Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم سینی‎گردانی حضرت قاسم (ع) شهرستان ماهشهر در میراث معنوی ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان ،مراسم سینی‎گردانی یا عروسی حضرت قاسم (ع) که هر سال همزمان با هشتم محرم‎الحرام در بندرماهشهر برگزار می‎شود به عنوان یک اثر معنوی تاریخی به ثبت ملی درآمد و از لوح ثبت آن رونمایی شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی ماهشهر، در تشریح این مراسم سنتی گفت: مراسم سینی‎گردانی یا عروسی حضرت قاسم (ع) در همه جای کشور برگزار می‎شود با این تفاوت که در ماهشهر در یک خانه قدیمی به صورت مردانه برگزار می‎شود و مدیریت و اجرای آن بر عهده آقایان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سارا عبادیبا بیان اینکه بیش از 120 سال است که این مراسم در ماهشهر و در این خانواده به صورت نسل‎به‎نسل در حال اجراست، افزود: آن‎گونه که بزرگان نقل می‎کنند، از زمان‎های قدیم که در بندر ماهشهر حتی برق نیز نبود، در شب هشتم محرم این برنامه برگزار می‎شد که طی آن یک علم در محل نصب و فانوسی نیز به زیر این علم بسته و در زیر نور آن فانوس سینی‎گردانی انجام می‎شد؛ این در حالی است که یک رومیزی نیز به قدمت 80 سال وجود دارد که آن را روی یکی از سینی‎ها می‎انداختند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرماهشهر اضافه کرد: در جریان برگزاری این مراسم، حدود 115 سینی به صورت همزمان از این خانه بیرون می‎آیند و اطراف میدان شهر را دور می‎زنند و بازمی‎گردند؛ همچنین سنج و دمام‎زنی و ه نوحه‎خوانی نیز در کنار این مراسم اجرا می‎شود.

وی بیان کرد: سال گذشته پس از صحبتی که با افراد برگزارکننده این مراسم داشتیم و بعد از آن‎که در جریان جزییات و چگونگی دقیق مراسم قرار گرفتیم، گزارش آن را به صورت مکتوب تهیه کردیم و در نهایت با کمک اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، این مراسم به صورت یک پرونده ثبتی درآمد.

وی تصریح کرد: این پرونده پس از تکمیل شدن به سازمان میراث فرهنگی کشور در تهران فرستاده شد و خوشبختانه کار به نتیجه رسید و این اثر معنوی ثبت ملی‎ شد و روز هشتم محرم نیز همزمان با برگزاری مراسم، با حضور مردم و مسئولان شهرستانی از جمله فرماندار، نماینده مجلس، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس اداره اطلاعات، اعضای شورای شهر و شهردار ماهشهر از لوح ثبت ملی آن رونمایی شد.
عبادی، با اشاره به این‎که مراسم سینی‎گردانی، اولین اثر معنوی است که در شهرستان بندر ماهشهر به ثبت ملی درآمده است، خاطر نشان کرد: پیش از این در سال 1394 یک محوطه تاریخی به قدمت سه هزار سال را در ماهشهر به ثبت ملی رسانده بودیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۹۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق، آغاز تحول در منطقه

آیت الله خاتمی امام جمعه موقت تهران در مراسم سالروز شهادت حضرت امام صادق (ع) در سپاه صاحب الامر استان قزوین با تسلیت سالروز شهادت آن امام همام گفت: عصر جدیدی در منطقه آغاز شده که بازیگران اصلی آن پیروان پیامبراعظم صلوات الله علیه و امامان معصوم هستند. 

 آیت الله خاتمی افزود: در همین راستا عملیات وعده صادق نیرو‌های مسلح کشور علیه رژیم غاصب اسرائیل آغاز تحول در منطقه و معادلات سیاسی ونظامی است.

وی همچنین در مراسم دیگری در مسجد شیخ الاسلام قزوین با تبیین شخصیت، فضایل و مناقب امام ششم شیعیان جهان گفت: بیش از چهار هزار نفر در مکتب امام صادق (ع) درس خواندند به طوریکه آن حضرت نقش مهم و تعیین کننده در تربیت شاگردان فرزانه و برجسته و همچنین تبیین معارف اسلام و گسترش علوم ایفا کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • مراسم عزاداری شهادت حضرت امام صادق (ع) در بیت نماینده ولی فقیه در خوزستان
  • مسیر آبادان-ماهشهر مسدود است
  • مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در پیشوا برگزار شد
  • وعده صادق، آغاز تحول در منطقه
  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام
  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در یزد
  • مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در دفتر امام جمعه یزد
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم
  • اعلام جزئیات تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده در اصفهان