Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آنکارا- ايرنا- موضوع همه پرسي اقليم کردستان عراق همچنان در راس تحليل ها و توجه کارشناسان رسانه اي ترکيه قرار دارد و تحليل گران رسانه اي ترکيه معتقدند هستند که اين همه پرسي، طرحي از يک بازي بزرگ در منطقه است.

به گزارش روز دوشنبه ايرنا، `ابراهيم کاراگول` سردبير نشريه يني شفق طي مقاله اي با عنوان `اين دفاعيه اي براي ترکيه است` به تحليل همه پرسي اقليم کردستان پرداخته و چنين نوشت: آنهايي که موضوع همه پرسي اقليم کردستان را با جملاتي نظير `همه پرسي تصميم بارزاني بود`، `همه پرسي مشکل کُرد و ترک بود`، `بارزاني با پ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ک.ک متفاوت است`، `چرا موضوع همه پرسي را بزرگ مي کنيد`، `همه پرسي براي جلوگيري از شيعه گري ايران و قدرت يافتن سني ها در عراق` و سخناني مشابه بيان مي کنند، دروغ گوياني بيش نيستند.
وي در اين مقاله مدعي شده است که تمامي اين دروغ گويان و کساني که معترضين به همه پرسي اقليم کردستان را دعوت به سکوت مي کنند، به دنبال طراحي يک بازي بزرگ در منطقه هستند.
وي در مقاله خود اين گونه تحليل کرده است: بازيگردانان بزرگ نقشه خود را از شمال سوريه و عراق آغاز کرده و با طرح کوچک کردن کشورهاي منطقه، همراه با پ.ک.ک و بارزاني نقشه جديد جغرافيايي ترسيم کرده اند که استقرار نيروهاي خارجي در نقاط صفر مرزي با همسايگان عراق از جمله اهداف آن است و در ادامه اسراييل يک پادگان نظامي خارجي در وسط منطقه ايجاد خواهد کرد.
کاراگول در جملاتي هشدارآميز نوشت: اگر امروز مردم، مقامات دولتي و رهبران احزاب ترکيه توجهي به رخدادهاي منطقه به خصوص شمال عراق و سوريه نداشته باشند، همچنان که امروز تجزيه عراق به موضوع روز و قابل توجه تبديل شده، فردا نيز تجزيه ترکيه موضوع مهم ميز مذاکرات بازيگردانان امروز فتنه اقليم کردستان خواهد بود.
سردبير نشريه يني شفق در اين مقاله به منافع شخصي بارزاني از اين همه پرسي پرداخت و نوشت: بارزاني با بله گفتن به فرمان امپرياليسم جهاني، راهي براي ادامه قدرت خود يافت تا جايي که با بهانه هايي همچون ملي گرايي و حفظ هويت اسلامي، به بازيگر نقش اول اين تراتژدي بزرگ تبديل شده است.
به نوشته اين روزنامه نگار، امروز اردوغان با صدايي بلند از نقشه هاي پشت پرده اسراييل و ساير طراحان براي تغيير نقشه منطقه و تجزيه کشورها سخن به ميان مي آورد و با هوشيار کردن مردم، زمينه را براي مقابله با اين گونه فتنه ها فراهم مي سازد.
`ابراهيم دوران` استاد دانشگاه و کارشناس ارشد روابط بين الملل نيز طي مقاله اي تحليلي در روزنامه صباح ترکيه به موضوع همه پرسي اقليم کردستان و نتايج آن پرداخته و چنين نوشت: بارزاني و همراهانش به رغم تمامي مخالف ها همه پرسي اقليم کردستان را برگزار کردند و به اين ترتيب به بازيگران نقش اول سناريوي استقلال کردها (تجزيه عراق و سوريه) که در طول تاريخ از آن بسيار سخن گفته شده، تبديل شدند و اين موضوع، ترکيه و ايران را به دليل تهديد شدن امنيت ملي و تماميت ارضي شان به شدت نگران کرده است.
وي در مقاله خود، وقوع دو فرآيند را پيش بيني کرده است: اول اينکه ايران، ترکيه و دولت مرکزي عراق با تعيين يک چهارچوب مشترک و همکاري نزديک، ضامن حفظ تماميت ارضي کشورهاي منطقه شوند و دوم اين که برگزاري همه پرسي و رواج توهم `کُردستان` بزرگ باعث برخورد گروههاي ملي گراي مختلف در داخل عراق و منطقه شود.
کاياهان اويغور کارشناس رسانه اي ترک نيز مقاله اي را با عنوان `همکاري ترکيه با روسيه و بارزاني، اسب اسراييل` در روزنامه گونش منتشر کرد و در آن مقاله چنين نوشت: براي مقابله با عواقب همه پرسي نامشروع اقليم کردستان نزديکي و همکاري ترکيه و روسيه بسيار مهم است.
وي نوشت: با توجه به اين که خطرات اين همه پرسي در درجه اول متوجه دولت مرکزي عراق است، روسيه با همکاري ترکيه دوست قابل اطميناني براي حمايت از دولت بغداد مي تواند باشد.
وي بارزاني را اسب اسراييل خواند و عنوان کرد: اسراييل سوار بر اسب خود براي رسيدن به مقاصد خود همچنان مي تازد.
به نوشته اين تحليلگر سياسي، استقبال از رهبران حماس در مسکو، حمايت از تماميت ارضي عراق و سوريه و همکاري نزديک با ايران و ترکيه حکايت از دوستي روسيه با دنياي اسلام دارد به طوري که امروز خبري از نگراني مسلمانان از روسيه به گوش نمي رسد.
اويغور در مقاله خود تاکيد کرد: با توجه به حضور اسراييل و آمريکا در منطقه، امروز و فردا خساراتي گريبان کشورهاي مسلمان منطقه را خواهد گرفت و بايد با هوشياري و اتحاد کشورهاي مسلمان، در کنار روسيه نقشه هاي اسراييل را نقش بر آب کرد.
به گزارش ايرنا، با وجود مخالفت هاي بين المللي، منطقه اي و دولت مرکزي عراق و مغايرت آشکار با قوانين بين المللي، همه پرسي جدايي اقليم کردستان عراق روز دوشنبه در مناطقي از شمال عراق از جمله استان هاي اربيل، سليمانيه و دهوک و مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک و خانقين برگزار شد.
خاورم/1905**گزارش از: حسن فاخري
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۱۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر

به گزارش همشهری‌آنلاین، «نچیروان ادریس مصطفی بارزانی» با سید ابراهیم رئیسی در محل نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

رییس اقلیم کردستان عراق ظهر روز گذشته - یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه - در صدر هیاتی به تهران سفر کرده است.

کد خبر 849674 برچسب‌ها خبر ویژه عراق - اقلیم کردستان ایران و عراق سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • دیدار رییس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با حسین امیرعبداللهیان
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیر عبداللهیان
  • عکس/ دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی
  • بارزانی به دیدار رئیسی رفت + تصاویر
  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی دیدار کرد
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • بارزانی وارد تهران شد