Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@12:35:29 GMT

اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در اصفهان

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۰۹۷۸۴

هیئات، دسته‌های عزاداری و عموم مردم استان اصفهان به مناسبت عاشورای حسینی با حضور باشکوه خود جلوه‌ای از شور و شعور حسینی را در میدان امام (ره) اصفهان به نمایش گذاشتند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصاحب نیوز؛ امروز هیئات، دسته‌های عزاداری و عموم مردم اصفهان به مناسبت عاشورای حسینی با حضور باشکوه خود جلوه‌ای از شور و شعور حسینی را در میدان امام (ره) اصفهان به نمایش گذاشتند و پس‌ازآن نماز ظهر عاشورا را به امامت آیت الله مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان، اقامه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در میدان امام(ره) اصفهان

بزرگترین سِرّ عبادات، دور کردن انسان از گناهان است

حجت الاسلام غلامعلی مکارم، صبح روز عاشورا، در حسینیه ثارالله اصفهان به تببین معارف اهل بیت و پیرامون گناه و آثار آن بر زندگی دنیوی و اخروی اظهار کرد: گناه از منظر اسلام و قرآن چیست، فاصله گرفتن ادیان الهی از معارفشان محصول تفکر منحط غرب است، در مفاهیم غربی، مفهومی به نام گناه وجود ندارد، فقط بد و خوب وجود دارد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در روانشناسی گاهی سعی شده انسان احساس گناه را در وجودش تقلیل دهد ولی گناه معنایی متفاوت در مفاهیم قرآنی دارد، در جامعه شناسی، نابهنجاری ها و جرم ها بررسی می شود و اسم گناه را هم عوض می کنند.

وی با بیان اینکه با نگاه قرآن به گناه فاصله زیادی گرفته‌ایم، گفت: اینکه انسان‌ها متوجه شوند عملشان گناه است و اظهار توبه و نیایش کنند، کم است. و وقتی انسان کمتر به سمت خد باز گردد، توقع رفتن جامعه به سمت رشد و تعالی نیز کمتر می شود.

وی ادامه سخنان اذعان کردند: چرا نماز من، من را از گناه (نه بدی) دور نمی‌کند؟ چرا عزاداری‌ها، ما را خیلی از گناه دور نمی‌کند؟ بزرگترین سِر عبادات، دور کردن انسان از گناهان است، عزاداری عبادت شمرده شده است و بدانیم از دردهای ما گم شدن سر عبادات است.

حجت الاسلام مکارم خاطرنشان کرد: باید خود را در مورد ارزیابی قرار دهیم که چقدر به سِر عبادات رسیده‌ایم، گاهی یک بی‌توجهی برای بزرگان اتفاق می‌افتاده، می‌نشستند متفکرانه و عارفانه به درگاه خدا اشک می‌ریختند.

وی افزود: سید الشهدا (ع) که در مقام «عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» است، نیازی به گریه ما ندارد، اهل بیت برای عوض شدن ما تلاش کرده اند، اینکه می فرماید: «با گریه بر سید الشهدا (ع) بهشت واجب می شود» چون باید به آن آگاهی و تقرب رسید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بهترین و ارزشمندترین تعالیم ادیان توسط «تقلیل معنا و مفهوم گناه به یک امر بد» زیر پا گذاشته شده است، ابراز کرد: در غرب گفته شد انسان بدی می‌کند ولی گناه نمی‌کند، شناخت این مسئله اهمیت زیادی در سعادت شما دارد.

وی ادامه داد: بخش عظیمی از آیات قرآن مربوط به همین مسئله است و با واژه‌های مترادف و فراوان ذکر شده و قرآن دائما این موضوع را متذکر می‌شود، در تفکر اسلامی می‌توان به جایی رسید که گناه نکرد، اما در تفکر غربی همیشه این بدی با شما هست، انبیاء در تفکر انسان غربی جا ندارند، آنها خوب یا بد مطلق را قبول نکرده‌اند.

حجت الاسلام مکارم ابراز کرد: گناه در ادیان ابراهیمی عبارت است از نافرمانی انسان در برابر قانون الهی که اعم از فطرت انسان‌ها یا تشریع است ولی گناه به این معنا در تفکر غرب وجود ندارد.

وی عنوان کرد: انسان در مقابل گناه عقوبت می‌شود و در قرآن به جهنم اشاره شده که مکانی است که انسان در آن بخاطر نافرمانی از قانون الهی مورد عقوبت قرار می‌گیرد، در تفکر غربی برای بدی عقوبت وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه گفت: خداوند در اسلام شاکله‌ای را به وجود آورده و قوانینی ایجاد کرده که موظفید به آن‌ها عمل کنید، انسان مسلمان باید برای قوانین الهی احترام قائل باشد، همه انبیاء و ائمه برای القاء این معانی آمدند و جان دادند و از عزیزانشان گذشتند.

وی با اشاره به آیه 24 سوره انسان ﴿ فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ کَفُوراً﴾ گفت: «اثم» هر چیزی است که حرکت انسان به سمت یک خیر را کند می‌کند، مومن باید مراقب باشد حرکتش کند نشود ولی در تفکر غربی اصلا حرکت معنا ندارد.

حجت الاسلام مکارم ابراز کرد: «ذنب» اثر هر چیزی است که ماندگار باشد، در روایت آمده است که انسان گاهی به خاطر ذنبش صد سال محبوس می‌شود ولی در تفکر غرب می‌گویند آزاد باش، طبق روایات گناه زخمی است که آثارش تداوم دارد و برای شما تاریکی ایجاد می‌کند.

وی با تاکید براینکه «سیئه» غمی است که به جان شما می‌افتد و اذیت می‌کند، تصریح کرد: اینها واژگانی است که شان انسان را محترم می‌شمرد، قانون الهی حکم نمی‌کند، بلکه آزادید ولی برای عملکردتان باید برای خود جواب داشته باشید، اگر می‌توانی آثار گناه را در وجودت محو کنی، گناه کن.

استاد حوزه یادآور شد: قرآن می‌فرماید گناه روح تو را تاریک می‌کند و تجلی و ظهورش تا آن عالم ادامه پیدا می‌کند، گناه انسان را به جایی می‌کشد که شخص می‌تواند «حسین بن علی (ع)» را بکشد.

وی افزود: در روایتی آمده: «خداوند در قیامت امر می‌کند که تمام نور گروهی از بین برود، این ها اهل نماز و روزه بودند ولی گناه که برآنها عرضه می‌شد، می‌پذیرفتند.»

عاشورا مصاف دنیاطلبان با آخرت طلبان بود

حجت الاسلام سید محمد صادق ابطحی، صبح روز عاشورا در هیئت فاطمیون اصفهان اظهار کرد: سید و سالار شهیدان نکاتی را به عنوان هشدار به جامعه اسلامی متذکر شده اند که یکی از این هشدار ها دنیا پرستی است.

سرپرست نماینده ولی فقیه در ستاد بازسازی عتبات اصفهان، با اشاره به دنیا پرستی به عنوان خطر رسیدن به سعادت برای انسان ها، عنوان کرد: انسان ها گمان می کنند که همه چیز در همین دنیا خلاصه می شود و دنیای دیگری وجود نخواهد داشت در حالی که دین و قرآن این موضوع را مذمت کرده اند.

وی بیان کرد: دنیا یک متاع فریبنده و پلی برای رسیدن به آخرت و محل ماندن و اقامت نیست، اعمالی که ما در این دنیا آماده می کنیم برای آخرت ما ذخیره خواهد شد، این اعمال چه خوب و چه بد همراه ما خواهد بود .

وی با تاکید بر روایات تصریح کرد: مهم ترین امتیاز یاران امام حسین (ع) این بود که آنها از دنیا دل بریده بودند و دشمنان امام حسین(ع) نیز حب دنیا داشتند و به همین علت حاضر شدند فرستاده خداوند را بکشند.

حجت الاسلام ابطحی با اشاره به مسائل دنیا به عنوان سر چشمه تمام گرفتاری ها گفت: امام حسین(ع) می فرمایند، تعلقات دنیوی را کم کنید که هوی و هوس، قطع رحم، زنده شدن بدعت ها و حب مال دنیا گریبان امت من را خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: هوا و هوس مختلف و رفتن به هر جهت بر اساس علایق دنیوی و قطع رحم که باعث کوتاه شدن عمر انسان ها می شود مهم ترین هشدار برای جامعه اسلامی است .

استاد حوزه با اشاره به صله رحم به عنوان یکی از موارد افزایش طول عمر تصریح کرد: حب مال دنیا و مقام و جایگاه برای امت من ، نگران کننده است و بایستی از این موضوع دوری کرد تا به راحتی و با سبک باری برای آخرت آماده شد.

نماز ظهر عاشورای امروز نیز به یاد آخرین نماز ظهر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در آستان مقدس سیدالکریم؛ حضرت ابراهیم بن موسی بن جعفر(ع) به امامت آیت الله ناصری برگزار شد.

ظهر یکشنبه و همزمان با روز عاشورای حسینی، نماز ظهر عاشورا با حضور پرشور عزاداران و سوگواران حسینی در مساجد، حسینیه ها، خیابان ها و میادین اصلی اکثر شهرهای شهرستان برخوار برگزار شد.

در این مراسم، بسیاری از هیئات مذهبی و عزاداران حسینی با اقتدا به سید و سالار شهیدان، همزمان با اذان ظهر و عصر دست از عزاداری کشیدند و به نماز جماعت ایستادند تا اوج بصیرت و هوشیاری خود را به نمایش بگذارند.

نماز ظهر عاشورای امروز نیز به یاد آخرین نماز ظهر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در آستان مقدس سیدالکریم؛ حضرت ابراهیم بن موسی بن جعفر (علیه السلام) به امامت حضرت آیت الله ناصری دامت برکاته برگزار شد.

عزادارن حسینی در سطح شهرها و روستاهای شهرستان نطنز صبح امروز در قالب هیئت های مذهبی و با سینه زنی، زنجیر زنی و نخل گردانی سالروز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش را به سوگ نشستند.

کاروان پیاده انصارالحسین، پیاده روی اربعین که هر ساله از مشهد مقدس راهی کربلا می شوند روز تاسوعا به دهاقان رسیدند، این کاروان به مدت دو روز در دهاقان حضور دارند و روز یازدهم محرم به سمت کربلای معلا حرکت می کنند.

مردم عزادار شهر خور در سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش با حضور در دسته های عزاداری سینه و زنجیر زنی مراسم عزای سالار شهیدان را برگزار کردند.

مردم اردستان در اولین ساعات روز عاشورا با به راه انداختن دسته های زنجیرزنی و سینه زنی در خیابانهای شهر به راه افتاده و با نوحه خوانی و زنجیر زنی در عاشورای حسینی به سوگ نشستند.

مردم عزادار شهرستان خوروبیابانک پس از حضور در هیأت های عزاداری و گلزار شهدا، نماز ظهر عاشورا را در میدان امام خمینی (ره) شهر خور، اقامه کردند.

عزاداران حسینی ظهر امروز در چادگان، با اقتدا به امام و مولایشان حضرت امام حسین(ع) نماز ظهر عاشورا را در میدان الله این شهر به جماعت اقامه کردند.

مردم فریدن همزمان با عاشورای حسینی برای عرض تسلیت به امامزادگان واجب التعظیم عبدالله (ع) و ابراهیم (ع) در شهادت جد غریبشان، در آستان این امامزادگان حضور یافتند.

مردم ولایتمدار شرق اصفهان در اولین ساعات روز عاشورا با به راه انداختن دسته های زنجیرزنی و سینه زنی در خیابان های شهر و روستاهای خود، با نوحه خوانی و زنجیر زنی در عاشورای حسینی به سوگ نشستند و نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کردند.

مردم ولایتمدار و محبان اهل بیت(ع) در شهرستان لنجان امروز همزمان با سراسر کشور در سوگ اباعبدالله الحسین(ع) به عزاداری پرداختند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۹۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) بهترین اتفاقی که این روزها می‌توانست در اصفهان بیفتد!

محمد درویش، فعال محیط زیست نوشت: وقوع سیلاب و بارندگی مطلوب در پارک ملی کلاه‌قاضی اصفهان در طول چند ساعت اخیر، بی‌شک یکی از بهترین اتفاقات برای زیستگاهی است که شکاف‌های ناشی از فرونشست زمین، در آن بیداد می‌کند. 

یادمان باشد سیل برای سرزمین‌های خشک همواره نشانه برکت و ارتقای حاصلخیزی خاک است. اگر خسارت می‌زند، نشانه نابخردی و ناتوانی ما در تبدیل چالش به فرصت است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: چندثانیه

tags # بارش باران ، اصفهان سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • مهاجم استقلالی در اصفهان، دور از دست حسینی (عکس)
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • (ویدئو) زواره اصفهان ونیز شد!
  • (ویدئو) بهترین اتفاقی که این روزها می‌توانست در اصفهان بیفتد!
  • برگزاری اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از فراجا
  • (ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»
  • جزییات پویش های شهرداری تهران در نوروز و ماه رمضان | وقتی جشن‌های بزرگ برای کودکان و نوجوانان برگزار شد
  • دردسر بزرگ استقلال و پرسپولیس در حساس‌ترین بازی
  • گناه فرشته یا گناه شهاب حسینی، لادن مستوفی، امیر آقایی و ...
  • گناه فرشته یا گناه شهاب حسینی ، لادن مستوفی ، امیر آقایی و ...