Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم - مراسم سوگواری عاشورای حسینی(ع) با حضور گسترده مردم در هیئت‌های مذهبی شهر مقدس قم برگزار شد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: از ساعات ابتدای روز صبح روز دهم محرم الحرام مصادف با عاشورای حسینی(ع) عزاداران و هیئت‌های مذهبی شهر مقدس قم با حرکت به سمت حرم مطهر بانوی کرامت مصیبت شهادت سیدالشهدا و ۷۲ تن از یاران بافوایش را به ساحت امام زمان(عج) و کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی استان قم طبق برنامه از قبل مشخص شده مسیرهای منتهی به میدان آستانه و حرم مطهر حضرت معصومه(س) را طی کردند و در عزای سید و سالار شهیدان اشک ماتم ریختند.

شهرداری قم نیز مانند هر سال در میدان آستانه نمادهای محرمی را نصب کرده که جلوه خاصی به حرکت دسته‌های عزاداری در این مسیر بخشیده است.

ایستگاه‌های صلواتی بسیاری در اطراف حرم از عزاداران حسینی(ع) با چای و شربت پذیرایی کردند.

در دو طرف مسیر حرکت دسته‌های عزادار نیز بسیاری از زائران و مسافران با دسته‌های عزاداری همراهی کرده و به سینه و سر می‌زدند و خیل عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) در خیابان‌های اطراف و منتهی به حرم مطهر حضرت معصومه(س) ارادت خود را به شهید کربلا و یاران باوفایش نشان دادند و در مصیبت خاندان اهل بیت(ع) بر سر و سینه زدند.

ممنوعیت ورود عَلَم و طبل‌های بزرگ به حرم

امسال برای نخستین بار ورود عَلَم و طبل‌های بزرگ هیئت به داخل میدان آستانه و حرم مطهر ممنوع اعلام شد و هیئت مذهبی نیز در این خصوص هماهنگی و همکاری خوبی با انتظامات داشتند.

عزاداران قم از مساجد و حسینیه‌ها در روز عاشورا در قالب دسته‌های سینه‌زن و زنجیرزن وارد حرم مطهر شدند و پیش‌بینی می‌شود تا ساعات پایانی روز عاشورا صدها دسته عزای دیگر نیز وارد حرم مطهر شوند.

آیت الله سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز طبق یک رسم دیرین با حضور در صحن آیینه حرم حضرت معصومه(س) در جمع عزاداران عاشورای حسینی عزاداری حضور یافته و به آنان خوش آمد گفت.

آب حوض صحن آیینه حرم مطهر نیز به رنگ سرخ در آمد و پارچه نوشته مخصوص روز عاشورا در جلوی ایوان آیینه نصب شد که بر روی آن نوشته شده بود «وای حسین(ع) کشته شد»

مراسم عاشورا در بیت مراجع تقلید

از صبح امروز نیز مراسم عاشورای حسینی در بیت مراجع عظام تقلید از حمله در بیت آیت الله وحید خراسانی برگزار شد که آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه و آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علما و حوزویان، مدیران و مسئولان استانی در این مراسم حضور یافتند.

همزمان با به صدا درآمدن آوای ملکوتی اذان ظهر، نماز جماعت ظهر عاشورا به یاد نماز ظهر عاشورای اباعبدالله الحسین(ع) با حضور خیل کثیری از عزاداران در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، به امامت آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد.

بعد از اقامه نماز ظهر و عصر، دسته‌های عزاداری که تا پشت درب حرم مطهر حضرت معصومه(س) آمده بودند و به خاطر اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا حرکت خود را متوقف کردند، عزاداری خود را از سر گرفتند و با ورود به صحنه آیینه حرم مطهر، مصیبت این روز دردآور را به حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت گفتند.

برخی از گردشگران خارجی نیز در روز عاشورای حسینی(ع) با حضور در میدان آستانه از دسته‌های عزاداری قم عکس می‌گرفتند.

زیارت ناحیه مقدسه که سوگواره امام زمان(عج) بر جد بزرگوارشان است در مسجد الوندیه واقع در خیابان چهارمردان قم قرائت شد که بسیاری از عزاداران در این مراسم حضور یافتند.

اجاری مراسم مقتل خوانی

مراسم مقتل خوانی ظهر عاشورا بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد مقدس جمکران و همچنین در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد اعظم برگزار شد.

دسته طویریج که ویژه نجفی‌ها و کربلایی‌های مقیم قم است بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا از گلزار شهدا به سمت محل برپایی نمادین خیام حسینی(ع) حرکت کرده و از آنجا به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) دوان دوان رهسپار می‌شوند.

در ابتدای این برنامه نیز خیام حسینی به یاد خیمه‌های سوخته اهل بیت امام حسین(ع) در کربلای معلی به آتش کشیده شد و عزاداران گرداگردش بر سر و سینه زدند.

هیئت عزاداری حضرت ابوالفضل(ع) که متعلق به افغانستانی‌های مقیم قم است نیز با شور وصف نشدنی در میدان آستانه عزاداری کردند که تعدادی از مدافعان حرم از تیپ فاطمیون نیز با سربندهای مشخص در این هیئت حضور داشتند.

دسته سقاها نیز که به یاد سقای دشت کربلا لباس سقایی بر تن کردند و در روز تاسوعا و عاشورا به عزاداران آب می‌دادند نیز وارد حرم مطهر شدند و مشک‌های خود را به یاد مشک بی آب قمر بنی‌هاشم خالی از آب کردند.

با نزدیک شدن به ساعت پایانی روز عاشورا عزاداران خود را برای برپایی مراسم شام غریبان آماده می‌کنند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۹۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غبارروبی و عطرافشانی ضریح مطهر حضرت معصومه (س) + تصاویر

حضرت فاطمه معصومه (س) فرزند امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر (ع) و خواهر گرامی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است. حرم مطهر این حضرت در شهر قم واقع شده است. آن بانوی گرامی القاب بسیاری داشت، اما مشهورترین لقب وی معصومه است، برادر ایشان امام رضا (ع) او را به این لقب خوانده است.

زیارت حرم مطهر ایشان ثواب و حسنه بسیاری دارد و تاکید بسیاری شده است. در حدیثی از علی بن موسی الرضا آمده‌است که: «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده‌است».

اول ذی القعده سالروز ولادت ایشان است روزی که در تقویم کشورمان روز دختر نامگذاری شده است و در آستانه میلاد حضرت معصومه (س) قرار داریم.

شهروند خبرنگار ما لحظه غبارروبی و عطرافشانی ضریح مطهر حضرت معصومه (س) را به اشتراک گذاشت.

منبع: شهروند خبرنگار - قم

بیشتر بخوانید:

غبارروبی و عطرافشانی آستان مقدس امامزاده سیدهاشم (ع) در انابد + فیلم

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه کرامت اعلام شد
  • برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد
  • بیرق دهه کرامت بر سر در خانه‌ها نصب شود
  • عزاداری شهادت امام صادق(ع) در حرم حضرت معصومه(س)
  • غبارروبی و عطرافشانی ضریح مطهر حضرت معصومه (س) + تصاویر
  • اقامه نماز بر پیکر مطهر شهید «مرتضی غلامی» در گناوه
  • برپایی دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله‌ وحید خراسانی در قم
  • دسته عزای شهادت امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله خراسانی در قم برپا شد
  • خادمان حرم امام رضا (ع) در سوگ شهادت صادق آل عبا به عزاداری پرداختند
  • عزاداری مردم فهرج در عزای امام صادق+فیلم