Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بولتن نیوز، روز شنبه داده‌های رسمی نشان داد با راکد بودن بخش‌های نفتی و آسیب دیدن بخش‌های دولتی از سیاست‌های ریاضت اقتصادی که برای محدود کردن کسری بودجه دولتی ناشی از قیمت‌های پایین نفت، طراحی شده بود، اقتصاد عربستان سعودی دوباره به وضعیت رکود بازگشت.

تولید ناخالص ملی که با تورم تنظیم شده بود، پس از این که در ربع اول سال ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ درصد افت کرد در دوره آوریل-جون نسبت به ربع اول سال ۲.۳ درصد کاهش یافت.

اقتصاددانان معمولا رکود را به عنوان کاهش یافتن تولید ناخالص ملی در دو ربع سال متوالی که با مقایسه نرخ‌های هر ربع سال نسبت به هم ارزیابی می‌شود، تعریف می‌کنند. عربستان سعودی آخرین بار در اوایل سال ۲۰۱۶ در رکودی خفیف‌تر از این قرار گرفته بود.

توافق تولییدکنندگان نفت جهان برای تقویت قیمت‌ها باعث شد عربستان سعودی تولید نفت خود را در اوایل امسال کاهش دهد که این تولید ناخالص ملی را به پایین کشید. بخش نفت این کشور پس از این که در ربع اول سقوطی ۲.۳ درصدی داشت در ربع دوم هم ۱.۸ درصد آب رفت.

قرار بود توافق کاهش تولید تا ماه مارچ سال آینده میلادی ادامه داشته باشد اما منابع آگاه از اوپک و صنعت می‌گویند انتظار دارند این توافق برای بعد از این تاریخ هم تمدید شود. بنابراین اقتصاد عربستان سعودی چندین ماه دیگر هم از بخش نفتی خود تقویت نخواهد شد.

در همین حال دولت هزینه‌کردهای خود را کاهش داد تا از بحران مالی ناشی از درآمد کمتر صادرات نفت، جلوگیری کند. در نتیجه بخش دولتی غیر نفتی پس از این که در ربع اول سال ۰.۱ درصد آب رفت در ربع دوم تنها ۱.۰ درصد رشد داشته است.

بدون پشتیبانی مناسب از هزینه‌کردهای دولتی، بخش خصوصی هم با مشکل روبرو است. این بخش پس از این که در ربع اول سال ۰.۹ درصد رشد کرد، کندتر شد و در ربع دوم سال به رشدی برابر ۰.۴ درصد دست یافت.

دولت اعلام کرده است که برای ربع چهارم سال یک بسته محرک اقتصادی طرح‌ریزی کرده است که شامل وام‌های دولتی و سایر تشویق‌های مالی است تا بخش خصوصی را سرمایه‌گذاری و رشد تشویق کند.

هرچند سایز این بسته هنوز مشخص نیست و گام‌های جدید ریاضت اقتصادی برای از بین بردن کسری بودجه تا سال ۲۰۲۰، هم احتمالا بر رشد اقتصادی فشار خواهند آورد. عربستان سعودی برنامه‌ریزی کرده است که در ماه ژانویه مالیات بر ارزش‌افزوده ۵ درصدی را بر بسیاری از کالاها وضع کند و مقامات در نظر دارند قیمت سوخت داخلی را افزایش دهند.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۹۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند

فایننشال تایمز می‌نویسد که کشور‌ها از آینده دارایی‌های خود در غرب می‌ترسند. آنها به طور خصوصی از نمایندگان اتحادیه اروپا خواستند "تسلیم فشار‌های آمریکا و انگلیس نشوند" و بر جلوگیری از مصادره ۲۰۰ میلیارد یورو از دارایی‌های روسیه پافشاری کردند.

در گردهمایی اخیر وزرای دارایی گروه ۲۰ در برزیل، نمایندگان در یک موضوع مبرم احساس ناراحتی عمیقی داشتند: مصادره بالقوه یا استفاده از دارایی‌های روسیه که تحت تحریم‌های غرب پس از حمله روسیه به اوکراین مسدود شده بودند.

دو وزیر - محمد الجدان از عربستان سعودی و سری مولیان ایندراواتی از اندونزی - از جمله کسانی بودند که از این بابت نگران بودند. سؤالات آنها از همتایان غربی خود به یک بحث پرتنش در مورد اینکه آیا صد‌ها میلیارد یورو از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه باید برای کمک به تأمین مالی اوکراین اختصاص داده شود، تبدیل شد.

آمریکا و هم پیمانانش استدلال می‌کنند که انجام این کار باعث تقویت مالی با پتانسیل تبدیل جنگ به نفع کی‌یف خواهد شد. برای مخالفان این ایده، چنین اقدامی خطر ایجاد یک سابقه خطرناک در حقوق بین‌الملل را به همراه دارد - سابقه‌ای که می‌تواند منافع هر کشوری را در غرب درگیر کند و نظم حقوقی بین‌المللی را نیز به خطر بیندازد.

در حال حاضر، کی‌یف به بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری که در ۲۴ آوریل توسط سنای ایالات متحده تصویب شد، پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی متکی است. اما جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، متحدانش را تحت فشار قرار می‌دهد تا به دنبال راه‌هایی برای بهره‌برداری از ذخایر تقریباً ۲۶۰ میلیارد یورویی روسیه باشند، در حالی که نشست سران گروه هفت در ایتالیا در ماه آینده به عنوان لحظه‌ای کلیدی برای فشار جهت پیشرفت تلقی می‌شود. پیش از این، نمایندگان G۷ گفتند که موضوع مصادره کامل دارایی‌های فدراسیون روسیه دیگر مورد بحث قرار نمی‌گیرد و اقدامات جایگزین در حال بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • عربستانی‌ها آماده می‌شوند: آتش‌بازی در تابستان
  • کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟