Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@08:14:58 GMT

" آی باتدی ، صبح آچیلدی زینب نوایه گلدی..."

تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۵۲۹۱

' آی باتدی ، صبح آچیلدی زینب نوایه گلدی...'

‍‍‍‍‍‍

استاد یحیوی بزرگترین شاعر حماسه سرای عاشورایی است که اشعار ناب و بی مانندش همواره در محافل و مجالس حسینی ورد زبان عاشقان ابی عبدالله الحسین (ع) است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرحوم عباسقلی یحیوی در تاریخ 27 تیر ماه 1280 هجری شمسی در خانواده ای مذهبی و عاشق اهل بیت دیده به جهان گشود. در سن 13سالگی چشمه شعر در جانش جوشید و با تخلص "احقر " سرودن اشعار عاشورایی را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاصل 78سال عمر و 65 سال سابقه سخن پردازی وی 8 جلد کتاب است که حاوی صدها قطعه اشعار فارسی وترکی آذری می باشد.4 جلد از کتابهای وی در زمان حیاتش و 4 کتاب دیگر به همت دوستان و فرزندش بعد از مرگش گرد آوری و به چاپ رسیده است.1-بساط کربلا 2-اسرار عاشورا 3-پرچم عزا 4-آخرین آثار یحیوی 5-یادگار یحیوی 6-بهارستان یحیوی 7-نگارستان یحیوی 8-غزلیات و طنز از آثار این شاعر عاشورایی است.








درباره ی این استاد بزرگ ، صاحبنظران و ادبیـّات شناسان، به اتفاق آراء بهترین تمجیدها را ابراز داشته اند. من جمله مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) در جلسه دیدار با نخبگان استان اردبیل (5مرداد79)فرمودند: آی باتدی صبح آچیلـدی، زینب نـوایــه گلـدی
زهرا دئدی حسین وای ،عالم صدایه گلدی
جنّاتیدن ائشیتدی پیغمبر گرامی
نعلین سیز عباسیز ، کرب و بلایه گلدی
مایه های مرثیه ای این شعر در اوج است. در شعر مرثیه و مصیبت ، این جور تصویر سازی کم نظیر است. خیلی با عظمت است. در این گوشه ی اردبیل ، تاج الشعرای اردبیل اینها را گفته. اگر مردم و اُدبای ایران میفهمیدند، میشد تاج الشعرای کشور.در این افراد ، این میزان مایه ی شعری خیلی با ارزش است.»


وی سرانجام در سن ۷۸سالگی در ۲۶ آبان 1358هحری شمسی از دنیا رفت و در قبرستان «بهشت فاطمه» اردبیل به خاک سپرده شد.















دانلود یحیوی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۵۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخت‌گیری خدا برای حق‌الناس

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان استاد اخلاق و مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه موضوع حق‌الناس را جدی بگیرید، اظهار کرد: به قول لات‌های قدیم تهران که در محله ما هم زیاد بودند و اتفاقا آدم‌های خوبی هم بودند؛ نزدیک مردن و هم در برزخ برای حق‌الناس گیر سه‌پیچ می‌دهند.

وی ادامه داد: مرحوم فیض کاشانی تعریف می‌کرد «یکی می‌رود قصابی برای خرید گوشت، انگشت خودش میزاره روی لاشه گوسفند و می‌گوید از اینجا گوسفند یک کیلو گوشت به من بدهید، قصاب هم از نظر بهداشتی دوست نداشته آن فرد دست بر روی گوشت بذارد».

این استاد اخلاق تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) در مورد این موضوع می‌فرمایند «مقدار شرعی که از آن گوشت بر روی انگشت آن فرد آمده است در قیامت دادگاه دارد».

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره ملی شکوه شاهنامه در اردیبهشت ماه‌ ۱۴۰۳ برگزار می‌شود
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (29 اسفند)
  • زیباترین پیام‌های تبریک نوروز ۱۴۰۳، بهترین اشعار عاشقانه و احساسی
  • این زن ساقی آب آهوان جزیره قشم است
  • صوت/ دعای عهد با صدای استاد فرهمند
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (28 اسفند)
  • سخت‌گیری خدا برای حق‌الناس
  • استقبال ۸۷ درصدی از طرح کالابرگ فجرانه
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (27 اسفند)
  • پروین به روایت سیمین: پروین بدون شک نخستین زنی بود که نشان داد در میدان سخنوری از مردان فراتر می‌تازد