Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،ضرورت فاصله گرفتن عزاداری ها از بدعت، خرافات و انحراف، رعایت حدود احکام و شریعت اسلام در برنامه ها، پرهیز از جهت گیری های سلیقه ای و سیاسی، دور شدن عزاداری ها از غلو، قرائت اشعار و مرثیه های مستند، رعایت اخلاق وادب، استفاده نکردن از اشعار و روضه های دون شان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از مهمترین محورهای مورد تاکید علما و شخصیت های دینی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنان همچنین غلبه جنبه های معرفتی و شعوری برشعار در عزاداری ها،پرهیز جدی از قمه زنی ، به کار نبردن ابزارهای لهو و لعب در عزاداری، خار و ذلیل معرفی نکردن اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در برابر سپاه جور و بیان جلوه های اقتدار و غرورآمیز حادثه کربلا، پرهیز از ریاکاری و اسراف و تبذیر درمجالس و محافل حسینی، انتخاب مداحان و سخنرانان اخلاقی و باسواد، تبیین دقیق اهداف قیام عاشورا برای جوانان و مردم، از دیگر مباحث مورد تاکید شخصیت های حوزوی است.

**آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری دراین زمینه گفت: نباید احکام دین و شریعت اسلام با وارد کردن برخی بدعت ها و خرافات در عزاداری ها، مورد خدشه قرار گیرد و دست اندرکان عزاداری های حسینی باید شان و منزلت این جایگاه را حفظ و در چارچوب دین و اهداف قیام امام حسین (ع) حرکت کنند. آنچه در عزاداری ها مهم است حفظ چارچوب های شرعی است و عزاداری به هر قیمت و روش و ابزاری مورد تایید نیست.
وی ادامه داد: ما در مقابل خود تابلویی از احکام دینی و اهداف قیام امام حسین (ع) را داریم باید در عزاداری ها بر همین مبنا و به گونه ای عزاداری کنیم که مورد رضایت اهل بیت (ع) باشد، مبادا عزاداری های ما با بدعت، خرافات و مسائل خلاف احکام مسلم اسلام خلط شود.

**آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه مراقب باشیم، خرافات از بیرون وارد عزاداری ها نشود، گفت: گریه کردن و عزاداری برای امام حسین(ع) خوب است ولی اینکه کارهای احساسی انجام دهیم، با روح اسلام مطابقت ندارد.
وی افزود: هر چند دشمنان ما خود انسان های خونریز، خشونت طلب و ظالمی هستند، ولی نباید با برخی کارها در عزاداری ها مانند قمه زنی و ضربه زدن به خود، بهانه دست آنها بدهیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید متن و محتوای شعرها نیز که توسط مداحان خوانده می شود نیز در مسیر و راستای اسلام و مکتب امام حسین (ع) و مطابق موازین شرعی باشد.

**آیت الله سید محمد سجادی استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: پرچمداران عزای حسینی اعم از علما، خطبا و مداحان باید از نظر معرفت، اخلاق، ادب، رفتار، خضوع، خشوع و احترام به دیگران الگو و اسوه جامعه باشند.جلسات ماه محرم، صفر و عاشورایی که امام حسین (ع) پرچمدار آن هستند و هر سال کره زمین را نورانی، متحول و هدایت می کند باید از نظر روش، منش و محتوا برگرفته از مکتب این امام همام باشد.
وی با اشاره به ضرورت دور بودن مجالس امام حسین (ع) از خرافات، انحراف ها و غلو گفت: هجرت حضرت امام حسین (ع) از مدینه به مکه و از مکه به عراق و روز عاشورا همه درس و الگو برای بشریت است و اگر نقطه به نقطه و عنوان به عنوان آن برای جوانان مطرح شود کشتی نجات خواهد شد و این نسل دچار انحراف نمی شود.

**آیت الله سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: هزینه و نذرکردن برای امام حسین (ع) کار بسیار خوب و تاثیرگذاری است ولی باید ضمن پرهیز از اسراف و تبذیر، نذورات به صورت هدفمند و کیفی تر تجمیع و در راستای برخی مشکلات مدیریت و برنامه ریزی شود.وی با اشاره به آسیب های فراروی عزاداری اظهار داشت: عزاداری های ما باید مورد قبول اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باشد از قرائت شعرها و نوع مصیبت خواندن هایی که با عزت آن بزرگان منافات دارد و در آن بوی ذلت هست، پرهیز شود.
وی با بیان اینکه عوامل تاریخی حادثه عاشورا باید بر اساس مستندات دقیق و صحیح، بیان گردد، گفت: نباید هر روز یک روضه جدید و بدون سندی مطرح شود، متاسفانه بارها اتفاق افتاده که روضه ها تازه تازه است، در حالی که روضه ای که قرار است خوانده شود باید مستند به منابع صحیح تاریخی باشد.

**حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متولیان مساجد و برنامه های عزاداری باید از مداحان و روحانیان آگاه و عالم به دین، معنویت و به حادثه عاشورا به صورت حساب شده دعوت کنند.وی خاطرنشان کرد: کسانی که متولی امور مسائل دینی و عزاداری هستند باید خود از نظر معنوی و اطلاعات دینی در مراتب بالایی باشند به گونه ای که هر زمان متوجه خرافات شده، تذکر دهند و خود هم آمادگی لازم را برای پذیرش انتقادات و دفع خطرات ناشی از خرافه گرایی در مجالس را داشته باشند.
وی ادامه داد: باید برای مقابله با خرافات و انحراف های ایجاد شده درمراسم عزاداری مانند استفاده از اشعار دون شان اهل بیت(ع) و... تلاش های فکری و فرهنگی صورت بگیرد.

**حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز مسائلی مانند قمه زنی، انداختن سنگ، خار و آتش در مسیر عزاداران حسینی و استفاده از ابزارهای لهو و لعب را از مصداق های بارز بدعت و خرافات در عزاداری دانست و گفت: باید به شدت از این مسائل خرافی، انحرافی و بدعت ها پرهیز شود.گاهی در مراسم عزاداری و محافل حسینی، اشعاری قرائت می شود که هیچ سند و سنخیتی با مکتب امام حسین (ع)ندارد، در حالی که عاشورا، خود مقتل و سند دارد و همه وقایع عاشورا و اسارت خاندان اهل بیت عصمت و طهار (ع) ثبت شده است.
رهبر بیان داشت: جوانان با عشق و شور خاصی به مجلس عزاداری می آیند باید محتوای نهضت که همان آزادی، آزادگی و ظلم ستیزی است را با ادبیات محکم و استوار برای آنها بیان کنیم تا بدانند کربلا تفسیر 'مرگ با عزت' بهتر از 'زندگی باذلت' است.

**حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین بهرامی استاد حوزه علمیه و دادستان اسبق ویژه روحانیت قم با اشاره به اینکه هرگونه افراط و تفریط باعث آفت در مجلس عزای سید الشهدا خواهد شد، گفت: دامن زدن به خرافات، غلو، بدعت، تبدیل مداحی به حرفه، رعایت نکردن حد وسط و ایجاد تردید در مردم برای تغییر برخی سنت ها، از آفت ها و آسیب های فراروی عزاداری ها می باشد.
وی افزود: سوگواری مانند فعالیت های دیگر در معرض آفت، آسیب و یا برجستگی های مثبت است و نباید با به انحراف کشاندن این سنت عمیق و ریشه دار اسلام و شیعه، اجر و ثواب مجالس و محافل را از بین ببریم.

**حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم گفت:متاسفانه برخی گروه های عزاداری با انجام کارهای سبک، غیرمشروع، غیرعقلانی و با تقلید از برخی روش ها، آهنگ ها و متدهایی که جنبه شرعی ندارد بلکه از بیرون مرزها در فرهنگ، آداب و رسوم ما داخل شده است، باعث بی اعتبار کردن مجالس و محافل حسینی می شود. به طور قطع پذیرفته شدن عزاداری ها و نزدیک شدن به اهل بیت(ع) برای کسانی میسور است که در انجام این عزاداری ها، مراسم ها، هیات ها و تکایا، با خشوع، خضوع و اعمالی همراه با متانت انجام بگیرد.

**آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز گفت:باید درمجالس عزاداری،عزت، شجاعت، تظلم خواهی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به صورت شفاف بیان شود،مبادا برای گریاندن مردم و اشک ریختن برخی افراد، حادثه عاشورا را دچار تحریف و وارونه جلوه دهیم. اگر مداحان و منبری های ما در روضه های خود در شرح مصائب و حادثه عاشورا، معصومان (ع) را در حالت استیصال، ذلت و ضعف برای جوانان معرفی کنند، به عزاداری و قیام سید الشهدا (ع) خیانت کرده اند.
وی ادامه داد: متاسفانه شاهد نوعی ناهنجاری ها و خرافات در عزاداری ها هستیم که ریشه همه آنها حب دنیا می باشد. نباید مسائل گرانبهای خود را به وسیله خرافات، بدعت ها، غلو و... گل آلود و غبارآلود کنیم.

**حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل موسویان عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز با اشاره به اینکه مردم از اطراف افراد بدعت گزار وخرافه گرا در عزاداری ها،فاصله بگیرند گفت: اگر مردم از اطراف مداحی که می گوید ما خشونت را از اسلام یاد گرفته ایم فاصله بگیرند او خود به خود منزوی شده و نمی تواند هر چیزی را به خوردجامعه بدهد.
وی خاطرنشان کرد: این مساله بسیار مهم است که ما بدانیم اهداف اصلی حرکت انقلابی امام حسین (ع) چه بوده و بر همان اساس این مکتب را ترویج دهیم،به صورت طبیعی، حضرت دنبال این بودند که جامعه به اسلامیت بازگردد و به شکل درستی اداره شود.

**حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی استاد حوزه علمیه قم وعضو کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:دشمنان دنبال نفوذ دادن عناصر ومداحان ناباب،کم ظرفیت، فرصت طلب و نفوذی در عزاداری حسینی و خالی کردن این محافل از محتواهای دینی و سکولاریزه کردن آن می باشند، بنابراین باید مراقب باشیم.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان یک محقق حوزوی به آسیب های فراروی عزاداری ها، نگاه پژوهشی دارم و بر این باور هستم که مساله عزاداری ها به عنوان یکی از محورهای علاقه مندی ما به اهل بیت عصمت(ع) است باید از آفات و بلاها بدور باشد و اگر مراقب نباشیم با چالش های زیادی مواجه خواهد شد.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۴۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر چهارشنبه در کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه ای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور گفت: خداوند قرآن کریم را به گستره فراگیر همه زمان‌ها تا روز قیامت نازل کرده و امام هادی علیه السلام نیز در این خصوص فرمودند تازگی و طراوت قرآن کریم به دلیل آن است که خداوند این کتاب را تنها برای زمان و مردم خاصی نازل نکرده است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: باید از تمام افرادی که در برپایی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه ای تلاش کردند قدردانی کرد و امام راحل و مقام معظم رهبری همواره بر این موضوع تاکید داشتند که باید در قرآن تامل و تدبیر کرد که در این صورت کلام وحی در انسان نفوذ کرده و اثر بخش خواهد بود.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در موضوعات مختلف رویکرد قرآنی دارند که البته این امر در قبل و بعد از انقلاب اسلامی متفاوت بوده و تفسیر آیات بر اساس شرایط هر دوره بوده است.

وی تاکید کرد: شیوه تفسیری آیت الله خامنه ای اجتهادی و قرآن به قرآن و مبتنی بر روایات و خرد و عقل است که برخی پژوهشگران نکات ظریفی در خصوص روش تفسیری رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تدبیر و تامل در کلام وحی پیش از تلاوت آن دارای اهمیت است که در این راستا توجه به محکمات در کنار مشابهات باید مورد توجه کرد.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: تفسیر قرآن کریم باید به نحوی باشد تا همگان آن را فهم و درک کنند و باید موضوعات مختلف اجتماعی مورد توجه باشد و صرفاً به احکام پرداخته نشود و رویکرد هدایتی و تربیتی در این عرصه مورد توجه باشد.

امام جمعه قم با بیان اینکه قرآن نسخه شفابخشی برای بشریت است افزود: تامل در قرآن کریم موجب خواهد شد زنگار از دل انسان برداشته شود و بستر لازم برای هدایت انسان فراهم گردد که در این صورت آدمی مشمول رحمت الهی نیز خواهد شد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است و در هر بیان ایشان از معارف قرآنی نشانه‌های دیده می‌شود.

کد خبر 6094253

دیگر خبرها

  • اعلام برنامه میثم مطیعی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • سفر حسین حسینی به تبریز با وجود محرومیت
  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی