Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@23:23:06 GMT

فرهنگ غنی عاشورا مملو از الگوهای ماندگار است

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۱۵۱۰۰

فرهنگ غنی عاشورا مملو از الگوهای ماندگار است

نماینده آیت‌الله مکارم شیرازی در استان مرکزی گفت: فرهنگ غنی عاشورا مملو از الگوهای ماندگار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، بی‌شک انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و درخشش جوانان مسلمان این مرز و بوم در عرصه نبرد و شهادت، یکی از برجسته‌ترین پیامدهای نهضت خون رنگ عاشورا است.

امام خمینی(ره) با آگاهی از نقش سرنوشت‌ساز فرهنگ عاشورا در بافت اجتماعی مردم ایران، شور حسینی را در دل‌ها به تلاطم درآورد و معظم‌له توانستند انقلاب اسلامی را با تکیه بر همین زلال معرفت، به پیروزی برساند و از این رو خود می‌فرمودند انقلاب اسلامی ایران پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو مقام معظم رهبری با نگرشی جامعه شناختی به مسئله عاشورا فداکاری و شهادت‌طلبی را در این واقعه، علت تامّه این جنبش می‌داند و آن را در مقایسه با سایر نهضت‌های اسلامی پیش و پس از آن، قیامی منحصر به فرد معرفی می‌کند و به نظر رهبرمعظم انقلاب اسلامی، فداکاری یاران اباعبدالله(ع) سبب شد، عاشورا نه تنها در تاریخ اسلام، بلکه در تاریخ بشریت، به الگویی جاودانه تبدیل شود.

همزمان با ماه محرم الحرام خبرگزاری تسنیم استان مرکزی با برپایی حسینیه رسانه‌ای با حضور خطبا و مادحین اهل بیت(ع) ضمن بررسی ابعاد حادثه عاشورا، اهمیت و بایدها و نبایدهای عزاداری حسینی و مقتل‌خوانی را به وهله اجرا درآورد.

در سیزدهمین گفت‌و‌گو و برنامه رسانه‌ای با دعوت از حجت‌الاسلام سیداسدالله محمودی نماینده آیت‌الله مکارم شیرازی در استان مرکزی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و مدرس سطح عالی حوزه خواهران و برادران مدرسه امام خمینی(ره) اراک مسائل مرتبط با عزاداری حسینی به بحث و بررسی گذاشته شد.

مشروح گفت‌و‌گوی خبرنگاران تسنیم با حجت‌الاسلام سیداسدالله محمودی نماینده آیت‌الله مکارم شیرازی در استان مرکزی در زیر می‌آید:

تسنیم: اهمیت عزداری حسینی در چیست و به نظر شما چه تاثیری در زندگی انسان دارد؟

هر چه داریم از محرم است و اسلام ناب محمدی با محرم گسترش پیداکرد، واقعه عاشورا در دنیای اسلام تحول ایجاد کرد، اسلام ایثار، شهادت، نتیجه واقعه عاشورا است، عزای حسینی به اصل توحید و معاد جهت داد، خداباوری و اشتیاق عدل را به جهان اسلام نشان داد، فرهنگ 61 هجری در همه اعمال دین ما و فروع دین تاثیر گذاشت، سخنرانی‌های عاشورایی جهتی دراسلام ناب ایجاد می‌کند که شاخصه امامت است، هر ملتی برای بقا و موفقیت خویش نیاز به وحدت دارد، مهم‌ترین عامل وحدت در میان پیروان اهل بیت پیامبر(ص) که می‌تواند کنارهم جمع کند، عزاداری برای امام حسین (ع) نیز امر منطقی و مبتنی بر عقل و شرع است.

عزاداری برای امام در حقیقت تجلیل از فداکاری و پاسداشت یک شخصیت جهانی است که همه زندگی خود و خا نواده اش را فدای دین، فرهنگ و ظلم‌ستیزی کرد، تجلیل از این شخصیت در حقیقت تجلیل از همه خوبی ها است، عزاداری حسینی یکی از قالب های حفظ یاد و خاطره حضرت و یارانش است، عزاداری برای امام حسین(ع) فواید و آثاری هم دارد که به این سبب به این امر تأکید شده چنانکه معصومان(ع) برای امام حسین(ع) عزا داری می‌کردند و هم دیگران را به این امر سفارش می‌کردند.

سوگواری برای شهدا و اهل بیت رهایی‌ساز انسان از نفس بد و شر استبداد است، باید عزاداری از همه جهات مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد تا بهره بیشتر و کاملتری از آن در زندگی ببریم، عاشورا بزرگترین حماسه ضد ظلم محسوب می‌شود درنتیجه انقلاب‌های بزرگ دنیا ازآن الگو گرفته‌اند.

تسنیم: علاقه و احساس باطنی مردم به اهل بیت با برگزاری مراسم و برپایی تکیه و حسینه‌ها نمود می‌کند، ممکن است گاهی به اشتباه مراسم عزای حسینی آنچنان که باید انجام نشود و دچار حاشیه، خرافه و انحراف ازهدف باشد، توصیه شما در این مورد برای برگزاری مراسمی در شان و منزلت اهل بیت چیست؟

تمام افرادی که در مراسم شرکت می‌کنند به شکل فطری به امام حسین(ع) علاقه و عشق دارند، هرچقدر یک واقعه غنی‌تر و بزرگتر باشد خطراتی که آن را تهدید می‌کند هم بزرگتر است، دشمنان شیعه رسما اعلام می‌کنند اگر بخواهیم فرهنگ علوی، فاطمی و حسینی را از مردم بگیریم باید از مسیری که خود شیعه می‌رود خرافه‌هایی را به آنان منتقل کنیم، یهود اعلام کرد باید در چند حوزه مادحین و ذاکرین نفوذ کنیم، شعرهای سطحی و سخیف یا تعبیرهای مطرح شده که مناسب شان امام نیست نتیجه نفوذ است، پیش از این در گذشته شعرهای آئینی و شاعران ما در این راستا سبک‌های تاثیرگذار و ماندگار داشتند، بازگشت به فرامین ازدستورات بزرگان ما است باید به خط مشی امامان مانند امام صادق(ع)، امام باقر(ع) و عزاداری آنان برای سالار شهیدان رجوع کنیم، آداب سینه زدن و گریه کردن و گریاندن بدور از کارهای خلاف فرهنگ شیعه مانند قمه‌زنی را برپا کنیم.

تسنیم: به نظر شما آیا ویژگی صدای خوش و سوزناک یا عشق و علاقه به اهل بیت برای عهده‌داری منصب مداحی کافی است؟ و آیا نهاد نظارتی برای تعیین و تایید صلاحیت آنان وجود دارد؟

به غیر از کانون مداحان که به تازگی دایر شده و نظارتی بر جامعه مداحان دارد کسی که روضه‌خوان امام حسین(ع) و منصوب به امام است خود باید عهده‌دار نظارت بر رفتار و اعمال خودش باشد، خیلی نکات مانند اجتماعی گرایشی را مراقبت کند، هر فردی که با نام ذاکر اهل بیت وارد جامعه می‌شود باید بسیاری از شئونات اخلاق فردی را رعایت کند، اگر مردم خلاف باور خود موردی دیدند آسیب زیادی به این گروه از جامعه وارد می‌شود، باید برنامه‌های منسجم در طول سال برای ذاکرین برگزار شود و صرفا در ماه محرم مورد توجه قرار نگیرند، سطح سواد، علم و آگاهی مداحان بر پایه شناخت و آموزش باشد، شاعران از شعور و‌ آگاهی شعر بسرایند به جای شعرهای بی محتوا به اشعار واقع گرایانه و ارزشمند اقدام کنند باید شعر و شعار با شعورهمراه باشد و منشأ بالندگی فردی و اجتماعی شود.

تسنیم: از آنجا که مداحان و ذاکرین اهل بیت نقش اساسی در معرفی و برانگیختن عواطف و احساسات مثبت دینی دارند، مسئولیت آنان در استفاده از سبک‌های تاثیرگذار و مطابق شان مجالس اهل بیت بر چه مبنایی باشد؟

هدف از برگزاری مجالس عزاداری تبلیغ و ترویج دین اسلام در غالب عزاداری و بیان مصائب اهل بیت ائمه اطهار(ع) است، مردم برای برگزاری مجالس عزاداری به مداح نیاز دارند، استفاده از اشعاربی‌محتوا به هدف اصلی که تبلیغ و ترویج اسلام است ضربه می‌زند، متأسفانه بعضی از مداحان بدون مطالعه و آگاهی از تاریخ و سرگذشت انبیا و زندگی آنان مداحی را شغل خودشان قرار داده‌ و حرف‌هایی برگرفته ازمجالس کوچه و بازار یا از شایعات و شنیده‌ها نقل می‌کنند که صحیح نیست، نباید هرکسی که از راه رسید برای عموم مردم مداحی کند باید شرایط اسلامی و آگاهی لازم درباره اسلام و زندگانی ائمه اطهار(ع) داشته و ازاشعار کنترل شده و سالم استفاده کنند.

در سخنرانی‌های روحانیون و مداحی ذاکرین نباید حرف‌هایی مطرح شود که در ذهن شنونده شبهه ایجاد کند، قرائت‌های نابجا از واقعه61 هجری نشود، ایجاد وهم در تفسیرهای اشتباه از عاشورای حسینی صورت نگیرد، هر مطلبی را بدون سند انتقال ندهیم بسیاری از موضات ساخته ذهن ما است و در واقعه کربلا اتفاق نیفتاده است، تصویر اشتباه از واقعه به مخاطبان ندهیم.

تسنیم: مهمترین اولویت مجالس عزاداری و وعظ عاشورایی را چه می‌دانید؟

مجلس، واعظ، هیئت، مداح و مسجد باید حول محورباشیم، امام حسین(ع) برای همه واحد است پس زیر یک پرچم باشیم و دور خود حصار نکشیم، مجلس‌ها و هیئات با هم تعامل داشته باشند از ویژگی‌های هم بهره برده و هم‌سوی یک حرکت مراسم عزاداری را آنچنان که توقع از شیعه هست برگزار کنند.

در اجراهای خود مراقبت کنیم با نواها و آواهای نامناسب شان مجلس اباعبدالله را آسیب نزنیم یا با اجرای اشتباه و خلاف عزت عزای حسینی مانند قمه‌زنی ملعبه دست دشمن ندهیم، یکی از معضلات که فرهنگ حسینی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد قمه‌زنی در مراسم است یا علم و کتل‌ها گاهی حاشیه بلندتر از متن است چرا باید یک هیئت برای مثال 20 عدد علم و کتل داشته باشد ولی به همین تعداد سینه‌زن ندارد، بنابراین باید تا می‌توانیم متن را پررنگ کنیم، حاشیه‌های بلندتر ازمتن برای هدف خطرساز است قیام امام حسین(ع) مظهر نبرد حق بر علیه باطل بود و قیام الهی بود که هر چه زمان می­گذرد، تبلور بیشتری پیدا کرده وآموزه‌های آن روشن تر می­شود.

یکی از اهداف قیام امام حسین(ع) اقامه و حفظ ارزش‌های دین اسلام بوده، به این سبب نباید از اصل ارزش که اسلام است دورشویم، دیگر انگیزه ایشان اصلاح فرهنگی جامعه بوده تا از جهل دوری کنیم ولی با بعضی اعمال برای عزاداری نه تنها از هدف اصلی جدا می‌شویم بلکه به پرورش جهالت کمک می‌کنیم، امیدواریم همه به فرهنگ امام حسین آگاه باشیم و بتوانیم در مسیر اصلی امام که قدم در راه حق و حقیقت بوده گام برداریم.

انتهای پیام/

R41371/P1336/S6,73/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۵۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه فردیس خواستار ارتقای سرانه‌های ورزشی شد

امام جمعه فردیس گفت: برای بزهکاری‌های اجتماعی باید به جای درمان به دنبال پیشگیری باشیم و ورزش یکی از بهترین راهکارهای پیشگیری از جرائم است.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در البرز اظهار کرد: مسئله ورزشی در کاهش آسیب‌های اجتماعی حائز اهمیت است و انتظار داریم مدیران شهری در راستای توسعه فضای ورزشی اقدام کنند.

وی افزود: یکی از نیازهای اساسی ما تفریحات سالم است، از ائمه اطهار روایات فراوان داریم که اوقات خود را به سه قسمت تقسیم کنند که یک بخش آن تفریح است، اگر تفریحات سالم وجود نداشته باشد، بدن توان لازم را نخواهد داشت.

امام جمعه فردیس خاطرنشان کرد: برای بزهکاری‌های اجتماعی به جای درمان باید دنبال پیشگیری باشیم، ورزش یکی از بهترین راهکارهای پیشگیری از جرائم است.

حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: اگر هزینه‌ها را در آموزش و پرورش درست صرف می‌کردیم، نیازی به هزینه در زندان‌ها نداشتیم، ورزش یکی از هزینه‌های یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت است.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های زیادی در شهرستان فردیس وجود دارد، البته کمبود امکانات نیز در این خصوص مشهود است که باید با همدلی رفع شود، تمام توقع ما نباید از بخش دولتی باشد، بلکه باید به بخش خصوصی در این زمینه توجه کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فردیس تصریح کرد: ورزش باید همراه با اخلاق باشد، امروز جامعه ما نیاز به جهان پهلوان تختی‌ها دارد و نباید فراموش کنیم که ورزش باید توام با اخلاق باشد.

کد خبر 749249

دیگر خبرها

  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • اعلام برنامه میثم مطیعی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
  • فیلم| رهبر معظم انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند
  • فیلم/ رهبر انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • ببینید | فاجعه وسط جاده؛ فرونشست و سقوط یک کامیون مملو از شن و ماسه!
  • امام جمعه فردیس خواستار ارتقای سرانه‌های ورزشی شد