Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید جعفر فاطمی ظهار داشت: آئین کتل مراسمی است که خانواده‌های نوش‌آبادی، در روز عاشورا به قصد ادب به آستان اهل بیت(ع)، نذر می کنند تا فرزند خردسال خود را بیمه حضرت علی اصغر(ع) کنند.

وی افزود: کتل کردن کودکان در خانواده‌های نوش آبادی قبل از تولد نوزاد و یا برای گرفتن حاجت و سلامتی کودکانشان پس از تولد برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر عامل انجمن مفاخر و دوستداران میراث فرهنگی نوش آباد گفت: طفل شش ماهه‌ای در این آیین به نماد حضرت علی اصغر امام حسین(ع) بر اساس نذر مادر کودک که نذر کرده سفیدپوش یا سیاه پوش باشد بر اسب تزیین شده نشانده می شود و هر کتل با مرشدی که اشعاری در مصائب امام حسین (ع) قرائت می کند، حرکت داده می شود.

وی ادامه داد: قالیچه‌ای بر روی اسب انداخته شده و بر قسمت جلوی زین اسب، دو کارد به صورت ضربدری می بندند و برای حفاظت کودک، تیغه آن را با پارچه می پوشانند و بر سر آن میوه های سیب و پرتقال یا انار قرار می دهند بر پیشانی اسب نیز دو آیینه می بندند و بر قسمت هایی از بدن اسب، که پوشیده نیست، پارچه های سبز، سفید یا سیاه می پوشانند.

فاطمی در توضیح ادامه اجرای این آئین گفت: سه نوجوان که لباس مخملین پوشیده اند در دو طرف اسب کتل با چوب در دست به نام شاطر، حرکت می‌کنند و یک نفر نیز سوار بر اسب، با یک دست کودک را در بغل گرفته و با دست دیگر چتری بر سر او نگه می دارد پدر کودک نیز به همراه کتل، جامی از شربت در دست گرفته و از مردم پذیرایی می کند. پدر و مادر کودکی که کتل شده است در پایان مراسم و ظهر عاشورا با دادن نذری و میهمان کردن عزاداران و اقوام به وعده ناهار ظهر همه را میهمان خود و پذیرایی می‌کند.

انتهای پیام/م

برگزاری مراسم کتل کردن کودکان در نوش آباد

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۰۹۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یاری امدادگران هلال احمربه مردم روستای سعید آباد رودبارجنوب

دریافت 81 MB کد خبر 6082841

دیگر خبرها

  • یاری امدادگران هلال احمربه مردم روستای سعید آباد رودبارجنوب
  • راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق
  • برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی
  • آئین شکرانه خدمت زائران نوروزی حضرت رضا (ع) 
  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • کودک میاندوآبی در کانال آب غرق شد
  • بازگشت نسخ کاغذی به بیمه سلامت با اختلال در سامانه نسخه الکترونیک
  • بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
  • بزرگداشت اصغر فرهادی در کلمبیا
  • نوزادان منطقه ۲ تهران صاحب درخت شدند