Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@18:46:56 GMT

آیین «کرنی زنی» عاشورا به چه شکل است؟

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۱۴۹۱۴

آیین «کرنی زنی» عاشورا به چه شکل است؟

به گزارش ایسکانیوز، مراسم آیینی «کرنی زنی» یکی از مراسمی است که هرساله در روز عاشورا توسط هیئت عزاداران بی بالان در امیربنده برگزار می شود.

کرنی نوعی آلت موسیقی بادی است که از جنس نی ساخته می شود. طول آن بین دو تا ۳ متر متغیّر است. سر کرنای از جنس نوعی کدو بوده که برای همین منظور پرورش میابد و شبیه دهانه شیپور است، منتهی فرم منحنی دارد شبیه شاخ گاو.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرناچیان برای بر آوردن صدای آن از دم و باز دم خود استفاده می‌کنند. هیئت کرناچی متشکل از دو «سر کرناچی» و در مجموع حدود ۵ تا ۸ کرناچی هستند.

صدای کرنای هول انگیز و همراه با حزن و اندوه است و شنونده را منقلب و متأثر می کند، این مراسم هرساله روز عاشورا در حیاط بقعه امامزادگان امیربنده برگزار می شود.

901

کرنی زنی بی بالان کلاچای گیلان عاشورا

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۴۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات زن بمی پس از چهار روز از بین دو دیوار

به گزارش خبرنگارمهر، این زن جوان که اهل روستای اسفیکان بم می باشد برای برداشتن ضایعات به شکاف بین دو دیوار رفته بود که آنجا گیر می کند.

وی افزود: از آنجایی که هر دو خانه‌ای که این زن بین دیوارشان گیر کرده بود، خالی از سکنه بوده کسی صدای این زن را نمی‌شنود، تا اینکه یکی از همسایه‌های دیگر که به روی پشت بام می‌رود، صدای آرامی از کسی که کمک می‌خواهد می‌شنود و با آتش‌نشانی تماس می‌گیرد.

وی افزود: وقتی او را بیرون آوردیم رمقی برای حرف زدن نداشت و فقط گفت ۴ روز است اینجا گیر افتادم.

کد خبر 6093521

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است
  • نجات زن بمی پس از چهار روز از بین دو دیوار
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • کنایه آذری جهرمی به صداوسیما: «بنیاد آقاخان» عکس‌العملی شبیه «ساترا» نداشت
  • خباثت جدید صهیونیست‌ها علیه کودکان غزه/انفجار قوطی‌های شبیه کنسرو
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • پای حرف شما هم استانی‌ها در صدای مردم
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • ویدئویی شگفت‌انگیز از صدای جوجه تیغی که شبیه گریه نوزاد است