بیت(ع) به اتفاقات کربلا بوده شروع می‌شود و پس از نقل تفصیلی آنچه در کوفه برای مسلم بن عقیل پیش آمد با ورود سید الشهدا(ع) به کربلا پایان می‌پذیرد قسمت دوم گزارشی نه چندان مختصر از شرح نبرد و شهادت اصحاب تا وقایع مربوط به ظهر عاشورا است و قسمت سوم از عصر عاشورا و داستان اسارت اهل بیت امام حسین(ع) شروع و تا بازگشتشان به مدینه و بیان حالات امام سجاد(ع) در مدینه پایان می‌یابد.

این فاصله گرفتن از اصول اولیه و اهداف مداحی به سبب تغییر ذائقه و مقتضیات و شرایط کاری باعث خدشه‌دار شدن شان و منزلت اهل بیت(ع) است برای مثال در خیلی از جلسات اعمالی انجام می‌دهند که مناسب شان امامان معصوم نیست.

تسنیم: از نظر شما آیا امور نظارتی بر مراسم عزادری حسینی مناسب و کافی انجام می‌شود؟

توسطی: بسیج مداحان، اوقاف و بسیاری دیگر از نهادها تعدادی از مداحان و مبلغان سنتی را تحت پوشش قرار دادند، تعدادی هم زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی مشغول فعالیت هستند، بزرگترین عملکرد شورای هیئت‌های مذهبی نظارت بر هیئت‌ها و دادن مجوز به اشخاص بوده است که در این راستا ابتدا آزمون گرفته می‌شود پس از آن دوره‌های آموزشی و مجدد از خانم‌ها در حوزه مختص به خودشان مانند تبحر در سخنرانی یا احکام آزمون دیگری گرفته می‌شود.

هر ساله پیش از ورود به مراسم ماه محرم نشست‌ و گردهمایی با تمامی نهادها برگزار می‌شود از جمله صدا وسیما، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات، شورای هماهنگی هیئات مذهبی در آن حضور دارند و در آن نشست‌ها آسیب‌ها و مشکلات سال‌های قبل مطرح و بررسی می‌شود، برای هر منطقه هیئت‌ها طبقه‌بندی و قابل شناسایی هستند و شورای هیئات مذهبی تعداد افراد، مداحان، سخنرانان، و برنامه زمانی حرکت و مسیر حرکت هر هیئت را در دست دارد.

در سال‌های قبل چنین نظارتی بویژه در ساعت‌های حرکت و تردد هیئات وجود نداشت که تا نیمه‌های شب با زمانبندی های درهم حضور داشتند که این از ساماندهی های بسیار خوب شورای هیئت‌های مذهبی بوده است و در حال حاضر تاکید بر کمتر شدن علامات و چلچراغ‌ها صورت گرفته و در مجموع تا پایان ماه محرم و ماه صفر بر عملکرد هیئات نظارت و از آنها گزارش کاری گرفته می‌شود.

به جای اهمیت دادن به تعداد علم و کتل در مراسم سوگواری حسینی باید به شعور حسینی توجه کنیم اهداف مهم مکتب عاشورایی را ترویج و گسترش دهیم رسوم خوب و مفید گذشتگان را حفظ و خرافه‌ها را از مراسم عزاداری حذف کنیم، مانند خواندن نماز در ظهر عاشورا که برخی از هیئت‌های قدیمی و بزرگ هر سال در ظهر عاشورا به شکل نماز جماعت درخیابان انجام می‌دهند از بهترین اعمال است.

اگر با این اهداف و روش در مراسم حرکت کنیم هم مخاطبان بیشتری جذب محبان اهل بیت می‌شوند و هم از انحرافاتی که دشمنان از آن سواستفاده می‌کنند جلوگیری کردیم، ما باید به پاسداشت خون شهیدان دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم که بر گردن ما حق دارند مانند شهید حججی که به قول همسرش سر از تن او جدا شد تا روسری بر سرها بماند به قیام امام حسین(ع) اهمیت دهیم تا سال‌های سال پرچم سیدالشهدا(ع) را بر فراز حفظ و نگهداری کنیم.

انتهای پیام/

R41371/P1357/S6,73/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۹۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهیدان راهنمایان جامعه محسوب می‌شوند

رئیس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی،ضمن تأکید بر قداست مناطق مرزی کشور که در دوران جنگ شاهد کشاکش‌های مختلف میان سربازان اسلام و مزدوران رژیم بعث عراق بوده‌اند، گفت: مناطق مرزی غرب کشور که عرصه‌ نبرد میان خیر و شر، یعنی میان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و رژیم بعثی صدام بوده‌اند، به مثابه‌ فرش قرمزی هستند که با خون پاک و مطهر شهدای هشت سال دفاع مقدس مزین شده‌اند.

به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ آراسته که در بیست و ششمین دوره‌ هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در جمع دانشجویان سخن می‌گفت، اظهار کرد: به همان نحوی که در قرآن کریم، از ستارگان در معنای تلألو، نورافشان و راهنمای پیدا کردن مسیر یاد شده است، شهدا نیز به مثابه ستارگانی بر روی زمین، راهنمایان تمامی افراد جامعه برای گام نهادن در مسیر درگاه ذات احدیت، انبیای الهی و ائمه اطهار در دنیا و آخرت هستند.

امیر سرتیپ آراسته، اظهار کرد: اساتید، جانبازان و پیشکسوتان دوران جنگ تحمیلی به سبب به دوش کشیدن تجربیات و آموخته‌های ارزشمند نظامی و غیرت‌مندی نسبت به انقلاب و نظام اسلامی، به منزله‌ ستاره‌های دنباله‌داری هستند که نوری از عشق و ایثار از خود به یادگار می‌گذارند.

وی یادآور شد: حضور دانشجویان دانشگاه‌های افسری در چنین مکانی، بدان سبب است که این جوانان بتوانند با دیدن «عبرت»، شنیدن «نصیحت» و دریافتن «حکمت»، درس مقاومت و فداکاری را از شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس فرابگیرند تا از این طریق، بتوانند به عوامل و زمینه‌های پیشرفت و حصول دستاورد در طی دوران جنگ تحمیلی نائل شوند.

رئیس هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در پایان خاطر شان کرد: در صورت ممارست در اصول سه‌گانه‌ فوق‌الذکر و فراگیری آموزش‌های میدانی و عملی کافی و درست، می‌توان به کسب رضایت خداوند متعال، جانشینان وی و ولی فقیه دست یافت و سعادت دنیا و آخرت خود را در راه اعتلای میهن اسلامی، تضمین کرد.

امیر سرتیپ آراسته گفت: شهدا ستارگان روی زمین و راهنمایان تمامی افراد جامعه، برای گام نهادن در مسیر درگاه ذات احدیت، انبیای الهی و ائمه‌ اطهار در دنیا و آخرت هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هیأت ظرفیتی برای اجتماع قلوب و تربیت انسان انقلاب اسلامی
  • اعتراض دانشجویان به تعطیلی ۲۳ ماهه مسجد دانشگاه شریف
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • دشمنان به دنبال ضربه به هیات‌های مذهبی هستند
  • اعزام هیئت علمی ـ پژوهشی نیروی دریایی ارتش به قطب جنوب
  • سومین سوگواره فرهنگی و مذهبی «نی ناله» فراخوان داد
  • شهیدان راهنمایان جامعه محسوب می‌شوند
  • امیر آراسته: جوانان درس مقاومت را از شهدا فرابگیرند
  • یادواره شهدای عملیات سیدالشهدا (ع) + فیلم
  • برترین موتورکراس سواران تبریز معرفی شدند