Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-27@07:44:44 GMT

مهترین علت‌های خروپف که شاید نمی‌دانید

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۱۲۸۱۷

اختلال خواب یکی از مشکلات بزرگ در جوامع مختلف دنیا به شمار می رود و هزینه های سنگینی را بر نظام سلامت کشورها تحمیل می کند به طوری که سالانه در آمریکا چند میلیارد دلار ضرر و زیان ناشی از اختلال خواب برآورد شده است.

وی با بیان اینکه طبق بررسی جامع نگری که انجام شده دیده شده که این اختلال ضرر و زیان زیادی به جوامع وارد می کند، افزود: این ضرر و زیان ها علاوه بر هزینه های مالی مستقیم، هزینه های غیرمستقیم زیادی را بر جوامع تحمیل می کند؛ کارگری که به دلیل اختلال خواب نمی تواند کارش را به درستی انجام دهد و دچار سانحه می شود، راننده ای که دچار تصادف جاده ای و آسیب به خود و دیگران می شود و کارمندانی که نمی توانند به درستی به انجام وظایف خود بپردازد، نمونه هایی از مشکلات ناشی از اختلال خواب در جوامع به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قیصری ادامه داد: بررسی ها نشان می دهند که میزان مرگ و میر در مبتلایان به اختلال خواب چهار برابر بیشتر از سایر افراد است چراکه مبتلایان به این اختلال بیشتر در معرض ابتلا به سکته های مغزی و قلبی و همچنین فشار خون بالا هستند.

** شیوع
عضو هیات مدیره انجمن راینولوژی ایران درخصوص شیوع اختلال خواب گفت: به طور کلی در دنیا اختلال خواب در مردان شایع تر است و پس از سن یائسگی (پس از 45 تا 50 سالگی) میزان شیوع در زنان و مردان تقریبا یکسان می شود.
قیصری افزود: هورمون های زنانه کمک کننده است برای اینکه افراد دچار اختلال خواب و خروپف شبانه نشوند.

** خروپف و عوارض آن
فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی توضیح داد: اختلال خواب موارد متعددی دارد که یکی از این موارد خروپف هنگام خواب به ویژه خواب شبانه است.
قیصری افزود: اختلال خواب از یک خروپف ساده شروع می شود و تا قطع تنفس در خواب و بروز مشکلات و حتی عوارض خطرناک بعدی ادامه می یابد.
وی ادامه داد: اختلال خواب خروپف، مربوط به افرادی است که به خواب می روند اما خواب آرامی ندارند
و در واقع خواب آنان به جای اینکه سبب آرامش آنان شود، خوابی مشقت بار است.
قیصری گفت: خروپف سطح خفیفی از اختلال خواب است با این حال حاکی از تلاش بی وقفه فرد برای تنفس در حین خواب است درحالی که در خواب باید عضلات و مغز استراحت کنند و بتوانند تبادلات گازی را انجام دهند.
وی ادامه داد: افرادی که خروپف شبانه دارند، به رغم اینکه بین هشت تا 10 ساعت خوابیده اند، با مشکلاتی مانند خستگی صبحگاهی روبه رو می شوند و در طول روز سرحال نیستند و انرژی لازم را ندارند.
قیصری گفت: خروپف های شدیدتر، با قطع تنفس در حین خواب، پرش عضلات، مواج شدن سطح خون، آریتمی های قلبی و خواب آلودگی روزانه همراه است.
وی ادامه داد: در مواردی که خروپف منجر به قطع تنفس می شود، با برهم خوردن فشارخون در حین خواب، برهم خوردن سطح اکسیژن و تبادل گازی در خواب، افزایش خطر سکته قلبی صبحگاهی و سکته مغزی همراه است و در افرادی که زمینه بیماری و اختلالات روانی دارند، این اختلال سبب شدت این بیماری ها شده و اثربخشی داروهای آنان را کاهش می دهد.

** علل
عضو هیات علمی انجمن راینولوژی ایران علل بروز خروپف را به دو دسته مرکزی و محیطی تقسیم کرد و گفت: درخصوص رفع علل محیطی و عوامل انسدادی اولین اقدام گرفتن نوار در حین خواب است؛ به این صورت که فرد به یک مرکز درمان اختلال خواب مراجعه می کند و الکترودهایی شبیه نوار مغز و قلب به سر، دست و پای او بسته می شود و فرد یک شب را در آن محل می خوابد و تمام تغییرات مانند سطح اکسیژن خون و فشارخون و اینکه چقدر دست و پایش می پرد، قطع تنفس چند بار در شب رخ می دهد و هر بار چقدر طول می کشد، آنالیز می شود و بر اساس آن تصمیم گیری می شود که برای بیمار چه درمان هایی باید تجویز شود.
قیصری با یادآوری اینکه با افزایش سن خروپف افزایش می یابد و این مساله دلایل متعددی دارد، افزود: یکی از این دلایل تغییرات آناتومیک است که در مورد مردان تغییراتی مانند بزرگ شدن شکم یا چاقی، داشتن گردن کوتاه و چاق یا سر گرد آنها را نسبت به افرادی که سر کشیده دارند، بیشتر مستعد ابتلا به این اختلال می کند.
وی همچنین مصرف سیگار و سایر دخانیات را در بروز اختلال خواب و خروپف موثر دانست و گفت:
باید در این زمینه در سطح جامعه اطلاع رسانی شود تا افراد با کاهش وزن، سایز شکم، تنظیم ساعات غذایی و پرهیز از مصرف سیگار بتوانند به پیشگیری و کاهش بروز این اختلال کمک کنند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۲۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یزدانی - تیلور و یک دشمن مرموز مشترک!

به گزارش "ورزش سه"، ديويد تيلور مشهورترين كشتى گير غيرايرانى در ميان علاقه مندان ميليونى اين رشته در ايران است. كشتى گيرى كه به واسطه نمايش قدرتمندانه و نبردهاى انتقامى با حسن يزدانى فوق ستاره كشتى ايران در يادها مانده است.

تيلور كه ابتدا در مسابقات جام جهانى كرمانشاه ٢٠١٧ با موهاى بلوند بلند در وقت دوم يزدانى را غافلگير كرد و او را ضربه فنى كرد، در ابتدا چندان از سوى ايرانى ها جدى گرفته نمى شد، اما با گذشت زمان به يكى از مهمترين كشتى گيران رقيب در تاريخ كشتى ايران تبديل شد و شهرتى فراتر از ستاره هايى مثل الكساندر مدويد، احمد آييک، بروس بومگارتنر، آرسن فادزایف، سرگی بلوگلازوف، هارون دوغان، الدار کورتانیدزه و… قرار گرفت.

نکته مهم درباره دیوید تیلور احترام فوق العاده او به حسن یزدانی رقیبش در وزن ۸۶ کیلو در تمامی این سال ها بود. او با بدنی ورزیده و سبک منحصر به فرد، درست مثل یزدانی تمامی کشتی گیران را قبل از پایان وقت قانونی کشتی و با امتیاز بالا شکست می داد و  در فینالی که در این سال ها بدل به مهمترین کشتی جهان شده بود، اغلب از پس حسن برمی آمد. اتفاقی که ما دوستش نداشتیم، اما نمی توانستیم دست از تحسین او برداریم.

او در مرتبه آخر وقتی یزدانی را با اختلاف شکست داد و در مقابل دوربین های تلویزیونی قرار گرفت، خود را بهترین کشتی گیر تاریخ خطاب کرد. حرفی که چندان هم به گزاف به نظر نمی آمد چرا که او برای بار پنجم از پس پهلوانی برآمده بود که اگر به حریفی به نام تیلور نمی خورد، امروز رکورد تاریخی تعداد طلا در کشتی جهان را در اختیار داشت.

برای این افسانه 34 ساله کشتی جهان اما روزگار چیز عجیبی در نظر گرفته بود. او که برای قهرمانی در دومین المپیک متوالی خود را آماده می کرد، در رقابت های کشتی آمریکا مغلوب آرون بروکس پدیده جدید کشتی این کشور شد. جالب اینکه بروکس پیش از رسیدن به کشتی فینال و تیلور، به سختی از سد زاهید والنسیا گذشته بود و شاید اگر لطف داوران در ثانیه های آخر کشتی شاملش نمی شد، در آن مسابقه شکست خورده بود. داوران به او یک امتیاز جنجالی را بدون اجرای فن دادند. با وجود اینکه حریف به او یک فن 4 امتیازی هم زده بود، او با نتیجه 7-6 کشتی را برد تا در فینال مقابل تیلور قرار بگیرد. شاید نتیجه متزلزل بروکس در کشتی قبلی، تیلور از پیروزی مطمئن کرده بود، اما او از کشتی اول فینال شگفتی بزرگی را رقم زد و بدون آنکه به حریف باتجربه اش اجازه رسیدن به پایش را بدهد، با نتیجه 4-1 برنده شد. در شرایطی که این خبر بلافاصله در ایران پیچیده و همه منتظر کشتی دوم بودند، دومین کشتی با تاخیری طولانی و تقریبا بعد از 10 ساعت و در ساعت 5 بامداد روز یکشنبه برگزار شد و جالب اینکه در مرتبه دوم هم دیوید تیلور همان نمایش قبلی را تکرار کرد، یک کشتی آشفته. اولین باری که او را در وضعیتی می دیدیم که دستش به پای حریف نمی رسید و زورش به کشتی گیر مقابل نمی چربید، چیزی که تا به حال از تیلور ندیده بودیم.

به این ترتیب تصویر فرو کوفتن او در پایان مسابقه و تاسفش با نشستن روی دو زانو و سر پایینش منتشر شد، به خصوص این عکس را در سراسر شبکه های اجتماعی وایرال کردند. لحظه ای که یک قهرمان شکست ناپذیر و یک سوپرمن زمین خورده بود، انگار که افسانه دست نیافتنی بودن کشتی گیری که شمایل ابرقهرمان ها را برای ما ساخته بود، به ناگاه فرو می ریخت.

تیلور در این کشتی آشکارا توان بدنی دیدارهای خود با حسن یزدانی را روی تشک نیاورد و از آن جست و خیز و سرعت عمل و زیرگیری های برق آسا و خیمه های سنگینش خبری نبود و در طرف مقابل انگار نیرو به بروکس منتقل شد و او در تمام لحظات کشتی همان سبک تیلور را روی تشک اجرا می کرد. این دو بیرون آمده از یک انستیتوی کشتی مشهور در آمریکا هستند و یک مربی هر دو را آموزش داده و بی دلیل نیست که انگار دو تیلور و دو بروکس روی تشک و سالن زیبای محل برگزاری رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی آمریکا مبارزه می کردند.

نکته مهم درباره دیوید تیلور سن و سال اوست(34). او یک تورنمنت مهم یعنی المپیک پاریس را که به عنوان شانس اول وارد آن می شده را از دست داده و حالا تردیدهایی درباره آینده او وجود دارد. لبته از آنچه که او پیش از این روی تشک به نمایش می گذاشت، مشخص است که او به دنبال یک بازگشت انتقامی و پیروزی مقابل حریف جوانی است که شاید انتظارش را نداشت او را چنین زمین گیر کند. پس اگر انتقامی در کار باشد، فعلا از بروکس خواهد بود و پس از آن نوبت به یزدانی خواهد رسید که خود برای حضور در المپیک فعلا با کتف مصدوم و عمل کرده اش مشغول جنگ است.

شاید تقدیر المپیکی بدون این دو ستاره بزرگ را برایمان در نظر گرفته و شاید هم حسن روی تشک بیاید و انتقام رقیب دیرینه اش را از بروکس جوان بگیرد. بین این دو رابطه عمیق در طول این سال ها پیش آمده، چرا که سال ها دیدن کشتی های یکدیگر، آنالیز، خیره شدن به همدیگر در تشک کشتی و دیدن تمرینات در سالن گرم حالتی را برای حسن و تیلور پیش آورده که تقریبا کمتر بین دو رقیب دیگری رخ داده است. بنابراین آن ها هوای یکدیگر را خواهند داشت؛ در نهایت با یک رقیب مشترک و جوان که قصد دارد پرچمدار جدید این وزن باشد، اما به این سادگی ها نخواهد بود

دیگر خبرها

  • ملی‌پوش فرنگی که شاید در مسابقات مجارستان کشتی بگیرد
  • لذت یک روز تعطیل در دل طبیعت زیبا
  • چرا با تاریکی هوا احساس خواب آلودگی بیشتر می‌شود؟
  • چه کسانی باید جراحی برداشتن لوزه را انجام دهند؟
  • چطور جلوی بیرون ریختن آب دهان در خواب را بگیریم؟
  • ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟
  • شرم از بدن
  • نرفتن بیرانوند از پرسپولیس به سود استقلال شد!
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • یزدانی - تیلور و یک دشمن مرموز مشترک!