Web Analytics Made Easy - Statcounter

نحوه‌ی برخورد پلیس اسپانیا با طرفداران همه‌پرسی، حقوق بشر در غرب را به چالش کشانده است. به رغم این‌که برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا براساس نظر دادگاه قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شده و متعاقب آن نیروهای پلیس برای بستن مکان‌های رأی گیری و جلوگیری از برپایی همه پرسی به این محل‌ها اعزام شده‌اند اما «کارلس پوچدمان»، رییس منطقه کاتالونیا روز گذشته با انداختن رأی خود به صندوق خواهان استقلال کاتالونیا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این باره پوچدمان گفت: «ای شهروندان کاتالونیای من، ما این حق را پیدا کردیم که دارای دولتی مستقل به صورت یک جمهوری، باشیم.»وی افزود: «دولت من، در چند روز آینده نتایج همه‌پرسی امروز را تحویل پارلمان کاتالان که محل تبلور حق حاکمیت مردم ماست خواهد داد تا بتواند در راستای قانون همه‌پرسی عمل کند.»
بر این اساس، تنها دقایقی پس از آغاز رأی گیری با ورود نیروهای پلیس به حوزه‌های اخد رأی ، تنش و درگیری در منطقه کاتالونیا بالا گرفت. پیش‌تر نیروهای انتظامی بیش از ۱۳۰۰ محل رأی گیری از ۲ هزار و ۱۳۵ مرکز را مهر و موم کردند. این امر از بیم و هراس دولت مرکزی اسپانیا از افزایش خشونت و ناآرامی در کاتالونیا حکایت دارد. به همین دلیل مقامات این کشور بیش از ۱۰ هزار نفر نیرو به این منطقه خودمختار اعزام کردند.
جدای از منع قانونی برگزاری همه‌پرسی، نیمی از مردم کاتالونیا هم با استقلال مخالفند. به طوری که براساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، تقریباً نیمی از شهروندان این منطقه مخالف استقلال و جدایی از اسپانیا هستند.
همچنین دولت محافظه‌کار «ماریانو راخوی» از این هراس دارد که همه پرسی استقلال منطقه کاتالونیا به تشدید خشونت و جنگ داخلی در اسپانیا منجر شود. پیش از برگزاری نصف و نیمه این همه پرسی، هزاران تن از مخالفان استقلال کاتالونیا در حمایت از وحدت و یکپارچگی سرزمینی اسپانیا در پایتخت این کشور تظاهرات کردند.
البته در این میان نبایستی از نقش چشمگیر کاتالونیا در رشد اقتصادی اسپانیا غافل ماند به طوری بسیاری از طرفداران استقلال کاتالونیا – که پویاترین اقتصاد اسپانیا به شمار می‌رود- با انتفاد از عملکرد دولت‌های سوسیالیست و محافظه‌کار مادرید در قبال اقتصاد این منطقه، معتقدند در صورت جدایی از اسپانیا، این منطقه شرایط مالی و اقتصادی بسیار بهتری را تجربه خواهد کرد. کاتالونیا یک منطقه ثروتمند است که حدود ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی اسپانیا را تامین می‌کند
مسئله دیگر نحوه‌ی برخورد پلیس با همه‌پرسی استقلال کاتالونیا است که بار دیگر بحث حقوق بشر در غرب را در کانون توجهات قرار داده.به گفته «جوردی تورول» سخنگوی دولت محلی کاتالونیا، اقدامات دولت اسپانیا، مایه شرمساری اروپا بود. دولت اسپانیا با نقض حقوق بشر در برابر دیدگان جهانیان موقعیت خود را به خطر انداخت و در نهایت باید در برابر دادگاه های بین المللی پاسخگو باشد.
به نوشته رسانه‌ها، در نتیجه درگیری پلیس با هواداران استقلال کاتالونیا، شهر بارسلونا شاهد خشونت بی‌سابقه بوده است.طبق گزارش بخش خدمات بهداشت و درمان کاتالونیا، ۷۶۱ نفر در اثر ضربات پلیس اسپانیا و گارد مدنی به مراکز رأی‌گیری در اول اکتبر زخمی شدند. این تعداد زخمی و مجروج جدای از این‌که وجهه اسپانیا را در داخل کشور و اتحادیه اروپا خدشه دار می‌کند، جلوی دموکراسی و آزادی در غرب یک علامت سؤال بزرگ قرار می‌دهد ‌و نشان می‌دهد که حقوق بشر و دموکراسی در غرب سرابی بیش نیست.
.........................................................................................مصطفی عبدلی


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۱۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت عامل چاقوکشی در ایلام

ایسنا/ایلام فرمانده انتظامی شهرستان ایلام از بازداشت عامل چاقوکشی و شرارت در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ قدرت حیدری‌زاد امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) اظهار کرد: درپی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع یک فقره درگیری منجر به چاقوکشی در میدان دفاع مقدس شهر ایلام، مأموران کلانتری ۱۱ برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شدند. با تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد، دو نفر با هم درگیر شدند که فرد ضارب پس از مجروح کردن نفر دیگر، از محل متواری شد.

وی با اشاره به اینکه هویت فرد ضارب مشخص شده بود، ادامه داد: عامل چاقوکشی پس از هماهنگی با مرجع قضایی در کمتر از یک ساعت دستگیر و به مقر انتظامی منتقل شد.

او با بیان اینکه در این درگیری فرد مجروح از ناحیه گوش دچار جراحت شده بود، گفت: متهم در تحقیقات اولیه پلیس به بزه ارتکابی اعتراف و علت و انگیزه خود را اختلافات شخصی اعلام کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان ایلام با بیان اینکه متهم برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد، افزود: بر هم زدن نظم، امنیت و آرامش مردم خط قرمز پلیس است و پلیس اجازه جولان دادن به اراذل و اوباش را نخواهد داد و بدون اغماض برابر قانون برخورد خواهد کرد.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش بازیکن ذوب‌آهن به درگیری با حامدی‌فر
  • تشدید خشونت‌ها علیه سیاستمداران، چالشی برای آلمان
  • دستگیری اراذل و اوباش در منطقه فلاح تهران
  • دستگیری عاملان درگیری منطقه فلاح تهران
  • دستگیری عاملان درگیری منطقه فلاح تهران 
  • اعلام وضعیت انسانی اضطراری در سودان / مردم از گرسنگی علف می خورند/ گزارش های تکان دهنده از تعرض جنسی به آوارگان
  • نخستین تصاویر تبادل آتش در زاهدان
  • آیا « راه حل دو کشوری » میان فلسطین و اسرائیل ممکن است؟/ چالش های پیش روی کشور مستقل فلسطین چیست؟
  • بازداشت عامل چاقوکشی در ایلام
  • تداوم درگیری میان مبارزان قسام و نیروهای اشغالگر در شمال طولکرم