Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، افزایش گمانه زنی در مورد تصمیم ترامپ برای تایید نکردن برجام مایه تعجب کارشناسان شده است زیرا این تصمیم در حالی گرفته می شود که بررسی های نظامی، اطلاعاتی و فنی در آمریکا و سازمان ملل پایبندی ایران به برجام را تایید می کند. گویا ترامپ به دنبال عملی ساختن یکی از وعده های انتخاباتی خود و نابودی دستاورد اصلی دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نخستین نتایج خروج آمریکا از برجام بی اعتباری و غیرقابل اعتماد شدن واشنگتن در جامعه جهانی خواهد بود. از سوی دیگر انزوا و تنش در روابط آمریکا با متحدان اروپایی از دیگر پیامدهای چنین اقدامی ارزیابی می شود. با این وجود رئیس جمهوری آمریکا باز هم لجوجانه بر موضع خود پافشاری می کند.

**مسئولیت سنگین اروپا
بدون شک سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان که در گروه 1+5 و امضای برجام نقش فوق العاده ای داشتند اکنون برای حفظ آن، مسئولیت سیاسی و اعتباری سنگینی را برعهده خواهند داشت. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز در گفت وگوهای اخیر خود در نیویورک بر این موضوع تاکید کرده است. روزنامه «گاردین» در گزارشی نوشت که ایران اتحادیه اروپا را مسئول دفاع از توافق هسته ای می داند. در همین چارچوب محمد جواد ظریف اعتقاد دارد اروپا باید رهبری تحرکات برای بقای توافق هسته ای را برعهده گیرد. وی همچنین اعلام کرد تلاش آمریکا برای نابودی توافق برجام ممکن است به ضرر واشنگتن تمام شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در گفت وگو با این روزنامه انگلیسی پیش بینی خود در مورد تایید نشدن برجام از سوی ترامپ را مطرح کرد و افزود: سیاست های دونالد ترامپ تاکنون غیرقابل پیش بینی بوده اند و به همین ترتیب وی به فردی غیرقابل اعتماد هم تبدیل می شود. ترامپ می خواهد امور مربوط به توافق هسته ای را به کنگره آمریکا بسپارد. روزنامه گاردین چندی قبل هم از افزایش تنش میان آمریکا و انگلستان بر سر توافق هسته ای ایران پرده برداشت و نوشت: با وجودی که وزیران خارجه دو کشور در گفت وگوهای خود بر سر وقایع در میانمار اتفاق نظر داشتند اما در مورد برجام اختلاف نظر میان دو طرف آشکار بود.

جالب اینجاست که لندن مهمترین متحد آمریکا در اروپا به شمار می رود و در بسیاری از تحولات، انگلستان به طور کامل دنبال روی ایالات متحده بوده است. «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود ایران را کشوری دانست که خواسته های آمریکا از توافق را برآورده نکرده است اما «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه برتیانیا در این زمینه تاکید کرد: جهان باید عادلانه با ظرفیت ها و دستاوردهای توافق هسته ای رفتار کند. این روزنامه نوشت: تضاد نگرش دو نفر در مورد ایران به طور کامل مشخص بود در حالی که تیلرسون تاکنون بارها از تصمیم آمریکا برای پایان دادن به توافق سخن گفت، بریتانیا در کنار دیگر مذاکره کنندگان در گروه 1+5 به توافق متعهد مانده اند. حتی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز رعایت تعهدات از سوی ایران و پایبندی به برجام را تایید کرده است.

در همین حال «رویترز» در گزارش تحلیلی خود نوشت: تهدیدهای ترامپ علیه ایران و توافق هسته ای این خطر را ایجاد کرده است که روابط میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا دچار شکاف شود. این خبرگزاری عنوان داشت: خط مشی های کاخ سفید، اتحادیه اروپا را بر سر دوراهی قرار داده است تا بین رابطه با ایران و متحد فراآتلانتیکی خود یکی را انتخاب کنند. با این حال ایران به اجرای برجام متعهد بوده و آن را انجام داده است. دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و آژانس هم چندین بار این موضوع تایید کرده اند. به همین دلایل اروپایی ها مخالف رویکرد ترامپ برای تایید نکردن توافق هستند زیرا احتمال آنکه کنگره آمریکا تحریم ها علیه ایران را بار دیگر اجرایی کند، زیاد است.

به نوشته رویترز ممکن است خروج آمریکا از توافق برای اقتصاد ایران خبر خوبی نباشد اما دستاورد چندانی برای ائتلاف جهانی هم نخواهد داشت زیرا روسیه و چین رضایتی با این کار نخواهند داشت. همچنین شکافی که در این صورت میان اروپا، آمریکا و سازمان ملل ایجاد می شود مانع از آن خواهد شد که واشنگتن قادر شود فشار اقتصادی بین المللی پرقدرتی را بار دیگر به اجرا در آورد.

**نقش پول و صهیونیست ها در خط مشی ترامپ
رویکردهای ترامپ برای بسیاری از کارشناسان مسائل بین المللی قابل درک نیست زیرا با اصول دیپلماسی و روابط بین الملل سازگاری ندارد. به اعتقاد تحلیلگران اگر آمریکا بخواهد اقدام یک جانبه ای را انجام دهد و تحریم های گذشته را برخلاف خواست متحدان خود برقرار کند (بدون آنکه ایران برجام را نقض کرده باشد) در واقع نه تنها خود را به نوعی منزوی می سازد بلکه ممکن است سازمان ملل و قطعنامه های آن را نیز تضعیف کند و آن ها را در حد کاغذ نوشته هایی کم ارزش به جهان نشان دهد. در تحلیل خبرگزاری رویترز آمده است: این جمله ترامپ در سازمان ملل که برجام را خجالت آور توصیف کرد نشان داد وی تصمیم خود را گرفته است اما تاکنون به فردی این موضوع را اعلام نکرده است. هفته های آینده تا 15 اکتبر زمان مناسبی است تا هشدارها در مورد پیامد هر تصمیمی به کاخ سفید داده شود و گفته شود تضعیف برجام فاجعه ای میان اروپا و آمریکا خواهد بود که دشمنان اروپا و آمریکا، تنها برندگان آن خواهند بود.

با وجود این استدلال ها در منشاء تصمیم سازی های ترامپ باید شک کرد. تارنمای تحلیل سیاسی «لوبلاگ» در گزارشی این پرسش را مطرح کرد که آیا میلیاردرها در حال کنترل سیاست های ترامپ در مورد ایران هستند؟

به نوشته این گزارش با نگاهی به اسامی برخی حامیان مالی اصلی ترامپ می توان دلیل خط مشی های وی را درک کرد. تعدادی ازمهم ترین حامیان مالی ترامپ از بزرگترین منتقدان ایران هستند که رویکرد تند و حتی جنگ با تهران را دنبال می کنند. این تحلیل افزود: «برنارد مارکوس» یکی از این میلیاردرها است که در سال 2015 نیز تلاش بسیار زیادی را برای جلوگیری از امضای توافق هسته ای انجام داد. در آن سال وی یک میلیون دلار به بنیاد اسرائیلی «آیپک»،3.5 میلون دلار برای «بنیاد دفاع از دموکراسی» و میلیون ها دلار به دیگر اندیشکده ها به ویژه در اسرائیل برای مخالفت با توافق هسته ای پرداخت کرد. همه این موسسه ها علیه برجام کار می کردند.

همچنین «شلدون ادلسون» بزرگترین حامی مالی کارزار انتخاباتی ترامپ و از مخالفان توافق هسته ای است که حامی بدون چون و چرای صهیونیست ها و «بنیامین نتانیاهو» است. وی نیز از زمان گفت وگوهای هسته ای میلیو ها دلار را برای موسسه های نزدیک به صهیونیست ها پرداخت کرد؛ پرداخت 7.45 میلیون دلار به موسسه Israeli American Council، واریز 1.47 میلیون دلار به The World Jewish Values Network و یک میلیون دلار به موسسه Zionist Organization of America تنها بخشی از این کمک های مالی نزدیکان ترامپ به موسسه هایی بود که رویکرد ضدبرجامی آن ها آشکار است. «پاول سینگر» نیز از جمله ثروتمندانی است که در این زمینه نقش پررنگی را بازی می کند.

لوبلاگ در پایان آورد: گرچه ترامپ پیش از این در جمع یهودیان آمریکا گفته بود که به پول آن ها نیازی ندارد اما اکنون برخلاف آن عمل می کند. این گونه به نظر می رسد که مارکوس، ادلسون و سینگر نخستین و تنها حامیان مالی نیستند که ترامپ از آن ها کمک دریافت می کند و در مقابل آن ها سیاست هایی را به وی توصیه یا تجویز می کنند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۶۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد

«دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نشستی خصوصی، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری این کشور را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی (گشتاپو) مقایسه کرد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در یک نشست خصوصی و پشت درهای بسته در اقاماتگاه خود در فلوریدا، دولت جو بایدن را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی (گشتاپو) مقایسه کرد.

وی این مقایسه را در میانه اظهاراتش در خصوص پرونده های حقوقی علیه خود مطرح کرد و ضمن حمله به دادستان های این پرونده‌ها گفت: «این افراد یک دولت گشتاپو را اداره می کنند و این تنها چیزی است که آنها دارند. این تنها راهی است که آنها از نظر خود پیروز می شوند».

ترامپ سپس با بیان اینکه بایدن بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ کشورمان است، افزود: «زمانی که متهم شدم، گفتم خوب، حالا زمان مبارزه است. او [بایدن] به شدت ناتوان و متقلب است. مقادیر زیادی پول از چین، روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر گرفته است. او یک کلاهبردار است.»

وی همچنین جک اسمیت بازرس ویژه‌ای که دو پرونده فدرال علیه ترامپ را در دست دارد، «قاتل شرور» و «دیوانه» خواند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • بورسیه دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • منافع غرب در باقی ماندن اسرائیل است
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟