Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه "صبح و گفتگو" رادیو گفت و گو با موضوع سالمندی با حضور فرناز محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و عضو مرکز تحقیقات سالمندی کشور و عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

فرناز محمدی با بیان اینکه با توجه به تغییرات سنی و جمعیتی که با آن روبه رو هستیم، کشور به سمت سالمندی پیش می رود، گفت: این بدان معناست که ما با موضوعات و مسائل مرتبط با سالمندان بیشتر برخورد خواهیم داشت و لازم است برای آینده برنامه ریزی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه موضوع سالمندی یک مسئله صرف پزشکی نیست، بیان کرد: گاهی اوقات دیده می شود که به مسئله سالمندی تک بعدی دیده می شود. سالمندی یک پدیده اجتماعی است و وقتی جمعیت یک کشوری به سمت سالمندی پیش می رود باید منتظر تبعات متعدد آن در تمامی ابعاد و جوانب مختلف زندگی بود.

عضو مرکز تحقیقات سالمندی کشور ادامه داد: به نظر می رسد یک بسیج لازم است تا به طور جدی به مسئله سالمندی توجه داشته باشیم. وقتی جمعیت یک جامعه سالمند می شود شاهد تغییرات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و سلامت خواهید بود. بنابراین داشتن یک برنامه راهبردی درست کاملا ضروری است و خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد هستیم که سازمان های مختلف خودشان را درگیر این موضوع کرده اند.

وی با اشاره به اینکه خانواده و خانه برای یک سالمند فراتر از یک ساختمان است، گفت: برای فرد سالمند، خانه فضایی است که در آن زندگی کرده و روزهایش را گذرانده و بسیار پر معنا و ارزشمند است و معنا امکان استمرار زندگی را فراهم می کند و برای همین حفظ کردن این حریم برای سالمند بسیار مهم است. خانواده و توجه داشتن به نیازهای آن برای تامین نیازهای سالمند هم ضروری است.

محمدی تصریح کرد: اگر سلامت خانواده به درستی حفظ شود و در سنین مناسب ازدواج صورت بگیرد، ازدواج هایی را تضمین کنیم که موفقیت بیشتری را دارند می توانیم انتظار داشته باشیم که سالمندی خوبی را هم در آینده تجربه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در بحث سلامت سالمندی بحث سالمندی سالم مطرح است، ادامه داد: سالمندی سالم به این معنا نیست که وقتی ما به سن ۶۰ یا ۶۵ سال رسیدیم تازه به فکرش باشیم بلکه از همان زمان جوانی و کودکی به فکر سلامت سالمندی باشیم بنابراین وقتی به سن ازدواج و سلامت ازدواج می اندیشیم داریم به سلامت سالمندی کمک می کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ابراز تاسف از کم بودن تعداد متخصصان طب سالمندی در کشور، گفت: سال گذشته اولین گروه متخصص طب سالمندی که چهار تن بودند فارغ التحصیل شدند و این تعداد خیلی کم هستند. در حال حاضر فقط یکی از دانشگاه های علوم پزشکی مجری طب سالمندی در کشور است و همچنین حدود شش سال می شود که تربیت پرستار سالمندی را داریم و یک رشته هم به صورت سلامت سالمندی در مقطع فوق لیسانس و دکترا داریم تربیت می کنیم.

حدود 9 تا 10 درصد جمعیت ایران بالای ۶۰ سال هستند

در ادامه عزیزی در خصوص توجه به موضوع سالمندی گفت: ما در جامعه ۸۰ میلیونی کشور تازه توجه به سالمندی را شروع کردیم و جالب است که در سوئد ۸۰ سال زودتر از ما این کار را شروع کردند و باز هم می گویند عقب هستیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه جامعه ما دارد به سرعت به سمت سالمندی پیش می رود و پیش بینی ما این بود که در سال ۱۳۹۶ هفت درصد سالمند خواهیم داشت اما هم اکنون حدود 9 تا 10 درصد جمعیت ایران بالای ۶۰ سال هستند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه هنوز کار خاصی در حوزه سالمندی انجام نشده است، تاکید کرد: برای اینکه مردم و مسئولان را نسبت به این موضوع حساس کنیم به زودی دبیرخانه سالمندی را در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افتتاح می کنیم که دائما با کمیسیون اجتماعی در تماس هستند تا بتوانیم به صورت علمی نسبت به آینده پیشگیری هایی را داشته باشیم.

وی در خصوص متخصصان طب سالمندی گفت: ما باید پزشکان را ترغیب کنیم تا به موضوع سالمندی توجه داشته باشند و باید شرایطی فراهم شود تا پزشکان عمومی ما طب سالمندی را به عنوان یک تخصص بخوانند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۲۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده اساس هویت و تربیت انسان‌ها را شکل می‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در مراسم افتتاح دانشکده علوم خانواده در دانشگاه تهران ضمن عرض تبریک به مناسبت روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری بیان کرد: ایشان معلمی را به معنای کامل به ما شناساند، و ما مدیون اندیشه ایشان و سبک آموزشی و پرورشی شأن هستیم.

معاون رئیس جمهور همچنین ضمن ابراز خوشحالی از افتتاح دانشکده علوم خانواده در دانشگاه تهران در روز معلم، ابراز امیدواری کردند این اقدام از لحاظ علمی، فنی و تکنولوژی در حدی باشد، که بتواند به عنوان الگو به جهان ارائه شود.

وی افزود: حرکت غرب در سه حیطه نفی جنسیت، خانواده‌های تک والدی و به رسمیت شناختن خانواده‌های انحرافی و همجنس به خانواده صدمه می‌زند و ما وظیفه داریم مبانی و زیرساخت‌های لازم را برای شناساندن خانواده فطری که اساس هویت و تربیت انسان‌ها را شکل می‌دهد، با شیوه‌های علمی تبیین کنیم و بتوانیم آنچه را که در فرهنگ و مکتبمان موجب حفظ هویت و اصالت خانواده می‌شود داریم معرفی کنیم.

خزعلی در ادامه سخنان خود گفت: امیدواریم دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر مرکزیت و محوریت داشته باشد و از ظرفیت علمی سایر دانشگاه‌ها، مراکز علمی، اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها برای پژوهش، پشتیبانی و تعمیق مطالعات خانواده بهره ببرد.

در پایان رئیس دانشگاه تهران از ایشان خواست که به عنوان استاد وابسته و عضو هیأت جذب در دانشکده همکاری کند ولی خزعلی این امر را قبول نکرد و عنوان داشت: که مسؤولیتی که نتوانم برای آن وقت گذاری لازم را داشته باشم نمی‌پذیرم.

کد خبر 6094640

دیگر خبرها

  • افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • افتتاح اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • ۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری
  • خانواده اساس هویت و تربیت انسان‌ها را شکل می‌دهد
  • اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران افتتاح شد
  • اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس افتتاح شد
  • دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران افتتاح شد
  • آموزش علوم پزشکی از کلاس درس تا عرصه
  • امیدواریم روزبه‌روز شاهد بیداری بیشتر ملت‌ها باشیم
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد