Web Analytics Made Easy - Statcounter

اینترنت بسیاری از مزایای آموزشی و اجتماعی مثبت را برای جوانان فراهم می کند، اما متأسفانه خطراتی را نیز برای این گروه سنی به وجود می آورد. همانطور که کودکان و نوجوانان در این سن در هر بخش از زندگی شان ممکن است آسیب پذیر باشند در هنگام استفاده از اینترنت و دیگر فناوری های دیجیتالی نیز ممکن است خود را به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در معرض خطر بالقوه قرار دهند

سرویس سبک زندگی فردا؛ بشیر قلی زاده سرچشمه: اینترنت بسیاری از مزایای آموزشی و اجتماعی مثبت را برای جوانان فراهم می کند، اما متأسفانه خطراتی را نیز برای این گروه سنی به وجود می آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که کودکان و نوجوانان در این سن در هر بخش از زندگی شان ممکن است، آسیب پذیر باشند. در هنگام استفاده از اینترنت و دیگر فناوری های دیجیتالی نیز ممکن است خود را به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در معرض خطر بالقوه قرار دهند. در واقع، بعضی از جوانان ممکن است خود را درگیر فعالیت هایی نامناسب و غیرقانونی کنند. شاید این سوال برای اکثر والدین پیش بیاید که استفاده از اینترت چگونه می تواند باعث آسیب های فیزیکی و روحی کودکانشان شود. ما در ادامه این گزارش شما را با آسیب هایی که ممکن است کودکان و نوجوانان در هنگام استفاده از اینترنت درگیر آن شوند آشنا می کنیم.


۱. موارد نامناسب


یکی از خطرات کلیدی استفاده از اینترنت، شبکه های اجتماعی است. که ممکن است جوانان را در معرض موارد نامناسب این گونه شبکه ها قرار بدهد. این موارد ممکن است به صورت فیلم ها و تصاویر مستهجن، نفرت یا ترویج خشونت باشد؛ که این گونه موارد کودکان را ترغیب و تشویق به انجام کارهای غیر قانونی و ناشایست می کند. این موارد ناشایست ممکن است در اختیار هر گروه سنی قرار بگیرند. همان طور که می دانید یکی از مزایای اصلی استفاده از اینترنت این است که دسترسی آن برای عموم مردم آزاد است اما متاسفانه باید گفت برخی افرادی که دیدگاه تند سیاسی و یا روحیه نژاد پرستی و حتی افکار پلید دارند امکان انتشار نسخه های تحریف شده خود، در سراسر جهان را دارند. در مورد آزارهای جنسیتی و تصاویر سوء استفاده از کودکان، شکی نیست که اینترنت به اندازه کافی موارد قانونی و غیر قانونی را در خود جا داده است. با این تفاسیر والدین باید بیشتر از حد معمول مراقب کودکان خود در موقع استفاده از اینترنت و اللخصوص شبکه های مجازی باشند.


۲. خطر فیزیکی


تهدید به خطر فیزیکی شاید خطر نگران کننده و خطرناکی در ارتباط با استفاده از اینترنت و سایر فن آوری ها در میان کودکان و نوجوانان باشد و احتمالا بیشترین خطر را که امروزه رسانه ها گزارش می کنند، از همین نقطه سرچشمه می گیرد.


گروه های کوچکی از جنایتکاران وجود دارند که با استفاده از شبکه های مجازی و گاها اتاق های گفتگو با جوانان ارتباط برقرار می کنند تا بتوانند این رابطه ها را به مرور زمان به فعالیت های جنسی پیشرفته بکشانند. چنین گروه های جنایتکاری اغلب یک کودک و یا نوجوان را هدف قرار می دهند، و سعی می کنند ابتدا برای ایجاد یک دوستی پایدار، در مورد علایق کودک و یا نوجوان بحث کنند. و بعد از مدتی که اعتماد کودک و یا نوجوان را کسب کردند وارد فاز جدیدتری می شوند این تکنیک ها در دراز مدت می تواند کودکان و نوجوانان را قربانی اهداف چنین انسان ها فاسدی بکند.


شاید بد نباشد که والدین، شبکه های اجتماعی و مواردی را که کودکان در اینترنت سرچ می کنند را چک کنند و از ایجاد چنین دام‌های برای کودکان خود جلو گیری کنند، این کار نه تنها ورود به حریم شخصی کودک و یا نوجوان نیست بلکه می تواند او را در مقابل سودجویان جنسی حفظ کند در صورت لزوم پدر مادر می توانند در صورت نبود فرزند خود سیستم هایشان را چک کنند. تا فرزندان به بی اعتمادی دچار نشوند. و مجبور نباشند که در خفا کار خود را پیش ببرند.


۳. آزار و اذیت سایبری


آزار و اذیت سایبری چه از طریق اینترنت، تلفن همراه و یا هر روش دیگرمی تواند یکی دیگر از جنبه های استفاده نادرست از تکنولوژی های جدید باشد. برخی با ایجاد یک شیوه ناشناس سعی می کنند قلاب هایی را درست کنند تا قربانیان خود را عذاب دهند.


در چنین شرایطی یک نوجوان ممکن است در معرض خطر های فیزیکی باشند. پیام های تهدید آمیز و گاها شرم آور می تواند باعث خجالت و ناراحتی و حتی افسردگی و ترس نوجوانان شود. چنین پیام های می تواند به عزت نفس نوجوانان آسیب وارد کرده و تهدیدی برای سلامت روانی آنها محسوب شوند.

۴. بروز رفتار غیرقانونی


بعضی از جوانان ممکن است در هنگام استفاده از فناوری های دیجیتالی امروزی رفتار نامناسب، غیر انسانی وحتی غیرقانونی داشته باشند. همانطور که در دنیای واقعی، گروه ها یا تیم های مختلف می توانند به صورت رودررو شکل بگیرند در دنیایی مجازی اللخصوصو شبکه های مجازی نیز امکان ایجاد چنین گروه هایی وجود دارد که معمولا با فعالیت های سرگرم کننده و بی ضرر شروع می شوند. اما به مرور زمان با به وجود آمدن نظرات متضاد اعضا نسبت به هم، به سرعت به یک واکنش کاملا جدی و خطرناک تبدیل می شود.


۵. فعالیت غیرقانونی


بعضی از کودکان و نوجوانان ممکن است درگیر فعالیت های مشابه و به همان اندازه جدی شوند. خطرات احتمالی می تواند شامل سرقت هویت افراد یا مشارکت در وب سایت های فرقه ای و نژاد پرست و حتی خرید و فروش کالاهای سرقتی باشد. البته دسترسی به سایت های قمار، سایت های خودکشی، سایت های فروش سلاح ها، سایت های هک و سایت هایی که دستور العمل هایی برای ساخت مواد مخدر یا بمب را ارائه می دهند نیز می تواند باشد. شواهدی وجود دارد که ثابت می کند جوانان در ساخت و توزیع تصاویر ناخوشایند دخالت مستقیم دارند. پدر و مادرها به محض مشاهده پنهان کاری نوجوان خود باید دقت شان را بیشتر کنند تا نوجوان شان خود عاملی برای ترویج فساد نباشد.


۶. تبادل اطلاعات شخصی


حدود 50 درصد از کودکان این را تایید می کنند که والدین شان به آن ها اجازه نمی دهند تا اطلاعات شخصی خود را به صورت آنلاین در اختیار دیگران قرار دهند. آمارها نشان می دهد که تقریبا نیمی از کودکان و نوجوانان 9 تا 19 سال یک بار در هفته به اینترنت سر می زنند. و تمامی اطلاعات شخصی خود از قبیل؛ نام کامل، سن، آدرس، آدرس ایمیل، شماره تلفن، سرگرمی ها، نام مدرسه و غیره، را در اختیار کسانی که با آنها در اینترنت ملاقات دارند قرار می دهند.


در ادامه این مطلب شما را به طور خلاصه، با خطرات مربوط به استفاده از اینترنت و فن آوری های دیجیتالی آشنا می کنیم:


۱. یادگیری یک فرهنگ و یا سنت غلط


۲. قرار گرفتن در معرض موارد نامناسب


۳. قرار گرفتن در معرض اطلاعات نادرست یا گمراه کننده


۴. قرار گرفتن در معرض مواد غیرقابل پذیرش اجتماعی که ممکن است باعث خشونت شوند مانند؛ نفرت و نژادپرستی


۵. قرار گرفتن در معرض موارد غیر قانونی و قرار گرفتن در معرض آزار و اذیت کودکان به تبلیغات تجاری نامناسب


۶. قمار آنلاین


۷. کلاهبرداری تجاری و مالی


۸. دانلود های غیر قانونی


۹. لو رفتن اطلاعات شخصی از جمله؛ اسم، آدرس و حتی فیلم وعکس های شخصی و خانوادگی


۱۰. بالا گرفتن ناهنجاری های اجتماعی


منبع: safekids

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۴۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان

 سید احمد موالی زاده فرماندار اهواز به منظور بررسی وضعیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۲ و پارک علامه در منطقه هفت شهرداری به همراه داریوش آقاسی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و فرامرز نجف پور مدیر منطقه هفت شهرداری اهواز و تعدادی از مسئولین ذیربط از این پارک و کانون بازدید کردند.

فرماندار اهواز در این بازدید با اشاره به مشکلات موجود فضای داخلی و حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۲ و همچنین وضعیت پارک علامه، از رفع مشکلات و ساماندهی وضعیت موجود با تلاش و همکاری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و شهرداری منطقه هفت و با استفاده از ظرفیت حوزه بسیج منطقه خبر داد.

موالی زاده می گوید: پارک علامه با مساحتی بیش‌از چهار هکتار بین خیابان علامه و شهید طاهری واقع شده ‌است که محلات بیست‌متری شهرداری، چهارصددستگاه و کوی آل صافی از این پارک استفاده می کنند. وضعیت‌موجود شایسته مردم این منطقه نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی آغاز شد
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • دومینوی آسیب‌ها با میکاپ دختربچه‌ها
  • هفته زمین پاک
  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان